|

توضیح وزارت نفت به «شرق»

رونق نمایشگاه نفت تهران غیرقابل انکار است

وزارت نفت در واکنش به گزارش «غایبان بزرگ» که در تاریخ ۳۰ اردیبهشت امسال در روزنامه «شرق» منتشر شد، پاسخی را ارسال کرده که در ادامه می‌خوانید:

رونق نمایشگاه نفت تهران غیرقابل انکار است

 وزارت نفت در واکنش به گزارش «غایبان بزرگ» که در تاریخ ۳۰ اردیبهشت امسال در روزنامه «شرق» منتشر شد، پاسخی را ارسال کرده که در ادامه می‌خوانید:

1- در تاریخ روزنامه‌نگاری معاصر ایران، رویه برچسب‌زنی، ترور شخصیت، روایت‌سازی و ارائه عمدی اطلاعات خلاف واقع از گروه‌های چپ با تمایلات نزدیک به مارکسیسم شروع شد و به گروه‌های چپ مذهبی سرایت پیدا کرد و بعد از آن تبدیل به یک رویه مخرب در سنت روزنامه‌نگاری در ایران شد. به نظر می‌رسد علی‌رغم عواقب مخرب این شیوه در فضای رسانه‌ای و سیاسی کشور، هنوز علاقه و اصرار جدی در بعضی رسانه‌های یک جریان سیاسی خاص برای پیگیری این سنت مخرب با انگیزه‌های غیرملی وجود دارد.

اصرار بر انتصاب مدیران فعلی صنعت نفت به یک گروه سیاسی خاص فارغ از عملکرد مثبت یا منفی آن بدون اینکه حتی یک نفر از این مدیران در آن گروه سیاسی عضویت داشته یا فعالیت حزبی خاصی به نفع آن داشته باشند، یا اطلاق عنوان سیاسی به غیرسیاسی‌ترین و فنی‌ترین گروه مدیران صنعت نفت که برخلاف دوره مورد علاقه نویسنده نه‌تنها از شیلات، گمرک، راه‌آهن، آب و فاضلاب، مترو، نیرو و امثال آنها با تحصیلات غیرمرتبط به دلایل صرفا سیاسی به صنعت نفت منتقل نشده‌اند بلکه قاطبه آنها نه‌تنها در رشته‌های مرتبط با صنعت نفت تحصیل کرده‌اندو تمام عمر کاری خود را از پایین‌ترین رده‌های کارشناسی تا مدیریت‌های میانی و سپس مدیریت‌های ارشد در صنعت نفت گذرانده و پله‌پله رشد کرده‌اند، یا اتهام روس‌گرایی در شرایطی که دیگر کشورها جرئت نکرده‌اند به دعوت ایران برای فعالیت در پروژه‌های نفتی حتی به‌صورت ظاهری نیز پاسخ مثبت بدهند، مصداق واضح رویه و سنت برچسب‌زنی و روایت‌سازی دروغ برای پیشرد اهداف غیرملی است.

2- این روایت‌سازی خلاف واقع از خط اول گزارش نویسنده شروع شده است. نگارنده مدعی است شرکت‌های شل و توتال و استات‌اویل رسمشان حضور هرساله در نمایشگاه نفت تهران بوده است. البته قطعا نویسنده که برای مدت طولانی روابط بسیار نزدیکی با مدیران ارشد وزارت نفت در دولت گذشته داشته به‌خوبی می‌داند و اگر نمی‌داند باید به اطلاع ایشان برسانیم این شرکت‌ها چنین رسمی نداشته و ندارند و سال‌هاست که در نمایشگاه نفت تهران در قالب غرفه مستقل حضور پیدا نکرده‌اند. حداقل ای کاش اندک جست‌وجویی انجام می‌دادند تا به‌راحتی متوجه شوند که این شرکت‌ها در دوران برجام و رفت و آمد شرکت‌های نفتی به تهران در نمایشگاه‌های سال‌های 95 و 96 و حتی قبل‌تر از آن نیز حضور پیدا نکردند.

3- شرکت‌های بزرگ حوزه نفت و گاز روسیه در نمایشگاه نفت امسال در قالب هیئت‌های تجاری که به همراه آقای الکساندر نوواک، معاون نخست‌وزیر روسیه به تهران آمده بودند در قالب مذاکرات رودررو با مقامات متناظر خودشان زمینه‌های همکاری دوجانبه را بررسی و در برخی موارد منجر به عقد قرارداد، تفاهم‌نامه یا توافق‌نامه همکاری گردید. در مجموع و ظرف چهار روز برگزاری نمایشگاه بیش از 170 قرارداد و تفاهم‌نامه شرکت‌های داخلی و خارجی منعقد شد.

4- نویسنده گزارش به‌گونه‌ای در گزارش خود به عدم حضور شرکت‌های بزرگ نفتی در نمایشگاه نفت اشاره می‌کند که گویی با چشم بسته درباره موضوعی خیالی صحبت می‌کند. شاید ایشان فراموش کرده‌اند که ایران عزیز سال‌هاست که تحت تحریم ظالمانه و یکجانبه استکبار است و حتی همان شرکتی که بعد از برجام قرارداد توسعه فاز 11 را با ایران بست و تا مدت‌ها آن را فتح‌الفتوح می‌دانستند چگونه در مدت کوتاهی به همه تعهدات خود پشت پا زد و از ایران رفت، حال ایشان که خود را یک خبرنگار نفتی می‌داند چگونه از عدم حضور شل و توتال در نمایشگاه تعجب می‌کند. مگر چیزی از تحریم‌ها کم شده یا تغییری در تخاصم نظام استکبار با ایران ایجاد شده است. یا مگر این شرکت در دوره برجام حضور فعالی در نمایشگاه نفت داشتند و قراردادهای متعددی در طول دوره نمایشگاه و پس از آن منعقد کرده‌اند؟ اما با این وجود تعداد شرکت‌های خارجی که امسال در نمایشگاه شرکت کردند نسبت به تعداد شرکت‌کنندگان سال قبل در حدود دو برابر افزایش نشان می‌دهد و بسیاری از شرکت‌های بزرگ نیز به دلیل شرایط تحریمی از طریق نمایندگی‌های خود و با اسم متفاوت در نمایشگاه نفت امسال حضور داشته و مذاکرات خود را با طرف‌های ایرانی پیش می‌بردند.

5- اصل آنچه به نادرستی و با نقل ناقص گفتار وزیر نفت درخصوص رشد آمار شرکت‌کنندگان خارجی در نمایشگاه بیست‌و‌هفتم نفت در برخی رسانه‌های جناحی هم‌رسان شده است، درخصوص دو‌برابر‌شدن تعداد شرکت‌های خارجی نسبت به سال قبل از خود یعنی 1401 است. حال عده‌ای که همیشه به‌جای توجه به اصل ماجرا به دنبال حواشی می‌گردند، این‌گونه القا می‌کنند که آمارها عجیب و ساختگی است و به همین منوال سعی در بی‌اعتبارکردن منبع خبر دارند. برای ما روشن است که این عزیزان دستور دارند «نفت» را بزنند اما حداقل انتظار این است که دروغ نگویند و برای مطامع خود اصول اولیه کار حرفه‌ای را خراب نکنند.

6- نویسنده گزارش در راستای حاشیه‌سازی حتی به احوال‌پرسی وزیر نفت و معاون نخست‌وزیر روسیه در جریان دیدار آقای نوواک از نمایشگاه نفت پرداخته و آن را ناشی از اشتیاق زایدالوصف وزیر نفت برای کار با روس‌ها می‌داند. اینکه وزیر نفت به‌عنوان میزبان با زبان و گویش فارسی با طرف روس احوال‌پرسی می‌کند منطبق بر آداب دیپلماتیک است کمااینکه طرف‌های خارجی در کشورهای خود به زبان مادری صحبت می‌کنند و در مذاکرات نیز حسب توافق طرفین به‌طور عرف زبان انگلیسی برای پیشبرد مذاکرات استفاده می‌شود. اما برای ما واضح است که اگر وزیر به زبان روسی یا انگلیسی کلمه‌ای می‌گفت احتمالا همین نویسنده آن را به گونه‌ای دیگر تعبیر و تفسیر می‌کرد و وا اسفایی دیگر سر می‌داد. وقتی بنا بر بهانه‌گیری و برچسب‌زنی است، احوال‌پرسی با زبان مادری هم می‌تواند ابزار روایت‌سازی باشد.

7- قراردادهای همکاری بین شرکت‌ها و کشورها تابع مراحل و شرایط مذاکراتی ویژه‌ای است و برای اینکه مثلا یک قرارداد چند میلیارد‌دلاری سرمایه‌گذاری نفتی در حوزه‌ای مشخص مذاکره و به مرحله امضا نهایی اسناد برسد ماه‌ها وقت و کار کارشناسی فنی و حقوقی لازم دارد و این‌گونه نیست که به محض طرح ایده، آن فکر یا زمینه همکاری به قراردادی نافذ بدل شود. نویسنده گزارش خود بهتر می‌داند در مذاکرات قراردادی تا پیش از امضای اسناد نهایی همه مذاکرات شرکت‌ها براساس اصل بین‌المللی و مورد وثوق طرفین قرارداد یعنی اصل «محرمانگی» رسانه‌ای نشده و نمی‌شود. حال چگونه انتظار دارند درخصوص جزئیات قراردادی توسعه 10 میدان نفتی و گازی برخلاف تعهد عمل شده و همه‌چیز رسانه‌ای شود.

8- برخلاف نظر نویسنده گزارش، تیم فعلی مدیران صنعت نفت، با توجه به صبغه و سابقه سال‌ها کار حرفه‌ای و فنی در صنعت نفت، برخلاف سیاسی‌کاری‌های دوره‌های گذشته اصل را عملکرد فنی و حرفه‌ای‌گرایی با هدف حفظ و صیانت از منافع ملی و منطبق بر چارچوب سیاست‌های ابلاغی دولت نظام قرار داده است و توفیقات متعددی که بعضا آرزوهای دوره گذشته بوده است، به همین دلیل به دست آمده است. وزارت نفت در دولت سیزدهم منتظر و چشم به دهان هیچ شرکتی نبوده و آنچه را که برای انجام مأموریت‌های خود لازم داشته، یا یافته و یا ساخته است و البته همواره از هر نوع جلب همکاری خارجی برای پیشبرد اهداف خود استقبال می‌کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها