|

راهکارهای جهانی برای مقابله با کم‌آبی

چندی پیش کارشناسان بر اساس نتایج نظرسنجی‌هایی که از طریق گِلاب اسکن و ساستین‌ایبلیتی در زمینه خشک‌سالی و بحران جهانی کاهش منابع آب ناشی از تغییرات اقلیمی انجام شده است، راه‌حل‌های اجماعی را ارائه داده‌اند

 راهکارهای جهانی برای مقابله با کم‌آبی

چندی پیش کارشناسان بر اساس نتایج نظرسنجی‌هایی که از طریق گِلاب اسکن و ساستین‌ایبلیتی در زمینه خشک‌سالی و بحران جهانی کاهش منابع آب ناشی از تغییرات اقلیمی انجام شده است، راه‌حل‌های اجماعی را ارائه داده‌اند که ایرنا به آنها اشاره کرده است:

۱. آموزش برای تغییر مصرف و سبک زندگی

مقابله با عصر کمبود آب در آینده مستلزم بازنگری اساسی در تمام انواع مصرف، از استفاده فردی گرفته تا زنجیره تأمین شرکت های بزرگی مانند جنرال‌ الکتریک است. حیاتی‌ترین کار این است که مطمئن شویم مشکل در سراسر جهان بسیار بهتر درک شده است.

2. ابداع فناوری‌های جدید صرفه‌جویی در آب

در مناطقی که سفره‌های زیرزمینی در حال خشک‌شدن هستند و آب باران به‌طور فزاینده‌ای پیش‌بینی‌ناپذیر است، به نوآوری نیاز است؛ اما همان‌طور که ما تلاش می‌کنیم با کمبود آب شیرین کنار بیاییم و فناوری‌های حفاظتی را توسعه دهیم، مصرف انرژی یک نکته مهم است.

۳. بازیافت فاضلاب

برخی از کشورها مانند سنگاپور سعی در بازیافت برای کاهش واردات آب و رسیدن به خودکفایی دارند. این جمهوری ثروتمند شرق آسیا پیشرو در توسعه فناوری است که فاضلاب را برای مصارف دیگر از‌جمله شرب پاک می‌کند.

۴. بهبود روش‌های آبیاری و کشاورزی

حدود ۷۰ درصد از آب شیرین جهان برای کشاورزی استفاده می‌شود. بهبود آبیاری می‌تواند به کاهش شکاف عرضه و تقاضا کمک کند. در برخی موارد، روش‌های بی‌رویه آبیاری که برای دوره‌های قبلی منظور شده بود، توانایی کشاورزان را برای تأمین غذا و فیبر برای جهان در حال رشد تضعیف کرده است.

۵. مناسب‌سازی قیمت آب

قیمت‌گذاری و حقوق آب دست به دست هم می‌دهند و مصرف‌کنندگان منافع قیمت‌های بالاتر را زیر سؤال می‌برند.

۶. توسعه کارخانه‌های انرژی نمک‌زدای مؤثر

تا به امروز، نمک‌زدایی یک راه‌حل پر‌‌انرژی برای کمبود آب بوده است. به‌طور معمول، خاورمیانه از ذخایر بزرگ انرژی خود برای ساخت نیروگاه‌های نمک‌زدایی سرمایه‌گذاری کرده است؛ اما عربستان سعودی با اعلام اخیر خود برای استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی می‌تواند نوع جدیدی از نمک‌زدایی را تقویت کند.

۷. بهبود حوضه آبریز و برداشت

سیستم‌های حوضه آب برای مناطقی که منابع آب قابل اعتماد دیگری ندارند، ضروری است.

۸. مشارکت همگانی

سازمان‌های اجتماعی تجارب کسانی را که صدای آنها سزاوار شنیده‌شدن بیشتر است، ارتقا می‌دهند. حصول اطمینان از حکمرانی مؤثرتر مردمی، به جوامع قدرت می‌دهد و می‌تواند به تغییر سیاست‌های مؤثر در مقیاس ملی منجر شود.

۹. وضع و تدوین سیاست‌ها و مقررات بهتر

از آنجایی که کمبود آب، امنیت غذایی و آلودگی را پیچیده می‌کند، دولت‌ها باید نقش خود را دوباره تعریف کنند. دولت ایالات متحده در حال بررسی گسترش قانون آب پاک برای اطمینان از حفاظت بیشتر است.

۱۰. مدیریت کلان اکوسیستم‌ها

مدیریت کلان برای یک رویکرد عملی و عقلی برای نظارت بر منابع طبیعی است که اهداف اقتصادی، فرهنگی و زیست‌محیطی را در نظر می‌گیرد.

۱۱. بهبود زیرساخت‌های توزیع

زیرساخت‌های ضعیف برای سلامت و اقتصاد مخرب است. منابع را هدر، هزینه‌ها را افزایش، کیفیت زندگی را کاهش و اجازه می‌دهد تا بیماری‌های قابل پیشگیری از طریق آب در میان جمعیت‌های آسیب‌پذیر به‌ویژه کودکان گسترش یابد.

۱۲. کم‌کردن مصرف آب شرکتی

مصرف آب صنعتی تقریبا ۲۲ درصد از مصرف جهانی را تشکیل می‌دهد. آب صنعتی شامل آبی است که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم هنگام تولید کالا مصرف می‌شود.

۱۳. ایجاد چارچوب‌های بین‌المللی و همکاری نهادی

به‌سختی می‌توان به توافق‌های بین‌المللی الزام‌آور برای مسائل منابع طبیعی دست یافت. کنفرانس تغییرات آب‌و‌هوایی سازمان ملل گواه این نکته است.

۱۴. رفع آلودگی

اندازه‌گیری و پایش کیفیت آب برای سلامت انسان و تنوع زیستی ضروری است. این موضوع تاریخی به اشکال مختلف مطرح است؛ در‌حالی‌که تضمین کیفیت آب آشامیدنی و در سطح محلی، ایجاد پل‌های بین‌المللی، برای راه‌حل‌ها ضروری است.

۱۵. منابع مشترک عمومی؛ دسترسی عادلانه

یکی از اهداف توسعه هزاره سازمان ملل متحد تضمین دسترسی به آب آشامیدنی است. درحالی‌که مراحل دستیابی به این هدف مورد بحث قرار می‌گیرد، این دیدگاه که آب یک حق اساسی است، مطرح می‌شود.

۱۶. تحقیق و توسعه؛ نوآوری

دسترسی به آب در شرایط کم‌آبی کنونی جهان، در تصمیمات تجاری به اولویت بسیار بالاتری تبدیل خواهد شد. جوامع احتمالا به دنبال مشارکت عمومی و خصوصی هستند که از ظرفیت‌های نوآورانه شرکت‌ها استفاده می‌کند.

۱۷. پروژه‌های آب در کشورهای در حال توسعه؛ انتقال فناوری انجام این کار دشوار است؛ زیرا اقتصادها ضعیف هستند و شکاف‌هایی در مهارت‌ها وجود دارد که اغلب مقامات دولتی و تجاری را مجبور می‌کند این تغییرات را بر شهروندان محلی تحمیل کنند.

۱۸. کاهش تغییرات آب‌و‌هوایی

تغییرات آب‌و‌هوایی و کمبود آب دست به دست هم داده و باعث ایجاد برخی از بزرگ‌ترین چالش‌های معاصر برای نسل بشر می‌شود. این مسائل یک رابطه متقابل دارند که از طرف هیئت بین‌دولتی تغییرات آب‌و‌هوایی (IPCC) شناسایی شده است که در آن، «سیاست‌ها و اقدامات مدیریت آب» می‌تواند بر انتشار گازهای گلخانه‌ای (GHG) تأثیر بگذارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها