|

وزیر خارجه آمریکا نتوانست نتانیاهو را برای آتش‌بس موقت متقاعد کند

دست‌ خالی بلینکن

با ورود جنگ اسرائیل و حماس به هفته پنجم، فشارهای آمریکا برای ایجاد وقفه‌ جهت کمک به غیرنظامیان در باریکه غزه بی‌نتیجه بوده و اسرائیل می‌گوید تنها با وقفه‌ای سه‌ساعته برای تخلیه حدود 400 هزار غیرنظامی که همچنان در شمال غزه گیر افتاده‌اند، موافقت می‌کند.

دست‌ خالی بلینکن

با ورود جنگ اسرائیل و حماس به هفته پنجم، فشارهای آمریکا برای ایجاد وقفه‌ جهت کمک به غیرنظامیان در باریکه غزه بی‌نتیجه بوده و اسرائیل می‌گوید تنها با وقفه‌ای سه‌ساعته برای تخلیه حدود 400 هزار غیرنظامی که همچنان در شمال غزه گیر افتاده‌اند، موافقت می‌کند. بنیامین نتانیاهو می‌گوید بدون آزادی گروگان‌ها از سوی حماس، هیچ آتش‌بس موقتی در کار نخواهد بود. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، برای سومین بار در سه هفته گذشته به تل‌آویو سفر کرد تا در دیدار با بنیامین نتانیاهو از ضرورت یک توقف برای کمک‌رسانی به صدها هزار غیرنظامی آواره در غزه بگوید. جک لو، سفیر جدید ایالات متحده در اسرائیل نیز همراه با بلینکن به آن کشور رفت. اما دقایقی بعد از این جلسه، بنیامین نتانیاهو در یک نطق تلویزیونی گفت: «آتش‌بس موقتی که شامل آزادی گروگان‌ها نشود، ممکن نیست» و «همچنان با تمام قوا» علیه حماس خواهند جنگید. ارتش اسرائیل می‌گوید شهر غزه در محاصره کامل قرار دارد و قصد دارد عملیات زمینی را گسترده‌تر از روزهای قبل و با تمرکز بر نابودی تونل‌های زیرزمینی حماس و «جنگ‌های پیچیده خیابانی» ادامه دهد. در‌همین‌حال، آنتونی بلینکن که بعد از تل‌آویو به امان، پایتخت اردن سفر کرد، از ورود کامیون‌های امدادی بیشتر به غزه خبر داده و گفت در 24 ساعت صد کامیون از گذرگاه رفح عبور کرده‌اند. یک مقام کاخ‌سفید هم به خبرنگاران گفت «تلاش‌های گسترده و مفصلی» برای آزادی بیش از ۲۴۰ گروگان‌ در دست حماس در جریان است؛ هر‌چند معلوم نیست این تلاش‌ها چه زمانی نتیجه دهد. در همین ارتباط، ارتش اسرائیل روز گذشته اعلام کرد ساکنان شمال نوار غزه می‌توانند از خیابان صلاح‌الدین، جاده اصلی غزه، برای تخلیه به سمت جنوب در فرصت سه‌ساعته استفاده کنند. شاهدان و ساکنان بارها از حملات اسرائیل علیه خودروهای غیرنظامی و کاروان‌هایی که در چند هفته گذشته به سمت جنوب حرکت می‌کردند، گزارش داده‌اند. پیش از این دیوید ساترفیلد، فرستاده ویژه ایالات متحده، گفته بود بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون نفر به جنوب نوار غزه نقل مکان کرده‌اند، در‌حالی‌که ۳۵۰ هزار تا ۴۰۰ هزار نفر در شمال این منطقه باقی مانده‌اند. او در گفت‌وگو با خبرنگاران در امان، پایتخت اردن، گفت هیچ مورد ثبت‌شده‌ای از دخالت حماس در ممنوعیت یا توقیف کمک‌ها وجود ندارد. نهادهای مختلف سازمان ملل که بارها خواستار آتش‌بس انسان‌دوستانه در غزه شده‌اند، اعلام کردند از نظر آنها دیگر «جای امنی در غزه وجود ندارد».‌در این میان، پنتاگون هم تأیید کرده که پهپادهای غیرمسلح تجسسی آن بر فراز غزه پرواز می‌کنند و این پروازها از زمان حمله حماس در روز هفتم اکتبر آغاز شده است. ژنرال پت رایدر، سخنگوی پنتاگون، به خبرنگاران گفت: «برای حمایت از تلاش‌ها جهت یافتن گروگان‌ها، ایالات متحده در‌حال انجام پروازهای غیرمسلح پهپادی بر فراز غزه است». رایدر همچنین گفت که وزارت دفاع آمریکا در‌حال «ارائه مشاوره، کمک و حمایت به شریک اسرائیلی خود در تلاش برای یافتن گروگان‌ها است». نیویورک‌تایمز، در گزارش جداگانه‌ای نوشته که پهپادهای «جنرال اتمیکس ام‌کیو ۹ ریپر» غیرمسلح بیشتر در جنوب غزه گشت‌زنی می‌کردند.

ترکیه سفیر خود  را فراخواند

بر اساس بیانیه‌ای که وزارت خارجه ترکیه به رسانه‌ها ارسال کرده است، آنکارا سفیر خود را از اسرائیل برای رایزنی به دلیل بحران انسانی و ادامه حملات اسرائیل در غزه فراخوانده است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، پیش‌تر گفته بود «نتانیاهو دیگر کسی نیست که بتوانیم با او صحبت کنیم». دیپلمات‌های اسرائیلی در ترکیه هم ماه گذشته پس از شروع اعتراضات در حمایت از فلسطینیان، این کشور را ترک کردند. اسرائیل بعدها اعلام کرد نمایندگان خود را برای ارزیابی روابط دوجانبه فراخوانده است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، در تازه‌‌ترین موضع‌گیری خود به خبرنگاران گفت که غزه پس از پایان جنگ اسرائیل و حماس باید بخشی از یک کشور مستقل فلسطینی باشد. او افزود که آنکارا از مدل‌هایی که «به‌تدریج فلسطینیان را از تاریخ پاک می‌کنند» حمایت نخواهد کرد. خبرگزاری‌های ترکیه گزارش دادند که اردوغان در جریان پرواز برگشت از قزاقستان به رسانه‌ها گفت ابراهیم کالین، رئیس سازمان اطلاعات این کشور، با مقام‌های اسرائیلی و فلسطینی و همچنین حماس در تماس است. او گفت که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را همتای خود نمی‌داند‌ اما افزود که آنکارا روابط خود را با اسرائیل قطع نخواهد کرد.

‌دیدار  بلینکن با وزرای خارجه  کشورهای عربی

وزرای خارجه کشورهای اردن، مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر روز شنبه در امان، پایتخت اردن، با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا که به منطقه سفر کرده است، دیدار کردند تا درباره جنگ اسرائیل و حماس گفت‌وگو کنند. در بیانیه‌ای که وزارت خارجه اردن قبل از این دیدار در این زمینه صادر کرد، آمده است که یک نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در این مذاکرات حاضر خواهد بود. وزارت خارجه اردن اعلام کرد تمرکز این نشست بر «عواقب افزایش تنش و تهدید آن علیه امنیت سراسر منطقه» خواهد بود. در این بیانیه همچنین آمده است که وزیران خارجه کشورهای حاشیه خلیج فارس و مصر در دیدار با بلینکن بر موضع کشورهای عرب در برقراری آتش‌بس فوری و تحویل کمک‌های بشردوستانه به غزه و پایان‌دادن به افزایش تهدیدها علیه امنیت منطقه تأکید خواهند کرد. در همین ارتباط، نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان، با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در امان دیدار و بر اهمیت تلاش برای آتش‌بس در غزه و توقف حملات اسرائیل به جنوب لبنان تأکید کرد. میقاتی همچنین بر پایبندی لبنان به تلاش‌های بین‌المللی و اجرای قطع‌نامه ۱۷۰۱ سازمان ملل تأکید کرد و از جامعه بین‌المللی خواست که اسرائیل را برای پایان‌دادن به تخلفات خود تحت فشار قرار دهد. به گزارش رسانه‌های دولتی اردن، ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن نیز در دیدار با تعدادی از وزرای خارجه عرب در امان، از آنها خواسته است که یک‌صدا درباره غزه صحبت کنند. او افزود: «این وظیفه کشورهای عربی است که جامعه بین‌المللی را برای توقف جنگ در غزه تحت فشار قرار دهند».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها