|

«شرق» وضعیت اقتصادی سالن‌های سینما و تماشاخانه‌ها را بررسی می‌کند

«صحنه» جان می‌گیرد؟

در چند ماه گذشته وضعیت سالن‌های سینما و تماشاخانه‌ها چندان رضایت‌بخش نبوده است. سالن‌هایی خالی از مخاطب، برخی از سالن‌داران را به صرافت تعصیلی انداخت و برخی دیگر با حداقل مخاطب همچنان ادامه می‌دهند.

«صحنه» جان می‌گیرد؟

شرق: در چند ماه گذشته وضعیت سالن‌های سینما و تماشاخانه‌ها چندان رضایت‌بخش نبوده است. سالن‌هایی خالی از مخاطب، برخی از سالن‌داران را به صرافت تعصیلی انداخت و برخی دیگر با حداقل مخاطب همچنان ادامه می‌دهند.

داود نامور، مدیر عمارت نوفل‌لوشاتو، درباره وضعیت فروش نمایش‌های روی صحنه این مجموعه به «شرق» گفت: «همچنان در روزهای معمولی استقبال زیاد نیست. اما اواخر هفته تفریبا 50 درصد سالن مخاطب داریم. قطعا وضعیت سالن‌های ما مثل سابق نیست و نمی‌توان با قبل قیاس کرد. مردم تمایل چندانی برای دیدن نمایش‌های روی صحنه ندارند و البته بسیاری از گروه‌های تئاتری کار نمی‌کنند و همین موضوع در بی‌رونقی سالن‌های تئاتر نقش دارد».

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «‌فکر می‌کنم در چنین شرایطی مجموعه‌های خصوصی دغدغه‌های دیگری دارند. من هم به‌عنوان مدیر یک مجموعه خصوصی کارم را ادامه می‌دهم؛ چرا‌که تعداد درخور توجهی کارمند دارم و نیاز است برای تأمین هزینه‌های جاری، مجموعه فعال باشد. من اجرا‌های این مجموعه را ادامه می‌دهم و از هفته آینده دو اجرای دیگر به نمایش‌های روی صحنه در عمارت نوفل‌لوشاتو اضافه خواهد شد».

نامور درباره رکود سالن‌های نمایش در چند ماه گذشته گفت: «در چند ماه گذشته بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی شرایط خوبی را تجربه نکرده‌اند. مهر‌ماه استقبالی از نمایش‌های روی صحنه نداشتیم؛ به این شکل که حتی اگر نمایشی هم روی صحنه بود، مخاطبی نداشت. اما در نیمه دوم آبان به بعد، در 20 روز اخیر، بیش از 10، 12 گروه به مجموعه نوفل‌لوشاتو مراجعه کردند و درخواست اجرای نمایش در این مجموعه را داشتند. بنابراین تعداد متقاضیان اجرا بیشتر شده و همین موضوع نشان می‌دهد هنرمندان بیشتری تمایل دارند نمایشی روی صحنه ببرند. در دو، سه هفته اخیر تعداد متقاضیان چشمیگر بوده است و پیش‌بینی می‌کنم از دی‌ماه تعداد متقاضیان افزایش بیشتری خواهد داشت و طبیعی است که مخاطبان نمایش‌های روی صحنه هم بیشتر می‌شوند».

نامور ادامه داد: «طبیعی است که انتظار نداریم همه‌چیز به این زودی مثل سابق شود. اما همان‌طور‌که اشاره کردم، ما به‌عنوان مدیران سالن‌های خصوصی چاره‌ای نداریم و باید به فعالیت‌مان ادامه دهیم و چراغ مجموعه را روشن نگه داریم. ضمن اینکه رشته تحصیلی من و 70 درصد از دوستانی که در این مجموعه کار می‌کنند، تئاتر است و درآمد‌زایی ما هم از این بخش است».

او در پاسخ به این پرسش که در این مدت حمایتی از سمت دولت متوجه بخش خصوصی شده است یا خیر؟ گفت: «در دوران کرونا مدام به این موضوع معترض بودیم که چرا دولت به بخش خصوصی کمکی نمی‌کند. در آن دوران دست‌کم می‌توانستیم این گلایه‌ها را مطرح کنیم و گوش شنوایی بود. در چند ماه اخیر اما شرایط متفاوت‌تر شده است. درخواست بسیاری از سالن‌داران بخش خصوصی در هفته‌های گذشته این بود که مدیران به سالن‌های ما سری بزنند و در جریان شرایط بحرانی‌ای که ایجاد شده، قرار بگیرند. در‌حال‌حاضر هیچ حمایتی از ما نشده است و من نگران این موضوع هستم. دولتی که روی بخش خصوصی تصدی‌گری دارد، چرا فکری برای شرایط نابسامان مجموعه‌های بخش خصوصی نمی‌کند؟ یا روی فعالیت‌های ما نظارت نشود و من بر اساس ضوابط مشخص کارم را انجام بدهم یا اگر نظارتی وجود دارد، در چنین شرایطی که من از طریق فعالیت مجموعه به دولت کمک می‌کنم، باید حمایت شوم».

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «واقعیت این است که 70 درصد از تئاتر‌های شهر تهران در بخش خصوصی اجرا می‌روند. وقتی بار به این سنگینی روی دوش بخش خصوصی است، چرا دولت از ما حمایت نمی‌کند؟ تا گلایه‌ای هم مطرح می‌شود و درخواستی داریم، با این پاسخ روبه‌رو می‌شویم که بودجه نیست! مبلغی که درخواست می‌کنیم قطعا به گروه‌هایی که متقاضی اجرا هستند، تعلق می‌گیرد. متأسفانه در هفت، هشت ماه اخیر کمک دولت نسبت به سال قبل یک‌دهم شده است. انتقادهای ما همچنان پابرجاست اما حرف ما شنیده نمی‌شود».

نامور ادامه داد: «سالانه هزاران نفر فارغ‌التحصیل از دانشگاه به سمت تماشاخانه‌های خصوصی می‌روند و به دنبال بازار کار هستند. حمایت دولت از مجموعه‌های خصوصی می‌تواند بازار کار بهتری برای نسل جوان فراهم کند. با همه این شرایط معتقدم می‌توان به آینده خوش‌بین بود و امیدوارم کمک‌های دولت به مجموعه‌های خصوصی دیگر در حد وعده باقی نماند و قول‌هایی که داده شده به ثمر برسد».

محمد‌جواد طاهری، مدیر مجموعه تئاتر شهر نیز مدتی قبل در گفت‌وگو با ایسنا درباره برنامه‌ اجراهای این مجموعه نمایشی توضیح داده بود: «‌یک‌سری از گروه‌ها تمایل به اجرا دارند ولی امروزه بیشترین معضل گروه‌های نمایشی، نبود امکان اطلاع‌رسانی به تماشاگران است. یعنی از یک‌سو گروه‌های نمایشی نمی‌توانند اخبار و اطلاعات نمایش‌های خود را به مخاطبان برسانند و از سوی دیگر تماشاگران هم به دلیل موقعیت ویژه تئاتر شهر، امنیت لازم را برای حضور در مجموعه احساس نمی‌کنند و نمی‌توانند با فراغ بال و آرامش در این مجموعه به تماشای تئاتر بنشینند. طبیعتا این شرایط باعث ایجاد نگرانی‌هایی در اغلب گروه‌ها شده است».

او درباره راهکارهایی که تئاتر شهر می‌تواند برای حل این مشکلات پیشنهاد بدهد، گفت: «در یک نگاه منطقی، به دلیل نبود تماشاگر به همان دلایلی که برشمردم، گروه‌های نمایشی از نظر مالی آسیب می‌بینند و به هر صورت باید برای این موضوع فکری شود که چگونه می‌توانیم این زیان را جبران کنیم. از سوی دیگر می‌دانیم مرکز هنرهای نمایشی هم دچار تنگناهای مالی است. در‌هر‌حال تدبیری که برای همراهی با دوستان داریم و معتقدیم می‌تواند جلوی یک‌سری از هزینه‌ها را بگیرد، این است که برای گروه‌هایی که در مجموعه نوبت اجرا دارند، البته نه به همه آنها بلکه برای یک‌سری از گروه‌ها، به تشخیص خودمان، شرایطی فراهم کنیم که بعدا در شرایطی بهتر بین 15 تا 20 اجرا داشته باشند تا خسارتی را که از اجرا در این مقطع متحمل می‌شوند، جبران کنند. از طرفی در بحث کمک‌هزینه‌ها هم امیدواریم بتوانیم با گروه‌ها همراهی داشته باشیم. آقای کاظم نظری، مدیر‌کل هنرهای نمایشی هم اعلام کرده است گروه‌های نمایشی از پرداخت 20 درصد سهم گیشه به سالن معاف شوند. به این معنا که 20‌درصدی را که قبلا از سهم فروش گیشه به مجموعه پرداخت می‌کردند، بخشیده شود. اینها تنها کارهایی است که برای جبران بخشی از ضرر گروه‌های نمایشی می‌توانیم

 انجام بدهیم».

طاهری با تأکید بر ضرورت اجرای تئاتر در هر مقطعی یادآوری کرد: «در هر شرایطی چراغ تئاتر نباید خاموش شود. این حرف ما نیست و در تمام دنیا و در شرایطی سخت‌تر از وضعیت فعلی ما، تئاتر توانسته به حیات خود ادامه بدهد. استادان و بزرگان ما هم چنین نظری دارند. حال اگر تعدادی از دوستان مخالف اجرای تئاتر هستند، نه به‌عنوان مدیر تئاتر شهر بلکه به‌عنوان یک فعال تئاتری معتقدم نباید دچار چنین چالش‌هایی بشویم؛ چراکه تئاتر هم مانند هر حرفه دیگری باید بتواند به حیات خود ادامه بدهد».

او در پاسخ به این پرسش که با توجه به تعطیلات تئاتر شهر به دلیل بازسازی، وضعیت اجراهای این مجموعه پیش از جشنواره تئاتر فجر چگونه خواهد بود، گفت: «اجراها قطعا شروع می‌شود. اجرای دو نمایش «شراره» و «فقط یک دقیقه طول می‌کشه» در سالن «سایه» و «قشقایی» از سر گرفته می‌شوند و قرار است دو نمایش تازه هم در کنار این آثار اجرای خود را آغاز کنند. در برنامه‌ریزی‌های قبلی ما عمدتا سالن‌ها دو‌اجرائی تعریف شده بودند ولی ممکن است یک‌سری سالن‌ها تک‌اجرائی بشوند که البته این موضوع درباره همه سالن‌ها و همه اجراها صدق نمی‌کند».

طاهری در پایان درباره برنامه تالار اصلی که مدت‌هاست خالی مانده نیز گفت: «برنامه‌هایی برای این تالار داریم که هنوز قطعی نیست و به نظر می‌رسد قطعی‌ترین اجرای آن کاری از آقای دژاکام باشد که گویا در‌حال تمرین آن هستند».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها