|

سیگار روی سیستم تنفسی چه تاثیری دارد؟

سیگار تاثیر فوق العاده بدی بر سیستم تنفسی می گذارد. در حقیقت افراد سیگاری حس می‌کنند که با سیگار کشیدن تنها به خود آسیب می‌رسانند؛ اما این باور کاملاً اشتباه است. زمانی که دود سیگار در هوا پراکنده می‌شود، علاوه‌بر آلودگی هوا، به سیستم تنفسی دیگران نیز آسیب وارد می‌کند.

سیگار روی سیستم تنفسی چه تاثیری دارد؟

افراد سیگاری حتی در صورت ترک کردن آن نیز به سال‌ها زمان نیاز دارند تا سیستم تنفسی آن‌ها بازسازی و ترمیم گردد. سیستم تنفسی از اجزایی مانند حفره بینی، نای، گلو، نایژه ها، حنجره و ریه تشکیل شده است. سیگار باعث بروز سرطان گلو، ریه و دهان می‌شود و همچنین تنفس را نیز مشکل می‌سازد.

بهتر است برای کاهش مضرات سیگار کشیدن از ایکاس استفاده نمایید؛ زیرا با خرید ایکاس دیگر تنباکو و نیکوتین سوزانده نمی‌شود، بلکه آن را در دمای 350 درجه گرم می‌کند و تا حد قابل توجهی از بروز بیماری‌ها و انواع سرطان‌ها جلوگیری می‌کند.

22222

سیگار چه اثری بر ریه دارد؟

سیگار کشیدن یکی از دلایل اصلی بروز سرطان ریه است. زمانی که سیگار می‌سوزد، در واقع 7000 نوع ماده شیمایی از خود تولید می‌کند که وار ریه می‌شوند و آن را به شدت درگیر می‌کنند؛ به همین دلیل است که احتمال بروز سرطان ریه تا حد زیادی افزایش می‌یابد. سیگار کشیدن علاوه‌بر بروز سرطان ریه علائمی مانند سرماخوردگی، خس خس سینه، سرفه، آسم، آمفیزم، سینه پهلو و در نهایت مرگ را نیز به دنبال دارد. از جمله تاثیرات مخرب سیگار بر ریه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیماری انسداد ریه

بیماری انسداد ریه در واقع اصطلاحی برای بیماری‌های شدید ریوی مانند برونشیت مزمن، آسم و آمفیزم است. این بیماری ریوی دارای علائمی مانند سرفه‌های مداوم و هر روزه، احساس وجود فشار روی قفسه سینه، عفونت های تنفسی، از دست دادن انرژی و خستگی، خس خس سینه، تنگی نفس در هنگام انجام فعالیت، وجود خلط در ریه‌ها و احتیاج به خارج کردن آن در صبح ها و... است. در صورت عدم ترک سیگار فرد دچار این علائم یا اصطلاح بیماری انسداد ریه می‌شود.

سرطان ریه

افراد چه خود سیگاری باشند و چه در معرض دود سیگار قرار بگیرند، دچار سرطان ریه می‌شوند. یکی از مهم ترین دلایل مرگ نیز سرطان ریه به شمار می‌رود. با تنفس دود سیگار، تغییر بافت ریه به سرعت آغاز می‌گردد. در واقع دود سیگار به سلول‌های ریه آسیب جدی وارد می‌کند که در نهایت سبب بروز سرطان ریه می‌شود.

معمولاً فردی که در اثر سیگار کشیدن یا دود سیگار به سرطان ریه مبتلا می‌گردد، علائمی مانند درد در قسمت قفسه سینه، گرفتگی صدا، سرفه‌هایی که قطع نمی‌شوند، تنگی نفس، درد در استخوان‌ها، درد در سر و کاهش وزن را به همراه خواهد داشت.

سیگار کشیدن همچنین علاوه‌بر ایجاد سرطان ریه، آسم، آمفیزم و... ممکن است در ریه فرد مشکلات دیگری نیز به وجود بیاورد که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره شده است.

  • مسیرهای هوایی را ملتهب کرده و باعث باریک شدن آن‌ها می شود.
  • ریه‌ها خیلی سریع پیر می‌شوند.
  • تعداد مژک هایی که به منظور پاکسازی در ریه ها موجود هستند را کاهش می‌دهد و حتی کشیدن یک سیگار هم پاکسازی را کند می‌کند.
  • بر اثر اسشمام زیاد دود سیگار، مونواکسید کربن موجود در سیگار در ریه ها رسوب کرده و باعث کوچک شدن ریه ها می‌شود. در نهایت باعث سوراخ شدن ریه شده و تنفس را دچار مشکل می‌کند.
  • نوزادانی که در معرض دود سیگار قرار دارند، احتمال ابتلای آن‌ها به عفونت‌های تنفسی و ریوی زیاد است. همچنین دود سیگار خطر سندروم مرگ ناگهانی را نیز در آن‌ها افزایش می‌دهد.
  • استشمام دود سیگار برای کودکان نیز مضر بوده و سبب بروز آسم در آن‌ها می‌شود.

برای جلوگیری از تاثیرات منفی دود سیگار بر ریه فرد سیگاری و همچنین اطرافیان وی، بهتر است افراد از سیگار ایکاس استفاده کنند؛ زیرا ایکاس همانند سیگار نبوده و دود آن وارد ریه نمی‌شود، بلکه این دستگاه نیکوتین مایع را بخار کرده و احتمال ابتلا به بیماری های ریوی را تا حد قابل توجی کاهش می دهد.

3333333

ریه فرد سیگاری و سالم چه تفاوتی دارد؟

ریه یک فرد سیگاری به دلیل تعریق مداوم تحت تأثیر قرار گرفته و باعث ایجاد ریزش در دیواره های ریه می‌شود. این ریزش باعث کاهش ظرفیت تبادل گازهای اکسیژن و دی اکسید کربن می‌شود، که به تدریج باعث مشکلات تنفسی و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های ریه می‌شود. در مقابل، ریه یک فرد سالم دارای دیواره‌های سالم و بدون ترک و خراش است، که این ویژگی‌ها به حفظ عملکرد ایده‌آل سیستم تنفسی کمک می‌کنند.

مقایسه مواد تشکیل دهنده سیگار با IQOS

 

سخن پایانی

سیگار هم برای افراد سیگاری و هم برای اطرافیان آن‌ها آسیب زا است. مهم‌ترین عارضه‌ای که دود سیگار به وجود می آورد، آسیب به سیستم تنفسی بوده و می‌تواند عوارض زیادی در ریه از جمله سرطان ریه، آسم، آمفیزم و... را ایجاد نماید.

 دود سیگار زمانی که وارد ریه‌ها شود، تنفس را دچار مشکل می‌کند. مونواکسید کربن موجود در سیگار در ریه ها رسوب کرده و در نهایت سبب سوراخ شدن ریه می‌گردد. این دود برای نوزادان و کودکان نیز به شدت مضر بوده و در نوزادان سبب بروز عفونت های تنفسی و ریوی و در کودکان نیز سبب بروز آسم خواهد شد.

در نتیجه بهتر است افراد سیگاری هم به دلیل سلامت خود و هم رفاه حال اطرافیان، از سیگار آیکاس استفاده کنند تا آسیب کمتری را به خود و اطرافیان برسانند.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها