|

حسن عبدلیان پور دلیل تأخیر در اعلام نتایج آزمون فوق‌العاده جذب کارآموز وکالت را اعلام کرد؛

احترام به قانون، صیانت از منافع داوطلبین و جامعه

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در خصوص علت تأخیر اعلام نتایج آزمون فوق‌العاده جذب کارآموز وکالت مرکز وکلای قوه قضائیه توضیحاتی ارائه کرد.

احترام به قانون، صیانت از منافع داوطلبین و جامعه

حسن عبدلیان پور رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در خصوص علت تأخیر اعلام نتایج آزمون فوق‌العاده جذب کارآموز وکالت مرکز وکلای قوه قضائیه گفت: آزمون فوق‌‌العاده جذب کارآموز بیست و سوم اردیبهشت ماه 1401 توسط مرکز وکلای قوه قضائیه در سراسر کشور پس از تعلیق‌های مکرر آزمون کانون‌های وکلای دادگستری جهت حفظ حقوق داوطلبان برگزار گردید.

وی گفت: اعلام نتایج این آزمون مقارن شد با تصویب قانون تسهیل برخی از مجوزهای کسب و کار، براساس ماده 5 این قانون هر دو نهاد وکالت (مرکز وکلا و کانون‌های وکلا) موظف شده‌اند هر ساله آزمون جذب کارآموز وکالت از طریق سازمان سنجش برگزار نمایند و در زمان ثبت‌نام و برگزاری آزمون این قانون به تصویب نهایی و انتشار نرسیده بود و توسط مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی برگزار گردید.  

وی ادامه داد: قانون تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار نصاب پذیرش را هم کسب هفتاد درصد از یک درصد بالاترین نمره دانسته است. با توجه به تصریح و ظاهر ماده قانونی چنین برداشت گردید ملاک نمره خام است.

رئیس مرکز وکلا اضافه کرد: نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی براساس ماده 5 قانون تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار تحلیل و تفسیری که داشتند اعلام نتایج براساس نمره تراز اعلام شده و از طرف دیگر فرآیند و اعلام نتایج را قانون برعهده قوه قضائیه قرار داده است با توجه به ابهاماتی که به وجود آمد معاونت حقوقی و امور مجلس شورای اسلامی قوه قضائیه موضوع را طی نامه‌ای از سازمان آموزش و سنجش کشور خواستار شد.

حسن عبدلیان پور ادامه داد: زمانی که آزمون فوق‌العاده برگزار شد سازمان آموزش و سنجش کشور آمادگی لازم برای برگزار آزمون را نداشت و مرکز وکلای قوه قضائیه هم مکلف به این نبود که آزمون فوق‌العاده را از طریق سازمان سنجش و آموزش کشور برگزار نماید آزمون فوق‌العاده جذب کارآموز وکالت توسط مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی که تجربه برگزار آزمون‌های مختلف کشوری را دارد برگزار شد و برگزاری آزمون توسط نهادی به غیر از سنجش مسبوق به سابقه است و در سال 1398 آزمون جذب کارآموز وکالت مرکز توسط دانشگاه پیام نور برگزار شد.

این مقام مسئول در مرکز وکلای قوه قضائیه اشاره کرد: با جمع‌بندی مرکز آموزش دانشگاه آزاد اسلامی، سازمان آموزش و سنجش کشور و همچنین معاونین و مدیران مرکز وکلا به این نتیجه رسیدیم که نتایج آزمون را براساس میانگین نمره خام محاسبه و اعلام نماییم. علت تاخیر هم همین بود تفسیر از ماده 5 بود و یک بحث علمی است در ماده میانگین نمرات را آورده است.

اما نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تفسیر تراز را داشته‌اند.

حسن عبدلیان پور در برابر این پرسش که: با توجه به تفسیر مرکز وکلا از ماده 5 تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار تعداد قبولی‌های این آزمون از سال‌های قبل هم کمتر بوده است ولی هدف این بود تعداد قبولی‌ها بیشتر شو و انحصار شکسته شود این نقض غرض در چیست؟ گفت: درست است در واقع چنین استنباط شده که جذب حداکثری اتفاق بیفتد ولی در واقع، تفسیر ما از ماده قانونی این بوده است راهکار دادن بیانیه نیست اصل 73 قانون اساسی راهکار داده است که مجلس شورای اسلامی تفسیر کند و نظارت بر این قانون را مجلس برعهده قوه‌قضائیه گذاشته است.

حال خروجی براساس تفسیر از ماده 5 تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار این بوده است براساس نمره خام تعداد افرادی که جذب می‌شوند کمتر است و برداشت از قانون این است اگر براساس استفساریه به این نتیجه رسیدند هدف و تفسیر تراز است، مطیع قانون هستیم ما تفسیر خود از قانون را اعمال کردیم و به نظر مجلس احترام می‌گذاریم.

وی در پایان تاکید کرد: عزیزان توجه داشته باشند ماده 5 تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار ظرفیت عددی حذف شده و براساس تراز جذب کارآموز وکالت داشته باشیم. سازمان سنجش و آموزش کشور تراز را براساس انحراف معیار اعلام کرده است در آزمون 80 هزار نفری حدود 10 الی 12 هزار نفر پذیرفته می‌شوند و این پذیرش در آزمون فوق‌العاده طبیعی است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها