|

غایبان بزرگ فوتبال ایران در جام‌ جهانی

جام جهانی ۲۰۲۲ در حالی در دوحه قطر استارت خواهد خورد که شاید برخی اهالی آشنای فوتبال ایران می‌توانستند در آن حاضر باشند، اما به دلایل مختلف این اتفاق رخ نداد.

غایبان بزرگ فوتبال ایران در جام‌ جهانی

به گزارش شبکه شرق، این روزها همه جا حرف از جام‌ جهانی است؛ مسابقاتی که حدود دو هفته دیگر آغاز خواهد شد و تیم ملی هم در آن حاضر است. این بازی‌ها در حالی در دوحه قطر استارت خواهد خورد که شاید برخی اهالی آشنای فوتبال ایران می‌توانستند در آن حاضر باشند، اما به دلایل مختلف این اتفاق رخ نداد. از این بین سه نفر را برگزیده‌ایم.

دراگان اسکوچیچ

بعد از والدیر ویرا به دومین سرمربی تاریخ تیم ملی ایران تبدیل شد که این تیم را به جام‌ جهانی می‌رساند اما فرصت حضور در مرحله نهایی این مسابقات را به دست نمی‌آورد. ماجرای او حتی از ویرا هم تراژیک‌تر بود. مربی اسبق برزیلی در سال ۹۷ میلادی، تنها سه بازی هدایت ایران را بر عهده داشت و داعیه فنی خاصی هم نزد او دیده نمی‌شد. بسیار مشهور است که او بین دو نیمه بازی برگشت با استرالیا در جهنم ملبورن کریکت خطاب به بازیکنان گفته است: «من چیزی برای ارائه ندارم. بروید در زمین و هر طور دوست دارید بازی کنید.» نسخه‌ای که در کمال شگفتی جواب داد و تیم ملی شیرین‌ترین روز تاریخش را ساخت! اسکوچیچ اما تیمش را در بدترین شرایط ممکن تحویل گرفت، نتایج اعجاب‌برانگیزی به دست آورد و البته مزدش را با یک برکناری نه چندان محترمانه دادند.

عادل فردوسی‌پور

دوران دوری او از شبکه سه سیما، تعطیلی نود و محرومیت خودش از گزارش فوتبال به درازا کشیده و البته این روزها مردم آنقدر گرفتاری دارند که دیگر مجالی برای پرداختن به این موضوع باقی نمانده است. از زمان به شهرت رسیدن عادل، این نخستین جام‌ جهانی خواهد بود که هواداران فوتبال از شنیدن گزارش‌های او محروم هستند. فردوسی‌پور در جام‌ جهانی ۲۰۰۶ گزارشگر اعزامی تیم ملی به آلمان بود و پس از آن هم همواره با تهیه برنامه‌های ویژه، به مسابقات جام‌ جهانی عطر و بوی متفاوتی می‌بخشید. در این مدت تنها گزارش فوتبال عادل مربوط به بازی فینال لیگ قهرمانان آسیا بود که آنجا هم صفحه رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا از او دعوت کرد. طبیعتا با ادامه این روند، در جام‌ جهانی ۲۰۲۲ هم سهمی به فردوسی‌پور نخواهد رسید. چندی پیش شایعه شد او با یکی از پلتفرم‌ها در حال مذاکره است تا مسابقات را برای آنها گزارش کند، اما از آن هم خبری نشد.

جواد نکونام

از زمان بازگشت کارلوس کی‌روش روی نیمکت تیم ملی ایران، از او به عنوان دستیار ایرانی و قطعی مربی پرتغالی در این مسابقات یاد شد. با این حال باشگاه فولاد به مخالفت با موضوع پرداخت. این تقاضا بارها از سوی فدراسیون فوتبال تکرار شد و خود کی‌روش هم تاکید کرد هیچ دستیار ایرانی غیر از نکونام را قبول نمی‌کند. موضع فولاد اما تغییر نکرد. در ادامه بحث‌های پراکنده‌ای در مورد احتمال حضور همزمان نکونام در تیم ملی و فولاد به میان آمد که آن هم تا کنون به نتیجه نرسیده است. مجموعه این مسائل تنها یک خروجی داشت که مربوط می‌شد به از بین رفتن تمرکز جواد و افت شدید نتایج فولاد. تیمی که پیش از این شکست‌ناپذیر می‌نمود، در سه بازی پیاپی متحمل سه شکست شده و خود نکو هم به تازگی گفته حق تیم است بابت این نتایج جریمه شود.»

 

منبع: دنیای اقتصاد
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها