|

دو برابر شدن کمک‌های تسلیحاتی آلمان به اوکراین

بر اساس یک یادداشت محرمانه، وزارت دفاع آلمان اعلام کرده این کشور در سال آینده به جای چهار میلیارد یورو، قصد دارد هشت میلیارد یورو برای کمک نظامی به اوکراین اختصاص دهد. دولت ائتلافی آلمان با این افزایش بودجه نظامی موافقت کرده و قرار است کمیته بودجه این کشور به زودی به‌طور رسمی درباره این رقم افزایش تصمیم‌گیری کند.

دو برابر شدن کمک‌های تسلیحاتی آلمان به اوکراین

محمود فاضلی-دیپلمات پیشین و تحلیلگر امور بین‌الملل: بر اساس یک یادداشت محرمانه، وزارت دفاع آلمان اعلام کرده این کشور در سال آینده به جای چهار میلیارد یورو، قصد دارد هشت میلیارد یورو برای کمک نظامی به اوکراین اختصاص دهد. دولت ائتلافی آلمان با این افزایش بودجه نظامی موافقت کرده و قرار است کمیته بودجه این کشور به زودی به‌طور رسمی درباره این رقم افزایش تصمیم‌گیری کند. وزارت دارایی آلمان در بودجه سال ۲۰۲۴ این کشور تنها چهار میلیارد یورو برای کمک نظامی به اوکراین در نظر گرفته بود، اما تقریبا تمام این پول برای طرح‌هایی که پیش‌تر وعده داده شده بود در نظر گرفته شد و تنها ۱۲۰ میلیون یورو از آن باقی مانده است. وزیر دفاع خواهان پنج میلیارد یورو اضافی در مذاکرات بودجه شده است که چهار میلیارد آن برای کمک نظامی به اوکراین و یک میلیارد یورو نیز صرف بودجه‌های دفاعی بر اساس تعهدات ناتو در نظر گرفته می‌شود. اعضای ناتو متعهد شده‌اند حداقل دو درصد از تولید ناخالص داخلی اعضا، صرف امور دفاعی شود و آلمان که سال‌هاست این تعهد را عملی نکرده قرار است از سال آینده این بودجه را اختصاص دهد.

از ژانویه ۲۰۲۲ یعنی کمی پیش‌تر از آغاز حمله روسیه به اوکراین تا تابستان سال جاری، آمریکا با ۴۲.۱۰ میلیارد یورو در ردیف اول حمایت نظامی از اوکراین قرار دارد و پس از آن اتحادیه اروپا با ۴۰.۳۰ میلیارد یورو، آلمان ۱۷.۰۹ و انگلیس با ۶.۵۸ میلیارد یورو قرار دارند.

اوایل ماه جاری، دولت آلمان طبق وعده قبلی، ۲۵ دستگاه تانک لئوپارد دیگر را به اوکراین تحویل داد. دسته جدید تسلیحاتی که به کی‌یف تحویل داده شد، شامل پهپادها و رادارهای شناسایی نیز بود. مجموع کمک‌های آلمان به اوکراین (کمک‌های بشردوستانه، مالی و نظامی) طی یک سال و نیم گذشته حدود ۲۴ میلیارد یورو بوده است.

بوریس پیستوریوس وزیر دفاع آلمان هم‌زمان با صدور سند دستورالعمل جدید سیاست دفاعی این کشور از سوی برلین، اعلام کرد آلمان ارتش خود را تقویت خواهد کرد تا آن را به ستون فقرات بازدارندگی و دفاع جمعی در اروپا تبدیل کند. در این سند دستورالعمل جدید سیاست دفاعی آلمان که اولاف شولتز صدراعظم این کشور برای اولین بار در فوریه ۲۰۲۲ از آن به‌عنوان سند «نقطه عطف» یاد کرد، دستورکار و رویکرد جدیدی برای تقویت و ارتقای توانایی‌های ارتش آلمان ارائه شده است. وی این سند را واکنش برلین به واقعیتی جدید می‌داند که تهاجم تمام‌عیار روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ اروپا را وادار به مواجهه با آن کرد، واقعیتی که جنگ را به اروپا بازگرداند و سطح تهدید را بالا برد و در نتیجه نقش آلمان و ارتش این کشور را به‌طور اساسی تغییر داد.

وزیر دفاع آلمان معتقد است کشورش به‌عنوان پرجمعیت‌ترین و از نظر اقتصادی قوی‌ترین کشور در قلب اروپا، باید ستون فقرات بازدارندگی و دفاع جمعی در اروپا باشد. ارتش آلمان باید دوباره روی مأموریت اصلی خود مبنی بر دفاع تمام‌عیار از برلین و متحدانش متمرکز شود و آماده جنگیدن باشد.

اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان مدعی است وضعیت سیاسی جهانی مستلزم تغییر مسیر دائمی است و در این شرایط به ارتش آلمان وعده پول بیشتری داد تا هزینه‌های دفاعی را به میزان قابل توجهی در محدوده دورقمی میلیاردی افزایش دهد. شولتز در زمینه جنگ روسیه علیه اوکراین اعتقاد دارد وضعیت سیاسی جهانی اعتقاد ما را به این مسئله که چقدر این تغییر مسیر مهم و ضروری است، تقویت می‌کند. نقطه عطف در سیاست امنیتی مستلزم تغییر مسیر درازمدت است. هیچ نشانه‌ای از پایان جنگ روسیه علیه اوکراین و خروج نیروهایش از روسیه نمی‌بینم. ما باید برای این واقعیت آماده باشیم که جنگ می‌تواند مدت زیادی طول بکشد. جنگ بسیار بیشتر از آنچه پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تصور می‌کرد، طول کشیده است. شولتز صندوق ویژه 100 میلیارد یورویی را اندکی پس از آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین در فوریه 2022 اعلام کرد. هدف آن این است که نیروهایی که در طول سال‌ها ذخیره شده‌اند دوباره برای دفاع ملی و اتحادی مناسب شوند.

اولاف شولتز صدراعظم آلمان بارها اعلام کرده که کشورش از آغاز حمله همه‌جانبه روسیه به اوکراین، به بزرگ‌ترین کشور یاری‌رسان در میان کشورهای قاره اروپا تبدیل شده است. ما به اوکراین تسلیحات و کمک‌های مالی لازم می‌دهیم. دولت آلمان در آینده و تا زمانی که لازم باشد به اوکراین کمک‌های گوناگون ارائه خواهد کرد. روسیه هر چه زودتر باید بفهمد که در اوکراین پیروز نخواهد شد، به همان میزان امکان بیشتری برای دستیابی به صلح وجود دارد. در حال حاضر هیچ نشانه‌ای مبنی بر آمادگی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه برای انجام مذاکرات درخصوص بازگشت به قوانین و موازین بین‌المللی و صلح عادلانه وجود ندارد. پوتین اساسا در پی یافتن راه‌هایی برای خاتمه جنگ در اوکراین از طریق انجام مذاکرات صلح‌آمیز نیست. امپریالیسم پوتینی نباید برتری یابد، باید این سؤال مطرح شود که پوتین اصولا آماده است به نظم صلح جهانی بازگردد. فقط یک توافق‌نامه صلح درخصوص اوکراین و تنها پس از پیروزی این کشور امکان‌پذیر است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها