|

در صحن شورای شهر تهران چه گذشت

خاموشی بهشت در برابر بی‌آبی

جلسه شورای شهر تهران باز هم بدون حضور مهدی چمران برگزار شد. او چند روزی است که از بیمارستان مرخص شده اما همچنان در خانه استراحت می‌کند. جلسات شورا به ریاست پرویز سروری برگزار می‌شود. روز گذشته صحن علنی شورای شهر تهران به گزارش مؤسسه همشهری اختصاص داشت. برخی از اعضا موافق رویکرد فعلی روزنامه همشهری بودند و برخی دیگر معتقد بودند این روزنامه باید بیشتر نگاهی اجتماعی و شهری داشته باشد.

خاموشی بهشت در برابر بی‌آبی

شرق:‌ جلسه شورای شهر تهران باز هم بدون حضور مهدی چمران برگزار شد. او چند روزی است که از بیمارستان مرخص شده اما همچنان در خانه استراحت می‌کند. جلسات شورا به ریاست پرویز سروری برگزار می‌شود. روز گذشته صحن علنی شورای شهر تهران به گزارش مؤسسه همشهری اختصاص داشت. برخی از اعضا موافق رویکرد فعلی روزنامه همشهری بودند و برخی دیگر معتقد بودند این روزنامه باید بیشتر نگاهی اجتماعی و شهری داشته باشد. مدیرعامل مؤسسه اما معتقد بود باید منبری درست کرد که پا منبری داشته باشد و در روزگاری که توپخانه دشمن در حال آتش‌ریختن است نمی‌تواند تنها به موضوعات شهری بپردازد. او معتقد بود همشهری سیاسی نیست اما رسانه‌ای انقلابی است و از راه‌اندازی مدرسه همشهری خبر داد تا خبرنگار فعال عصر پلتفرم و جهاد تبیین را آموزش دهد، چریک‌روزنامه‌نگارانی که از همه نظر مهارت بالایی داشته باشند. سخنان او با واکنش برخی از اعضای شورای شهر روبه‌رو شد که پرویز سروری به دلیل کمبود وقت برای بررسی پرونده باغات اجازه ادامه بحث را به منتقدان نداد، هرچند بررسی پرونده باغات زمان زیادی نبرد و صحن علنی نیم‌ساعتی زود تعطیل شد. در جلسه دیروز شورای شهر تهران سه تذکر درباره اتفاقات مهمی که در شهر رخ داده بود از سوی اعضای شورا داده شد. نخست حادثه فوت پاکبانی که جان خود را در زمان نظافت حاشیه بزرگراه و مسیر بی‌آرتی از دست داد، قطع آب در برخی از محلات تهران و حادثه خرابی پله‌برقی متروی شهید بهشتی و مصدومیت 18 مسافر.

 

‌انتقاد از سکوت شورا در قبال عملکرد شرکت آب و فاضلاب

چند روزی است که ساکنان برخی از مناطق تهران طعم بی‌آبی طولانی‌مدت را چشیده‌اند و تانکرهای آب در برخی از میادین شهر آب توزیع می‌کند. روز گذشته ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران این سؤال را مطرح کرد که ما در قبال شرکت آب و فاضلاب تهران مسئولیتی داریم یا نداریم؟ حتما مسئولیت داریم چون هر سال برای آن بودجه تصویب می‌کنیم و شورا اعتبار خوبی در نظر گرفته است. از 18 خرداد که حادثه سقوط سنگ و بسته‌شدن مسیر ورودی آب سد کرج به تهران اتفاق افتاده 10 روز می‌گذرد و هر روز مسئولان شرکت آب و فاضلاب تهران مصاحبه می‌کنند که مشکل حل شده؛ ولی رسانه ملی با مردم مصاحبه می‌کرد و مردم می‌گفتند هنوز وضعیت آب در تهران به شکل نرمال گذشته برنگشته است. چرا به‌موقع اطلاع‌رسانی نکردند؟ وقتی بهمن عظیمی از سنگ و خاک و شن ورودی آب به سمت تهران را می‌بندد، یک فرد معمولی هم که این را می‌بیند می‌داند این بسته‌شدن و بهمن بزرگ حتما در رسیدن آب به شهر تهران اشکال ایجاد می‌کند؛ از روز اول باید این را پیش‌بینی می‌کردند و می‌دانستند به کجاها آب نمی‌رسد و کجاها قرار است قطع شود. اولا اطلاع‌رسانی نکردند. بعد هم به شکل پراکنده و بدون هماهنگی و از روزی که می‌گویند‌ امروز حل می‌شود فردا حل می‌شود، هنوز آب در بسیاری از مناطق تهران فشار ندارد و در برخی از نقاط به گفته مردم هنوز وصل نشده و یک ساعت وصل می‌شود و یک ساعت قطع می‌شود.

امانی اضافه کرد: ما از پول مردم تهران برای شبکه آب تهران اعتبار گذاشتیم و در قبالشان مسئولیم؛ اما هیچ صدایی از شورا نشنیدم که به مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران تذکری داده شود. قرآن می‌گوید زندگی از ابتدای هستی تا امروز به آب بستگی داشته و امروز خیلی بیشتر حیات به آب بستگی دارد و همه کار و زندگی مردم به آب بستگی دارد و یک ساعت قطع‌شدن آب یعنی مختل‌شدن زندگی مردم؛ چرا باید در این تاریخ با تانکر آب به مناطق تهران آب و توزیع کنیم؟ پسندیده نیست. باید امروز مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران به اینجا دعوت می‌شد و جواب مردم تهران را می‌داد.

‌پله‌برقی‌های خطرساز

یکی از مکان‌های پرحادثه مترو، پله‌های برقی است. یکی از حوادث مربوط به تابستان سال گذشته بود که در متروی دروازه دولت اتفاق افتاد و موجب مصدوم‌شدن هفت نفر شد. متروی تهران درباره این حادثه توضیح داده بود: بر اثر عدم تعادل و افتادن یکی از مسافران روی سایر مسافران در هنگام حرکت پله‌برقی در ایستگاه دروازه دولت هفت نفر از مسافران مصدوم شدند که توسط تکنیسین‌های اورژانس به بیمارستان‌های سینا و فیروزگر منتقل شدند.

سال 95 هم در حادثه‌ای مشابه نقص فنی در یکی از پله‌برقی‌های ایستگاه مترو فرهنگسرا باعث مصدوم‌شدن 20 نفر شد که 18 نفر از آنها به مراکز درمانی منتقل شدند. هفته گذشته نیز در ایستگاه متروی شهید بهشتی به دلیل نقص فنی در اتصالات گیربکس پله‌برقی 18 نفر مصدوم شدند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو در واکنش به این حادثه گفته بود که سال گذشته شاهد بودیم که روغن‌های پله‌های برقی سه سال است که تعویض نشده؛ اما با توجه به اینکه این مسئله ممکن بود عمر مفید، راندمان و کیفیت این پله‌ها را پایین بیاورد، در همان موقع یک گام بزرگ برداشتیم و این اقدام را برای تمام پله‌‌های برقی مترو انجام دادیم. روز گذشته سوده نجفی در تذکری اعلام کرد که این قابل قبول نیست که یک مدیر شهرداری تهران عنوان کند که سه سال بود پله‌های برقی روغن‌کاری نشده بود و این در حالی است که از این سه سال، دو سالش در دوران مدیریت ما بوده است و اگر مدیران این شرکت توانایی لازم را ندارند بهتر است شهرداری تهران یک تصمیم در این خصوص بگیرد. رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران اضافه کرد: از واحد «اچ‌اس‌ای» متروی تهران می‌خواهیم گزارشی از وضعیت ایمنی پله‌های برقی مترو به شورای شهر بدهد.

مدتی بعد سایت روابط عمومی شهرداری به نقل از مسعود درستی درباره اورهال و روغن‌کاری پله‌برقی‌های متروی تهران گفت: در پایان سال گذشته بین دو، سه سال از تاریخ انقضای روغن‌کاری پله‌برقی‌های مترو گذشته بود. در بهمن و اسفند یک گام بزرگ برداشتیم و همه پله‌برقی‌ها را روغن‌کاری کردیم. باید به پله‌برقی مانند سایر تجهیزات الکترونیکی رسید؛ وقتی به آن رسیدگی نمی‌کنیم راندمان، کیفیت و عمر مفید آن پایین می‌آید. از بهمن‌ماه به این طرف نیز حدود ۱۰۰ میلیارد تومان قطعه برای پله‌های برقی تأمین کردیم.

‌بررسی گزارش فوت پاکبان توسط نهادهای نظارتی

مرگ یک پاکبان در اتوبان چمران موضوع تذکر یک عضو شورای شهر تهران بود. مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، به حادثه تصادف در بزرگراه شهید چمران و جان‌باختن یک کارگر خدمات شهری اشاره کرد و گفت: در بزرگراه‌ها و اتوبان‌ها حتما باید از خودرو‌های مکانیزه برای رفت و روب استفاده شود.

او با بیان اینکه موضوع براساس بخش‌نامه HSE (بهداشت، ایمنی و محیط زیست) و دستور‌العمل‌های آن است، گفت: این حادثه، حادثه اول در شهر تهران نیست؛ ازاین‌رو به رعایت اصول HSE در شهر تهران تذکر می‌دهم. حوادث دیگری هم در بوستان‌ها داشته‌ایم و در بوستان‌ها و معابر می‌بینیم‌ HSE رعایت نمی‌شود.

وی خواستار ارائه گزارشی از نحوه مدیریت، بازرسی و نظارت بر عملکرد پیمانکاران در رعایت الزامات HSE شد و گفت: همچنین گزارشی از این حادثه به کمیسیون ارسال کنند. همچنین از شهرداری انتظار می‌رود نسبت به هوشمندکردن همه قسمت‌هایی که ممکن است مخاطره داشته باشند، اقدام کنند.

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران هم در این رابطه به «شرق» گفت:‌ برای پاک‌سازی و جمع‌کردن پسماند بزرگراه‌ها و اتوبان‌ها در سطح شهر تهران ماشین‌های مکانیزه داریم و آنها باید این کار را انجام دهند. در این حادثه پیمانکار تخلف کرده در نقطه‌ای که نظافت به صورت مکانیزه انجام شده برای انباشت دوباره نیرو اعزام شده و در نقطه‌ای که محل عبور خودرو نیست، خودرو عبور می‌کند و این پاکبان جان خود را از دست می‌دهد. شورا از زمان اطلاع با حساسیت این موضوع را دنبال کرده است و از شهرداری منطقه 2 درخواست شده گزارش این حادثه را به ما بدهد و گزارش به نهادهای نظارتی شهرداری داده خواهد شد.

در حالی اعضای شورای شهر بر نظافت مکانیزه بزرگراه‌ها تأکید دارند که روز شنبه حسین نظری، معاون خدمات شهری شهرداری تهران هم درباره فوت این کارگر خدمات شهری در مسیر اتوبوس‌های بی‌آر‌تی در منطقه 2 به رسانه‌ها گفته بود: اینکه در سطح شهر تهران تمام بزرگراه‌ها به صورت مکانیزه نظافت بشوند، موضوعی است که در هیچ‌یک از کلان‌شهرهای کشور و حتی کلان‌شهرهای جهان نداریم که تمام سطح معابر به صورت مکانیزه نظافت شوند؛ ازاین‌رو مجبوریم برای نظافت برخی محدوده‌ها از کارگران استفاده کنیم و بی‌تردید حادثه در شهر وجود دارد و ممکن است برای کارگران ما نیز حوادثی پیش بیاید. البته باید این موضوع از مسیر قضائی بررسی شود تا مشخص شود راننده‌ای که وارد مسیر بی‌آرتی شده مقصر است یا کارگر ما یا حتی کمبود تجهیزات علت بروز این حادثه بوده یا خیر؟

نظری گفت: بی‌تردید ما مجبور به استفاده از کارگران در برخی محدوده‌ها برای نظافت شهر هستیم و از سوی دیگر نظافت شهر مطالبه‌ای است که شهروندان از ما دارند. علی‌اصغر طاهری، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۲ هم در روز حادثه به سایت روابط عمومی شهرداری تهران درخصوص این حادثه گفته بود: وقتی در یک مسیر و بزرگراه خط بی‌آرتی قرار می‌گیرد، عملا ماشین مکانیزه نظافت در یک‌سری نقاط نمی‌تواند فعالیت کند و به ناچار باید از نیروی انسانی استفاده شود. تردد خودروهای شخصی نیز در این مسیر ممنوع است؛ در واقع مسیر بی‌آر‌تی مسیر فریزشده‌ای است برای ارائه یک خدمت خاص به شهر. با این حال یک شهروند با ماشین سواری به این مسیر ورود می‌کند که این امر منجر به تصادف با نیروی پاکبان منطقه و در نهایت فوت این فرد زحمتکش می‌شود. خط ترمز این خودروی سواری هم حدود ۵۰ متر بوده و متأسفانه حتی بعد از برخورد با کارگر شهرداری، راکب خودرو اصلا توقف نکرده است.

او ادامه داد: البته ما از طریق دوربین‌های ترافیکی از بازه ساعت سه تا پنج صبح را رصد خواهیم کرد تا این خودرو را شناسایی کنیم. معمولا جاروزدن این محدوده که در اصطلاح به آن ده- یک می‌گویند، به صورت مکانیزه انجام می‌شود ولی وقتی محوطه فضای سبز بزرگراه را بازپیرایی می‌کنیم، برای جمع‌آوری دپو‌های فضای سبز راهی جز استفاده از نیروهای انسانی نداریم تا آنها این دپوها را جمع‌آوری و کیسه کنند و در مرحله بعد، انتقال‌ آنها با خودرو صورت گیرد. در واقع چون موضوع جمع‌آوری دپوی فضای سبز است و نه جاروزدن، باید از نیروی انسانی استفاده کنیم.

جلسه شورای شهر تهران روز گذشته بعد از تصمیم‌گیری برای چند پرونده باغ به اتمام رسید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها