|

هوش مصنوعی و تغییر شیوه‌های جنگ

مایکل هرش در فارین‌پالسی مطلبی درباره هوش مصنوعی و تأثیرات آن نوشته است. به گزارش فرارو به نقل از فارین‌پالسی، زمانی که صحبت از هوش مصنوعی پیشرفته به میان می‌آید بخش عمده بحث بر این موضوع متمرکز شده که آیا کارکنان یقه‌سفید اکنون با تهدید انقراض روبه‌رو شده‌اند؟ مشابه تهدیدی که طبقه کارگر زمانی از سوی ربات‌ها با آن مواجه شده بود.

هوش مصنوعی و تغییر شیوه‌های جنگ

زینب همتی- مایکل هرش در فارین‌پالسی مطلبی درباره هوش مصنوعی و تأثیرات آن نوشته است. به گزارش فرارو به نقل از فارین‌پالسی، زمانی که صحبت از هوش مصنوعی پیشرفته به میان می‌آید بخش عمده بحث بر این موضوع متمرکز شده که آیا کارکنان یقه‌سفید اکنون با تهدید انقراض روبه‌رو شده‌اند؟ مشابه تهدیدی که طبقه کارگر زمانی از سوی ربات‌ها با آن مواجه شده بود. در حالی که محتمل است هوش مصنوعی بتواند بخشی از آنچه را وکلا، حسابداران، معلمان، برنامه‌نویسان و روزنامه‌نگاران انجام می‌دهند، تکرار کند، باز هم این نقطه‌ای نیست که مهم‌ترین انقلاب رخ دهد.

تازه‌ترین هوش مصنوعی که به عنوان ترانسفورماتور‌های از پیش آموزش‌دیده مولد (GPT) شناخته می‌شود، نوید تغییر کامل ژئوپلیتیک جنگ و بازدارندگی را می‌دهد. جی‌پی‌تی این کار را به شیوه‌هایی انجام می‌دهد که آرامش‌بخش نیست.

این فناوری می‌تواند جنگ را کمتر کشنده کند و احتمالا بازدارندگی را تقویت کند. با گسترش چشمگیر نقش پهپاد‌های هدایت‌شده با هوش مصنوعی در نیرو‌های سه‌گانه ارتش، می‌توان از جان انسان‌ها محافظت کرد. با وجود این، در حال حاضر پنتاگون در حال آزمایش بات‌های هوش مصنوعی است که می‌توانند با جت جنگنده اف -۱۶ اصلاح‌شده پرواز کنند و روسیه نیز خودرو‌های تانک‌مانند خودران را آزمایش کرده است.

چین عجله دارد تا سیستم‌های هوش مصنوعی خود را راه‌اندازی کند و اثربخشی پهپاد‌های مسلح نیز در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت. یکی از بزرگ‌ترین تلاش‌ها اگرچه هنوز نوپاست، پیشبرد هوش مصنوعی در برنامه محرمانه نیروی هوایی ایالات متحده، نسل بعدی سلطه هوایی است که براساس آن حدود هزار فروند پهپاد جنگی «وینگمن» به نام هواپیما‌های رزمی مشارکتی در کنار ۲۰۰ هواپیمای خلبان عمل می‌کنند.

«داگلاس شاو» مشاور ارشد ابتکار عمل تهدید هسته‌ای می‌گوید: «من به راحتی می‌توانم آینده‌ای را تصور کنم که در آن تعداد پهپاد‌ها بسیار بیشتر از افراد نیرو‌های مسلح باشند».

به گفته «چارلز والد»، ژنرال بازنشسته نیروی هوایی ایالات متحده، این یک عامل افزایش‌دهنده نیرو خواهد بود. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در حال حاضر جذب نیرو است.

از سوی دیگر، نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند قدرت‌های بزرگ را وادار کند که زمان تصمیم‌گیری خود را به جای ساعت‌ها یا روز‌ها به چند دقیقه کاهش دهند. آنان ممکن است بیش از حد به ارزیابی‌های استراتژیک و تاکتیکی هوش مصنوعی وابسته باشند؛ حتی زمانی که صحبت از جنگ هسته‌ای به میان می‌آید. «هربرت لین» از دانشگاه استنفورد می‌گوید خطر این است که تصمیم‌گیرندگان می‌توانند به تدریج به هوش مصنوعی جدید به عنوان بخشی از فرماندهی و کنترل تسلیحات تکیه کنند، زیرا این هوش مصنوعی با سرعتی بسیار بیشتر از انسان‌ها عمل می‌کند.

لین، کارشناس امنیت سایبری می‌گوید: «وقتی مردم باور می‌کنند که ماشین‌ها در حال فکرکردن هستند، احتمالا کار‌های دیوانه‌وار انجام می‌دهند».

در گزارشی که در اوایل فوریه منتشر شد، انجمن کنترل تسلیحات اعلام کرد که هوش مصنوعی و سایر فناوری‌های جدید مانند موشک‌های مافوق صوت می‌توانند منجر به «مبهم‌کردن تمایز حمله متعارف و هسته‌ای» شوند. قرار است مقام‌های آمریکایی در این زمینه مطالعاتی انجام دهند و تصمیماتی بگیرند. وزارت دفاع آمریکا به تازگی دستورالعمل خود را درباره سیستم‌های تسلیحاتی شامل استفاده از هوش مصنوعی به‌روز کرد و اعلام کرد که در توسعه و استقرار سیستم‌های تسلیحاتی خودمختار باید از نیروهای انسانی استفاده شود.

«جک شاناهان» رئیس مرکز مشترک هوش مصنوعی پنتاگون گفته است در حالی که وزارت دفاع آمریکا مشتاقانه به دنبال «ادغام قابلیت‌های هوش مصنوعی» است این موضوع قطعا شامل فرماندهی و کنترل هسته‌ای نمی‌شود. شاناهان افزوده که «من به طور مستقیم به سراغ سیستم‌های تسلیحاتی خودمختار مرگ‌بار نمی‌روم، اما می‌خواهم بگویم که از هوش مصنوعی در سیستم‌های تسلیحاتی خود استفاده خواهیم کرد تا به ما مزیت رقابتی بدهد. این برای نجات جان افراد و کمک به جلوگیری از وقوع جنگ اهمیت دارد».

پرسش این است که آیا چینی‌ها و روس‌ها به همراه سایر طرفین از قوانین مشابه واشنگتن پیروی خواهند کرد؟

نگرانی دیگر آن است که فناوری پیشرفته هوش مصنوعی می‌تواند به تروریست‌ها اجازه دهد تا در ساخت بمب‌ها یا سایر وسایل کشنده دانش کسب کنند.

می توان نتیجه گرفت «هوش مصنوعی امکان پنهان‌کردن و یافتن چیز‌ها را تغییر خواهد داد».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها