|

تولد جنین‌ مصنوعی انسان با استفاده از سلول‌های بنیادی

برای جهانی که درگیر جنگ اوکراین، سودان، غرق شدن قایق پناهجویان نباشد، حتما خبر تولد جنین‌های مصنوعی انسان خبر داغ و هیجان‌انگیزی است، اما خب آنقدر چهارگوشه جهان درگیر مسائل مختلف است که این خبر هم فقط می‌تواند صفحه اول رسانه‌های بریتانیایی را به خود اختصاص دهد. این موضوع هم در همه رسانه‌های این کشور که اغلب درگیر حواشی جانسون هستند چندان داغ نیست.

تولد جنین‌ مصنوعی انسان با استفاده از سلول‌های بنیادی
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

روزنامه‌های آمریکایی در کنار ماجراهای ترامپ و دادگاه و اوکراین تحلیل‌هایی هم درباره برنامه هسته‌ای ایران و روابط غیر رسمی دو دولت برای حل این مشکل دارند. علاوه بر آن موضوع هوش مصنوعی و تلاش برای کنترل آن را هم در نظر دارند. 

روزنامه‌های خاورمیانه‌ای درگیر فاجعه غرق شدن پناهجویان در آبهای ساحلی یونان هستند. از آن گذشته کشته شدن ۵۰ نیروی پ.ک.ک در شمال سوریه و نقض آتش‌بس با ترکیه و خشونت نیروهای اسرائیلی در کرانه باختری و البته تکرار اتفاقاتی که مانع از انتخاب رئیس‌جمهور در لبنان شده از سوی حزب‌الله ( انداختن رای سفید درون صندوق ) موضوعاتی مورد توجه در این روزنامه‌ها هستند.

 

گاردین

تولد جنین‌ مصنوعی انسان با استفاده از سلول‌های بنیادی

دانشمندان و محققان موفق شده اند جنین‌هایی از انسان به وجود بیاورند که بی‌نیاز از سلول‌های تخمک و اسپرم است و با به کار‌گیری سلول‌های بنیادی تولید شده است. 

این دستاورد انسان را یک گام دیگر به رفع بیماری‌ها و اختلالات ژنتیکی نزدیک‌تر می‌کند، اما همچنان پرسش‌ها و نگرانی‌هایش را در مسائل اخلاقی و قانونی بی‌پاسخ می‌گذارد.

جنین‌های مصنوعی در واقع قلب تپنده و ساقه ابتدایی مغز را ندارند، اما شامل سلول‌هایی هستند که در ادامه جفت و کیسه زرده و در نهایت جنین را می‌سازند.

نتایج این تحقیقات روز چهارشنبه در نشست سالانه انجمن بین‌المللی تحقیقات سلول‌‌های بنیادی در بوستون ارائه شده است. خانم پروفسور ماگدالنا زرنیکا گوئتس در این نشست به صراحت اعلام کرده است که بشر امروز توانایی خلق جنین‌هایی مصنوعی را دارد.

اما به همان صراحت هم مشخص است که هیچ چشم‌انداز کوتاه‌مدتی برای کارآزمایی‌های بالینی این جنین‌ها وجود ندارد. همچنان کاشت این جنین‌ها درون رحم انسان غیر قانونی است. هنوز معلوم نیست این جنین‌ها به بلوغ می‌رسند یا نه. تنها دانشمندان در محیط‌های آزمایشگاهی مجاز به خلق و مطالعه و تحقیق روی آنها هستند. 

با همه این حرف‌ها دستاورد اخیر انسان در خلق جنین‌های مصنوعی امیدواری را در رفع مشکلات و بیماری‌‌ها با منشا ژن افزایش می‌دهد. این جنین‌ها مدل‌های خوبی در رسیدن به این هدف هستند.

 

 

نشنال

قایق پناهجویان در آبهای ساحلی یونان غرق شد

دست کم ۸۰ نفر از مهاجران غیر قانونی و پناهجویان جان خود را در آب‌های ساحلی یونان از دست داده اند. قایق آنها در نزدیکی آب‌های یونان واژگون شده و قایق نجات گارد ساحلی این کشور هم تنها توانسته صد نفر از پناهجویان را نجات دهد. 

فصل تابستان از راه رسیده و موج مهاجرت‌های غیر قانونی پناهجویان آغاز شده است. آنها سوار بر قایق‌های ناامن قاچاق‌بر‌ها به دریای مدیترانه می‌زنند بلکه راهی به سوی اروپا پیدا کنند. بسیاری از آنها جان خود را در رویای اروپا می‌بازند. 

رئیس کشتیرانی یونان می‌گوید حادثه در یکی از عمیق‌ترین مناطق آبهای مدیترانه رخ داده است. ما نگرانیم تعداد قربانیان بیش از این باشد. نیروهای ساحلی یونان تنها صد نفر را از آب بیرون کشیده اند که زنده اند، اما نمی‌دانیم چه تعداد ناپدید شده اند، یا اجسادشان را پیدا نکرده ایم. 

در این گزارش به ملیت اجساد و پناهجویان بازمانده اشاره نشده است. خانم اورسولا فون‌درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در توییتی نسبت به این حادثه مرگ‌بار واکنش نشان داده و گفته باید دست به دست هم دهیم تا مانع از بروز فجایع مشابه شویم.

 

 

واشنگتن پست

قوانین کنترلی اروپا علیه هوش مصنوعی

پیشروی و رواج استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در زندگی امروز بشر باعث شده است نگرانی‌هایی بابت اخلاق و قانون ایجاد شود. اتحادیه اروپا برای آن که به این نگرانی‌ها پاسخ دهد و همچنین هوش مصنوعی را در دایره اخلاق کنترل کند، قوانینی وضع کرده است. 

کارشناسان و مسئولان و رهبران دنیا خاصه رهبران اروپایی و غربی همواره نسبت به همه‌گیر شدن هوش مصنوعی و سیطره آن بر زندگی بشر و البته مخاطرات و دردسرهایش هشدار داده و از آگاهان درخواست کرده اند چارچوب‌هایی برای نحوه استفاده و کاهش مخاطرات و مضرات آن ارائه دهند. بیش از این رهبران و مسئولان کشورها خواستار قانون‌مند کردن استفاده از هوش مصنوعی هستند. 

حالا قانون‌گذاران اتحادیه اروپا به این درخواست پاسخ گفته و قوانینی برای محدود کردن و پاسخ‌گو کردن هوش مصنوعی وضع کرده اند. در واقع آنها گام نخستین را برای کنترل این دستاورد بشری برداشته و هدف نزدیک‌تر شده اند. 

گام نخست اتحادیه اروپا در واقع محافظت شهروندان از دست باز هوش مصنوعی و محدود کردن توانایی‌های آن است که مبادا منجر به جرایم گسترده‌تر و خشونت و انتشار داده‌های غلط و در نهایت ویرانی دموکراسی شود. قانون‌گذاران تلاش می‌کنند مخاطرات هوش مصنوعی را پیش‌بینی و بر اساس آن قوانین کنترلی را تدوین کنند. 

 

عرب نیوز

پایان آتش‌بس با ترکیه؛ ۵۰ نیروی پ.ک.ک کشته شدند

ترکیه رشته حملاتی را در مرزهای جنوبی خود و شمال سوریه تدارک دیده است که در نتیجه‌اش ۵۰ نیروی کرد پ.ک.ک جان خود را از دست داده اند. پس از این واقعه شبه‌نظامیان کرد پ.ک.ک اعلام کرده اند آتش‌بس پایان یافته است. 

حملات ترکیه در مناطق شمالی مرز سوریه به صورت آتش‌ توپخانه‌ای و استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین بوده است. ترکیه مواضع کردهای پ.ک.ک را در منبج و تل رفعت هدف گرفته است. 

شبه‌نظامیان کرد اعلام کرده اند این حملات را بی‌پاسخ نخواهند گذاشت و حتما عملیاتی در جواب این حملات تدارک خواهد دید. آنها می‌گویند آتش‌بس را قبول ندارند و آن را یک‌طرفه نقض می‌کنند. آتش‌بس میان کردهای پ.ک.ک و ترکیه پس از دو زلزله مهیب در این کشور برقرار شده بود. 

موضوع شبه‌نظامیان کرد در مرزهای سوریه از جمله موارد چالش میان ترکیه و آمریکاست. نحوه واکنش پ.ک.ک به حملات جدید ترکیه می‌تواند بر این چالش تاثیرگذار باشد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها