|

گزارشی از جلسه شورای شهر تهران؛ از انتقاد به محل برگزاری نمایشگاه کتاب تا معضل انتخاب رئیس ستاد مشارکت محلات

پله‌برقی‌ها روشن شدند

مدیران شهری می‌گویند زمانی که پله‌های برقی شهر را تحویل گرفته‌اند 90 درصد آن خراب و خاموش بوده و روشن‌کردن آن برای مردم شهر خطرآفرین اما حالا بر اساس آماری که رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر می‌دهد، 76 درصد پله‌های برقی تهران فعال است. هفته گذشته خبرنگاران در حاشیه جلسه هیئت دولت از شهردار تهران درباره خرابی بالای پله‌های برقی سطح شهر پرسیدند. پرسشی که به گفته شهردار تهران درست نبود

پله‌برقی‌ها روشن شدند
نورا حسینی خبرنگار گروه جامعه روزنامه شرق

نورا حسینی: مدیران شهری می‌گویند زمانی که پله‌های برقی شهر را تحویل گرفته‌اند 90 درصد آن خراب و خاموش بوده و روشن‌کردن آن برای مردم شهر خطرآفرین اما حالا بر اساس آماری که رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر می‌دهد، 76 درصد پله‌های برقی تهران فعال است. هفته گذشته خبرنگاران در حاشیه جلسه هیئت دولت از شهردار تهران درباره خرابی بالای پله‌های برقی سطح شهر پرسیدند. پرسشی که به گفته شهردار تهران درست نبود. او پاسخ داد اینکه گفته می‌شود همه یا بیشتر پله‌های برقی‌های مترو خراب است، گزاره غلطی است. من برای خبرنگاران تور می‌گذارم بروند پله‌های برقی را چک کنند. در این مدت کاربران فضای مجازی عکس‌های زیادی از خرابی پله‌های برقی محل سکونت‌شان منتشر کردند و به گفته جعفر تشکری‌هاشمی در هفته اخیر تعمیر و راه‌اندازی پله‌های برقی سطح شهر شتاب گرفت. روز گذشته در صحن شورای شهر گزارشی نظارتی از وضعیت پله‌های برقی تهران داده شد. تشکری‌هاشمی در مورد وضعیت پل‌های مکانیزه عابر پیاده گفت: در سطح شهر تهران ۱۱۹ دستگاه پل مکانیزه عابرپیاده داریم که ۵۷ دستگاه خراب هستند و ۱۵ دستگاه از یونیت‌ها کاملا غیرفعال هستند. او با بیان اینکه ۳۶۵ پله‌برقی مکانیزه در شهر تهران داریم که ۷۶ درصد آنها فعال هستند و تنها ۲۴ درصد دارای نواقص است، ادامه داد: وضعیت عملکرد شهرداری در نگهداری از این پله‌های برقی قابل‌قبول است و اقدامات سازمان زیباسازی اثربخش بوده است. تشکری‌هاشمی با بیان اینکه نگهداری با سازمان زیباسازی است و می‌بینیم در برخی مناطق مانند مناطق ۱۷، ۱۸ و ۱۹ وضعیت مطلوب است اما در برخی مناطق مانند مناطق ۱۳، ۱، ۴ و ۷ تعداد پله‌های برقی معیوب بالاست، گفت: جالب است بدانید در منطقه ۱۲ اساسا هیچ پله‌برقی‌ای وجود ندارد. رفع موانع پله‌های برقی در هفته اخیر شتاب گرفته است ،اما دقت داشته باشید که مسائلی مانند سرقت قطعات پله‌برقی، رهاشدگی تسمه، شکستگی سقف و دیوارها و... از‌جمله اشکالات عمده احصا‌‌شده است.

انتقاد تند عضو شورا به وزیر ارشاد

یکی دیگر از موضوعاتی که در صحن شورای شهر مطرح شد، برگزاری دوباره نمایشگاه کتاب در مصلی بود. احمد صادقی، عضو شورای شهر تهران با ابراز انتقاد از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب در مصلای تهران گفت: مسئولیت شرعی اخلاقی و عرفی برگزاری این نمایشگاه و جان‌های فوت‌شده و آسیب‌های روحی و جسمی به شهروندان تهرانی و ساعت‌های معطلی میلیون‌ها مردم در ترافیک با شخص وزیر ارشاد است.

به گفته او همه‌ساله در میانه فصل بهار طبیعت، بهار کتاب و کتاب‌خوانی در کشور با برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انجام می‌شود،‌ اما این نمایشگاه و جشن بزرگ فرهنگی برای شهر تهران و شهروندان تهرانی تبدیل به معضل بزرگ و نارضایتی عموم شده است. بیش از 23 سال است که در ادوار شوراهای اسلامی شهر تهران مصوبات مختلفی درخصوص انتقال محل نمایشگاه به خارج از محدوده شهری را داشته‌اند. مصوبه الزام شهرداری تهران جهت تهیه و ارائه طرح بهبود حمل‌‌و‌نقل و عبور و مرور در محدوده نمایشگاه بین‌المللی تهران در سال 1379 و الزام شهرداری تهران به جلوگیری از برگزاری نمایشگاه‌ها در تهران در سال 1383 و مصوبه اخیر «الزام شهرداری تهران به انتقال فعالیت‌های نمایشگاه بین‌المللی تهران به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب» سال 1400 و سند اصلی طرح راهبردی‌-‌ساختاری توسعه و عمران شهر تهران (طرح جامع شهر تهران) مصوب آذر‌ماه 1386 شورای عالی معماری و شهرسازی و مصوبه کمیسیون تخصصی زیربنایی، صنعت و محیط‌ زیست هیئت دولت ابلاغی به شماره 13/56351/4438 در سال 1398 و در چارچوب بندهای 27 و 28 مصوبه صد‌و‌سی‌و‌سومین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در سال 1395 همگی الزامات حقوقی و قانونی انتقال این رویداد بزرگ نمایشگاهی در شهر تهران است. طبق آمار اخذ‌شده از سازمان بهشت زهرای شهرداری تهران، در حین و پس از برگزاری رویدادهایی که منجر به ترافیک گسترده در شهر تهران می‌شود، آمار مرگ‌و‌میر افزایش می‌یابد.

او ادامه داد: طبق بررسی صورت گرفته، میزان زمان انتظار رسیدگی آمبولانس و اورژانس شهر تهران به بیماران اورژانسی افت محسوس خدمت‌رسانی را نشان می‌دهد. مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی افزایش یافته است. ده‌ها بیمارستان و درمانگاه و آزمایشگاه در محدوده درگیر در ترافیک نمایشگاه واقع در مصلای تهران در ایام برگزاری نمایشگاه با مشکلات گسترده‌ای مواجه هستند. فوت و آسیب جسمانی به حتی یک نفر از شهروندان را چه کسی پاسخ می‌دهد؟ اما وزارت ارشاد با اصرار و پافشاری زیاد به‌جای حل مشکلات مرکز نمایشگاهی شهر آفتاب و تعامل با شهرداری تهران، با فشار به شورای تأمین استان مجوز برگزاری این نمایشگاه را شخصا اخذ کرده است. او خطاب به وزیر ارشاد گفت‌: مسئولیت شرعی، اخلاقی و عرفی برگزاری این نمایشگاه و جان‌های فوت‌شده و آسیب‌های روحی و جسمی به شهروندان تهرانی و ساعت‌های معطلی میلیون‌ها مردم در ترافیک با شخص حضرت‌عالی و دستگاه متبوع شما است. برای پایمال‌شدن حق‌الناس و جواب جان مردم، حتی اگر در این دنیا حسابرسی انجام نشود، در دستگاه محاسباتی خداوند متعال نادیده نخواهد ماند.

صادقی ادامه داد: همه‌ساله بودجه گسترده‌ای توسط شهرداری‌ها و دستگاه‌های دولتی در‌خصوص فرهنگ عمومی هزینه می‌شود. این اقدام و ایجاد نارضایتی عموم شهروندان تمام این تلاش‌ها و هزینه‌های صورت‌گرفته را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و برگزاری نمایشگاه را تبدیل به پدیده‌ای ضدفرهنگی می‌کند. از دولت تقاضا می‌شود جهت حل مشکل شهروندان و جلوگیری از خسارت‌های مادی و معنوی مردم، این عارضه را تعیین تکلیف کند. مطابق مواد 2 و 5 قانون تعیین وظایف و تشکیلات شورای امنیت کشور، استاندار تهران و شورای تأمین استان موظف به حفاظت از شخصیت‌ها، اماکن و مردم در رویداد‌ها و وقایع حساس هستند. چنین اجتماع چند‌صد هزار نفری غرفه‌داران، مردم و خودروهای ایشان متوجه شورای تأمین استان است. بنده با اعلام اینکه هم مخالف و منتقد برگزاری این نمایشگاه در داخل شهر تهران هستم، حضور و تشویق مردم به حضور در نمایشگاه و دامن‌زدن به ترافیک و معضلات شهری را برای خود ممنوع کرده و از همکاران شورای شهر و شهرداری تهران و رسانه‌ها می‌خواهم در این حق‌الناس صورت‌گرفته و آسیب‌های وارده به مردم شهر سهیم نباشند.

جعفر تشکری‌هاشمی هم در ادامه این تذکر با بیان اینکه شاهد هستیم که نمایشگاه کتاب در مصلای تهران برگزار می‌شود، گفت: این نشانه مظلومیت سرمایه‌‌گذاری شهرداری است که برخی‌ها به دلیل رقابت‌ها و همچنین کسب درآمدهای ناچیز اصول را زیرپا می‌گذارند.

وی با بیان اینکه به شورای شهر پیشنهاد می‌کنم در بودجه ردیفی به اندازه درآمدهای برگزاری نمایشگاه در داخل تهران دیده شود تا به دست‌اندرکاران بدهیم تا از برگزاری نمایشگاه خودداری کنند، اظهار کرد: شهرداری باید از ابزارهای بازدارنده خود به نحو شایسته استفاده کند و اقدامات فیزیکی در راستای این تخلف را اعمال کند.

نماینده‌تر در شورا نداریم

پس از واکنش برخی از اعضای شورای شهر به تذکرهایی که از سوی برخی از اعضای منتقد شورای شهر مطرح می‌شود، روز گذشته مهدی اقراریان رئیس کمیته نظارت شورا در تذکری با بیان اینکه به نظر می‌رسد برخی همکاران نسبت به نقد عملکرد شهرداری تهران واکنش‌هایی نشان می‌دهند که ضروری است بگویم علاقه‌مند نیستم به دلایل این رفتارها بپردازم، گفت: هیچ نماینده‌ای از نماینده دیگر برتر نیست و ما در جمع 21 نماینده، فردی به‌عنوان نماینده‌تر نداریم و کسی که این رویه را دنبال می‌کند، اشتباه می‌کند.

او با بیان اینکه نقد و تذکر وظیفه قانونی ماست، یادآور شد: نوع پیگیری‌ها منوط به پاسخ پیگیری‌های قبل است؛ در جلسه قبل درباره مصوبه شورا با محوریت گزارشگران فساد، موضوع را به‌صورت مکتوب به رئیس شورا ارائه کردم و رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی نیز اعلام کرد از رئیس سازمان بازرسی دعوت به عمل آورده تا اقدامات در جلسه این کمیسیون تشریح شود.

اقراریان ضمن تذکر به شهردار تهران درباره اقدامات حوزه حمل‌ونقل عمومی، یادآور شد: از شهردار تهران می‌خواهیم که گزارش اقدامات انجام‌شده و اعداد و ارقام را در اختیار شورا قرار دهد که ملاک نظارت و بازرسی باشد.

رئیس انتخاب نشد

روز گذشته درباره سرانجام تشکیل ستاد مشارکت محلات هم توضیح داده شد. جلسه گذشته این ستاد به دلیل غیبت برخی از اعضا تشکیل نشده بود اما صبح روز گذشته در دفتر یکی از اعضا این جلسه تشکیل اما همچنان تعیین رئیس آن به نتیجه نرسید.

علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران، درباره آخرین وضعیت تشکیل ستاد مشارکت محله با بیان اینکه این ستاد با حضور همه اعضا (نادعلی، سروری، امانی، قائمی، نجفی، شربیانی و علوی) تشکیل جلسه داد که این مسئله موجب دلگرمی است، گفت: بر اساس آیین‌نامه ستاد مشارکت محله‌ای، رئیس این ستاد باید از میان اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی که در این ستاد حضور دارند، یعنی بنده و علوی انتخاب شود که به غیر از بنده، علوی و سروری مابقی اعضا نسبت به این موضوع یعنی انتخاب رئیس ستاد از اعضای کمیسیون فرهنگی مخالفت دارند و قرار شد که در جلسه آتی درباره پیشنهاد‌های مطرح‌شده به جمع‌بندی برسیم.

او در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است با توجه به مخالفت اعضا آیین‌نامه تغییر کند، گفت: از آنجایی که مسائل و مشکلات در سطح محلات و به‌خصوص سراهای محلات معطل مانده، ما تابع نظر صحن علنی درباره تغییر یا تثبیت آیین‌نامه هستیم.

او افزود: مردم و سراهای محلات از ما مطالبه پیگیری موضوعات را دارند. به‌گونه‌ای که چندی پیش یک فیلم از یک نمایش نامتعارف که الفاظ نامناسب داشتند، در سرای محله زعفرانیه به دست ما رسید و وقتی از شهردار منطقه سؤال پرسیدیم او اعلام کرد که سراهای محله زیر نظرش نیست و در پیگیری‌ها متوجه شدیم که معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری دستور عزل مدیر سرای محله را داده‌اند و این مسئله نشان می‌دهد که باید ساماندهی سراهای محله هر‌چه زودتر انجام شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها