|

ابتلای چارلز سوم به سرطان

پادشاه بریتانیا که از سپتامبر سال گذشته و پس از مرگ ملکه الیزابت، بر تخت سلطنت نشسته، به بیماری سرطان مبتلاست.

ابتلای چارلز سوم به سرطان

پادشاه بریتانیا که از سپتامبر سال گذشته و پس از مرگ ملکه الیزابت، بر تخت سلطنت نشسته، به بیماری سرطان مبتلاست. کاخ باکینگهام در بیانیه‌ای بدون اشاره به جزئیات این نوع سرطان و میزان پیشرفت آن، اعلام ‌کرد که چارلز سوم، پادشاه بریتانیا، به نوعی سرطان مبتلاست و از روز گذشته مراحل درمانی را در بیمارستانی در لندن آغاز کرده است. هفته گذشته چارلز برای جراحی پروستات خود که بزرگ شده بود، به بیمارستان رجوع کرد و به مدت سه روز بستری بود. به گفته خاندان سلطنتی، در جریان جراحی پزشکان متوجه بیماری دیگری شدند و پس از آزمایش‌های اولیه مشخص شد که او به گونه‌ای سرطان دچار است. پزشکان از پادشاه بریتانیا خواسته‌اند که حضور در مجامع عمومی را برای مدتی به تعویق بیندازد.

در بیانیه کاخ باکینگهام آمده ‌است که «چارلز سوم به روند درمان خوش‌بین ‌است و بی‌صبرانه منتظر بازگشت به وظایف عمومی است». باوجود‌این در طول این دوره، چارلز سوم به انجام امور اداری و دولتی ادامه خواهد داد و ملاقات‌های معمول با ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، ادامه می‌یابد. کیت، پرنسس ولز و همسر شاهزاده ویلیام، وارث تاج و تخت بریتانیا، نیز به‌تازگی مدت دو هفته را برای انجام جراحی شکم به دلیل یک بیماری نامشخص و البته غیر‌سرطانی در بیمارستان گذرانده بود.

اگرچه خانواده سلطنتی بریتانیا موضوعات مرتبط با سلامتی را یک موضوع خصوصی می‌دانند و از انتشار اطلاعات درباره آنها خودداری می‌کنند؛ اما چارلز سوم تصمیم گرفت تا درباره معالجات اخیر خود رسما اطلاع‌رسانی کند.

کاخ باکینگهام اعلام کرد که او تصمیم گرفته است این خبر را برای جلوگیری از انتشار حدس و گمان‌ها به اشتراک بگذارد و هم‌زمان امیدوار است که این کار بتواند به تقویت درک عمومی برای همه کسانی که در سراسر جهان مبتلا به سرطان هستند، کمک کند.

به گفته کاخ باکینگهام، چارلز سوم، با کمک اطرافیان و دیگر اعضای خاندان سلطنتی وظایف و تکالیف مملکتی را انجام خواهد داد تا چیزی به تعویق نیفتد. شاه چارلز سوم ۷۵‌ساله است و پس از مرگ مادرش، ملکه الیزابت، در سپتامبر ۲۰۲۲ پادشاه بریتانیا شد.

او که در کاخ سلطنتی سندرینگهام در «نورفک» اقامت دارد، پس از آغاز مراحل جدید درمان، به کاخ باکینگهام، مقر اصلی خاندان سلطنتی در شهر لندن، نقل‌ مکان خواهد کرد. به گفته کاخ باکینگهام، درمان پادشاه به صورت سرپایی آغاز شده‌ و نیازی به بستری‌شدن نیست. پادشاه بریتانیا یکشنبه در مراسم نیایش در کلیسای سندرینگهام حضور یافت و با برخی از حضار در این مراسم دیدار و گفت‌وگو کرد. خاندان سلطنتی اعلام‌ کرد که شاهزاده هری که با همسر و فرزندانش مقیم ایالات‌ متحده است، در روزهای آینده راهی لندن خواهد شد. هری دومین پسر چارلز سوم و حاصل ازدواج او با شاهدخت دایاناست. پس از انتشار بیانیه رسمی کاخ باکینگهام، ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، اظهار امیدواری کرد که او هرچه سریع‌تر بهبودی‌اش را بازیابد. علاوه بر نخست‌وزیر محافظه‌کار بریتانیا، کی‌یر استارمر، رهبر حزب کارگر و نخست‌وزیر در سایه، و لیندزی هویل، رئیس مجلس عوام بریتانیا، نیز در بیانیه‌هایی رسمی، آرزومندی خود را برای سلامت و بهبودی هرچه سریع‌تر شاه چارلز سوم ابراز کردند.

جو بایدن، رئیس‌‌جمهوری ایالات‌ متحده، نیز در جریان دیدار از شهر لاس‌وگاس آمریکا به خبرنگاران گفت که نگران بیماری سرطان شاه چارلز سوم، پادشاه بریتانیا است. او اعلام کرد که در ساعات آینده با پادشاه بریتانیا گفت‌وگو خواهد کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده، هم در واکنش به خبر ابتلای چارلز سوم به سرطان با انتشار متنی در شبکه اجتماعی «سوشیال تروث»، آرزوی بهبودی عاجل و کامل برای او کرد. ترامپ نوشت: «او مرد فوق‌العاده‌ای است که من در دوران ریاست‌جمهوری فرصت شناخت او را یافتم و ما همگی برای بهبودی عاجل و کامل او دعا می‌کنیم». مطابق قانون اساسی، مکانیسم خاصی برای وضعیتی که در آن پادشاه قادر به انجام وظایف رسمی خود نیست، پیش‌بینی شده است که مطابق این تمهیدات قانونی و بسته به شرایط «مشاوران پادشاه» برای انجام این امور منصوب می‌شوند. در‌حال‌حاضر ملکه کامیلا، شاهزاده ویلیام، پرنسس رویال (شاهدخت آن) و پرنس ادوارد از اعضای خانواده سلطنتی هستند که می‌توانند بنا بر شرایط برخی از وظایف پادشاه را برعهده گیرند. شاهزاده هری و همسر او، واجد این شرایط نیستند؛ چرا‌که خود را از مسئولیت‌های رسمی خانواده سلطنتی خلع کرده‌اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها