|

سخنگوی شورای شهر تهران: دشمن می‌خواهد دیوار حجاب را بریزد

تلاش دوباره برای قدکشیدن خانه‌های محله جماران

چند روزی است برخی از کانال‌ها از مدیران متروی تهران برای عدم دخالت در درگیری دو خانم با موضوع حجاب انتقاد می‌کنند. دوشنبه‌شب نیز این کانال‌ها خبر از تجمع مقابل شورای شهر تهران با موضوع حجاب دادند؛ تجمعی کوتاه که دو عضو شورای شهر تهران به میان تجمع‌کنندگان رفتند و با آنها سخن گفتند. این بانوان دست‌نوشته‌هایی در دست داشتند که بر روی آن نوشته شده بود: «فساد و بی‌حجابی فتنه دشمنان است، مسئول بی‌تفاوت همدست دشمنان است».

تلاش دوباره برای قدکشیدن خانه‌های محله جماران
نورا حسینی خبرنگار گروه جامعه روزنامه شرق

 چند روزی است برخی از کانال‌ها از مدیران متروی تهران برای عدم دخالت در درگیری دو خانم با موضوع حجاب انتقاد می‌کنند. دوشنبه‌شب نیز این کانال‌ها خبر از تجمع مقابل شورای شهر تهران با موضوع حجاب دادند؛ تجمعی کوتاه که دو عضو شورای شهر تهران به میان تجمع‌کنندگان رفتند و با آنها سخن گفتند. این بانوان دست‌نوشته‌هایی در دست داشتند که بر روی آن نوشته شده بود: «فساد و بی‌حجابی فتنه دشمنان است، مسئول بی‌تفاوت همدست دشمنان است».

در صحن شورای شهر هم سه عضو تذکر خود را به موضوع حجاب اختصاص دادند. علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر با بیان اینکه کشف حجاب مقاومت آگاهانه و خرابکارانه توسط عده‌ای فریب‌خورده است، گفت: بحث حجاب یکی از موضوعاتی است که دشمن روی آن تمرکز کرده و می‌خواهد با ریختن دیوار حجاب، دیوار انقلاب و کشور را بریزد و مقابله با آن ضروری است. ممکن است بسیاری از این افراد محب اهل بیت باشند؛ اما فریب خورده‌اند. ۹۰ درصد موضوع حجاب، ایجابی و ۱۰ درصد سلبی است. او با اشاره به اتفاقی در مترو و درگیری با یک خانم محجبه گفت: معاون فرهنگی مترو و معاون فرهنگی شهرداری تهران گزارش‌های خود را ارائه دادند و با اینکه اتفاقات خوبی در جریان است اما به دلیل حساسیت در مترو، باید دقت بیشتری شود؛ همکارانی که در تلاش هستند باید ایده‌های دغدغه‌مندان این حوزه را با آغوش باز بپذیرند. این اشتباه است که بدون طرح در زمینه حجاب وارد شویم و حتما باید طرحی در این خصوص داشته باشیم. اینکه در چنین درگیری‌هایی در صحنه حاضر نشوند باعث سرشکستگی است و باید رسیدگی فوری در مترو انجام می‌شد. شرکت مترو گزارش خود را در این زمینه آماده و به شورا ارسال کند. این درست نیست که بانویی در حین امر به معروف اتفاقی برایش رخ دهد و هیچ‌کس حرف او را هم گوش ندهد و رسیدگی نشود و من اگر جای دوستان مترو بودم، وارد می‌شدم.

سوده نجفی یکی دیگر از اعضای شورای شهر بود که به موضوع درگیری مترو پرداخت و گفت: مترو باید به این موضوع وارد شود و از فرمانده ناجا می‌خواهیم که تمهیدات لازم را در این خصوص داشته باشد و لازم است که کمیسیون نظارت شورا نیز در این زمینه ورود کند. نرجس سلیمانی رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت هم یادآور شد: کمیسیون نظارت همیشه بر مسئله نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا وارد می‌شود؛ اما توجه داشته باشید که هرگونه برخورد سلبی نتیجه عکس می‌دهد، ولی کار فرهنگی می‌تواند راهگشا باشد.

نرگس معدنی‌پور یکی دیگر از اعضا بود که به برخورد با یک زن آمر به معروف اشاره کرد. او گفت: لازم است که شهرداری تهران و مترو گزارش خود را در مورد برخورد با این موضوع تهیه کرده و به شورای شهر تحویل دهند. دو هفته پیش نیز محمد آقامیری عضو شورای شهر تهران نطقی در صحن شورای شهر با موضوع حجاب داشت و گفته بود با گل‌درمانی نمی‌توان مقابل بی‌حجابی ایستاد.

اما تجمع حجاب تنها تجمع روز گذشته مقابل شهرداری و شورای شهر تهران نبود. برخی از کارکنان بخش مرکز فرمان و کنترل ترافیک مترو نیز مقابل شورای شهر آمده و نسبت به حذف گروه شغلی و تبعید برخی از معترضان انتقاد کردند. روی پلاکاردهایی که در دست داشتند نام یکی از مدیران مترو را به عنوان مسئول مستقیم این تبعیض برده بودند و او را مسئول نارضایتی‌ها در مترو عنوان و تهدید می‌کردند که فعالیت‌هایشان را در مترو متوقف می‌کنند. عضوی از شورا در میان این معترضان حاضر نشد و نماینده کارکنان مترو به داخل شورا برای مذاکره با شورای شهری‌ها رفت.

روز گذشته پرویز سروری، نایب‌رئیس شورا، نسبت به املاک اطراف دانشگاه تهران و جماران تذکر داد. او گفت: همان‌طور که می‌دانید طرحی که درخصوص دانشگاه تهران و جماران وجود دارد واقعا باعث رنجش مردم شده و نمی‌دانیم تا کی قرار است این رفتار تداوم یابد. با نگاهی گذرا به فرایندهایی که از سال 75 تاکنون در این زمینه انجام شده است، درمی‌یابید که مردم از آن زمان تاکنون تا چه اندازه در رنج بودند؛ نه اجازه تملک و نه مجوز ساخت‌وساز داده می‌شود. ما هنوز ابتدای راه هستیم و تکلیفمان مشخص نیست و نمی‌دانیم که قرار است تا کی این طرح باعث آزار و رنج مردم شود. گویا قرار است که ۵۰ سال این طرح طول بکشد و پس از آن برداشته شود. این موضوع در مورد جماران نیز صادق است. ما مردم جماران را به خاطر میهمان‌نوازی‌شان از حضرت امام تنبیه می‌کنیم. نمونه دیگر این اتفاق در کشور پاکستان درخصوص منزل اقبال لاهوری وجود دارد؛ در آنجا خدمات ویژه‌ای در اختیار مردم قرار داده شده و هیچ مشکلی در‌این‌باره متوجه مردم پاکستان نیست. ارتفاعی که در جماران تعبیه شده برای چه منظور بوده است و این ارتفاع باید تا چه اندازه باشد که جماران دیده شود؟ چرا یک موضوع درست را به بدترین شکل ممکن انجام می‌دهیم؟ درخواست می‌شود که موضوع جماران مجدانه پیگیری و تعیین تکلیف شود تا شهروندان ساکن در آن منطقه بیش از این در رنج و عذاب نباشند. 

در ادامه مهدی چمران، رئیس شورا، در واکنش به تذکرات سروری گفت: تقریبا می‌توان گفت که مشکل دانشگاه تهران حل شده است؛ در جلسه گذشته شورای عالی معماری و شهرسازی بیان شد که امکان خرید این املاک برای دانشگاه تهران وجود ندارد، زیرا بودجه لازم برای این کار را در اختیار ندارد؛ بنابراین این طرح در حال حاضر برداشته شده و این املاک آزاد هستند و امکان صدور پروانه برای ساخت‌وساز درخصوص این املاک وجود دارد. یک طرح تفصیلی جدید برای این منظور توسط شهرداری تهیه شده که قرار است به شورای معماری و شهرسازی جهت تصویب در شورا تحویل داده شود تا از طریق طرح جدید این مشکل حل شود، نمی‌توان بیش از این مردم را منتظر گذاشت. دانشگاه تهران برای این منظور اقدام به دریافت وام کرده بود اما در آن زمان هم به رئیس وقت دانشگاه گفته شد به دلیل نرخ بالای این املاک امکان خرید همه آن 

برای دانشگاه وجود ندارد.

ریاست شورا درخصوص موضوع جماران نیز گفت: ما تنها یک چیز را درخصوص حفظ میراث فرهنگی آموختیم و آن اینکه اجازه ندهیم که در ارتفاع ساخت‌وسازی انجام شود و به باقی مسائل کاری نداریم؛ این جزء مباحث میراث فرهنگی است و بر عهده این سازمان است. مناطق دیگر نیز دچار مشکل مشابه هستند که باید در این خصوص تجدیدنظرهای لازم انجام شود.

در حالی برخی از اعضای شورای شهر ششم خواستار برداشته‌شدن طرح جماران هستند که در دوره گذشته مدیریت شهری، شهردار وقت تهران برای مقاومت در برابر ساخت‌وساز نهاد ریاست‌جمهوری در این محدوده که برخلاف طرح مصوب جماران بود از حضور در جلسات هیئت دولت محروم شد.

در این جلسه زهرا شمس‌احسان هم با تأکید بر لزوم شفاف‌سازی تفاهم‌نامه‌های مسکن دانشگاهی، گفت: با توجه به اینکه کلیه تصمیمات اتخاذشده در جلسات قرارگاه جهادی تأمین مسکن شهر تهران، ملزم به رعایت قوانین و مصوبات ملاک عمل بوده، مجوزهای لازم باید از شورای اسلامی شهر تهران اخذ شود.

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر نیز بازدیدی از منطقه 19 داشت و به مشکلات این منطقه پرداخت و گفت: یکی از چالش‌های ایمنی این منطقه متعلق به ریسک خطر آتش‌سوزی در انبارهای سازمان اموال تملیکی تحت مالکیت وزارت صمت است؛ به عنوان مثال می‌توان به آتش‌سوزی وسیع یکی از این انبارها در سال 1399 اشاره کرد. همچنین یکی دیگر از چالش‌های موجود در این منطقه وجود گودهای رهاشده پرخطر است. یکی از گودهای مهم مربوط به گود تعاونی مسکن یاس است که در مالکیت شهرداری تهران بوده و قرار بوده است تا سال 1401 تعیین تکلیف شود، اما همچنان در وضعیت بلاتکلیف باقی مانده است.

تورج فرهادی، شهردار منطقه هم به فروریزش بخش از اتوبان آزادگان اشاره کرد و گفت:‌ هر لحظه ممکن است فاجعه ملی رخ دهد، اگر این اتفاق بیفتد بخش عمده‌ای از حمل‌ونقل با بحران مواجه خواهد شد؛ لذا درخواست ما این است که مجوز داده شود تا پیمانکار بگیریم و مشکل آب‌های سطحی را در این محدوده برطرف کنیم. فرهادی با اشاره به فرونشست ۳۰سانتی‌متری در منطقه گفت: آب‌های سطحی و زیرزمینی باید مدیریت شود و ما در همین زمینه به تصفیه‌خانه نیاز داریم. فاز دو تصفیه‌خانه منطقه ۱۹ به پشتیبانی و حمایت نیاز دارد.

روز گذشته همچنین گزارش حسابرسی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران برای سال‌های ۱۳۹۶ تا ۹۹ مورد بررسی قرار گرفت. احمد صادقی در جریان بررسی گزارش حسابرسی این سازمان به فهرست مؤسساتی که در سال ۹۹ کمک‌هایی به آنها انجام شده است، اشاره کرد و گفت: این مؤسسات را در هر بخشی جست‌وجو کردیم، وجود خارجی نداشتند و حسابرس باید به این موضوع ورود می‌کرد. وی با بیان اینکه گشت‌زنی و یافتن مددجویان به مجموعه‌ای دیگر واگذار شده است، یادآور شد: با این وجود بدهی سنگینی به شرکت خودرو سرویس شهر وجود دارد که ابهاماتی در آن دیده می‌شود.

صادقی با اعلام اینکه در دوره جدید مدیریت شهری باید به این مسائل ورود شود، گفت: سازمان موظف است درخصوص بدهی غرفه‌ها و رستوران‌ها، رعایت مفاد اساسنامه جهت مشخص‌کردن ارزش اموال منقول و غیرمنقول و تعیین یکی از اعضای هیئت‌مدیره برای امضای اوراق، رعایت آیین‌نامه‌های مالی در قراردادها، تأمین زیرساخت‌های لازم برای مبارزه با پول‌شویی، حساب‌های دریافتی و پرداختی و ارائه گزارش درخصوص عدم رعایت مصوبات کمیسیون معاملات را تعیین تکلیف کرده و گزارش‌ها را تیرماه ارائه دهد. در ادامه مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت: ملک بیش از هزار مترمربعی به کسی اجاره داده شده بود که مقاومت کردیم که این فرد خارج شود البته چندین نفر در این زمینه با ما تماس گرفتند. رستوران‌ها نیز همین وضعیت را داشتند که مورد پیگیری قرار گرفت.

سید‌احمد احمدی‌صدر با بیان اینکه ما تمام موضوعات قبل را نیز جبران کردیم، یادآور شد: پس از مدت‌ها جلسه CSR در حوزه مشارکت‌های اجتماعی برگزار شد و بسته‌های ۳.۵ میلیونی با مشارکت خیرین در همین راستا توزیع شد. وی با اعلام اینکه اگر مشارکت‌های اجتماعی به درستی انجام شود بخش عمده‌ای از مشکلات را می‌توان برطرف کرد، یادآور شد: در گزارش حسابرسی سال ۱۴۰۰ سازمان، تعداد زیادی از مشکلات حل خواهد شد؛ باید کمیته‌ای ویژه تشکیل شود و گزارش‌ها را بررسی کند. احمدی‌صدر افزود: ۸۰ درصد بندهای تکلیفی در گزارش حسابرسی انجام شده و ۲۰ درصد باقی‌مانده نیز مسائل حقوقی دارد که در حال پیگیری است. این موارد در گزارش سال ۱۴۰۰ لحاظ خواهد شد.

گزارش حسابرسی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران برای سال‌های ۱۳۹۶ تا ۹۹ با حداکثر آرای موافق به تصویب رسید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها