|

پاسخ ایرانسل به گزارش «شرق»

تشعشع دکل‌ها بسیار کمتر از استانداردهای جهانی است

پیرو گزارش منتشر‌شده در تاریخ هشتم خرداد 1402 در صفحه 10 روزنامه شرق به شماره 4565، با تیتر «روایت دکل‌های مخابراتی که باعث سرطان‌های گسترده می‌شود»، ضمن سپاس از آن رسانه وزین، به اطلاع می‌رساند:

1- شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل، بر اساس مفاد پروانه فعالیت خود (قانون اجازه اجرای موافقت‌نامه شبکه و خدمات ارتباطات سیار و سایر مقررات مربوطه، برای ایجاد پوشش ارتباطی تلفن‌ همراه در سطح کشور و ارتقای کیفیت خدمات‌رسانی به شهروندان محترم، سایت‌های ارتباطی را با رعایت ضوابط استقرار و الزامات نصب دکل‌های ارتباطی و همچنین طرح جامع مکان‌یابی و ساماندهی سازه‌های ارتباطی ابلاغی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (نهاد رگولاتوری)، نصب و راه‌اندازی می‌کند.

2- همچنین، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به‌عنوان ناظر حاکمیتی فعالیت‌های اپراتورهای تلفن‌ همراه و دفتر امور حفاظت در برابر اشعه سازمان انرژی اتمی ایران، به‌عنوان مسئول قانونی انجام تمامی امور مربوط به حفاظت در برابر اشعه، تمامی سایت‌های ارتباطی اپراتورها از‌‌جمله ایرانسل را از لحاظ تشعشع، به صورت مستمر پایش و بر نصب و راه‌اندازی سایت‌های ارتباطی نظارت می‌کنند.

3- از سوی دیگر، تجهیزات به کار برده‌شده در سایت‌های ارتباطی ایرانسل، بر اساس آخرین استانداردهای بین‌المللی بوده و دارای تأییدیه و گواهی‌نامه بین‌المللی هستند. از بدو تأسیس ایرانسل تاکنون، تمامی نتایج اندازه‌گیری تشعشعات، بسیار کمتر از حد مجاز تعیین‌شده در استاندارد ملی و استانداردهای بین‌المللی مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی (WHO) و اتحادیه بین‌المللی ارتباطات دور (ITU) بوده است.

4- در‌خصوص مورد گزارش‌شده در آن روزنامه، شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل حسب پروانه تأسیس و ارائه خدمات تلفن‌ همراه اخذ‌‌شده از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، با هدف تأمین پوشش ارتباطی، قراردادهایی را برای نصب دکل‌های ارتباطی منعقد می‌کند.

قرارداد مورد اشاره از نوع استیجاری‌ بوده، با این حال، به درخواست مالک و با هدف جلب رضایت‌ ایشان، ایرانسل پیشنهاد خرید ملک مطابق با قیمت تعیین‌شده توسط کارشناس رسمی دادگستری را به خانم ب.م به‌عنوان نماینده وراث داده، اما این مبلغ از سوی ایشان رد و تقاضای مبلغ بالاتری شده است. سپس ایشان با مراجعه حضوری به ساختمان مرکزی ایرانسل و ایجاد درگیری فیزیکی و تنش، قصد داشته تا مبلغ مورد نظر خود را به ایرانسل تحمیل کند.

در ادامه، ایشان به صورت غیرقانونی، رأسا اقدام به خاموشی برق سایت و خارج‌کردن آن از مدار پوشش‌دهی تلفن‌ همراه کرده که این مسئله خلاف مفاد قرارداد بوده و موجبات نقض آن را به وجود آورده است. بدیهی است این‌ کار علاوه بر وارد‌کردن زیان مستقیم به ایرانسل، باعث عدم دریافت خدمات مناسب توسط اهالی محترم منطقه و نارضایتی آنان شده است.

5- ایرانسل برای رفع این مشکل، اقدام‌های قانونی لازم را انجام داده و با وجود اخذ دستور رفع ممانعت از خاموشی سایت که توسط مقام محترم قضائی صادر شده (و مستندات آن به‌طور کامل قابل عرضه است)، مالک همچنان با قطع برق سایت، مانع بهره‌مندی از خدمات این سایت ارتباطی شده است.

لازم به ذکر است، از ابتدای این قرارداد تا‌کنون هیچ شکایت یا درخواست تست تشعشع از سوی مالک یا همسایگان به شرکت ایرانسل ارسال نشده و نصب تجهیزات، همچون سایت‌های ارتباطی دیگر در نقاط مختلف کشور، بر مبنای استانداردهای موجود صورت پذیرفته است. با وجود این، نتیجه آخرین ارزیابی‌ دوره‌ای میزان تشعشع نیز حدی بسیار پایین‌تر از استاندارد وضع‌شده را نشان داده است.

6- ایرانسل آمادگی دارد تا امکان تست مجدد تشعشع توسط کارشناسان مربوطه و خبرنگار محترم روزنامه وزین شرق را فراهم کند.

از آنجا که ایجاد پوشش ارتباطی در نقاط مختلف کشور، زیرساخت توسعه اقتصاد دیجیتال و ارائه خدمات زندگی دیجیتال به مردم ایران است، از اصحاب رسانه‌ انتظار می‌رود ضمن همراهی با این حرکت عظیم، از ترویج مطالب یک‌سویه و غیرعلمی توسط منفعت‌طلبان جلوگیری کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها