|

آیا برای بهبود شرایط اقتصادی سینما مجوز پخش فوتبال‌های جام جهانی در این سالن‌ها صادر می‌شود؟

گیشه‌های بی‌رونق چشم‌انتظار سوت قطر

اینکه صاحبان سینماها بیش از هر زمان دیگری منتظر آغاز بازی‌های جام جهانی هستند، موضوع عجیبی نیست. سالن‌های بسیاری در چند ماه اخیر بسته شدند و ریزش چشمگیر مخاطبان، ضرر بسیاری را متوجه سالن‌داران کرده و بسیاری ترجیح می‌دهند برای جلوگیری از خسارت بیشتر، چراغ‌های سالن‌هایشان را خاموش کنند و با تعداد انگشت‌شماری پرسنل، سالن‌های نیمه‌خالی را اداره کنند.

گیشه‌های بی‌رونق چشم‌انتظار سوت قطر

شرق: اینکه صاحبان سینماها بیش از هر زمان دیگری منتظر آغاز بازی‌های جام جهانی هستند، موضوع عجیبی نیست. سالن‌های بسیاری در چند ماه اخیر بسته شدند و ریزش چشمگیر مخاطبان، ضرر بسیاری را متوجه سالن‌داران کرده و بسیاری ترجیح می‌دهند برای جلوگیری از خسارت بیشتر، چراغ‌های سالن‌هایشان را خاموش کنند و با تعداد انگشت‌شماری پرسنل، سالن‌های نیمه‌خالی را اداره کنند. پس عجیب نیست سینما‌داران این روزها منتظر خبرهای تازه‌ای از چگونگی پخش بازی‌های جام جهانی در سالن‌هایشان باشند. اتفاقی که دست‌کم می‌تواند رونق را به سالن‌ها بازگرداند؛ حتی اگر پخش بازی‌های فوتبال در سالن‌ها با ماهیت اصلی سینما فاصله معناداری داشته باشد. موضوع پخش مسابقات فوتبال جام جهانی در سینماها چند ماه است مطرح شده، اما چگونگی پخش بازی‌ها در سالن‌های سینما شفاف نیست. مدتی قبل، اداره کل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی در نامه‌ای به مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، دستورالعملی را برای پخش مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر در سینماهای کشور تنظیم و ارسال کرده بود. در این نامه قید شده بود «پخش مسابقات با استفاده از آنتن صدا‌و‌سیمای جمهوری اسلامی ایران باید انجام گیرد و استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای ممنوع است».

 

هنوز موافقت رسمی با پخش بازی‌ها اعلام نشده

مژگان زرگر، مدیر پردیس سینمایی ملت، درباره هفته‌های پیش‌رو و چگونگی پخش بازی‌های جام جهانی در این سینما، به «شرق» گفت: «روال معمول این است که هر چهارشنبه فیلم جدید به چرخه اکران اضافه می‌شود؛ اما بیش از دو ماه است که فیلم جدیدی که مخاطب داشته باشد، به چرخه اکران اضافه نشده است و فیلم‌هایی که مخاطب‌پسند نیستند، خیلی زود از اکران برداشته می‌شوند. فیلم‌هایی که در حال حاضر اکران می‌شوند، عمدتا فیلم‌هایی هستند که از عید نوروز و عید فطر در سینماها به نمایش گذاشته شدند و طبیعی است که این فیلم‌ها توسط علاقه‌مندان سینما دیده شده و چالش بزرگ سینماها پاسخ به پرسش مخاطبان است که آیا فیلم جدیدی نمایش داده می‌شود؟ و ما فیلم تازه‌ای برای ارائه نداریم. حتی با این مورد مواجه شدم که برخی چندین بار فیلم‌های روی پرده را دیده‌اند و هیچ گزینه تازه‌ای برای علاقه‌مندان سینما وجود ندارد و نیاز اساسی گیشه‌ها، به فیلم‌های جدید و تازه‌نفس است».

او ادامه داد: «در ارتباط با پخش بازی‌های جام جهانی، چند نکته مطرح است. ابتدا اینکه هنوز موافقت رسمی با پخش بازی‌ها به ما اعلام نشده است. به این معنا که سینماها برای پخش فوتبال در سالن‌ها احتیاج به یک زیر‌‌ساخت دارند. نیاز به دستگاه‌های پخش و کابل‌کشی است که برای هر سالن به‌طور میانگین چهار، پنج میلیون تومان هزینه دارد و الان تکلیف مشخص نیست که آیا برنامه‌ای برای پخش فوتبال در سینماها هست و ما باید برای چهار سالن در شرایط نابسامان اقتصادی 20 میلیون تومان هزینه کنیم و سالن‌ها را مجهز کنیم یا اصلا ممکن است با پخش فوتبال در سینماها موافقت نشود؟ نکته دیگر این است که مشخص نیست در صورت توافق تنها سه بازی تیم ملی ایران در سینماها پخش خواهد شد یا تمام بازی‌ها پخش می‌شود؟ طبیعی است که اگر فقط پخش بازی‌های ایران در سینماها به مرحله اجرا برسد، در روز یک یا دو سالن را تک‌سانس به پخش بازی‌ها می‌توان اختصاص داد. به دلیل مشکلات پارکینگ و جای پارک هم نمی‌توان مثلا هم‌زمان 600 نفر را وارد سینما کرد و می‌دانیم که اکثر سینماهای ما پارکینگ ندارند و این نیز چالش دیگری برای ما‌ست و سؤال بعدی این است که آیا بازی‌های نیمه‌نهایی و نهایی هم در سالن‌های سینما پخش خواهد شد؟ به بیان دیگر از چشم‌انداز وزارت ارشاد در ارتباط با پخش بازی‌های جام جهانی در سینماها بی‌خبریم».

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «‌با نگاه به جدول پخش بازی‌های جام جهانی، یکی از بازی‌های ایران ظهر پخش می‌شود. طبیعی است که بسیاری سر کار یا دانشگاه هستند و ممکن است مردم نتواند زمانی برای دیدن فوتبال در سینماها داشته باشند یا بازی دیگری وسط هفته پخش می‌شود و در این صورت هم نمی‌توان انتظار مردم در سالن‌ها را داشت».

زرگر ادامه داد: «‌به نظرم سینما باید سفره‌ رنگارنگی باشد که در آن فوتبال هم در سالن‌ها نمایش داده شود، انیمیشن و فیلم خارجی هم اکران شود و فیلم‌هایی که هر چهارشنبه یا هر دو هفته به سینما اضافه شوند. عدم رعایت چنین توازنی در سالن‌ها، باعث شده تا مثل دوران همه‌گیری کرونا، سینما دچار افت شدید مخاطب شود. مدام این پرسش برای سالن‌داران ایجاد می‌شود که روزهای اول هفته باید پرسنل، نیروهای فنی و خدمات و امکانات فراهم شود برای فیلم‌هایی که شش ماه روی پرده است و مخاطبی ندارد؟».

او در پاسخ به این پرسش که با توجه به فاصله نزدیک برگزاری مسابقات جام جهانی می‌توان امکانات پخش فوتبال در سینما‌ها را به‌سرعت فراهم کرد؟ گفت: «حدود دو ماه قبل، نامه‌ای از سازمان سینمایی برای ما ارسال شد و همراه آن دستور‌العملی بود که طبق آن باید در صورت پذیرش پخش بازی‌های جام جهانی در سینما، مواردی رعایت شود؛ از‌جمله نصب دستگاه‌هایی که برای پخش بازی‌ها لازم است که به آن اشاره کردم و نحوه پخش بازی‌ها به‌گونه‌ای در نظر گرفته شود که به اکران عادی فیلم‌ها لطمه نخورد و اگر تمامی سالن‌ها به پخش مسابقات فوتبال اختصاص داده شود، باید از فروش سهمی را به فیلم‌ها کمک کنیم. به محض ارسال این نامه، امیدوار شدیم که برنامه‌ای برای پخش بازی‌ها وجود دارد. فکر کردم که 12 سالن داریم و دو تا سه سالن را به پخش بازی‌های جام جهانی اختصاص می‌دهیم و باقی سالن‌ها هم طبق روال فیلم‌های روی پرده را نمایش می‌دهند. اما در این مدت نه‌تنها فیلمی به اکران سینماها اضافه نشد، بلکه تکلیف پخش فوتبال در سینماها هم مشخص نیست. در این شرایط نمی‌دانم هزینه‌کردن برای سالن‌ها و تجهیز آنها به دستگاه‌هایی که نیاز پخش فوتبال است، منطقی است یا خیر؟ در نظر بگیرید که حتی اگر اجازه پخش فوتبال در سینماها داده شود، سالن 300‌نفره اگر با تمام ظرفیتش در اختیار مخاطبان قرار بگیرد، فقط 12 میلیون تومان فروش خواهد داشت و آیا این هزینه برای تجهیز سالن بصرفه است؟ هر‌چند موارد دیگری هم در این میان مطرح می‌شود؛ مثل اینکه در صورت پخش مسابقات باید نیروهای بیشتری را به مجموعه اضافه کنیم و زودتر در سینما حاضر شوند و با توجه به اینکه یک هفته به پخش مسابقات جام جهانی باقی مانده است، باید خواهش کنیم تا تکلیف سینماها هر‌چه زودتر مشخص شود. اگر قرار است تمامی بازی‌های جام جهانی در سینماها نمایش داده شود، می‌توانیم پیش‌فروش بلیت را شروع کنیم تا مخاطب متوجه شود اگر تمامی بازی‌ها را در سینما ببیند، تخفیفی به او تعلق می‌گیرد و باید از گزینه‌هایی استفاده کنیم تا باعث شود مردم با علاقه در سینماها بازی‌ها را تماشا کنند و از پیش بدانند یک ماه هر روز در سینما، روی صندلی خودشان می‌نشینند و بازی‌ها را می‌بینند. متأسفانه هنوز تکلیف پخش بازی‌ها در سینما مشخص نیست و دچار سردرگمی هستیم و بیشتر از ما، مردم بلاتکلیف هستند و مدام از ما سؤال می‌شود که امسال هم فوتبال پخش می‌شود یا خیر؟ پرسشی که پاسخی برای آن نداریم».

از پخش مسابقات فوتبال در سالن‌های سینما استقبال می‌کنم

رضا سعیدی‌پور، عضور شورای پروانه نمایش نیز در ارتباط با پخش فوتبال در سینماها به «شرق» گفت: «اساسا از پخش مسابقات فوتبال در سالن‌های سینما استقبال می‌کنم؛ چرا‌که معتقدم به واسطه پخش مسابقات در سینماها، افرادی که ممکن است در طول سال رفت‌و‌آمد زیادی به سینماها نداشته باشند، با این فضا آشنا می‌شوند و همین موضوع می‌تواند تبلیغی برای فیلم‌های سینمایی باشد و مخاطب جذب کند. البته به شرط اینکه فیلم‌های خوبی برای اکران در سینماها داشته باشیم تا مردم علاقه‌مند دیدن فیلم در سالن‌های سینما باشند».

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره تجهیز سالن‌های سینما برای پخش مسابقات جام جهانی گفت: «‌سالن‌های سینما حتی برای پخش فیلم هم نیاز به تجهیزات دارند. اما این‌طور نیست که برای پخش بازی‌ها امکانات عجیب‌و‌غریبی نیاز داشته باشیم. طبیعی است که گیرنده‌ای برای پخش بازی‌ها روی پرده سینما نیاز است. در حال حاضر پردیس‌های سینمایی همگی امکانات خوبی دارند و از استانداردهایی برای مخاطبان برخوردار هستند».

سعیدی‌پور افزود: «‌فکر می‌کنم همچنان سینما‌رفتن در کشور ما در مقایسه با دیگر تفریحات، سرگرمی ارزان‌قیمت‌تری است و فکر نمی‌کنم تماشای بازی‌ها در سالن‌های سینما هم برای مخاطبانش گران‌قیمت باشد. پردیس‌های سینمایی عمدتا امکاناتی برای مخاطب فراهم کرده‌اند تا غیر از حضور در سالن‌های سینما بتوانند ساعتی دور هم جمع شوند و فکر می‌کنم نمایش بازی‌های مسابقات جام جهانی به رونق سالن‌های سینما کمک خواهد کرد».

زمان زیادی به برگزاری مسابقات جام‌ جهانی باقی نمانده و به نظر می‌رسد سالن‌های سینما این بار نیز میزبان مخاطبان این دوره از مسابقات جام جهانی خواهند بود. در این میان دستور‌العمل‌های شورای صنفی نمایش، جزئیات بیشتری را درباره پخش این مسابقات در سالن‌های سینما مشخص خواهد کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها