|

مسلمان قطری‌ و مسلمان طالبانی

امروزه بیش از 50 کشور با اکثریت مسلمان در جهان وجود دارد و علاوه بر آن، تقریبا در همه کشورهای غیرمسلمان جهان، گروه‌های عظیمی از مسلمانان، به‌عنوان شهروند یا مهاجر کار و زندگی می‌کنند که مناسک دینی خود را دارند و در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی فعال هستند.

مسلمان قطری‌ و مسلمان طالبانی

امروزه بیش از 50 کشور با اکثریت مسلمان در جهان وجود دارد و علاوه بر آن، تقریبا در همه کشورهای غیرمسلمان جهان، گروه‌های عظیمی از مسلمانان، به‌عنوان شهروند یا مهاجر کار و زندگی می‌کنند که مناسک دینی خود را دارند و در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی فعال هستند. به عبارت دیگر امروزه جهان شاهد حضور گسترده مسلمانان با ملیت‌های مختلف در کشورهای گوناگون است. از جمله در بسیاری کشورهای غربی، مسلمانان زیادی زندگی می‌کنند‌ که در بین آنان از مسلمان تکفیری تا شهردار یکی از بزرگ‌ترین ‌شهرهای جهان، لندن و بهترین و ثروتمندترین ورزشکاران مسلمان جهان حضور دارند. این رویه نشان می‌دهد که مردم بسیاری کشورهای غیرمسلمان جهان، با زندگی در کنار مسلمانان اهل صلح و زندگی، مشکلی ندارند ‌و با پیشرفت آنان در زمینه‌های مختلف امور اجتماعی و سیاسی همراه هستند.

امروزه جهان شاهد تنوع زیاد روش‌های زندگی در کشورها و جوامع مسلمان است و به نظر می‌رسد که روش و‌ منش زندگی مسلمانان، بیشتر از سایر مذاهب، در مرکز توجه جهانیان قرار گرفته است. در چند‌ماهه اخیر یک کشور مسلمان تیتر اول مثبت اخبار جهان شده است: کشور قطر! قطر به‌عنوان اولین‌ کشور مسلمان، عرب و خاورمیانه‌ای موفق شد باشکوه‌ترین و زیباترین جام جهانی فوتبال را برگزار کند. با احداث زیباترین و ‌مدرن‌ترین استادیوم‌های فوتبال جهان و در کنار آن پذیرایی از ده‌ها میلیون نفر فوتبال‌دوست از ملیت‌های مختلف در سراسر جهان و ‌جادادن همه در مدرن‌ترین و بهترین هتل‌ها و مدیریت رفت‌وآمد، الگوی بسیار موفقی از مدیریت و همزیستی با همگان را به نمایش بگذارد و باعث تحسین جهانیان برای قابلیت ‌و توان مسلمانان قطری شد. آنان به‌طور غیرمستقیم قابلیت‌های خود را در اداره یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای ورزشی جهان نشان دادند و احترام جهانیان را برانگیختند. بیش از شش هفته همه جهانیان در صفحه تلویزیون پیشرفت‌های عظیم و مدیریت پیشرفته مسلمانان قطری را به نظاره نشستند. ترکیب جادوی فوتبال، تصویر زیبای تلویزیون و مدیریت هوشمندانه قطری، برای ماه‌ها جهانیان را در پای تلویزیون‌ها میخکوب کرد. به‌خصوص که ارقام درشت سود اقتصادی قطر از برگزاری این بازی‌ها، نشان از عقل اقتصادی آنان داشت. استقبال از روش قطر در بین جهانیان، دیدگاه مثبت بیشتری را برای مسلمانان و اعراب و در بین کشورهای عرب روحیه جدیدی ایجاد کرد. هنوز جهان در حال‌و‌هوای احترام و ‌تحسین کشور قطر و دستاوردهای آن و لذت‌بردن از فوتبال ناب است و از این طریق‌ کشور کوچک قطر در جهان شهره شد ‌و با سرمایه‌گذاری‌هایی هنگفت در زیرساخت‌ها، درآمد کلانی را از طریق توریسم، متمدنانه‌ترین راه کسب درآمد، برای کشور خود محقق کرد.

برگزاری موفقیت‌آمیز جام جهانی فوتبال در قطر، به مرور در‌حال کم‌رنگ‌کردن اخبار بد درباره مسلمانان تکفیری بود که متأسفانه ناگهان خبر دیگری درباره کشور مسلمان دیگری، تیتر اول اخبار جهان را اشغال کرد. در میان‌ بهت و‌ حیرت جهانیان، طالبان تحصیل زنان و دختران را در دانشگاه‌ها ممنوع اعلام کرد!

هرچند تنوع رفتارهای مسلمانان بیش از این دو ‌نوع است‌ اما این دو نوع رفتار به‌عنوان دو نهایت، در رسانه‌ها، قاب تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی مورد قضاوت مردم جهان قرار می‌گیرد. امروزه مردم و رسانه‌های جهان به‌دقت رفتار کشورهای مسلمان را زیر نظر دارند. هر کشوری متاع، روش و جهان‌بینی خود را با رفتار و‌ کردار و ‌گفتار به جهانیان عرضه می‌دارد و مردم جهان را به قضاوت می‌خواند. نمی‌توان به افکار عمومی جهان بی‌اعتنا بود و مردم جهان قضات این صحنه گسترده هستند.

فاعتبرو یا اولی الابصار.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها