|

داوطلبان شرکت در آزمون وکالت با راه‌اندازی کارزارهایی خواستار تغییر زمان برگزاری آزمون شدند

سیاسی‌کاری در تعیین تاریخ آزمون وکالت

دومین آزمون وکالت بعد از تصویب قانون تسهیل کسب‌وکارها قرار است در مرداد امسال و در گرم‌ترین روزهای سال برگزار شود. در ایران سالانه آزمون‌های سراسری زیادی برگزار می‌شود و همین مسئله موجب شده تقویمی از این آزمون‌ها پیش‌روی ما باشد.

سیاسی‌کاری در تعیین تاریخ آزمون وکالت
سامان موحدی‌راد خبرنگار گروه جامعه روزنامه شرق

 دومین آزمون وکالت بعد از تصویب قانون تسهیل کسب‌وکارها قرار است در مرداد امسال و در گرم‌ترین روزهای سال برگزار شود. در ایران سالانه آزمون‌های سراسری زیادی برگزار می‌شود و همین مسئله موجب شده تقویمی از این آزمون‌ها پیش‌روی ما باشد. عمده آزمون‌های سراسری در ایران یا در بهار برگزار می‌شوند یا پاییز. علت انتخاب این زمان هم این است که در کشور پهناور ایران با اقلیم‌های متفاوت در این دو فصل اغلب با تعادل دمایی مواجه هستیم و برگزاری آزمون چندان متأثر از عوامل محیطی نخواهد بود. با این حال برگزاری آزمون در میانه تابستان کمی عجیب به نظر می‌رسد. آن هم در روزهایی که به پیش‌بینی کارشناسان هواشناسی گرم‌ترین روزهای سال یا حتی قرن ممکن است باشد. تصور اینکه در چنین شرایطی برخی از داوطلبان در دمای بالای 50 درجه جنوب ایران بخواهند در آزمونی سرنوشت‌ساز شرکت کنند کمی عجیب است. به‌ویژه اینکه اغلب از وضعیت زیرساخت‌های سالن‌های آزمون در ایران هم مطلع هستیم که به سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی مناسبی متصل نیستند. به هر روی به نظر می‌رسد قرار است آزمون وکالت که بعد از تصویب قانون تسهیل کسب‌وکارها به یک آزمون پرحاشیه تبدیل شده در میانه مرداد گرم 1402 برگزار شود. هرچند جمعیت بزرگی از داوطلبان ناراضی باشند.

کمپینی برای لغو آزمون

جمعی از داوطلبان شرکت در آزمون وکالت سال 1402 با راه‌اندازی کمپین‌هایی در بسترهای آنلاین تلاش می‌کنند تا زمان برگزاری این آزمون‌ها را تغییر دهند. در حال حاضر کمپین «تغییر زمان برگزاری آزمون وکالت 1402» در دو پلتفرم «کارزار» و «فارس من» از محبوب‌ترین و پرامضاترین کمپین‌هاست. این داوطلبان در متن کمپین خودشان نوشته‌اند: «ضمن تقدیر و احترام، ما به عنوان داوطلبانان آزمون وکالت سال ۱۴۰۲، درخواست تعویق آزمون را از سازمان سنجش داریم. با توجه به شرایط فعلی کشور، بسیاری از استان‌های کشور درگیر گرمای شدید هستند و برخی از آنها از وسایل سرمایشی نیز برخوردار نیستند و شرایط سختی در زمان محدود آزمون برای داوطلب ایجاد می‌گردد؛ بنابراین برگزاری آزمون در این شرایط ممکن است برای داوطلبان خطرناک باشد و باعث مشکلات جدی برای سلامتی آنها شود. همچنین با توجه به نزدیکی آزمون وکالت سال ۱۴۰۲ به ایام سوگواری حضرت اباعبدالله بسیاری از داوطلبان ممکن است درگیر این مراسم باشند و نتوانند به‌طورکامل برای شرکت در آزمون آماده شوند. با توجه به موارد فوق، ما به شما درخواست تعویق آزمون وکالت سال ۱۴۰۲ را ارائه می‌کنیم. امیدوارم که با توجه به شرایط فعلی کشور، سازمان سنجش بتواند در این مورد تصمیمات مناسبی را اتخاذ کند». با وجود اینکه این کمپین‌ها به امضای تعداد زیادی از کاربران رسیده است اما به نظر می‌رسد قرار نیست خللی در تصمیم مسئولان برای برگزاری آزمون ایجاد کند، چراکه به‌تازگی نایب‌رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) در واکنش به این کمپین‌ها بر برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۲ در تاریخ مقرر تأکید کرد. ابراهیم کیانی که با پایگاه خبری اختبار در این زمینه گفت‌وگو می‌کرد گفت: تا پایان هفته جاری سازمان سنجش اطلاعیه درخصوص زمان پرینت کارت و حوزه‌های برگزاری آزمون را منتشر خواهد کرد‌. هفته آینده نیز کارت ورود به جلسه منتشر خواهد شد. آزمون نیز صبح روز سیزدهم مردادماه برگزار خواهد شد.

اصرار بر مرداد با چاشنی سیاسی

آزمون وکالت هم بر اساس تقویم آزمون‌های ایران هر ساله در آبان یا آذر برگزار می‌شد. اما امسال این آزمون به تابستان 1402 تغییر پیدا کرده است. علت این مسئله اتفاقاتی است که طی دو سال گذشته و پس از تصویب قانون تسهیل کسب‌وکارها به وجود آمد. فرشید فرحناکیان، عضو هیئت‌مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز، در گفت‌وگو با «شرق» البته روایتی جدید از اصرار بر این تصمیم دارد. فرحناکیان در این زمینه به «شرق» می‌گوید: «این دومین آزمون وکالتی است که بعد از قانون تسهیل کسب‌وکارها قرار است برگزار شود. نکته مهم درباره این آزمون این است که به دلیل تغییر زمان آزمون قبلی زمان برگزاری این آزمون هم با تغییراتی مواجه شده است. آزمون قبلی متأثر از کرونا و همچنین تصویب قانون تسهیل کسب‌وکارها تغییر کرده بود. به این ترتیب دومین آزمونی که قرار است براساس قانون تسهیل کسب‌وکارها برگزار شود برخلاف سایر آزمون‌ها که هرساله در آبان یا آذر برگزار می‌شد به میانه تابستان تغییر پیدا کرد».

فرحناکیان درباره مشکلاتی که برگزاری آزمون در میانه تابستان با خود به همراه دارد به «شرق» می‌گوید: «برگزاری آزمون در میانه مرداد با مشکلاتی برای شرکت‌کنندگان همراه است که اعتراضاتی هم در این زمینه شکل گرفته است. به طور مشخص زمان برگزاری آزمون وکالت از سال 1372 به این سمت در آبان یا آذر هر سال بود. این تصمیم درست و عاقلانه‌ای بود که سال‌ها برگزارکنندگان آزمون در نظر گرفته بودند، چراکه در این زمان دمای محیطی شما نیاز به تنظیم خاصی ندارد. ما در ایران دو زمان برای برگزاری آزمون داریم که دمای هوا در سراسر کشور مناسب و بی‌نیاز از کنترل دمای محیطی است؛ یکی اواسط بهار و دیگری اواسط پاییز. متأسفانه امسال به جای اینکه تصمیم بگیرند بی‌نظمی حاصل از آزمون سال قبل را به نظم تبدیل کرده و آزمون را به پاییز منتقل کنند تصمیم گرفتند تا دوباره آزمون را در زمانی غیر از روال همیشگی و درست در میانه تابستان برگزار کنند. برگزاری آزمون در چنین زمانی در جنوب کشور دقیقا و در سایر مناطق ایران تحقیقا می‌تواند روی عملکرد داوطلبان تأثیر بگذارد. افزایش دمای محیطی به‌ویژه می‌‍‌تواند روی عملکرد داوطلبان زن آزمون تأثیر بگذارد». عضو هیئت‌مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز همچنین درباره اصرار به برگزاری آزمون در میانه تابستان توسط هیئت‌مدیره اسکودا هم به سیاسی‌کاری در این زمینه اشاره می‌کند و می‌گوید: «به نظر من یکی از دلایل اصرار بر برگزاری آزمون در این تاریخ سیاسی است، چراکه هیئت‌مدیره‌ای که اکنون بر سر کار است در صورت برگزاری آزمون در پاییز دیگر بر سر کار نخواهد بود و برای همین اصرار دارند که در زمان حضور خودشان این آزمون برگزار شود. هیئت‌مدیره اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری که تصمیم‌گیر درباره تاریخ برگزاری آزمون است در آبان ماه با انتخاباتی مواجه است که به تغییر ترکیبش منجر می‌شود. کسانی که در حال حاضر بر سر کار در این هیئت‌مدیره هستند به دلیل اینکه دو دوره در این مقام بوده‌اند دیگر نمی‌توانند انتخاب شوند. برای همین من فکر می‌کنند این دوستان علاقه‌مندند پیش از انتخابات به هر قیمتی حتما این آزمون را برگزار کنند». برگزاری آزمون در تابستان این سؤال را هم به وجود می‌آورد که آیا در آبان یا آذر 1402 هم با آزمون دیگری مواجه خواهیم بود یا اینکه زمان برگزاری آزمون‌ها قرار است همیشه در تابستان باشد. فرحناکیان در پاسخ به این سؤال می‌گوید: «هیئت‌مدیره جدید باید بر سر کار بیاید و درباره آزمون جدید تصمیم بگیرد. در واقع تصمیم‌گیری درباره برگزاری آزمون وکالت را 26 کانون وکلای مستقل ایران به اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری یا همان اسکودا سپرده‌اند. بنابراین باید انتخابات آبان برگزار شود و هیئت مدیره جدید بر سر کار بیاید تا درباره تاریخ آزمون تصمیم‌گیری کند».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها