|

رنج 8 ساله

عربستان در مارس 2015 با همکاری متحدان عرب خود و با حمایت تسلیحاتی و لجستیکی دیگر کشورهای غربی، جنگ ویرانگری را علیه یمن آغاز کرد. اگرچه این تجاوز نتوانست به‌ هیچ‌یک از اهداف خود دست یابد، اما باعث کشته‌شدن صدها هزار یمنی و ایجاد «بدترین بحران انسانی» در جهان شد.

عربستان در مارس 2015 با همکاری متحدان عرب خود و با حمایت تسلیحاتی و لجستیکی دیگر کشورهای غربی، جنگ ویرانگری را علیه یمن آغاز کرد. اگرچه این تجاوز نتوانست به‌ هیچ‌یک از اهداف خود دست یابد، اما باعث کشته‌شدن صدها هزار یمنی و ایجاد «بدترین بحران انسانی» در جهان شد. بیش از هشت سال جنگ در یمن، بحران اقتصادی در این کشور فقیر عربی را تشدید کرد. جنگ تحمیلی علیه یمن و بحران باعث تشدید رنج و مشکلات کودکان و افزایش آمار کودکان کار شده است. هشت سال جنگ سخت، زندگی میلیون‌ها کودک یمنی را نابود کرده و ۱۱ میلیون کودک به انواع کمک‌های بشردوستانه جهانی نیاز دارند و اگر کمک‌های فوری به یمن نرسد، میلیون‌ها کودک در معرض سوءتغذیه و موارد بدتر از آن قرار خواهند گرفت. این جنگ همچنین باعث تشدید بحران مداوم سوء‌تغذیه در میان مردم یمن شده و ۲.۲ میلیون کودک از سوءتغذیه «حاد» و بیش از ۵۴۰ هزار کودک از سوء‌تغذیه «حاد شدید» رنج می‌برند.

شرایطی که برای کسی اولویت نیست

«عارف العامری» سخنگوی وزارت حقوق ‌بشر دولت نجات ملی یمن (مستقر در صنعا) اعلام کرده کودکان یمنی در شرایط بسیار سخت و دشوار جسمی و روحی به سر می‌برند. نبود بهداشت، قتل و کشتار، آوارگی، پناهندگی و نقض حقوق آنها در پی محاصره یمن، این شرایط دشوار را بر آنها تحمیل کرده است. تشدید درد و رنج کودکان در یمن به‌ دلیل محاصره منجر به افزایش میانگین سوءتغذیه شده است. یمن بالاترین میانگین مرگ‌ومیر کودکان در منطقه خاورمیانه را دارد و سازمان ملل هیچ التزامی به‌ حمایت از حقوق کودکان یمنی ندارد، بیش از هشت هزار کودک از آغاز تجاوز سعودی و امارات بر یمن، کشته شده‌اند.

«عبدالله السویدی» قائم‌مقام وزارت حمل‌ونقل یمن نیز اعلام کرده در نتیجه حملات هشت سال گذشته از سوی ائتلاف سعودی، بیش از شش میلیارد دلار به زیرساخت‌های حمل‌ونقل زمینی، دریایی و هوایی یمن خسارت وارد شده است. سازمان حقوقی «انتصاف» که در زمینه حقوق زنان و کودکان یمنی فعال است نیز در گزارشی از کشته و زخمی‌شدن پنج هزار زن یمنی در طول هشت سال جنگ خبر می‌دهد. به‌دنبال عدم دسترسی به خدمات و مراقبت‌های بهداشتی و عوارض بارداری یا زایمان، هر دو ساعت، یک زن و شش کودک یمنی جان خود را از دست می‌دهند. این در حالی است که بیش از یک‌میلیون‌و ۵۰۰ هزار زن باردار یا شیرده یمنی از سوءتغذیه رنج می‌برند. روزانه بیش از ۸۰ نوزاد به‌ خاطر استفاده از سلاح‌های ممنوعه بین‌المللی، جان خود را از دست می‌دهند. این مسئله یکی از علل افزایش تعداد نوزادان نارس است. به نحوی که سالانه ۳۹ درصد از نوزادان یمن نارس متولد می‌شوند.

کودکان کار یمن

آمار کودکان کار در طول جنگ علیه این کشور، چهار برابر شده است. بر اساس گزارش‌های موجود، تعداد کودکان کار در یمن هم‌اکنون به ۷.۷ میلیون نفر می‌رسد و شامل کودکان از پنج تا ۱۷‌ساله است. در حال حاضر ۱.۴ میلیون نفر از ۱.۶ میلیون کودک یمنی که کار می‌کنند، از ابتدایی‌ترین حقوق یک کارگر عادی نیز محروم هستند.

آمارها سخن می‌گویند

مرکز حقوق‌بشری و توسعه یمن (عین) آمار قربانیان و خسارت‌های سه هزار روز از جنگ عربستان علیه یمن را چنین اعلام کرده است: «تعداد شهدا و زخمی‌شدگان در جنگ یمن به 48هزارو 841 نفر رسید. تعداد شهدای یمنی به 18هزارو 206 نفر ازجمله چهارهزارو 96 کودک و دوهزارو 461 زن رسیده است. بر اساس آمار این مرکز حقوق‌بشری،‌ تعداد منازل ویران‌شده در حمله ائتلاف متجاوز عربی به ۶۰۷ هزار منزل، تعداد مساجد آسیب‌دیده هزارو 750 مورد و تعداد مدارس تخریب‌شده به هزارو 272 مورد می‌رسد.

طبق این آمار «ائتلاف عربستان و امارات» حدود هزارو 500 مرکز غیرنظامی از‌جمله دانشگاه، مراکز گردشگری، بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی، تأسیسات ورزشی و مراکز رسانه‌ای و اماکن باستانی را بمباران کرده است. بر اساس آمار این مرکز، ۱۵ فرودگاه، ۱۶ بندر، دوهزارو 112 تأسیسات دولتی، ۶۱۹ شبکه ارتباطی، ۳۴۹ نیروگاه برق و هزاران جاده و پل‌ تخریب شده یا خسارت دیده‌اند. در حملات ائتلاف عربی به یمن، ۴۱۱ کارخانه، ۷۰۷ بازار، ۴۲۹ پمپ‌بنزین، ۳۹۲ نفتکش و ۴۸۵ قایق تخریب شده‌اند. همچنین هزارو ۶۶ کامیون حامل مواد غذایی، ۱۰۳۲ انبار مواد خوراکی، 10هزارو 445 وسیله نقلیه و ۴۷۰ مزرعه هدف قرار گرفته‌اند. 14.4 میلیون نفر از مردم یمن به آب سالم و مراکز بهداشتی دسترسی ندارند و فقط 41 مرکز بهداشتی فعال هستند.

به اعتقاد صندوق کودکان سازمان ملل،  یونیسف برای ادامه کمک‌های بشردوستانه خود به کودکان یمنی در سال ۲۰۲۳ به ۴۸۴ میلیون دلار نیاز دارد. به‌طور متوسط، هر ۱۰ دقیقه یکی از این کودکان به دلایل قابل پیشگیری جان می‌بازد. اکنون «بیش از ۵۴۰ هزار کودک زیر پنج سال» در یمن به «سوءتغذیه حاد و تهدیدکننده» مبتلا هستند. این صندوق به یک «کمک ۴۸۴ میلیون دلاری» برای تداوم فعالیت خود در یمن در سال جاری نیاز فوری دارد. بدون اقدام فوری، میلیون‌ها کودک ممکن است با خطرات شدید سوءتغذیه مواجه شوند.

بدترین فجایع انسانی جهان

بیش از ۲۱.۷ میلیون نفر در یمن، معادل دوسوم جمعیت این کشور، به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. از زمان تشدید درگیری‌ها در سال ۲۰۱۵، بیش از 11هزار کودک کشته یا معلول شده‌اند. جنگ در یمن عاملی است که سازمان ملل متحد آن را یکی از بدترین فجایع انسانی جهان توصیف می‌کند. این سازمان بارها تأکید کرده بیش از ۲۱.۷ میلیون نفر، یعنی دوسوم جمعیت یمن، امسال به کمک‌های بشردوستانه نیاز خواهند داشت.

سازمان حقوق زنان و کودکان (انتصاف) تعداد کشته‌شدگان از زنان و کودکان تا پایان فوریه 2023 را دوهزارو 440 هزار زن و سه‌هزارو 888 هزار کودک و تعداد مجروحان را دوهزارو 866 زن و چهارهزارو 288 هزار کودک اعلام کرد. حملات عربستان باعث ناتوانی جسمی حدود شش هزار غیرنظامی ازجمله حدود پنج‌هزار‌و 559 کودک شده است. 31 درصد از دختران یمنی نیز به‌ دلیل وخامت شرایط انسانی و ناتوانی خانواده‌ها در تأمین نیازهای اولیه آموزشی، از تحصیل بازمانده‌اند.

گزارش جهانی درباره بحران‌های غذایی که از سوی سازمان ملل متحد منتشر می‌شود، نشان می‌دهد مردم در هفت کشور از‌جمله سومالی، افغانستان، بورکینافاسو، هائیتی، نیجریه، سودان جنوبی و یمن با گرسنگی و مرگ مواجه هستند. طبق این گزارش، جمهوری کنگو، اتیوپی، نیجریه، افغانستان، یمن، میانمار، سوریه، سودان، اوکراین و پاکستان ۱۰ کشور گرسنه جهان هستند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها