|

گزارش «شرق» از جلسه ویژه مجلس درباره مسمومیت سریالی دختران دانش‌آموز

در بهارستان چه گذشت؟

غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس: سرنخ‌هایی به دست آمده است، اما تا قطعی‌شدن موضوع نمی‌توانیم به آن بپردازیم

چندی است که اتفاق مشکوکی مبنی بر مسمومیت دانش‌آموزان مدارس دخترانه در حال رخ‌دادن است؛ ماجرایی که از شهر قم آغاز شد و با گذشت چهار ماه، به‌طورکامل رمزگشایی نشده و به سایر شهرها و استان‌های کشور تسری یافته است. این اتفاق بعد از قم به بروجرد، سپس به ساری، پردیس، اردبیل و شاهین‌شهر اصفهان و حتی به مدارسی از مناطق مختلف تهران رسیده است.

در بهارستان چه گذشت؟
معصومه معظمی خبرنگار گروه سیاسی روزنامه شرق

چندی است که اتفاق مشکوکی مبنی بر مسمومیت دانش‌آموزان مدارس دخترانه در حال رخ‌دادن است؛ ماجرایی که از شهر قم آغاز شد و با گذشت چهار ماه، به‌طورکامل رمزگشایی نشده و به سایر شهرها و استان‌های کشور تسری یافته است. این اتفاق بعد از قم به بروجرد، سپس به ساری، پردیس، اردبیل و شاهین‌شهر اصفهان و حتی به مدارسی از مناطق مختلف تهران رسیده است. مسئله‌ای که با ورود به پایتخت بالاخره حساسیت رئیس‌جمهور را برانگیخت و باعث شد رئیسی در جلسه هیئت دولت وزیر کشور را مأمور رسیدگی و ریشه‌یابی هرچه‌سریع‌تر موضوع مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در برخی مدارس و اطلاع‌رسانی مستند و مستمر در این زمینه برای رفع نگرانی خانواده‌ها کند. همچنین موضوع در دستور کار «شورای تأمین استان تهران» قرار گرفت تا ابعاد ماجرا روشن شود. نوری، وزیر آموزش و پرورش نیز در حاشیه جلسه روز گذشته هیئت دولت در جمع خبرنگاران خبر داد که در این جلسه، هیئت دولت تصمیم گرفت درباره مسمومیت سریالی دانش‌آموزان با محوریت وزارت کشور جلسه‌ای تشکیل شود و اطلاع‌رسانی صورت بگیرد. ازاین‌رو احمد وحیدی، وزیر کشور، عصر روز گذشته در نشست خبری با تکذیب شایعه‌ای مبنی بر بازداشت سه نفر از عوامل دخیل در مسمومیت دانش‌آموزان که خبرگزاری فارس منتشر کرده بود، گفت: «تاکنون هیچ‌کس درباره مسمومیت‌ها دستگیر نشده است و هیچ دانش‌آموزی نیز در این رابطه فلج نشده و این ادعا کذب است».

 

‌به نظر می‌رسد ورود این اتفاق به مدارس پایتخت، حساسیت و اهمیت ماجرا را برای دولت افزون کرده است. بنابراین انتظار می‌رود هر‌چه‌ سریع‌تر با دقت نظر بالا موضوع را کشف و مقصران را بازداشت کنند و ابعاد ماجرا و دلایل آن را به مردم گزارش دهند؛ چراکه دراین‌باره شایعات و نگرانی‌های زیادی در جامعه و خانواده‌ها مطرح است. برخی این اتفاق را اقدامی از سوی گروهی تندرو برای خانه‌نشین‌کردن دختران دانش‌آموز می‌دانند و برخی آن را ناشی از اقدامات گروه‌های خودسری دانسته‌اند که مثل ماجرای اسیدپاشی اصفهان است. حتی برخی احتمال می‌دهند دست‌های منافقان یا براندازان پشت پرده باشد. گروه دیگری نیز خواستار موضع‌گیری مراجع دراین‌باره شده‌اند. اما حقیقت هرچه باشد، مسئولیت نهادهای امنیتی را افزون می‌کند تا هرچه ‌سریع‌تر ابعاد ماجرا را روشن و مقصر یا مقصران را بعد از بازداشت و بیان اهداف منطقی به مردم معرفی کنند.

توضیحاتی امنیتی که مجلس را قانع نکرد

همان‌طورکه ذکر شد، ماجرای مسمومیت سریالی دانش‌آموزان برخی مدارس دخترانه در سراسر کشور، واکنش افکار عمومی را به همراه داشته و باعث نگرانی برخی خانواده‌ها شده است. ازاین‌رو به دنبال استمرار این اتفاق طی روزهای متوالی، علاوه بر دولت، نمایندگان مجلس هم در مصاحبه‌هایی مجبور به واکنش شدند و حتی وزرای بهداشت و آموزش و پرورش و نماینده‌ای از وزارت اطلاعات را برای پاسخ‌گویی به مجلس فراخواندند. البته از آنجایی ‌که مجلس به صورت سه‌شیفت درگیر بررسی لایحه بودجه 1402 است، کمیسیون مربوطه به‌صورت غیررسمی تشکیل جلسه داد و نمایندگان سؤال‌کننده به دنبال پاسخی قانع‌کننده از مراجع ذی‌صلاح بودند؛ اما آن‌طور که نمایندگان به «شرق» گفتند، توضیح قانع‌کننده‌ای دراین‌باره دریافت نکرده‌اند. بنابراین برای روشن‌شدن ماجرا با برخی نمایندگان از‌جمله عضوی از کمیسیون امنیت ملی، عضوی از کمیسیون امور داخلی کشور و همچنین رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس گفت‌وگو کردیم.

بیش از  900 دانش‌آموز مسموم شده‌اند

شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با «شرق» دراین‌باره پیشنهاد داد که رئیس مجلس دو ساعت جلسات بررسی بودجه سال آینده را تعطیل کند تا به بررسی دلایل افزایش قیمت ارز و دلایل مسمومیت دانش‌آموزان مدارس دخترانه با حضور نهادهای امنیتی و بهداشت و آموزش و پرورش پرداخته شود. او همچنین خواست قالیباف به افرادی از کمیسیون امنیت ملی مأموریت دهد تا موضوع را جهت شفافیت بررسی کنند. حیدری همچنین تأکید کرد طبق اطلاعات موثقی که در اختیار دارد، تاکنون بیش از 900 نفر از دانش‌آموزان در سراسر کشور با این گاز مشکوک مسموم شده‌اند!

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس همچنین ادامه داد: «نهادهای اطلاعاتی، وزارت بهداشت و آموزش و پرورش باید به‌طور جدی به موضوع مسمومیت دانش‌آموزان دختر ورود کنند؛ چراکه این موضوع در حال گسترش به سراسر کشور است و شنیده شده که مدارسی از تهران و اردبیل هم درگیر این ماجرا شده‌اند».

او افزود: «نهادهای اطلاعاتی، امنیتی و بهداشتی باید این موضوع را با حساسیت بیشتری بررسی کنند و زودتر به نتیجه برسند. باید منشأ این موضوع زودتر مشخص شود تا مردم از نگرانی درآیند. این اتفاق مبارکی نیست و نباید به سادگی از کنار آن بگذریم. افراد متحجر یا افراد ضد نظام یا هرکسی می‌تواند مقصر این ماجرا باشد و هنوز توضیح قانع‌کننده‌ای دراین‌باره دریافت نکرده‌ایم».

حیدری با تأکید بر اینکه طبق اخبار موثق بیش از 900 دانش‌آموز سراسر کشور تاکنون مسموم شده‌اند، احتمال تعطیلی مدارس دخترانه برای جلوگیری از تکرار این اتفاق را رد کرد و گفت: «یکی از احتمالات مورد بررسی این است که هدف این افراد تعطیل‌کردن مدارس دخترانه است؛ بنابراین غیرحضوری یا تعطیل‌کردن مدارس کار درستی نیست».

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: «این موضوع دو حالت بیشتر ندارد؛ یا موضوعی پیچیده است که وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه باید آن را کشف کنند، یا پیچیده نیست و حراست‌های مدارس باید آن را کشف کنند. نقدی به این موضوع وارد است که به جامعه اطلاعاتی و حراست‌ها برمی‌گردد؛ چراکه حتی در مدارس کوچکی که شش محصل داشته باشند هم دولت نماینده‌ای از حراست قرار داده است که کار نهادهای اطلاعاتی را انجام می‌دهد؛ بنابراین تأخیر و عدم کشف این موضوع آسیبی جدی به جامعه وارد می‌کند و باید هرچه ‌سریع‌تر موضوع را روشن کنند».

او همچنین با تأیید اینکه این اتفاقات بدنه اجتماعی را بدبین کرده و خانواده‌های نگران می‌ترسند فرزندان خود را به مدارس بفرستند، بیان کرد: «تصور خانواده‌ها نسبت به مدارس تاکنون این بود که مدارس را محیط امنی برای فرزندان خود می‌دانستند، اما این اتفاقات آسیبی جدی به اعتماد عمومی و بدنه اجتماعی هوادار نظام وارد می‌کند و باید نسبت به این موضوع آگاه باشیم».

تذکر نماینده خلخال درباره مسمومیت بیش از  300 دانش‌آموز اردبیلی در صحن مجلس

علاوه بر او، رئیس کمیته امنیت کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها هم به «شرق» گفت کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها به ماجرا ورود خواهد کرد تا مسئله هرچه‌ سریع‌تر و از سوی هر جریان و گروه داخلی یا خارجی که باشد روشن و در اسرع وقت به مردم گزارش داده شود. حتی سیدغنی نظری، نماینده خلخال و کوثر در مجلس، عصر روز گذشته با تشدید مسمومیت‌ها در اردبیل با تذکری در صحن علنی اعلام کرد بیش از 300 نفر از دختران دانش‌آموز اردبیلی مسموم شده‌اند و خواستار رسیدگی هرچه سریع‌تر نهادهای مربوطه به موضوع شد.

کمیسیون امور داخلی و شوراها به ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان ورود می‌کند

جلال رشیدی‌کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس در گفت‌وگو با «شرق» درباره مسمومیت دانش‌آموزان قمی که عمدی‌بودن آن اثبات شده و به سایر استان‌ها از‌جمله مدارس دخترانه تهران هم رسیده است، گفت: «این موضوع کوچک و بی‌اهمیتی نیست و شواهد امر نشانگر عمدی‌بودن آن است که به‌سرعت در حال گسترش به سراسر کشور است».

رئیس کمیته امنیت کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس افزود: «از زمانی که مشخص شد مسمومیت‌ها عمدی است، این حساسیت در نهادهای امنیتی ایجاد شده و در حال رصد و بررسی موضوع هستند. بنابراین باید هر‌چه سریع‌تر از همه توان و ظرفیت خود استفاده کنیم تا زودتر این افراد شناسایی و بازداشت شوند».

رشیدی‌کوچی با ابراز تعجب از اینکه با گذشت چند ماه از اولین مسمومیت‌ها در قم هنوز نهادهای مسئول نتوانسته‌اند مقصران را شناسایی و بازداشت کنند، اظهار کرد: «این موضوع برای ما هم جای سؤال دارد که چرا هنوز نهادهای امنیتی موفق به شناسایی این افراد نشده‌اند. البته دیر یا زود این افراد شناسایی و بازداشت می‌شوند و امیدوارم تا آن روز آسیب کمتری به فرزندان ما برسد».

او ادامه داد: «البته فضا و مصاحبه‌هایی که در خارج از کشور توسط براندازها انجام می‌شود، نشان می‌دهد این اتفاق به نفع آنهاست و شاید یک عملیات برنامه‌ریزی‌شده از خارج از مرزهای ایران باشد که البته فعلا در حد یک احتمال است». رئیس کمیته امنیت کمیسیون امور داخلی کشوردر پاسخ به اینکه افکار عمومی نسبت به این موضوع نگران است و خانواده‌ها می‌ترسند دختران خود را به مدرسه بفرستند و حتی برخی معتقدند کار تندروها باشد، بیان کرد: «برخی صحبت‌ها را که در‌این‌باره در فضای مجازی در حال وایرال‌شدن است باید بررسی کرد که آیا این اتفاق به نفع جمهوری اسلامی است یا به ضرر آن؟ باید  به این نکته دقت داشته باشیم که این اتفاق از طرف هر کسی که باشد، به ضرر نظام است و البته باید بین تندروهای مذهبی و حاکمیت تفکیک قائل شویم».

رشیدی‌کوچی اظهار کرد: «هنوز نمی‌دانیم دست چه کسانی در کار است و با چه هدفی دانش‌آموزان را مسموم می‌کنند. این خواست نمایندگان مجلس است که هرچه زودتر و در کمترین زمان ممکن این موضوع روشن شود و تا جایی که اطلاع دارم نهادهای امنیتی به صورت تمام‌وقت روی این موضوع فعال شده‌اند. البته فرقی هم ندارد کار چه کسانی باشد و حتما کسانی که این کار غیرانسانی، غیرشرعی و خلاف اصول انسانی را انجام می‌دهند باید پاسخ‌گوی عملکرد خود باشند».

نماینده مرودشت در مجلس یازدهم گفت که وزرای مربوطه در‌این‌باره توضیحات قانع‌کننده‌ای نداده‌اند. البته مجلس با جلساتی که تشکیل می‌دهد به موضوع ورود کرده است، اما از آنجایی که این اتفاق با بررسی بودجه هم‌زمان شده و نمایندگان به‌طور سه‌شیفت درگیر بررسی بودجه بوده و کمیسیون‌ها تعطیل هستند، جلسات کمیسیون به صورت غیررسمی برگزار می‌شود.

رئیس کمیته امنیت کمیسیون امور داخلی کشور وعده داد که این موضوع را در کمیسیون امور داخلی کشور به‌طور جدی پیگیری خواهند کرد و اظهار امیدواری کرد تا هرچه زودتر به نتیجه برسند تا بتوانند به مردم گزارشی دقیق دهند.

اسیدپاش‌های اصفهانی بازداشت و برخی قصاص شدند!

موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس نیز در گفت‌وگو با «شرق» درباره مسمومیت دانش‌آموزان دختر که از قم آغاز و در حال گسترش به سایر استان‌های کشور است، این‌طور توضیح داد: «اتفاق رخ‌داده نگرانی‌هایی را در سطح اجتماعی و بین خانواده‌ها ایجاد کرده که مسئولان مربوطه و نهادهای امنیتی را نسبت به موضوع حساس کرده است. بنابراین طبق وعده‌های داده‌شده امیدواریم هرچه سریع‌تر مسئله حل شود».

رئیس سابق دادگاه‌های انقلاب استان تهران و نماینده فعلی مجلس اظهار کرد: «یک‌سری گمانه‌زنی‌ها درباره اتفاق رخ‌داده وجود دارد و سرنخ‌هایی به دست آمده است، اما تا قطعی‌شدن موضوع نمی‌توانیم به آن بپردازیم».

نماینده مردم بم در مجالس هفتم، هشتم، نهم و یازدهم در پاسخ به اینکه گفته می‌شود طیفی از تندروهای مذهبی در این مسئله دخیل هستند، چقدر این احتمال را واقعی می‌دانید؟ بیان کرد: «موضوعی در جامعه باب شده که هر اتفاقی می‌افتد می‌گویند کار خودشان است و این تبدیل به ضرب‌المثلی شده است. اما این حرف را تکذیب می‌کنم و به‌صراحت می‌گویم نیروهای متدین و انقلابی هیچ زمانی به خودشان اجازه نمی‌دهند چنین کارهایی را انجام دهند؛ چراکه مقید به مکتب اخلاق، دین و شریعت هستند».

غضنفرآبادی اضافه کرد: «کسی که مقید به دستورات اسلام باشد، مرتکب چنین رفتارهای زشت و غیراخلاقی و غیرانسانی نمی‌شود. قطعا برای حفظ آبروی نیروهای مؤمن و انقلابی باید نیروهای امنیتی هرچه سریع‌تر تکلیف را روشن کنند». رئیس سابق دادگاه‌های انقلاب استان تهران و رئیس فعلی کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس در پاسخ به اینکه این نگرانی در جامعه وجود دارد که مثل اسیدپاشی‌های اصفهان، در ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان دختر هم کسی جوابگو نباشد، گفت: «این حرف درستی نیست؛ چراکه در ماجرای اسیدپاشی اصفهان برخی دستگیر و برخی هم قصاص شدند. زمانی که دادگاه انقلاب بودم در جریان امر بودم. اینکه چرا به نحوی اطلاع‌رسانی نشده که شما به‌عنوان خبرنگار از این موضوع بی‌اطلاع هستید، جای نگرانی دارد».

این نماینده چند دوره مجلس تصریح کرد: «اما درباره این ماجرا حتما ضابطین مربوطه دنبال روشن‌شدن ماجرا هستند؛ خصوصا در این شرایط که مسمومیت‌ها از شهر مقدس قم به سایر شهرها مثل تهران، پردیس، رباط‌کریم،  اردبیل و... رسیده و این نگرانی‌ها را بیشتر کرده است».

او همچنین تأکید کرد: «وزرای مربوطه را ملزم به پاسخ‌گویی خواهیم کرد؛ چراکه مسئولیت دارند و باید پاسخ‌گو باشند. این دغدغه مردم است و نمی‌توانیم نسبت به دغدغه مردم بی‌تفاوت باشیم. هر کسی که خداباور باشد و اعتقاد به خدا، آخرت و انسانیت داشته باشد، نمی‌تواند نسبت به مسمومیت دانش‌آموزان بی‌تفاوت باشد».

رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس در پایان تأکید کرد: «نمایندگان مجلس و نیروهای مربوطه اعم از نظامی، انتظامی و امنیتی نیز پیگیر موضوع هستند و به مردم قول می‌دهیم هرچه سریع‌تر موضوع را روشن و به نتیجه برسانیم و به آنها گزارش بدهیم».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها