|

چند ایده متفاوت

جام جهانی این دوره چندان خوش‌نام نبود و تماشاگران هم از آن استقبال نکردند. هرچند در چند روز گذشته تصاویری از حضور تعدادی از فعال رسانه‌ای اصولگرا منتشر شده است، اما این بی‌اعتنایی را می‌توان در عدم حضور 90درصدی تماشاگران آلمان نیز مشاهده کرد؛ بااین‌حال، با تمام مقررات سخت و حتی دستگیری چند نفر به دلیل نوشیدن یا لباس نامناسب و... فیفا همچنان از انتخابش دفاع می‌کند و حمایتش در تمام لحظات برگزاری جام جهانی مشهود بود.

جام جهانی این دوره چندان خوش‌نام نبود و تماشاگران هم از آن استقبال نکردند. هرچند در چند روز گذشته تصاویری از حضور تعدادی از فعال رسانه‌ای اصولگرا منتشر شده است، اما این بی‌اعتنایی را می‌توان در عدم حضور 90درصدی تماشاگران آلمان نیز مشاهده کرد؛ بااین‌حال، با تمام مقررات سخت و حتی دستگیری چند نفر به دلیل نوشیدن یا لباس نامناسب و... فیفا همچنان از انتخابش دفاع می‌کند و حمایتش در تمام لحظات برگزاری جام جهانی مشهود بود.

منفعت قطر

تصاویری از پنت‌هاوس اینفانتینو در یکی از بزرگ‌ترین هتل‌های جهان در قطر منتشر و در خبری اعلام شد فیفا از این جام جهانی یک میلیارد دلار نفع برده است. اما نفع قطر از این میزبانی چقدر بوده است؟ یورونیوز گزارش داده که سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد دلاری قطر برای جذب شش میلیون گردشگر جزء اهداف این کشور است. دوحه، پایتخت قطر، یکی از پررونق‌ترین بازارهای هتلداری و پذیرایی در جهان را دارد. این کشور حاشیه خلیج فارس به دنبال جذب شش میلیون گردشگر تا سال ۲۰۳۰ میلادی است. بخش پذیرایی و هتلداری قطر در سال‌های اخیر رشد زیادی داشته است. سرمایه‌گذاری 

۲۲۰ میلیارد دلاری در زیرساخت‌ها از زمان اعطای میزبانی جام جهانی در سال ۲۰۱۰ به این صنعت رونق زیادی بخشید. موقعیت جغرافیایی قطر نیز به هتلداری در این کشور کمک کرده است.

بنا بر آخرین آمار دولتی، فاصله ۸۰ درصد از جمعیت جهان با قطر یک پرواز شش‌ساعته یا کمتر است. رقمی که برای قطر نویدبخش است؛ زیرا این کشور امیدوار است تا سال ۲۰۳۰ بتواند شش میلیون گردشگر را جذب مکان‌هایی مثل شهر لوسیل کند.

بیش از ۱۵۰ هتل جدید برای جام جهانی فوتبال در قطر احداث شده است. انتظار می‌رود همه این زیرساخت‌ها در سال‌های آینده نیز میزبان گردشگران باشند. در واقع جام جهانی قطر نه‌تنها جایگاه قطر را در نقشه جهانی به عنوان مرکز گردشگری بین‌المللی و فعالیت‌های تجاری ترسیم می‌کند، بلکه رونق بزرگی برای اقتصاد این کشور به همراه خواهد داشت.

با وجود مبالغ هنگفتی که قطر برای ارتقای زیرساخت‌ها، بخش گردشگری، تولید برق، مخابرات و اینترنت 5G و حمل‌ونقل هزینه کرده است، تحلیلگران معتقدند این کشور همین حالا هم برنده است و در سال‌های بعد می‌تواند نتیجه سرمایه‌گذاری خود را ببیند. البته این کشور در ساخت هشت ورزشگاهش از چند فناوری استفاده کرده که به چند مورد آن اشاره می‌کنیم.

ورزشگاه کانتینری

این روزها بسیاری از ورزشگاه 974 قطر به عنوان نخستین ورزشگاه قابل حمل جهان صحبت می‌کنند. هرچند این استادیوم اولین بار در30 نوامبر سال 2021 برای افتتاحیه جام عرب مورد استفاده قرار گرفته، اما این روزها به دلیل قابل حمل‌ونقل بودن آن مورد توجه است. نام 974 انتخابی برای این ورزشگاه که بر روی همین تعداد کانتینرهای حمل‌ونقل درج شده است، یادآور کد تلفن بین‌المللی قطر نیز هست. همچنین این ورزشگاه نوعی ادای احترام به صنعت دریانوردی قطر نیز هست و در کنار ساحل افق خلیج غربی دوحه برپا شده است تا کمی از مشکلات هوای گرم این کشور برطرف شود. جام جهانی شش ماه به عقب افتاد تا در پاییز برگزار شود و دمای هوا در قطر اندکی متعادل‌تر شود. این ورزشگاه که با عنوان «رأس ابوعبود» نیز شناخته می‌شود با ظرفیت 40 هزار نفر قرار است پس از اتمام جام جهانی برچیده شود، صندلی‌ها و تجهیزات درون آن در دیگر سازه‌ها مورد استفاده قرار گیرد و مکان آن به عنوان توسعه ساحلی برای مردم محلی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. همچنین امکان دارد این ایده برای انتقال و بازسازی ورزشگاه در مالدونادوی اروگوئه برای میزبانی مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۳۰ نیز مورد استفاده قرار گیرد.

این ورزشگاه در مدت سه سال با ایده مبتکرانه قابل حمل بودن ساخته شد و مورد توجه جهانیان قرار گرفت. سیستم تهویه طبیعی هوا در این ورزشگاه که نزدیک ساحل است، استفاده می‌شود؛ برخلاف دیگر ورزشگاه‌ها که به شکلی نوین هوا در آنها تصفیه می‌شود.

علیه گرما

دمای هوا در قطر همچنان به‌طور میانگین بین 21 تا 26 درجه سانتی‌گراد است. در هفت ورزشگاه دیگر قطر که برای بازی‌های جام جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرند از سیستم خاصی برای تهویه هوا استفاده می‌شود. ورزشگاه‌ها با کمک انرژی خورشیدی، هوای بیرون را خنک و آن را از طریق شبکه‌هایی در اطراف زمین به داخل ورزشگاه هدایت می‌کنند. از این‌رو ورزشگاه‌ها نقش حائلی در برابر گرمای بیرون را ایفا می‌کنند و هر‌کدام با حبابی از هوای خنک محافظت می‌شوند. طبق گفته دانشمندان قطری در این شیوه فقط هوا خنک نمی‌شود بلکه تمیز و خالص نیز می‌شود و هر‌کسی که دارای حساسیت هم باشد به راحتی می‌تواند در آنجا حضور داشته باشد.

کودکان

در ورزشگاه‌های قطری اتاق‌هایی خاص برای کودکان و افرادی با ویژگی‌های خاص در نظر گرفته شده است. این اتاق‌ها مخصوص افراد مبتلا به اوتیسم و سایر اختلال‌های عصبی است که نمی‌توانند فضای شلوغ سکوها را تحمل کنند. این اتاق‌ها به زمین بازی دید دارند و در عین حال تجهیزاتی نظیر فیبرهای اپتیکی، چراغ‌های ال‌ای‌دی، نورافکن‌های تعاملی، هدفون‌های بدون نویز و اسباب‌بازی‌های ضداسترس در آنها قرار دارد.

هوشمندسازی

در قطر تا آنجایی که شده است از ابزار هوشمند استفاده شده؛ از دستشویی‌های هوشمند که آب را مدیریت می‌کنند و با کمترین میزان صرف می‌شود تا اتوبوس‌های هوشمند که از چین خریداری شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها