|

کیفرخواست الهه محمدی و نیلوفر حامدی صادر شد

خبرنگار ایسنا دیروز در نشست هفتگی سخنگوی قوه قضائیه سؤال مهمی را درباره وضعیت دو خبرنگار بازداشتی پرسید. این خبرنگاران بیش از 200 روز در بلاتکلیفی بودند.

کیفرخواست الهه محمدی و نیلوفر حامدی صادر شد

خبرنگار ایسنا دیروز در نشست هفتگی سخنگوی قوه قضائیه سؤال مهمی را درباره وضعیت دو خبرنگار بازداشتی پرسید. این خبرنگاران بیش از 200 روز در بلاتکلیفی بودند. سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤال ایسنا درباره اینکه تصمیم نهایی دادسرا درباره پرونده دستگیرشدگان ناآرامی‌های پاییز ۱۴۰۱ ازجمله نیلوفر حامدی و الهه محمدی که در بازداشت موقت هستند، چه زمانی گرفته خواهد شد؟ گفت: «نسبت به جرائم مختلفی که صورت می‌گیرد، واقعا در کمترین زمان ممکن پرونده در دادسرا رسیدگی و برای صدور رأی قانونی به مرجع صالح ارسال شود و این افتخار ماست. این را که افراد مدت‌ها تحت بازداشت هستند، نمی‌پذیریم».

او افزود: «درباره دو نفری که گفتید، پرونده متضمن کیفرخواست است که به متهمان ابلاغ شده و به منظور صدور رأی قانونی به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارسال شده است. اتهام این دو نفر همکاری با دولت متخاصم آمریکا، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام است».

او افزود: «در جلسه ۲۸ فروردین ماه که فرایند ابلاغ کیفرخواست محقق شد، پرونده مقدمتا مطالعه شد و هر دو متهم در همان روز ۲۸ فروردین با خانواده‌های‌شان حضوری ملاقات کردند و پرونده در‌حال‌حاضر در اختیار وکلای متهمان است‌ و کسانی که ایراد می‌گیرند و حرف‌هایی می‌زنند، بشنوند که پرونده برای تدارک دفاع در اختیار وکلای آنها قرار گرفته و پس از مطالعه وقت رسیدگی تعیین می‌شود. از ۳۰ فروردین سال جاری، فرایند مطالعه پرونده انجام شده است و تا یک ماه وقت رسیدگی تعیین می‌شود و جلسات دادگاه برگزار می‌شود».

ادامه بازداشت کیوان صمیمی

یکی از نزدیکان خانواده کیوان صمیمی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی، اعلام کرد که با وجود گذشت نزدیک به یک هفته از بازداشت او هنوز اطلاعی از وضعیتش ندارند. خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه پنجم اسفند به نقل از این فرد نزدیک به خانواده آقای صمیمی نوشت که تاکنون خبری درباره نهاد بازداشت‌کننده و محل نگهداری او در اختیار خانواده قرار نگرفته است. مصطفی نیلی، یکی از وکلای کیوان صمیمی، نیز در توییتی با توجه به «سن و وضعیت جسمانی» موکل خود، نسبت به بی‌خبری از وضعیت او ابراز نگرانی کرد. خبر بازداشت کیوان صمیمی روز ۳۱ فروردین از طرف شبکه خبر زیرنویس شد. از زمان اعلام این خبر تاکنون این روزنامه‌نگار زندانی هیچ تماسی با اعضای خانواده‌اش نگرفته است. 

نهادهای مربوطه نیز توضیحی درباره وضعیت آقای صمیمی نداده‌اند. فرد نزدیک به خانواده این روزنامه‌نگار زندانی به خبرگزاری فرانسه گفته است که در دی‌ماه سال گذشته پرونده‌ای به اتهام «اقدام علیه امنیت کشور» برای او باز شده است. کیوان صمیمی ۷۴‌ساله مدیرمسئولی مجله «نامه» و ماهنامه توقیفی «ایران فردا» را در کارنامه دارد.

آزادی سمانه اصغری

سمانه اصغری، فعال حقوق کودکان و فعال حقوق زنان که در جریان اعتراضات ۱۴۰۱ به ۱۸‌سال‌و سه ماه زندان محکوم شده بود و شش‌سال‌و سه ماه آن قابل اجرا بود، از زندان قرچک آزاد شد. او در مهر سال قبل بازداشت شده بود و بعد از اعلام عفو عمومی در روز سه‌شنبه 25 بهمن ماه در تماسی تلفنی به همسرش خبر داد که حکم آزادی‌اش در زندان به او ابلاغ شده. پس از مراجعه همسر و خانواده ایشان به زندان قرچک، ساعت‌ها انتظار بی‌نتیجه بود و به آنها اعلام می‌شود که آزادی او منتفی است و چنین حکمی درباره سمانه اصغری به زندان قرچک ابلاغ نشده است و پیگیری‌های لازم باید از طریق دادگاه انقلاب صورت گیرد. پس از پیگیری همسرش در روز چهارشنبه 26 بهمن ماه از شعبه 15 دادگاه انقلاب، به او اعلام می‌شود که پرونده همچنان در جریان و در حال بررسی است و در‌حال‌حاضر تصمیمی مبنی بر آزادی سمانه اصغری اتخاذ نشده و باید منتظر رسیدگی به پرونده و تماس از سمت دادگاه باشد. این فعال حقوق کودکان و دانشجوی دانشگاه خوارزمی تا 4 اردیبهشت در زندان بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها