|

مخالفت تعدادی از نمایندگان با ادامه محدودیت فضای مجازی در گفت‌وگو با «شرق»

وقت آن رسیده که شبکه‌های اجتماعی خارجی رفع فیلتر شوند

با تشدید التهابات و اعتراض‌های اجتماعی اخیر، شورای عالی امنیت ملی دستور به فیلترینگ و بستن موقت شبکه‌های اجتماعی واتس‌اپ و اینستاگرام داد که گفته شده بود نقشی اساسی در تشدید اعتراضات داشته‌اند.

وقت آن رسیده که شبکه‌های اجتماعی خارجی رفع فیلتر شوند

شرق: با تشدید التهابات و اعتراض‌های اجتماعی اخیر، شورای عالی امنیت ملی دستور به فیلترینگ و بستن موقت شبکه‌های اجتماعی واتس‌اپ و اینستاگرام داد که گفته شده بود نقشی اساسی در تشدید اعتراضات داشته‌اند. البته قرار بود پس از فروکش‌کردن التهابات اجتماعی، محدودیت‌های این شبکه‌های اجتماعی خارجی برداشته شود؛ اما همان‌طور‌که شاهدیم ظاهرا برخی معتقدند باید از این فضا برای بستن دائمی شبکه‌های اجتماعی خارجی بهره ببرند و مردم را به سمت استفاده از شبکه‌های داخلی سوق دهند. جلال رشیدی‌کوچی به‌عنوان مخالف این ایده معتقد است باید مردم را در انتخاب شبکه‌های اجتماعی آزاد گذاشت تا با اختیار خودشان استفاده از شبکه‌های داخلی را انتخاب کنند. او در‌عین‌حال بر تعیین ضوابط و راهکار برای برخورد با متخلفان فضای مجازی نیز تأکید دارد. علاوه بر او، علی‌اصغر عنابستانی، دیگر نماینده مجلس نیز بر مخالفت با فیلترینگ تأکید کرد و گفت به دنبال پیگیری دوباره طرحی برای «ضابطه‌مند‌کردن فضای مجازی» در مجلس هستند.

زمان آن رسیده که پلتفرم‌های اجتماعی خارجی رفع فیلتر شوند

جلال رشیدی‌کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس، با اشاره به وضعیت اینترنت در سطح کشور، به «شرق» گفت: «شورای عالی امنیت ملی در شرایط التهاب جامعه و ناآرامی‌ها تصمیم گرفت تا آرام‌شدن فضای جامعه دو پلتفرم و شبکه اجتماعی خارجی مسدود شوند؛ اما از نظر من اکنون زمان آن رسیده است که رفع مسدودیت شود؛ چرا‌که فضای جامعه آرام شده است». نماینده مردم مرودشت در مجلس تصریح کرد: «باید به نحوی عمل کنیم که مردم با اختیار خودشان و احساس امنیتی که دارند، علاوه بر شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی، در شبکه‌های داخلی هم عضو شوند. در کنار آن نیز باید برای برخورد با کسانی که مرتکب تخلف یا جرمی در شبکه‌های اجتماعی خارجی می‌شوند، راهکار داشته باشیم. به عبارتی باید فضا را به سمت مدیریت پیش ببریم». رشیدی‌کوچی با بیان این نکته که «با فیلترکردن فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به این نحو مخالفم و بارها هم این مخالفت را اعلام کرده‌ام»، افزود: «‌گذشته و عقبه فیلترینگ با شیوه کنونی نشان داده که روش موفقی نبوده است و جز نارضایتی چیزی به دنبال ندارد». سخنگوی فراکسیون شفافیت مجلس علاوه بر تأکید بر رفع فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ، خواستار رفع فیلتر سایر شبکه‌های اجتماعی خارجی شد و گفت:‌ «به اعتقاد من نه‌تنها باید واتس‌اپ و اینستاگرام رفع فیلتر شوند بلکه باید یوتیوب، فیس‌بوک و... هم رفع فیلتر شوند. با این روش، افراد عادی می‌توانند زندگی عادی و فروشگاه‌های مجازی خود را داشته باشند. بااین‌حال، در کنار آن باید زمینه برخورد با کسانی را که در این فضا مرتکب جرم و تخلف می‌شوند نیز ایجاد کرد. با این روش‌هاست که می‌توان امید را به جامعه برگرداند». رشیدی‌کوچی همچنین افزود: «بنابراین اکنون که شرایط التهابات فروکش کرده، با وجودی که عده‌ای فکر می‌کنند بهترین فرصت برای بستن شبکه‌های اجتماعی خارجی است، بنده معتقدم بهترین فرصت برای سامان‌دادن درست و دقیق به این فضاست». این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در‌عین‌حال گفت: شاید یکی از مصادیق حکمرانی نویی که گفته می‌شود و برخی هم به دنبال آن هستند، این موضوع باشد. 

دنبال طرح دوباره «ضابطه‌مند‌کردن فضای مجازی» در مجلس هستیم

علی‌اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی نیز درانتقاد از ادامه فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی خارجی پس از فروکش‌کردن اعتراض‌ها در کشور، به «شرق» گفت: «به‌عنوان کسی که در جریان طرح حمایت از کاربران فضای مجازی در کمیسیون مشترک مجلس نقش داشتم و دغدغه‌مند بودم و هستم، تأکید می‌کنم با فیلترینگ به‌شدت مخالفم». او ادامه داد: «البته فیلترینگ فعلی را مجلس انجام نداده و نهاد دیگری دست به فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی خارجی زده و خودش هم باید آن را لغو کند؛ اما تأکید دارم که فیلترینگ راهکار درست و اساسی نیست و باید فضای مجازی را مدیریت کنیم». عنابستانی با تأکید بر اینکه «در حوزه فضای مجازی در کشور ضابطه نداشتیم تا آن را مدیریت کنیم»، بیان کرد: «از آنجایی که این فضا ضابطه‌مند نیست، در شریط بحرانی فضای مجازی می‌ترکد و همه چیز را به هم می‌ریزد. به همین دلیل هم یک دستگاه امنیتی که دستگاهی اجتماعی، خدماتی و فرهنگی نیست، در این فضا ورود می‌کند و برخورد امنیتی با شرایط دارد». این عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت از فضای مجازی مجلس اظهار کرد: «‌اگر به‌موقع قانون ضابطه‌مند‌کردن فضای مجازی را تصویب می‌کردیم و مدیریت درستی بر فضای مجازی حاکم می‌شد، در این مواقع دستگاه امنیتی مجبور نمی‌شد به ماجرایی فرهنگی و اجتماعی ورود امنیتی داشته باشد و کلا فضای مجازی را فیلتر کند». این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تأکید کرد: «با فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی مخالفم و معتقدم نه فیلتر‌کردن اینستاگرام، واتس‌اپ و تلگرام راهکار این روزهای ما است و نه راه‌حل دنیا». عنابستانی در‌عین‌حال بیان کرد: «اما اینکه فضای مجازی که بخش عظیمی از زندگی حقیقی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد بدون ضابطه مدیریت شود، حرف درستی نیست».

این نماینده مجلس در پایان تأکید کرد: «از‌این‌رو، در مجلس دنبال طرحی هستیم که دوباره بتوانیم طرح ضابطه‌مند‌کردن فضای مجازی را به جریان بیندازیم. اگر این اتفاق بیفتد، دیگر هیچ قاضی‌ای در هیچ کجای کشور نمی‌تواند مثلا حکم بدهد و تلگرام را فیلتر کند؛ چراکه بر اساس یک ضابطه و چارچوب فعالیت می‌کند».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها