|

حمله اسرائیل به اردوگاه مهاجران جبالیا و قطعی مجدد اینترنت در غزه

سناریوی تقسیم غزه

اعتراض‌ها و هشدارهای بین‌المللی برای برقراری آتش‌بس موقت در باریکه غزه و جلوگیری از بروز فاجعه انسانی در این منطقه همچنان ادامه دارد؛ اما اسرائیل برنامه خود را برای باریکه غزه که دوپاره‌کردن آن و تقسیم به دو بخش شمالی و جنوبی است، پیش می‌برد.

سناریوی تقسیم غزه

اعتراض‌ها و هشدارهای بین‌المللی برای برقراری آتش‌بس موقت در باریکه غزه و جلوگیری از بروز فاجعه انسانی در این منطقه همچنان ادامه دارد؛ اما اسرائیل برنامه خود را برای باریکه غزه که دوپاره‌کردن آن و تقسیم به دو بخش شمالی و جنوبی است، پیش می‌برد. الجزیره به نقل از خبرنگار خود که در خان‌یونس در نوار غزه مستقر است، گزارش داده که اسرائیل مرحله جدید حمله خود به غزه را شروع کرده است. تعداد زیادی از تانک‌ها از جنوب غرب غزه وارد شده و به‌ سوی غرب می‌روند. آنها اکنون نزدیک به چهارراهی هستند که بخش‌های مختلف غزه را به هم مرتبط می‌‌کند. اگر آنها به این چهارراه برسند و کنترل آن را در دست بگیرند، به‌طور مؤثری شمال و جنوب غزه را از هم جدا می‌کنند و ارتباط دو بخش شمالی و جنوب را در اختیار می‌گیرند. نیروهای اسرائیلی هشداری منتشر کرده و از مردم خواسته‌اند بین شمال و جنوب غزه حرکت نکنند. منابع همچنین گزارش دادند که تانک‌ها از بخش شمالی غزه به‌ سوی این شهر می‌روند. الجزیره نوشته است که تانک‌ها در سه‌کیلومتری حومه غزه مستقر شده‌اند. اسرائیل تلاش دارد شمال و جنوب غزه را از هم جدا کند تا راحت‌تر بتواند فضا را مدیریت کند. حازم قاسم، یکی از سخنگویان حماس در غزه، خبر حرکت تانک‌های اسرائیلی به سمت شهر غزه را تأیید کرد. او به الجزیره گفت: «نیروهای مقاومت فلسطین در خیابان صلاح‌الدین تانک‌های اسرائیلی را مورد حمله قرار دادند». او بر «آمادگی مقاومت» برای مقابله با اسرائیل تأکید کرد. نیروهای مقاومت می‌گویند برای سه تا چهار ماه آذوقه کنار گذاشته‌اند.

میدل‌ایست ‌نیوز هم به نقل از دفتر «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل، در بیانیه‌ای که در ایکس منتشر شد، نوشته است: «ما در میانه جنگیم و برای خود هدفی روشن تعیین کرده‌ایم که آن نابودی توان نظامی و اداری حماس است و ما این هدف را به‌صورت نظام‌مند محقق می‌کنیم. مرحله نخست تمام شده و مرحله دوم نیز با بمباران هوایی ادامه دارد و اکنون زمان ورود به مرحله سوم از طریق گسترش تهاجم زمینی به نوار غزه فرا‌رسیده است».

مقام‌های اسرائیلی همچنین خبر داده‌اند نیروهای نظامی با نیروهای حماس در داخل شبکه تونل‌های زیرزمینی و گسترده زیر زمین در غزه درگیر شده‌اند. ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد به حدود ۳۰۰ هدف حمله کردند که شامل موشک‌های ضدتانک، سکوهای پرتاب راکت پنهان‌شده زیر ستون‌ها و تأسیسات نظامی حماس در زیر زمین می‌شوند. در سوی مقابل، حماس در بیانیه‌ای از درگیری‌های شدید با نیروی زمینی اسرائیل خبر داد و اعلام کرد که تلفاتی به طرف مقابل وارد کرده است. گردان‌ عزالدین  قسام خبر داد که نیروهایش با نیروهای اسرائیل که از جنوب غزه هجوم آورده بودند، درگیر شده و چهار خودروی آنها را با موشک هدف قرار داده است. قسام گفته است دو تانک و یک بولدوزر اسرائیلی را در شمال غرب غزه هدف گرفته است. ارتش اسرائیل درباره این گزارش‌ها موضع نگرفته است.

معضل گروگان‌ها

در پی حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل، این گروه حدود 240 نفر را به گروگان گرفته است. این گمان وجود دارد که تعدادی از این گروگان‌ها در تونل‌های زیرزمینی حماس در نوار غزه نگهداری می‌شوند و این باعث پیچیده‌شدن وضعیت می‌شود. در همین حال، کریستوفر مایر، دستیار وزارت دفاع آمریکا در امور عملیات ویژه، می‌گوید نیروهای عملیات ویژه آمریکا در میدان حضور دارند تا به اسرائیل در موقعیت‌یابی گروگان‌ها کمک کنند. نیویورک‌تایمز به نقل از مایر نوشت: «ما به‌طور فعالانه به اسرائیلی‌ها در طیفی از موضوعات کمک می‌کنیم و مأموریت اصلی شناسایی گروگان‌ها شامل گروگان‌های آمریکایی است». مایر نگفت که چه تعداد نیروی ویژه آمریکا در اسرائیل مستقر شده‌اند، اما مقامات آمریکایی گفته‌اند که ده‌ها نیرو در قالب تیم‌های کوچک پس از حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل اعزام شده‌اند. با‌این‌حال کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا اخیرا گفته است آمریکا قصد ندارد در جنگ اسرائیل در غزه، نیروی زمینی اعزام کند. نیویورک‌تایمز می‌نویسد که آمریکا مدت کوتاهی پس از حمله حماس به اسرائیل پیشنهاد حمایت عملیات ویژه را ارائه داد. نیویورک‌تایمز با اشاره به حضور نیروهای ویژه آمریکا در اسرائیل می‌گوید ‌تاکنون برای فرماندهان آمریکایی نقش عملیاتی در نظر گرفته نشده است و با توجه به ادامه عملیات زمینی ارتش اسرائیل در نوار غزه، نشانه‌ای از حضور نیروهای آمریکایی در غزه نیست. مایر می‌گوید که نیروهای عملیات ویژه آمریکا با همتایان اسرائیلی خود در نبردی که بسیار پیچیده خواهد بود، در تماس هستند. نیویورک‌تایمز همچنین گزارش داده است که چند کشور غربی نیز نیروهای ویژه خود را در نزدیکی اسرائیل مستقر کرده‌اند تا در صورت نیاز به‌سرعت بتوانند وارد عملیات نجات یا تخلیه گسترده شهروندان شوند.

حمله به جبالیا و تعطیلی 2 بیمارستان مهم غزه

از طرف دیگر، فشار مقامات واشنگتن به اسرائیل برای «پایبندی به قوانین بین‌المللی در حمله نظامی خود به غزه و حفاظت از غیرنظامیان» افزایش یافت. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، پس از گزارش‌ها درباره حمله اسرائیل به اردوگاه پناه‌جویان جبالیا در غزه که به گفته مقام‌های فلسطینی «دست‌کم ۵۰ شهید و ۱۵۰ زخمی بر جای گذاشته است»، در گفت‌وگویی تلفنی با اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل، بر لزوم انجام اقدامات احتیاطی برای به‌حداقل‌رساندن تلفات غیرنظامیان تأکید کرد. وزیر خارجه آمریکا قرار است مجددا راهی منطقه شود تا رایزنی‌های خود را ادامه دهد. مقام‌های بهداشتی فلسطینی در نوار غزه می‌گویند تاکنون «بیش از هشت‌هزارو 700 نفر در این باریکه شهید شده‌اند». در این میان، حمله هوایی اسرائیل به اردوگاه جبالیا که از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین اردوگاه آوارگان جهان نام برده می‌شود، واکنش‌های بین‌المللی را به دنبال داشته است. گروه حماس اعلام کرده که هفت نفر از گروگان‌ها در جریان حمله اسرائیل به جبالیا در نوار غزه کشته شدند. به گفته این گروه، سه نفر از گروگان‌های کشته‌شده «اتباع خارجی» بودند. پنتاگون ساعاتی پس از این حمله از تماس تلفنی لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، با همتای اسرائیلی خود خبر داد و گفت که آستین در این مکالمه بر لزوم اولویت‌دادن به امنیت غیرنظامیان و حفاظت از آنها در عملیات نظامی اسرائیل در غزه تأکید کرده است. اسرائیل می‌گوید هدف از این حمله، یکی از فرماندهان ارشد حماس بوده که در حملات روز هفتم اکتبر دست داشته است. اما حماس شهادت فرمانده ارشد خود را تکذیب کرد و گفت‌ «این بهانه اسرائیل برای کشتار غیرنظامیان است».

همچنین به دنبال کمبود شدید سوخت در نوار غزه، دو بیمارستان مهم این شهر به نام‌های الشفا و بیمارستان دوستی ترکیه تعطیل شدند. به گزارش ایسنا، محمد زقوت، مدیر بیمارستان‌های غزه در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره گفت: «فهرستی از اسامی صدها زخمی که نیاز دارند درمان خود را در خارج از غزه ادامه دهند، به مصر تحویل دادیم. سوخت مصرفی در بیمارستان‌ها به‌شدت در خطر است و بیمارستان الشفا به دلیل کمبود شدید سوخت، ظرف چند ساعت آینده تعطیل خواهد شد». مدیر بیمارستان‌های غزه افزود: «با خروج ۸۰ زخمی موافقت شد اما ۷۰ نفر از آنها از غزه منتقل خواهند شد؛ چرا‌که برخی از آنها مداوا شده و برخی نیز فوت شده‌اند». در همین رابطه محمد ابو سلیمه، مدیر بیمارستان الشفا در شهر غزه نیز هشدار داد که به‌زودی فاجعه‌ای در این بیمارستان و در سراسر غزه رخ خواهد داد. ابو سلیمه گفت: بخش‌های حیاتی بیمارستان به دلیل اتمام سوخت تعطیل خواهند شد. جامعه جهانی باید پیش از آنکه دیر شود اجازه انتقال سوخت کمکی را بدهد. بیمارستان دوستی ترکیه در غزه نیز به دلیل حملات اسرائیل تعطیل و سوخت ژنراتورهای بیمارستان تمام شد. روز گذشته مصر اعلام کرد با عبور اولین گروه از مجروحان با وضعیت وخیم در نوار غزه، از گذرگاه رفح موافقت کرده است و این مجروحان در کنار تعدادی از افراد دارای گذرنامه‌های خارجی از این گذرگاه عبور کرده‌اند. از طرف دیگر، «پالتل» و «جاوال» دو شرکت ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی بامداد روز گذشته اعلام کردند که تلفن و اینترنت در غزه برای دومین بار در پنج روز گذشته قطع شد. آژانس‌های ارائه‌کننده کمک‌های بشردوستانه هشدار دادند که این قطعی‌ها به‌شدت کار آنها را در وضعیت وخیم غزه مختل می‌کند. گروه حامی دسترسی به اینترنت نت‌بلاکس هم تأیید کرد که ارتباطات اینترنتی در غزه تقریبا به‌طور‌ کامل قطع شده است. آسوشیتدپرس هم گزارش داد که برقراری ارتباط تلفنی با غزه غیرممکن شده است.

نگرانی نخست‌وزیر لبنان

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان تأکید کرد می‌کوشد تا «اطمینان حاصل کند که لبنان وارد جنگ با اسرائیل نمی‌شود». این در‌ حالی ا‌ست که از زمان آغاز حمله اسرائیل به نوار غزه، درگیری‌های متعددی در مرزهای لبنان و اسرائیل بین ارتش اسرائیل و حزب‌الله لبنان رخ داده و مواضع آنان در جنوب لبنان هدف قرارگرفته‌ است. میقاتی در این مصاحبه با خبرگزاری فرانسه تأکید کرد ‌«از تشدید تنش‌ها بین حزب‌الله و ارتش اسرائیل» نگران است. به گفته او، با وجود تلاش‌های رهبران لبنان، حزب‌الله می‌تواند جبهه جدیدی علیه اسرائیل تشکیل دهد. میقاتی گفت که در مقام نخست‌‌وزیر لبنان، «وظیفه خود» می‌داند که «مانع ورود لبنان به هرگونه جنگی با اسرائیل» شود. این سیاست‌مدار لبنانی تأکید کرد که با‌این‌حال، «اوضاع بسیار پرتلاطم و توفانی» است. میقاتی در بخشی از این گفت‌وگو تأکید کرد که در برابر این پرسش که آیا جنگی با اسرائیل در پیش است یا نه، «پاسخ روشنی ندارم». نخست‌وزیر موقت لبنان تأکید کرد‌ «تحولات منطقه‌ای هفته‌های آینده می‌تواند در ورود حزب‌الله به جنگ حماس و اسرائیل تأثیرگذار باشد». نجیب میقاتی در پایان مصاحبه خود اعلام‌ کرد که تاکنون موفق شده است «جهت‌گیری‌های حزب‌الله لبنان را به نحوی منطقی مدیریت و قواعد بازی را رعایت کند». او تأکید ‌کرد که نمی‌تواند در‌این‌باره هیچ قولی به لبنانی‌ها و جامعه جهانی بدهد، زیرا تحولات در خاورمیانه مدام د‌ر حال تغییر است. در همین حال گفته می‌شود قرار است سید‌حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان روز جمعه سخنرانی داشته باشد.

 

سخنگوی گردان‌های قسام: تعدادی از اسرا را آزاد می‌کنیم
سخنگوی گردان‌های عزالدین قسام اعلام کرد: ما از هر سرباز و رزمنده شریف در این امت می‌خواهیم که فرصت را غنیمت شمرده و در این نبرد مشارکت کند. ابو عبیده،‌ سخنگوی گردان‌های عزالدین قسام اعلام کرد: «دشمن در چند روز اخیر مانورهای زمینی را در چند محور در نوار غزه آغاز کرد. دشمن بعد از در‌پیش‌گرفتن سیاست زمین سوخته و ایجاد تخریب‌های گسترده از طریق حملات هوایی، زمینی و دریایی شروع به نفوذ زمینی کرد». به گفته ابو عبیده «جنگ در غزه پایان سیاسی نتانیاهو خواهد بود». سخنگوی گردان‌های عزالدین قسام اعلام کرد: «ما از هر سرباز و رزمنده شریف در این امت می‌خواهیم که فرصت را غنیمت شمرده و در این نبرد مشارکت کند. ما روایت دشمن درباره آزادی یکی از اسیران زن دشمن را شنیدیم و تکذیب می‌کنیم که اسرائیل به اسیرِ نزد حماس دست یافته باشد. این رخداد اگر هم درست باشد، با طرف‌های دیگری رخ داده است؛ با توجه به اینکه ساکنان غزه نیز اسیرانی را در اختیار دارند. ما به میانجیگران اعلام کردیم که تعدادی از اسیران خارجی را در روزهای آتی بر اساس تمایل ما برای عدم نگه‌داشتن آنها در غزه آزاد خواهیم کرد».

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها