|

مرور چگونگی تصرف خانه سینما

حدود 10 سال از بسته‌شدن خانه سینما می‌گذرد؛ زمانی که شمقدری، مشاور هنری محمود احمدی‌نژاد، معاون سینمایی شده بود. او در گفت‌وگویی که چند ماه پیش با ایسنا انجام داده و اکنون منتشر شده است، به بازگویی وقایع اتفاق‌افتاده از منظر خودش پرداخته است؛ وقایعی که به شکل دیگری در یاد و خاطره اهالی سینما و خبرنگاران سینما شکل گرفته و حک شده است.

مرور چگونگی تصرف خانه سینما

حدود 10 سال از بسته‌شدن خانه سینما می‌گذرد؛ زمانی که شمقدری، مشاور هنری محمود احمدی‌نژاد، معاون سینمایی شده بود. او در گفت‌وگویی که چند ماه پیش با ایسنا انجام داده و اکنون منتشر شده است، به بازگویی وقایع اتفاق‌افتاده از منظر خودش پرداخته است؛ وقایعی که به شکل دیگری در یاد و خاطره اهالی سینما و خبرنگاران سینما شکل گرفته و حک شده است. البته او در همین گفت‌وگو انتخاب «مرضیه برومند» مدیرعامل خانه سینما را چالشی جدید عنوان کرده است. او درباره آغاز ماجرای خانه سینما گفته است: «ماجرای خانه سینما همه چیز را در اذهان جور دیگری جلوه داد در صورتی که تمام اتفاق‌های خانه سینما در مقطع پایانی دوره ما بود، منتها در اذهان عمومی طوری جا افتاده که انگار از روز اول این ماجرا وجود داشت. ما در سه سال اول حضور در سینما مشکلی با خانه سینما نداشتیم و چالش‌ها در سال آخر به وجود آمد».

‌چه شد که این چالش‌ها پیش آمد؟

ماجرا به‌خاطر حکمی بود که بر اساس آن خانه سینما باید تعطیل می‌شد.

‌چرا سازمان سینمایی اراده کرد که این تعطیلی اتفاق بیفتد؟

وقتی خانه سینما تعطیل شد حدود ۹ ماه با هم گفت‌وگو می‌کردیم. اتفاقی نیفتاده بود ولی کار به مرحله‌ای رسید که اول بحث انحلال مطرح بود و بعد تعطیلی. در زمان انحلال هم که مراحل قانونی در حال طی‌شدن بود، ما بر اساس اسناد موجود، با دوستان گفت‌وگو می‌کردیم و چالشی وجود نداشت. البته در فضای رسانه‌ای بحث به گونه دیگری مطرح می‌شد اما جدی نبود. وقتی در 

سه، چهار ماه آخر دوره خود من، می‌خواستیم خانه سینما را به شکل جدید راه‌اندازی کنیم -‌که قرار بود آقای کاسه‌ساز مدیر آنجا شود- دوستان در فرایند اجرا چند خطا کردند و بزرگ‌ترین خطا این بود که وقتی رفتند درِ خانه سینما را باز کنند تا از فردای آن روز، همه چیز به روال عادی خود برگردد و حتی می‌خواستند با شیرینی از کارکنان و سینماگران استقبال کنند و تا ۲۴ ساعت وسایل پذیرایی برای هر کسی که آمد مهیا باشد، اتفاقی افتاد که ماجرا را پیچیده کرد؛ آن شب همکاران ما نتوانستند همه کارها را انجام دهند و قرار شد روز دوم بیایند. شب که شد، بچه‌های حراست با یک رفتار کاملا ناشیانه خانه سینما را پلمب کردند. من ۱۱ شب از ماجرا مطلع شدم و بلافاصله تماس گرفتم و گفتم این کار شما اشتباه است و هیچ دلیلی ندارد که خانه سینما را پلمب کنید. گفتند ما اینجا را تحویل گرفته‌ایم و اگر درِ یک قندان هم جابه‌جا شود باید پاسخ‌گو باشیم و این یک کار اداری است که باید انجام دهیم تا فردا صبح که اینجا را تحویل دهیم. من هرچه به دوستان گفتم که برگردید و حتی شده شب را آنجا بخوابید ولی پلمب نکنید، کسی گوش نکرد؛ چون خسته هم بودند و از صبح برای کار به آنجا رفته بودند، قبول نکردند و گفتند صبح برمی‌گردیم و این همان اتفاقی بود که نباید می‌افتاد و صبح فردا آن جنجال‌ها شروع شد که من هم آن را پیش‌بینی کرده بودم.

‌ماجرا بیشتر از عکسی شروع شد که نیمه‌های شب از آقای کاسه‌ساز منتشر شد که جلوی در خانه سینما و در کنار کسانی بود که آنجا را پلمب کردند.

بله، چون ما می‌خواستیم خانه سینما را باز کنیم و ایشان قرار بود آنجا را تحویل بگیرد.

‌یعنی شما می‌خواستید خانه سینما را تسخیر کنید؟

تسخیر تعبیر درستی نیست؛ می‌خواستیم آنجا را با مدل جدید راه‌اندازی کنیم. البته این نظر خودشان (اعضای هیئت ساماندهی صنوف) بود که من خیلی موافق نبودم. به آنها گفتم به شما ساختمان دادم، بروید جای خودتان ولی آنها اصرار کردند که ما می‌خواهیم همین‌جا (ساختمان اصلی خانه سینما) باشیم. حتی یک جلسه پرچالش داشتیم که چند ساعت طول کشید و تأکید کردم که لازم نیست به آنجا بروید اما دوستان اصرار داشتند و رأی اکثریت این بود که به محل خانه سینما بروند. حراست و معاونت حقوقی وزارت ارشاد هم تأیید کرد و این اتفاق افتاد.

‌ اگر به گذشته برگردید باز هم وارد همین مسیر می‌شوید؟

به نظرم تصمیمی که من برای خانه سینما داشتم، صد درصد درست بود. الان هم همین نظر را دارم؛ چون امروز مشکل خانه سینما حل نشده است، هنوز چالش جدی دارد و این انتخابی هم که الان داشته‌اند (مرضیه برومند به عنوان مدیرعامل خانه سینما) این چالش را جدی‌تر کرده است، فقط پنهان است، آشکار نیست.

‌چالش با کجا؟

با کل سیستم و مجموعه. ما می‌خواهیم با همکاری جلو برویم ولی وقتی شما در تخاصم قرار بگیرید، آسیب آن را قشر پایین‌دست سینما می‌بیند. شاه‌نشین‌های سینما که جیب‌هایشان پر است و ویلاها و ارتباطات خود را دارند و مشکلی برایشان نیست. آن ۸۰ درصدی که مسیر زندگی و معیشت آنها به چرخ سینما وصل است، چرخ زندگی‌شان در این تخاصم نمی‌چرخد.

‌منظور شما تخاصم با کجاست؟

همراهی نیست؛ یا همین که صنوف سینمایی وارد بحث کارگری شدند. واقعا صنف هنرمند سینما باید در بخش کارگری ثبت شود؟ این چه عنادی است که با وزارت ارشاد دارند؟ من به دنبال این بودم که صنوف مأموریت‌ها را بر عهده بگیرند ولی با یک سازوکار قانونی. آن را تعریف کرده بودیم ولی این فرایند شکل نگرفت در نتیجه با خانه سینمایی کنونی که در واقع همان خانه سینمای قبلی است، این اتفاق نخواهد افتاد و اینجا صرفا مونوپول یک گروه شده که منافع خود را جمع‌و‌جور می‌کنند و آسیب آن را بدنه اصلی سینما همچنان می‌بیند. اینکه سازمان سینمایی اقدامی نمی‌کند و سکوت کرده، به سیاست‌گذاری و مدیریت حاکم و صلاحدیدی که به آن رسیده‌اند مربوط است، ولی به این معنا نیست که کار درستی است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها