|

نظام نامه مشارکت محلی همچنان بلاتکلیف است؛

آقای رییس کیست؟

تابستان سال گذشته، طرح نظام‌نامه مشارکت محلی با وجود انتقادهای بسیار با ۱۱ رأی به تصویب شورای شهر تهران رسید.

آقای رییس کیست؟
نورا حسینی خبرنگار گروه جامعه روزنامه شرق

منتقدان این نظام‌نامه را در راستای حذف شورایاری‌ها می‌دانستند. موافقان اما گفتند، این طرح ، مدلی تازه برای بهره‌گیری از مشارکت شورایاری‌ها در اداره محلات است. با این حال اشکالات حقوقی زیادی به این نظام‌نامه از سوی فعالان و کارشناسان حوزه شهری مطرح شده است.  

مهدی شیرزاد رئیس سابق ستاد مدیریت محله شهرداری تهران از مخالفان سرسخت طرح نظام نامه محلات  است  و معتقد است که  این طرح مشکلات را پیچیده‌تر می‌کند و ممکن است سراهای  محلات  تبدیل به حیاط خلوت شهرداریهای نواحی و مناطق شوند.  خطر دیگر این که نهادهای ناکارامد و ناموفق ایدئولوژیک محلی، به نام و شکل دیگری بازتولید میشوند و مخاطبین فعلی سراهای محلات، از دست می‌روند.

 

 تمام حاشیههای یک طرح

طرح نظام‌نامه مشارکت محلی از همان ابتدا با حاشیه های زیادی همراه بود. در جریان انتخاب اعضای شورای شهر تهران، در ستاد هماهنگی، مطرح‌شدن نام «ناصر امانی»در کنار «احمد صادقی» از کمیسیون برنامه و بودجه حاشیه‌های زیادی را به دنبال داشت. در این رأی‌گیری شرایط بند «ب» قسمت اول ماده ۳ که مقرر کرده بود پنج عضو از کمیسیون‌ها باید به انتخاب و معرفی کمیسیون‌ها باشد، رعایت نشد و این اولین گام در رعایت‌نکردن مصوبه‌ای بود که خود اعضای شورا آن را تصویب کرده بودند. سرانجام «ناصر امانی» در ترکیب این ستاد قرار گرفت. انصراف «نرگس معدنی‌پور» و جایگزینی «علیرضا نادعلی» هم در این ستاد بی‌حاشیه نبود. پس از نهایی‌شدن ترکیب ستاد هماهنگی، حاشیه انتخاب رئیس دامن نظام‌نامه مشارکت محلی را گرفت. براساس تبصره بند ۱-۳ نظام‌نامه رئیس باید از بین دو عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی یعنی «احمد علوی» و «علیرضا نادعلی» انتخاب می‌شد، اما چهار عضو دیگر با ریاست او موافق نبودند.

 

مخالفان رییس پیشنهادی چه میگویند ؟ 

علیرضا نادعلی، بر اساس  نظام نامه مصوب  می تواند ریاست این ستاد را بر عهده بگیرد. او چند باری نسبت به بلاتکلیفی این ستاد در صحن شورای شهر تذکر داد و چهار عضویی که با ریاست وی مخالف بودند را به‌عنوان کسانی که باعث  تأخیر تشکیل این ستاد شده اند معرفی کرد .

علی‌اصغر قائمی، عضو شورای شهر تهران و عضو این ستاد معتقد است : اینکه دوستان اصرار دارند «حتما به آنکه ما می‌گوییم، رأی بده»، با منطق کار شورایی و منطق کار منصفانه تطبیق ندارد.این بی انصافی است که گروهی، گروه دیگر را به خطا‌رفتن متهم می‌کنند و قضیه این‌طور که مطرح شده هم نیست. گزینه پیشنهادی آقایان هر بار رأی نمی‌آورد و اصرار می‌کنند که چرا رأی نمی‌دهید و شرکت نمی‌کنید؟! بارها در جلسات اصرار شده که کار ستاد خیلی معطل انتخاب رئیس ستاد نیست، ما برای ریاست و اسم و عنوان نیامده‌ایم، در نظام‌نامه، دریاره مدیریت محلات کلان‌مسئله گفته شده و این موضوع جزئیاتی دارد. ستاد نباید خود را معطل انتخاب رئیس می‌کرد که این ماجرا تبدیل به نقطه اختلاف‌نظر شود. این آقایان اصرار دارند تا رئیس انتخاب نشود، نمی‌توانیم کار را شروع کنیم. ما در این نقطه با دوستان اختلاف داریم و می‌گوییم باید کار را شروع کنیم. در جلسه قبل هم پیشنهاد شد فعلا یک نفر سرپرستی را بر عهده بگیرد تا کارها دنبال شود .

 

 نظام نامه کارایی لازم را ندارد

جعفر بندی‌شربیانی،یکی دیگر از اعضای این ستاد معتقد است: روز تدوین و بررسی اولیه طرح در صحن علنی شورا بنده و برخی همکاران به دلیل تجربه طولانی در امر محلات شهر تهران اعتقاد و باور داشتیم آن نظام‌نامه نمی‌تواند کارایی لازم را برای حل‌وفصل مسئله مشارکت در شهر تهران داشته باشد؛ اما برخی با زور اکثریت آن را تصویب کردند. همچنین به نصایح و مطالب خیرخواهان مردم و شورا توجه نکردند، برخی تصور می‌کردند که با آن مصوبه می‌توانند اکثریت ستاد مشارکت محله‌ای را از آنِ خود کرده و نیات و اهداف خود را بعدا عملیاتی کنند.

 

تذکر ۹ عضو به احکام غیر قانونی شهردار

شهردار تهران احکام بخشی از اعضای هیئت امنای محلات شهر تهران را صادر کرد؛ موضوعی که با مخالفت برخی از اعضا مواجه شد. آنها از شهردار درخواست کردند، برنامه خود را در برج میلاد لغو کند. شهردار هم به این درخواست «نه» گفت و احکام نیز صادر شد. شهردار تهران در مراسمی در برج میلاد احکام هیات امنای محلات تهران را به آنها ارائه کرد .برخی از اعضای شورای شهر صدور این احکام را غیر قانونی توصیف کردند .ناصر امانی به همراه ۸ عضو دیگر در خصوص احکام به شهرداری تذکر و آن را غیر قانونی دانستند.

 

ایجاد سازمان رأی برای جوانان انقلابی

 مهدی شیرزاد در صفحه شخصی خود در توییترنوشت :«حدود ۱۰ ماه پیش در رشته توییتی، درباره طرح نظام نامه مشارکت محلی، اظهار نظر کردم. گفتم هدف از آن، بیش از این که حل مشکلات محلات شهر تهران باشد، اغراض سیاسی و ایجاد سازمان رأی برای جوانان مؤمن انقلابی است!

نکته جالب شعارهای پر طمطراق اعضای شورا درباره شورایاری‌ها بود که وعده حل مشکلات قانونی این نهاد را دادند و شورای پنجم را به بی‌عرضگی متهم می کردند و می گفتند به اندازه کافی برای دفاع از شورایاری‌ها تلاش و رایزنی نکردند.

یک و نیم سال از عمر شورای ششم میگذرد و در دوران حاکمیت یکدست، در شرایطی که رئیس مجلس، سال‌ها شهردار تهران بوده و برخی اعضای شورا معاونانش بوده‌اند، این شورا  مشکل شورایاری‌ها را که وعده‌شان بوده، را حل نکرد، حتی در اجرای مصوبه خودشان نیز، کمیت‌شان لنگ است!

تشکیل ستاد هماهنگی مشارکت‌های محله‌ای، ساده‌ترین بخش اجرای مصوبه سراسر خسارت نظام نامه مشارکت محله‌ای است.

 

چمران باز هم رییس می‌شود

گفته می شود برخلاف مصوبه شورای شهر رییس این ستاد به مهدی چمران می رسد تا گره کور انتخاب رییس باز شود و بعد از مدت های توقف زمینه همکاری معتمدان محلات با مدیریت شهری فراهم شود .

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها