|

جزئیات صحن علنی شورای شهر پایتخت؛ ازانتقاد به مکان جدید گورستان تا انتقاد به فرمان غیرقانونی شهردار

18 فرمان شورا به مترو

نام‌بردن از مکان احتمالی گورستان تازه تهران، انتقاد تند اهالی ری را به دنبال داشت. دوشنبه این هفته معاون خدمات شهری شهرداری تهران اعلام کرده بود که در حال مطالعه مکان جدید گورستان تهران هستند و به نقطه‌ای در نزدیکی کوه بی‌بی شهربانو رسیده‌اند اما هنوز این مکان قطعی نیست. حسین نظری در حاشیه صحن شورای شهر تهران هم به یکی از اعضای شورای شهر ساکن ری گفت این مکان قطعی نیست و در حال مطالعه هستیم.

18 فرمان شورا به مترو

شرق: نام‌بردن از مکان احتمالی گورستان تازه تهران، انتقاد تند اهالی ری را به دنبال داشت. دوشنبه این هفته معاون خدمات شهری شهرداری تهران اعلام کرده بود که در حال مطالعه مکان جدید گورستان تهران هستند و به نقطه‌ای در نزدیکی کوه بی‌بی شهربانو رسیده‌اند اما هنوز این مکان قطعی نیست. حسین نظری در حاشیه صحن شورای شهر تهران هم به یکی از اعضای شورای شهر ساکن ری گفت این مکان قطعی نیست و در حال مطالعه هستیم.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، می‌گوید هنوز احداث آرامستان‌های جدید بررسی نشده است. چهار یا پنج نقطه از سوی شهرداری تهران برای احداث آرامستان‌های جدید در پایتخت انتخاب شده، ولی نهایی نشده است. ضمن اینکه ما بنا داریم برای جلوگیری از ایجاد ترافیک و همچنین دسترسی مناسب شهروندان، در چند نقطه و پهنه اقدام به احداث آرامستان‌های جدید در پایتخت کنیم. در همین ارتباط پیشنهاداتی برای ایجاد آرامستان از‌جمله در غرب، شرق، شمال شرق و شمال غرب داده شده است تا آرامستان‌های جدید احداث شوند، ولی همان‌طور که گفته شد به نقطه نهایی نرسیده‌ایم. با این وجود، جعفر شربیانی، عضو هیئت‌رئیسه شورا معتقد است حتی مطالعه محدوده ری برای ایجاد یک آرامستان جدید هم نباید انجام شود. او به آسیب‌هایی که تاکنون تهران برای ری داشته است، اشاره می‌کند و می‌گوید: همان‌طور که می‌دانید تهران یک منطقه بزرگ شهری و یک کلان‌شهر است که امروزه می‌توان آن را یک ابرشهر خواند که به عنوان پایتخت حاکمیت، مشکلات عدیده و چالش‌ها و مسائل متعددی دارد که باعث شده آثار و حواشی خود را داشته باشد که از آن جمله می‌توان به حواشی آن در جنوب تهران و شهرستان ری اشاره کرد. انباشت زباله در آرادکوه از دیگر مشکلات ایجادشده تهران برای ری است و امروز بیش از پنج هزار تن زباله در آرادکوه طی چند دهه گذشته دفن شده و می‌شود که بدون توجه و در نظر داشتن مسائل و مشکلاتی که می‌تواند برای ساکنان مناطق اطراف داشته باشد، است و آیا در این مبادله نابرابر، تهران هزینه دفن این زباله‌ها را به ری پرداخته است؟ و فراتر از همه اینها مشکلاتی است که به این شهرستان تحمیل می‌شود. شهر‌ ری در پنج دهه گذشته دِین خود را با آرامستان بهشت زهرا و گسترش آن به تهران ادا کرده است. من از طرف مردم، از مدیریت شهری تقاضا می‌کنم این منطقه اولویت آخرشان هم نباشد؛ تهران کلان‌شهر است و می‌توانند اولویت خود را نقطه دیگری قرار دهند. مطالعه گسترش یا احداث آرامستان جدید در محدوده ری را از دستور کار خود خارج کنند. فضاهای متعددی در شرق و غرب تهران وجود دارند که می‌توان این موضوع مهم را در آنجا بارگذاری کرد. به‌جز این تذکر باز هم انتقال مسئولیت‌ها در شهرداری تهران موضوع تذکر یک عضو شورای شهر تهران بود. علی‌اصغر قائمی به شهردار تهران درخصوص انتقال مأموریت توسعه و نگهداشت شبکه فیبر نوری شهرداری تذکر داد و تأکید کرد این اقدام در بودجه 1402 فاقد وجاهت قانونی است.

در جلسه روز گذشته اعضای شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در ادوار گذشته شورای شهر مصوبه‌ای مبنی بر تعیین روز 14 مهر به نام «روز تهران» داشته‌ایم، خواستار پیگیری ثبت این نام در تقویم ملی کشور شدند. مهدی چمران در این رابطه توضیح داد:‌ در دوره چهارم، مصوبه‌ای درخصوص نام‌گذاری روزی به نام «روز تهران» داشتیم که در آن مصوبه به شورای فرهنگ عمومی پیشنهاد شد تا این نام در تقویم عمومی کشور ثبت شود، ولی متأسفانه به دلیل اینکه پایان دوره بود پیگیری نهایی نشد و اکنون لازم است تا این موضوع انجام شود. 

روز گذشته گزارش حسابرسی شرکت مترو برای سال‌های مالی 1400 و 1401 نیز در صحن شورای شهر قرائت شد و شورا 18 تکلیف در این رابطه برای شهرداری مشخص کرد. در این گزارش مشخص شد برخی از حساب‌های مترو مسدود است و مترو از حساب‌های واسط استفاده می‌کند. همچنین شهرداری مکلف شد که طی یک ماه تکلیف زمین ۱۲هکتاری موسوم به ملک دردشت را که به بانک شهر واگذار شده و با وجود اینکه سال‌های گذشته هم مطرح بوده اما همچنان تعیین تکلیف نشده است، مشخص کند.

یکی از تکالیف مشخص‌کردن پرونده‌ای قدیمی درخصوص خرید تجهیزات خطوط 3 و 4 مترو بود. در بندهای تکلیفی شورای شهر آمده بود که نظر به پیش‌پرداخت‌های ارزی به شرکتی بابت نصب و راه‌اندازی تجهیزات و عملیات تکمیلی خطوط ۳ و ۴ مترو، خسارت وارده توسط این شرکت بابت خرید تجهیزات سیگنالینگ خط ۳ مترو به مبلغ ۸۰ میلیون یورو به ارزش فعلی معادل حدودا چهار هزار میلیارد تومان، شهرداری تهران گزارشی مجزا از آخرین وضعیت موجود را به شورا ارائه کند. در این گزارش تأکید شد که مترو پیگیری‌های حقوقی برای فعال‌کردن حساب‌های بانکی مسدودشده را انجام دهد و سازوکار لازم جهت جلوگیری از تکرار این وضعیت را هم پیش‌بینی کند. در این گزارش به تعداد پرونده‌های حقوقی مترو هم اشاره و اعلام شد که ۱۵۱ فقره دعاوی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی علیه شرکت درخصوص اراضی تملک‌شده است و نیز آرای قطعی  سایر دعاوی توسط محاکم قضائی صادر نشده است. شرکت مکلف به تعیین تکلیف نهایی و قطعی وضعیت مالیاتی است و موظف است نسبت به تعیین تکلیف وضعیت پوشش بیمه‌ای اقدام کند. همچنین اسناد مالکیت ۳۴۸ دستگاه از ساختمان‌های شرکت و ۳۰۰ قطعه از زمین‌های شرکت تعیین تکلیف نشده است.

در این گزارش به برداشت غیرقانونی ۷۶۵ میلیارد ریال توسط یک شرکت در سال ۱۳۹۸ اشاره شده و آمده است: رویه شرکت درخصوص پرداخت مطالبات پیمانکاران خط ۶ متر و از بابت شناسایی پیمانکاران و پرداخت از محل حساب مشترک کنسرسیوم با مجوز شرکت رعایت نشده است. در این گزارش زیان خالص برای سال 1401 مبلغ ۶۳۷ میلیارد ریال و زیان انباشته به مبلغ ۱۱هزارو ۳۸۳ میلیارد ریال عنوان شده که حسابرسان آن را نشانگر آن دانسته‌اند که رویه‌های عمل‌شده در شرکت صحیح نیست. در این جلسه ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای تهران هم با بیان اینکه بدهی‌ها، اقساط و عدم پرداخت سهم دولت ازجمله مواردی بود که در گزارشات حسابرسی به آن پرداخته شده بود، گفت: برخی اقساط پرداخت نشده و ممکن است شهرداری در بسیاری از سنوات سهم خود را از بدهی پرداخت کرده باشد و بخش عمده بدهی‌ها به ۵۰ درصد سهم دولت برمی‌گردد. وی با بیان اینکه ۳۸ هکتار به مترو داده شده تا بدهی خود را پرداخت کند اما چون مشکل سند داشته، شرکت مترو نتوانسته از آن استفاده کند، یادآور شد: این مشکلات مربوط به این دوره و دوره قبل نیست و در تمام دوره‌ها وجود داشته و بدهی‌های مترو یک کلاف پیچیده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه می‌توان بدهی‌ها را سالانه بررسی کرد، گفت: عمده بدهی مترو به بانک‌ها برمی‌گردد که بارها تسهیلاتی برای توسعه و تجهیز دریافت کرده است. سید‌احمد علوی رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه تیمی باید در شرکت‌ها مستقر شوند و وضعیت را بررسی کنند، گفت: باید برای شرایط در زمان خود تصمیم گرفته می‌شد اما محصولات به اندازه‌ای در انبار مانده که امروز نمی‌دانیم باید برای آن چه کاری انجام دهیم. ما می‌دانیم ممکن نیست در شرایط عادی تعدیل‌هایی را در قراردادها در نظر بگیریم؛ وام‌هایی که در دوره اول گرفته شده رقمی بوده و بهره‌ای که در سالیان سال روی آن آمده نشان می‌دهد که تا چه اندازه روی زمین مانده است. باید یک بار برای همیشه این موارد در دوره فعلی مدیریت شهری تعیین تکلیف شود.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، با اشاره به بدهی چهار هزار میلیاردی مترو به بانک‌ها گفت: هر کیلومتر مترو هزارو ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد و در آن زمان با یک‌دهم این رقم مترو را ساخته‌اند. هم باید بدهی‌ها پرداخت شود که بهره‌ روی بهره نیاید و هم به مسائل جزئی توجه شود که برای آینده باقی نماند.

سجادی معاون مالی شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه نیز در این جلسه گفت: بابت خرید سیستم سیگنالینگ باید بگوییم که خرید به دلیل معیوب‌بودن این سیستم بوده است؛ این سیستم مبتنی بر یک تکنولوژی جدید بود و کارشناسان اعتقاد داشتند که استفاده از آن ممکن است اختلالاتی ایجاد کند و ترجیح دادند از آن استفاده نشود و مذاکراتی با سایر کلان‌شهرها انجام دادند که به نتیجه نرسید و هم‌اکنون در انبار علی‌آباد موجود است. وی افزود: بنا بر تکلیف بازرسی کل کشور، خسارات ناشی از حمل، نگهداری و دلیل خرید توسط مشاور در حال بررسی است و نتایج آن نیز به شورا ارائه خواهد شد. سجادی با بیان اینکه بیش از نیمی از ۲۷ بند گزارش حسابرسی می‌تواند به تنهایی یک بند بزرگ برای شرکت مترو باشد، خاطرنشان کرد: معاونت مالی و اقتصاد شهری و معاونت حمل‌ونقل و شورای شهر باید به ما کمک کنند تا بتوانیم این مشکلات را برطرف کنیم. وی با اعلام اینکه بهره وام‌های باقی‌مانده هر روز متورم‌تر می‌شود که نیاز به کمک برای پرداخت دارد، یادآور شد: ملک دردشت با همکاری سازمان املاک به بانک شهر انجام شده و پس از ۱۲ سال تعیین تکلیف نهایی خواهد شد.

معاون مالی شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه با تأکید بر اینکه مالیات سال ۸۹ مبلغ ۱۲۸ میلیارد تومان بوده است، یادآور شد: با پیگیری‌های صورت‌گرفته رقم بدهی مالیاتی شرکت به صفر رسیده است. سجادی افزود: از ۳۱ تیرماه سیستم فاینانس راه‌اندازی شده و در حال استفاده است؛ اسناد هزینه شرکت مترو، حقوق پرداختی و اعتبارات به صورت آنلاین توسط شهرداری در حال رصد است. وی با بیان اینکه انبار علی‌آباد ۱۶ هکتار و مملو از تجهیزات قدیمی است، یادآور شد: مزایدات فلزی و پلاستیکی انجام خواهد شد؛ چراکه کوهی از تجهیزات در این انبار وجود دارد و می‌تواند به خودی خود منبع درآمدی باشد.

در پایان نیز گزارش حسابرسی شرکت مترو به صورت مشروط به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها