|

مراسم معارفه اولین مدیرعامل زن خانه سینما برگزار شد

مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل خانه سینما برگزار شد. اجرای این مراسم برعهده همایون اسعدیان بود.

مراسم معارفه اولین مدیرعامل زن خانه سینما برگزار شد

مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل خانه سینما برگزار شد. اجرای این مراسم برعهده همایون اسعدیان بود. به گزارش ایسنا منوچهر محمدی، مهدی فخیم‌زاده، ناصر ممدوح، محمدعلی نجفی، فرهاد توحیدی، شهاب حسینی، مصطفی کیایی، محمدمهدی عسگرپور، ستاره اسکندری، امیرمحسن یوسفی، غلامرضا موسوی، محمد سریر، وحید موساییان، حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی)، بهمن اردلان، تورج اصلانی، ابوالحسن داودی و منوچهر شاهسواری جزء حاضران بودند. این مراسم از جهتی درخورتوجه است که «مرضیه برومند» اولین زنی است که به‌عنوان مدیرعامل خانه سینما و برای هدایت این نهاد صنفی انتخاب شده است.

 

روایت دیر انتخاب‌شدن مدیرعامل خانه سینما

محمدمهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه هنرمندان و مدیرعامل اسبق خانه سینما، در ادامه بیان کرد: «مراسم تودیع و معارفه برای نهادهای حاکمیتی است و ما فقط برای اینکه منظور خودمان را برسانیم، از این واژه استفاده کردیم. خانه سینما همیشه جای منوچهر شاهسواری است و خانم برومند هم همیشه حضور داشتند و بیشتر هم در آشوب‌ها کمک می‌کردند!». او درباره روند طولانی انتخاب مدیرعامل خانه سینما بیان کرد که وقتی در این پروسه بودیم، خیلی از اتفاق‌ها نیفتاده بود؛ ضمن اینکه بخش اعظمی از انرژی و وقت ما برای رفع گرفتاری‌های اعضا صرف شد. او درباره گرایش فکری هیئت‌مدیره جدید گفت: «اهداف این دوره را در دو محور می‌توان خلاصه کرد که یکی از آنها، عرصه جدید حوزه تصویر است که هر وقت تکنولوژی تغییر می‌کند، شرایط متفاوتی را پیش می‌آورد و خانه سینما باید به سمتی برود که با نگاه سنتی قبلی این خانه، مجموعه نهاد صنفی و فعالیت‌هان آن به سمت اضمحلال نرود. محور دوم جایگاه نهاد صنفی در مجموعه معادلات کشور است که بخشی از آن ممکن است به تغییر ساختاری خانه سینما هم در بخش‌هایی منجر شود. واقعیت این است که جایگاه درست باید پیدا شود و اختلاف‌هایی که هرازگاهی پیش می‌آید، نباید ما را از این مسیر منحرف کند؛ چون همین اواخر هم دیدیم که برخی اتفاق‌های حاشیه‌ای رخ داد و اینها نباید تمرکز ما را برای رسیدن به جایگاه در شأن خانه سینما برهم بزند».

حلالیت‌طلبیدن منوچهر شاهسواری

مدیرعامل پیشین خانه سینما با حلالیت‌خواهی بابت کارهایی که نتوانسته انجام دهد، سخنانش را آغاز کرد. او در بخش دیگری از سخنانش خطاب به مرضیه برومند گفت: «ما در مقطع ویژه‌ای به سر می‌بریم و چند سال است که در مسیر توفان هستیم. در این مسیر فقط باید صبور بود؛ چون این توفان خواهد رفت و باید چه کرد که بعد از آن بر سر آبادانی باشیم، نه آوارگی. این کار هم با صبوری میسر است. سینمای ایران به‌عنوان هسته مرکزی نظام روشنفکری کشور بار سنگینی روی دوش دارد و حق آن است که حتی جان بر سر آن بگذاریم. البته این خصلت شخصی من است که اهل گفت‌وگو هستم؛ ولی اهل رسانه نیستم؛ یعنی بلد نیستم». او تأکید کرد که حرمت و کرامت سینماگران در اولویت است و هرکسی جز این رفتار کند، از ما نیست. شاهسواری در پایان با قدردانی از تمام همکارانش در خانه سینما و انجمن‌های صنفی سینمایی گفت: «برای آن اقلیتی که سنگ‌اندازی کردند، هم آرزو می‌کنم دستان‌شان روزی پر از گل شود».

روایت مرضیه برومند از چرایی پذیرش مدیرعاملی خانه سینما

در بخش دیگری از این مراسم مرضیه برومند با بیان خاطره‌ای از یک دوست افغانستانی که در پیامی ریاستش بر سینمای ایران را تبریک گفته بود، بیان کرد: «این تصور اکثر مردم غیرسینمایی است که من رئیس سینمای ایران شدم‌؛ با این حال خوشحالم که باعث شعف شدم. این خوشحالی شاید به خاطر کارهایی است که انجام داده‌ام یا شاید هم به خاطر زن‌بودنم پس از اتفاق‌های اخیر. با این حال وقتی این پیشنهاد مطرح شد، معتقدم احساسم بر عقلم غلبه کرد و باعث شد بله را بگویم». او افزود: «در روزهایی که در تقلای بررسی این پیشنهاد بودم، دو تصویر در ذهنم بود؛ یکی مرحوم داود رشیدی که او را از بذر پیدایش اینجا در فعالیت‌هایش تا تلاش‌های دیگران به خاطر دارم. تصویر دوم فرشته طائرپور است که داغ او مثل روز اول برای من تازه است. تسلط او بر صنف غیرقابل جایگزینی است و این دو تصویر به من می‌گفتند خانه سینما میراث باقی‌مانده از آدم‌هایی است که در طول سال‌ها و از پس بحران‌ها، این خانه را حفظ کردند. البته تصمیم گرفته‌ام و قول می‌دهم که تلاش کنم تا تعادلی بین عقلانیت و احساساتم ایجاد کنم که بدون سیاست‌زدگی برنامه‌های هیئت‌مدیره را اجرا کنم. ضمن اینکه دیگر یک شخصیت حقیقی ندارم و قبلا تندتر بودم؛ ولی الان یک جایگاه حقوقی دارم که براساس‌آن بیشتر بر مبنای تعامل و گفت‌وگو و همفکری عمل می‌کنم».

 آرزوی آزادی 2 خبرنگار زندانی

در این مراسم همچنین گزارشی از سوی علیرضا حسینی، یکی از اعضای هیئت‌مدیره خانه سینما، در راستای تلاش‌های انجام‌شده برای رفع مشکلات سینماگران زندانی‌شده ارائه شد و اینکه مشکل همگی در شب‌های نزدیک به سال نو برطرف شده است. در این زمینه از مهدی کوهیان، ستاره اسکندری، رامبد جوان، شهاب حسینی، مجتبی میرتهماسب، محسن امیریوسفی، نغمه دانش، حمیدرضا نوربخش، علی مردانه، علی ستوده‌نیا، شراره عطاری، رضا دادویی، آسیه مزینانی، فاطمه معتمدآریا، پانته‌آ پناهی‌ها، شبرنگ، منصوره وافری، مینا جهانگیری، غزل نهانی، سپیده ابطحی و همایون اسعدیان با اهدای لوح سپاس قدردانی شد که از بین آنها هنرمندانی مانند رامبد جوان، معتمدآریا و پانته‌آ پناهی‌ها در سالن مراسم حضور نداشتند (البته در پایان مراسم رامبد جوان در حیاط خانه سینما حاضر شد). همچنین از رخشان بنی‌اعتماد، پرویز پرستویی و حبیب احمدزاده هم برای پیگیری‌هایی که بابت رفع مشکل سینماگران انجام دادند، تقدیر شد. شهاب حسینی هم گفت که وقتی به مراسم دعوت شده، تصورش این بود که برای مراسم معارفه و تودیع دعوت می‌شود و ایده‌ای برای این تقدیر نداشته است و در ادامه گفت: اما اگر کوپن ما جایی اثر نداشت بر ذمه ما باقی مانده و هرچه کردیم وظیفه بوده است. ستاره اسکندری بیان کرد که لزومی به تقدیر و تشکر نبود. او همچنین در بخشی از سخنانش ابراز امیدواری کرد دو خبرنگار زندانی نیلوفر حامدی و الهه محمدی نیز در این روزهای پایان سال آزاد شوند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها