|

مقصد مارکوپولوهای شهری

شهرداری تهران بارها درباره شفاف‌سازی سفرهای خارجی تذکر گرفته است. برخی از این سفرها با وجود گذشت ماه‌ها در سامانه شفافیت شهرداری تهران بارگذاری نشده است. لطف‌الله فروزنده، معاون شهردار تهران که سال گذشته همراه با معاون اول رئیس‌جمهور به روسیه سفر کرده بود، درباره سفرهای خارجی مدیران و کارکنان شهرداری گفته بود که مدیران شهری ولع رفتن به سفر خارجی ندارند.

مقصد مارکوپولوهای شهری
نورا حسینی خبرنگار گروه جامعه روزنامه شرق

نورا حسینی: شهرداری تهران بارها درباره شفاف‌سازی سفرهای خارجی تذکر گرفته است. برخی از این سفرها با وجود گذشت ماه‌ها در سامانه شفافیت شهرداری تهران بارگذاری نشده است. لطف‌الله فروزنده، معاون شهردار تهران که سال گذشته همراه با معاون اول رئیس‌جمهور به روسیه سفر کرده بود، درباره سفرهای خارجی مدیران و کارکنان شهرداری گفته بود که مدیران شهری ولع رفتن به سفر خارجی ندارند.

عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهردار تهران، روز گذشته به صحن شورای شهر آمد تا گزارشی درباره سفرهای دو سال اخیر شهرداری ارائه دهد، گزارشی که پاسخ ابهام‌های برخی از اعضای شورای شهر تهران را نداد.

او با اشاره به مقایسه سفرهای خارجی از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ گفت: در دوره قبلی مدیریت شهری، تقریبا دو سال با کرونا درگیر بودند. ما در موضوع سفرهای خارجی باید به این توجه داشته باشیم، بنابراین سفرهای خارجی در این ایام ممنوع بوده و اختلال جدی ایجاد کرده است.

محمدخانی با بیان اینکه فعالیت بسیاری از سازمان‌ها و برنامه‌های بین‌المللی پس از کرونا به صورت پرحجم آغاز شده است، گفت: متروپلیس از سال گذشته دو یا سه برنامه بین‌المللی را برای جبران ایام کرونا برگزار کرده است.

از شهریورماه تا اسفندماه سال قبل ۱۲۷ نفر در ۳۱ سفر حضور داشتند، در سال ۱۴۰۰ میانگین ۴.۳ نفر و در سال قبل ۳.۵ نفر در تیم‌ها حضور داشتند.

وی افزود: ۱.۶ سفر در هر ماه انجام شده و در هر ۱۸ ماه نخست به طور میانیگن ۱.۵ سفر اتفاق افتاده و ۶.۷ نفر در هر ماه در قالب مأموریت‌های خارجی در سفرها حضور داشته‌اند که با توجه به کثرت شرکت‌ها و سازمان‌ها به هیچ عنوان عدد قابل توجهی نیست.

محمدخانی با بیان اینکه غیر از دو سفر رسمی شهردار به تاجیکستان و عراق، سفرهای مربوط به دفتر شهردار نداشتیم، یادآور شد: میزان رد درخواست سفر در کمیته سفرهای خارجی ۲۸ درصد است و حتی از موارد تأییدشده نیز ۲۶ درصد محقق نشده است.

او در ادامه یادآور شد: سفرها در این ایام به کشورهای عراق، اسپانیا، ترکیه، امارات، کره جنوبی، روسیه، تاجیکستان، هند، ژاپن، مالزی، اندونزی، قطر، اردن و آلمان انجام شده است.

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، در واکنش به گزارش عملکرد کمیته سفرهای خارجی گفت: بنده فکر می‌کردم گزارش کیفی‌تر باشد اما کاملا یک گزارش آماری بود و چیزی به اطلاعات ما اضافه نکرد.

او ادامه داد: مقایسه آماری سفرها در دهه 90 با 1400 درست نیست. شرایط کشور ما با امروز فرق داشت. تحریم‌ها به این شدت نبود و همه کشورها به ما ویزا می‌دادند. پرسنل آتش‌نشانی را برای آموزش به لندن اعزام کردیم، ازاین‌رو اصلا مقایسه این دو دهه اشتباه است.

امانی گفت: در سفرهای خارجی دو موضوع اهمیت دارد؛ یکی ضرورت سفر و دو خروجی سفر. بنده 10 سال رئیس کمیته سفرهای خارجی شهرداری تهران بودم. درباره اعزام مدیران سختگیری زیادی داشتیم اما درباره کارشناسان نه، چون کارشناسان برای آموزش می‌رفتند اما مدیران اغلب برای بازدید از نمایشگاه‌ها می‌رفتند و گزارش قابل توجهی به ما نمی‌دادند.

این عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: شما باید به ما گزارش بدهید که چه ضرورتی داشته که برخی به این سفرها رفته‌اند و خروجی چه بوده است، اگر سفری ضرورت داشته باشد و برای شهروندان تهرانی که هزینه آن را می‌دهند نتیجه داشته باشد قطعا ما حمایت می‌کنیم.

حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران، در واکنش به گزارش کمیته سفرهای خارجی از سوی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران با بیان اینکه گزارش‌های سفرهای خارجی حاوی گزارش‌های تخصصی و عملیاتی نیست، اظهار کرد: تنها نمی‌توان به گزارش خبری و تصویری اکتفا کرد و باید به صورت تخصصی گزارش ارائه شود.

او تأکید کرد: برای مثال یکی از اعضای شورا به اسپانیا سفر کرد اما هیچ سؤالی پرسیده نشد که از چند پروژه شهری بازدید کرده و چه اقداماتی صورت گرفت؛ تا جایی که بنده اطلاع دارم از هیچ پروژه‌ای در این سفر بازدید نشد.

خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه باید خروجی و نتایج سفرها ارائه شود، تأکید کرد: سفرها بدون حضور مقامات شهری انجام می‌شود و با حضور حداکثری نیروهای روابط عمومی صورت می‌گیرد؛ عمدتا از هفت نفری که در سفرها حضور دارند اغلب نیروهای روابط عمومی هستند، درحالی‌که باید متخصصانی حضور داشته باشند که بتوان از توان آنها استفاده کرد.

کاشانی به حضور شش نفر در سفر به کازان روسیه پرداخت و در ادامه تصریح کرد: برای مثال نمایشگاهی نیز در عراق برگزار شد و کشور سوریه و ترکیه در آن حضور نداشتند، اما ما در این نمایشگاه حضور داشتیم؛ تنها شخصی که از عراق دعوت شد، رئیس مرکز ارتباطات شهرداری بود. به نظر من این هزینه‌ها بار قیامتی دارد و باید بازگشتی برای مردم داشته باشد.

علی‌اصغر قائمی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز با بیان اینکه شهرداری باید در سفرها مسیری را طی کند که شورا در جریان باشد، گفت: به اعتقاد من مجامعی که در تهران نمایندگی دارند، در اولویت بالاتری هستند؛ هرچند ممکن است نشست‌های ادواری این مجامع در دیگر کشورها برگزار شود.

پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران هم در ادامه این جلسه با تأکید بر اینکه تلاش شده سفرها چه در دوره گذشته و چه امروز به نتیجه منتج شود، گفت: سفر یک ضرورت و ابزار دیپلماسی است و باید به یک نتیجه برای مدیریت شهری تبدیل شود؛ سفرهای خارجی در برخی موارد برای نیاز نمایندگان و مدیران برای این سفرهاست و در برخی موارد نیز سفرها به حضور این افراد نیاز دارند.

او افزود: بنده سراغ دارم که عده‌ای در سفرها تنها از فرودگاه به فرودگاه دیده می‌شوند و به دنبال تفریح هستند؛ بنده در دوره نمایندگی در مجلس شورای اسلامی این موضوع را بعینه دیدم و باید به این موارد توجه شود و ما نیز دچار این موارد نشویم و به‌گونه‌ای نباشد که افراد برای خوش‌گذرانی به این سفرها بروند؛ دوستان در کمیته سفرها نسبت به این موارد سختگیری کنند، ضمن اینکه باید گزارش سفرها نیز ارائه شود.

بنابراین بسیار اهمیت دارد که سفرها نتیجه‌بخش باشد. باید کمیته سفرهای خارجی تأکید جدی بر ارائه گزارش‌های سفرها و انتقال تجارب داشته باشد تا شاهد تبدیل گزارش‌ها به سود در فعالیت‌های شهری باشیم. گزارش‌های سفرها باید بررسی شود که افرادی که حضور آنها در سفرها ضرورتی نداشته در لیست سیاه قرار بگیرند.

جعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا هم تأکید کرد: درخصوص ضرورت سفرها باید توضیح داده شود؛ باید مشخص شود که در کشورهایی که سفر کردیم چه اهداف و ضرورت‌هایی وجود داشته است.

رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه نتایج و دستاوردها باید در ابتدا مشخص باشد، گفت: گزارش‌های ارائه‌شده در این خصوص باید آماری باشد که به همین شکل ارائه شد.

مهدی چمران افزود: خانم شمس احسان پس از سفر به اسپانیا، گزارش خوبی را از این سفر به ما ارائه دادند که گزارشی محتوایی بود و از این موضوع تشکر می‌کنیم.

وی با بیان اینکه پیشرفت تکنولوژی ضرورتی را که از نزدیک باید پروژه‌ها را ببینیم از بین می‌برد، یادآور شد: اینکه برویم و ببینیم که چگونه عمل کردند، می‌تواند موجب شود تا به راحتی از سراسر دنیا تجربیات را جمع‌آوری کرد.

احمد صادقی هم تأکید کرد: باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که بتوانیم از ظرفیت برگزاری جلسات به‌صورت آنلاین و وبینار استفاده کنیم و از حضور مستقیم در سفرهای خارجی جلوگیری شود.

عضو شورای شهر تهران با انتقاد از اینکه متأسفانه سفرهای خارجی در سامانه شفافیت شهرداری تهران بارگذاری نمی‌شود، گفت: طبق مصوبه شورا باید حداکثر سه هفته بعد از سفر؛ مقصد یا مقاصد، مدت سفر، همراهان سفر‌، علت و ضرورت سفر و میزان و محل تأمین سفر و هزینه آنها و دستاوردهای سفر در این سامانه مشخص شود که متأسفانه این اقدام در حال حاضر صورت نمی‌گیرد.

صادقی از شهرداری تهران خواست این موضوع را به صورت جدی در دستور کار قرار بدهد و پس از انجام هر سفر طبق بازه زمانی آیتم‌های اشاره‌شده را در سامانه بارگذاری کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها