|

روزهای دوگانه پرسپولیس؛ تیم یحیی خوب است یا معمولی؟

پرسپولیس روزهای خاصی را در فوتبال ایران سپری می‌کند. این تیم که بعد از قهرمان‌نشدن در فصل گذشته در این فصل پوست‌اندازی کرده و به دنبال تکرار قهرمانی در فوتبال ایران است، ستاره‌های زیادی را به خدمت گرفته است.

روزهای دوگانه پرسپولیس؛ تیم یحیی خوب است یا معمولی؟

پرسپولیس روزهای خاصی را در فوتبال ایران سپری می‌کند. این تیم که بعد از قهرمان‌نشدن در فصل گذشته در این فصل پوست‌اندازی کرده و به دنبال تکرار قهرمانی در فوتبال ایران است، ستاره‌های زیادی را به خدمت گرفته است. کیفیت بازیکنان جدید پرسپولیس در حدی است که بسیاری‌ از آنها در حدواندازه‌های بازیکنان ملی‌پوش نام می‌برند. پرسپولیس از خط دروازه تا خط حمله، مهره‌های ارزشمندی را به خدمت گرفته و این روزها با داشتن پنج نماینده در تیم ملی ایران، یکی از معدود تیم‌های ایرانی است که نماینده‌های پرشماری در تیم ملی دارد. البته که پرسپولیسی‌ها هنوز هم اعتقاد دارند چندین ستاره دیگر از تیمشان باید به تیم ملی فراخوانده شوند؛ دانیال اسماعیلی‌فر و سعید صادقی دو بازیکن جدید این تیم هستند که سرخ‌پوشان تهرانی، جای آنها را در اردوی تیم ملی خالی می‌دانند.

 پرسپولیس برخلاف فصول قبل، این‌بار اقدام خوبی در جذب بازیکنان خارجی داشته و بازیکنان باکیفیتی را هم خریده است؛ از گئورگی گولسیانی در خط دفاعی تا یورگن لوکادیا و شیخ دیاباته در خط حمله. گولسیانی تبدیل به مهره فیکس پرسپولیس در قلب خط دفاعی شده و لوکادیا هم که بدون تردید، تأثیرگذارترین چهره تیم یحیی تا به اینجای فصل است. با‌این‌حال مسئله‌ای که این روزها تبدیل به پرسشی آزادهنده شده این است که چرا پرسپولیس با وجود داشتن چنین مهره‌های ارزشمندی زیبا بازی نمی‌کند و بیشتر بازی‌هایش را ناپلئونی می‌برد؟ این موردی است که شاید یحیی گل‌محمدی، سرمربی پرسپولیس بارها به آن فکر کرده ولی اگر همان‌طور‌که این مربی اعتقاد داشته باشد، ریشه این بد بازی‌کردن یا قشنگ بازی‌نکردن، بیرون از زمین فوتبال باشد، پرسپولیسی‌ها بعد از بازداشت حسین ماهینی، قبل از بازی با تراکتور، با فشار روانی زیادی روبه‌رو شدند و عنوان شده که هفت نفر از بازیکنان این تیم برای ارائه پاره‌ای از توضیحات فراخوانده شده‌اند. پرسپولیس همان بازی با تراکتور را با نتیجه یک بر صفر باخت تا اولین شکست فصل را متحمل شوند. 

با‌این‌حال، تیم پرسپولیس بعد از آن دیدار هم چندان زیبا کار نکرده است. اگرچه آنها شکستی نداشته‌اند ولی سبک بازی این تیم و برتری با حداقل اختلاف گل، باعث شده تا از همین حالا‌ به تیم یحیی گل‌محمدی به دیده تردید نگاه شود. منتقدان یحیی گل‌محمدی می‌گویند او اتفاقات اخیر را بهانه کرده تا خوب‌نبودن تیمش را پنهان کند، با‌این‌حال وقتی‌ صحبت تعداد دیگری از بازیکنان پرسپولیس هم شنیده می‌شود، آنها هم می‌گویند با توجه به اتفاقات اخیر، فوتبال اهمیت چندان زیادی ندارد. به‌هر‌روی، پرسپولیس با همین دست‌فرمان هم فعلا تیم صدرنشین لیگ برتر ایران است ولی با توجه به هزینه‌ای که کرده و ستاره‌هایی که خریده چندان چشم‌نواز، به‌ویژه در خط حمله ظاهر نشده است. پرسپولیسی‌ها تا به الان فقط 10 بار موفق به گل‌زنی شده‌اند که شش تا از همین گل‌ها را لوکادیا زده و دوتایش را سعید صادقی. تنوع گل‌زنان پرسپولیس به‌شدت پایین آمده و این تیم درحال‌حاضر، ششمین خط حمله برتر لیگ برتر ایران را دارد!

 از طرفی‌ طبق آمار‌ میانگین خلق موقعیت در پرسپولیس به‌شدت پایین آمده و منتقدان این موضوع را پای عدم خلاقیت لازم هافبک‌های تیم می‌گذراند؛ جایی که اتفاقا به نظر می‌رسید نقطه قوت پرسپولیس باشد. این تیم در این فصل سروش رفیعی و سعید صادقی، دو هافبک خلاق دو دوره اخیر لیگ برتر را به خدمت گرفته و خودش هم که مهدی ترابی را در ترکیب داشت. با‌این‌حال‌ کیفیت بازی هر سه بازیکن مذکور، خاصه مهدی ترابی، در هفته‌های اخیر به‌شدت افت کرده که همین موضوع روی راندمان مهاجمان پرسپولیس هم تأثیر گذاشته است. فارغ از این موارد ولی به نظر می‌رسد شرایط برای پرسپولیس چندان بد هم نباشد. در‌ واقع اگر از لحاظ منطقی به نتایجی که پرسپولیس در این فصل گرفته نگاه شود، مشخص می‌شود که این تیم فاکتورهای لازم برای رسیدن به یک قهرمانی دیگر را دارد.

 در‌ واقع با نتایجی که در هفته دهم لیگ برتر فوتبال ایران رقم خورد، پرسپولیس نه‌تنها در صدر جدول باقی ماند بلکه موقعیتش در رده نخست مستحکم‌تر شد و فاصله این تیم با تیم دوم به دو امتیاز رسید. علاوه بر این، امتیاز پرسپولیس به ۲۱ رسید و میانگین امتیاز این تیم بالای دو امتیاز در هر بازی شد که به‌صورت سنتی امتیاز تضمین‌کننده قهرمانی در لیگ برتر است. مرور سابقه پرسپولیس در لیگ برتر نشان می‌دهد‌ این تیم هر‌بار در این مقطع از فصل چنین فرمی داشته، توانسته آن را تا پایان فصل حفظ کند و در‌نهایت به قهرمانی ‌رسیده است. البته که کسب ۲۱ امتیاز در ۱۰ بازی، عملکرد چندان ممتازی در تاریخ لیگ برتر محسوب نمی‌شود و بیش از ۱۰ تیم کارنامه‌ای بهتر از این تا این مقطع از فصل داشته‌اند. پرسپولیس سه بار توانسته بود تا پایان هفته دهم، حداقل ۲۱ امتیاز داشته باشد. پرسپولیس در لیگ هفتم با ۲۴ امتیاز بهترین آغازش را در لیگ برتر داشته است. پرسپولیس در لیگ‌های شانزدهم و هفدهم تا هفته دهم ۲۲ و ۲۳ امتیاز داشت. پرسپولیس در لیگ هفتم با وجود کسر شش امتیاز به قهرمانی رسید و در لیگ‌های شانزدهم و هفدهم چند هفته زودتر فاتح جام شد و این آمار پرسپولیس را به پایان خوب برای این فصل خوش‌بین می‌کند. 

با‌این‌حال‌ پرسپولیس موقعیتش در صدر جدول را بیش از هر چیز مدیون کارنامه ممتاز دفاعی خود است. این تیم با فقط سه گل خورده و هفت کلین‌شیت بهترین آمار دفاعی را در این فصل دارد. مرور فصل‌های قبل نشان می‌دهد که دفاع مستحکم می‌تواند مهم‌ترین عامل در راه قهرمانی باشد. آمار این فصل پرسپولیس یکی از آمارهای خوب تاریخ لیگ برتر است و پرسپولیس در ادوار گذشته هیچ‌وقت آماری بهتر از این نداشته است. پرسپولیس در لیگ شانزدهم تا هفته دهم فقط سه گل خورده بود که این بهترین عملکرد این تیم در تاریخ لیگ برتر است که موفق به تکرار آن شد. پرسپولیس در لیگ شانزدهم و بیستم هم مثل این فصل تا هفته دهم هفت کلین‌شیت داشت و در این دوره‌ها به قهرمانی رسید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها