|

برکناری رئیس آژانس امنیت سایبری آلمان به اتهام همکاری با روسیه

وزارت کشور آلمان اعلام کرد رئیس آژانس ملی امنیت سایبری این کشور (بی‌اس‌آی‌) در پی گزارش‌های مربوط به روابط احتمالی با سرویس‌های اطلاعاتی روسیه برکنار شده است.

وزارت کشور آلمان اعلام کرد رئیس آژانس ملی امنیت سایبری این کشور (بی‌اس‌آی‌) در پی گزارش‌های مربوط به روابط احتمالی با سرویس‌های اطلاعاتی روسیه برکنار شده است. نانسی فزر، وزیر کشور آلمان، آرن شوئن‌‌بوهم را از جایگاه رئیس امنیت سایبری این کشور برکنار کرده است. وزارت کشور آلمان اعلام کرده اعتماد لازم به رئیس امنیت سایبری آسیب دیده و از بین رفته است. شوئن‌بوهم یک دهه پیش در تأسیس یک گروه امنیت سایبری که کارشناسان نهادهای دولتی و بخش خصوصی را گرد‌‌هم می‌آورد، نقش داشت. رسانه‌های آلمان گزارش داده‌اند یکی از اعضای این گروه، شرکتی است که یکی از مأموران اطلاعاتی سابق روسیه تأسیس کرده است. دولت آلمان بیش از یک هفته پیش گفته بود این گزارش‌ها را به‌طور جامع بررسی می‌کند. رئیس امنیت سایبری آلمان در حالی برکنار شده است که در این کشور نگرانی فزاینده‌ای درباره احتمال هدف قرارگرفتن زیرساخت‌های حیاتی این کشور از سوی روسیه به دلیل حمایت‌های آلمان از اوکراین وجود دارد‌. در پی حمله روسیه به اوکراین در فوریه گذشته، روابط آلمان و روسیه توأم با تنش شده است؛ تأمین گاز وارداتی آلمان از روسیه با مشکل روبه‌رو شده و آلمان نیز به یکی از تأمین‌کنندگان اصلی تسلیحات، به‌ویژه سامانه‌های پدافند هوایی برای اوکراین تبدیل شده است. آلمان همچنین نقشی مهم در اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های مختلف علیه روسیه ایفا کرده است. رابطه بین آلمان و روسیه پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه گذشته به سردی گرایید. مقامات آلمانی نگرانی زیادی دارند که حامیان روسیه، زیرساخت‌های حیاتی این کشور را تهدید کنند. در هفته‌های گذشته انفجار در خطوط لوله گاز «نورد‌استریم» باعث نشت گاز شد و همچنین هک‌کردن سامانه خط آهن آلمان باعث تعویق حرکت بسیاری از قطارها برای سه ساعت شد. مسکو هر‌گونه دست‌داشتن در این دو خرابکاری را رد کرده است.

آرن شوئن‌بوهم در حالی به ظن ارتباط با روسیه برکنار شده است که روز دوشنبه برونو کهل، رئیس سرویس اطلاعات فدرال آلمان، درباره نفوذ اطلاعاتی چین و احتمال به‌خطر‌افتادن امنیت زیرساخت‌های آلمان از سوی آن کشور نیز ابراز نگرانی کرده بود. رئیس سرویس اطلاعات فدرال آلمان گفته بود برخی از بخش‌های جامعه در آن کشور هنوز «ساده‌لوحی» خاصی در رابطه با چین دارند و این به نظر او نگران‌کننده است. کهل در یک جلسه سالانه با رؤسای سرویس‌های مخفی آلمان از مشارکت شرکت‌های چینی در زیرساخت‌های کلیدی آلمان انتقاد کرده و گفته بود برای مثال یک بندر، نوعی زیرساخت حیاتی است که قبل از ورود به تعهد ساخت آن، باید خیلی با دقت موضوع را بررسی کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها