|

درخشش ایرانی‌ها در شب پیشتازی هنرمند فقید عراقی

نبض «بونامز» همچنان در دست ایرانی‌هاست

اولین حراج هنر مدرن و معاصر خاورمیانه بونامز در سال 2023 میلادی، ساعت 16 روز 24 می‌ (چهارشنبه سوم خرداد 1402) به کار خود پایان داد. در این حراج آثار هنرمندان ایرانی از جمله صادق تبریزی پیشگام فقید مکتب سقاخانه، منوچهر یکتایی، سهراب سپهری، حسین زنده‌رودی، پرویز تناولی و رضا درخشانی با استقبال مناسب خریداران روبه‌رو شد.

نبض «بونامز» همچنان در دست ایرانی‌هاست

اولین حراج هنر مدرن و معاصر خاورمیانه بونامز در سال 2023 میلادی، ساعت 16 روز 24 می‌ (چهارشنبه سوم خرداد 1402) به کار خود پایان داد. در این حراج آثار هنرمندان ایرانی از جمله صادق تبریزی پیشگام فقید مکتب سقاخانه، منوچهر یکتایی، سهراب سپهری، حسین زنده‌رودی، پرویز تناولی و رضا درخشانی با استقبال مناسب خریداران روبه‌رو شد.

در این حراج که به‌صورت حضوری در خیابان نیوباندِ لندن برگزار شد، تنها دو اثر از هنرمندان ایرانی رقم کمینه فروش را به دست نیاورد؛ این در حالی است که برای 10 اثر از هنرمندان عرب و ترک خریداری پیدا نشد.

از مجموع 84 اثرِ ارائه‌شده به این حراج، 15 اثر از آنِ هنرمندان ایرانی بود: حسین زنده‌رودی (دو اثر هر دو با برآوردهای 15 تا 25 هزار پوند/ رقم نهایی فروش: 35هزارو 840 و 40هزارو 960 پوند)، رضا درخشانی (دو اثر با برآوردهای 20 تا 30 و 30 تا 50 هزار پوند/ رقم نهایی فروش: اولی فروش نرفت و دومی 38هزارو 400 پوند)، محسن وزیری‌مقدم (12 تا 16 هزار دلار/ رقم نهایی فروش: 15هزارو 360 پوند)، پرویز تناولی (20 تا 30 هزار پوند/ رقم نهایی فروش: هشت هزار و 2950 پوند) و مارکو گریگوریان (20 تا 30 هزار پوند/ فروش نرفت).

گران‌ترین اثر ایرانیِ این حراج، تابلویی بدون عنوان از منوچهر یکتایی نقاش فقید ایرانی بود که با برآورد اولیه 25 تا 50 هزار پوند، به قیمت 156 هزار پوند فروخته شد. این تابلو که با تکنیک رنگ روغن روی بوم در سال ۱۹۶۷ میلادی اجرا شده است، 71 در 77 سانتی‌متر ابعاد دارد. تابلوی دیگر این هنرمند با بر آورد 15 تا 25 هزار پوند، 19هزارو 200 پوند فروش رفت. تابلوی بدون عنوان از مجموعه درختان انتزاعی سهراب سپهری نقاش و شاعر فقید ایرانی نیز که با برآورد اولیه 50 تا 80 هزار پوند عرضه شده بود، به قیمت 76هزارو 600 پوند فروخته شد. این تابلو که با تکنیک رنگ روغن روی بوم در دهه 50 میلادی اجرا شده است، 115 در 75 سانتی‌متر ابعاد دارد.

در این حراج چهار اثر نیز از صادق تبریزی هنرمند فقید ایرانی عرضه شده بود: تابلوی بدون عنوان از مجموعه «خسرو و شیرین» مربوط به اواخر دهه 60 و اوایل دهه ۷۰ میلادی که با تکنیک ترکیب مواد روی بوم در ابعاد 46 در 105 سانتی‌متر اجرا شده بود، با برآورد اولیه 10 تا 14 هزار پوند به قیمت 12هزارو 800 پوند به فروش رفت. تابلوی دوم از این هنرمند، «زن اسب‌سوار» نام داشت: یک اثر رنگ روغن روی مقوا (چاپ) در ابعاد 58 در 58 سانتی‌متر مربوط به دهه 70 میلادی با بر‌آورد اولیه سه تا پنج هزار پوند که نهایتا به قیمت سه‌هزارو 840 پوند به فروش رفت. فروش این چاپ نقاشی به رقم حدود چهار هزار پوند یکی از شگفتی‌های این حراج بود. اثر سوم و چهارم تبریزی، دو تابلوی بدون عنوان در ابعاد 47 در 45 سانتی‌متر در دو قاب با تکنیک ترکیب مواد روی چرم مربوط به دهه 60 میلادی با برآورد اولیه هفت تا 10 هزار پوند، به رقم هشت هزارو 960 پوند فروخته شد.

در کنار 15 اثر ایرانی، در حراج هنر مدرن و معاصر خاورمیانه بونامز، 69 اثر نیز از هنرمندان صاحب‌نام منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از جمله کشورهای ترکیه، مصر، عراق، لبنان، الجزیره، سوریه، امارات عربی متحده، سودان، مراکش و... عرضه شده بود. گران‌ترین اثر فروخته‌شده این حراج، تابلوی «ماه» از کاظم حیدر، هنرمند فقید عراقی به ابعاد 104 در 134 سانتی‌متر با تکنیک رنگ روغن روی بوم مربوط به سال 1966 میلادی بود. این تابلو که 180 تا 250 هزار پوند قیمت‌گذاری شده بود، به مبلغ 635هزارو 400 پوند فروخته شد. حیدر، از نسل نخست هنرمندان مدرنیست عراقی است که رویکردی انتزاعی دارد و آثارش حاوی نمادگرایی، شاعرانگی و اساطیر است. او سال 1985 در 53سالگی درگذشت. از شگفتی‌های این دوره از حراج بونامز، فروخته‌نشدن اثری از راتب صدیق، نقاش سوررئالیست مصری با برآورد 70 تا 120 هزار پوند بود. همچنین تابلویی از ضیا العزّاوی، دیگر هنرمند عراقی، با برآورد 50 تا 80 هزار پوند، 178هزارو 200 پوند فروخته شد.

این حراج در حالی با پیشتازی کاظم حیدر، هنرمند فقید عراقی به کار خود پایان داد که آثار هنرمندان ایرانی با چندبرابر برآورد اولیه فروخته شد. کارشناسان اقتصاد هنر معتقدند موفقیت هنرمندان ایرانی در حراج‌های بین‌المللی می‌تواند چشم‌انداز روشنی را برای بازار راکد هنر در داخل کشور ترسیم کند. اینک،پس از پایان فصل حراج‌های بین‌المللیِ هنر ایران در لندن و دوبی، چشم‌ها به حراج‌های داخلی دوخته شده تا بعد از رکود و وقفه چند‌ماهه اخیر در فضای تجسمی کشور، شاهد رونقِ دوباره این حراج‌ها باشیم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها