|

توفان ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز

این محله قانون خود را دارد. زمین‌ها یا اوقافی هستند یا بی‌سند. ساختمان‌ها یک‌شبه در این زمین‌های بی‌صاحب بالا می‌روند.

توفان ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز
نورا حسینی خبرنگار گروه جامعه روزنامه شرق

نورا حسینی: این محله قانون خود را دارد. زمین‌ها یا اوقافی هستند یا بی‌سند. ساختمان‌ها یک‌شبه در این زمین‌های بی‌صاحب بالا می‌روند. ریشه ساخت‌وسازهای غیرقانونی در این محدوده به سال‌های دور می‌رسد و مشکل چند سال اخیر نیست؛ اما این محله را بیشتر با شهردار فسادستیزش به یاد می‌آوریم که تصاویر خونینش منتشر شد و گفته شد در راه مقابله با ساخت‌وساز غیرقانونی به این وضعیت افتاده؛ هرچند بعدها مشخص شد این روایت واقعی از حادثه نبوده و قهرمان مبارزه با فساد از شهرداری ناحیه کنار گذاشته شد.

روز گذشته، مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای تهران، بدون ‌آنکه به محله‌ای خاص اشاره کند، درباره ساخت‌وساز غیر‌مجاز در تهران هشدار داد و گفت: بارها با مدیران و مسئولان شهرداری در این زمینه تماس گرفته‌ و گفت‌وگو کرده‌ایم که نه‌تنها این مشکل حل نشده، بلکه شرایط به‌مراتب وخیم‌تر شده است.

عباسی افزود: با استفاده از وضعیت حاکم بر تهران، عده‌ای سودجو از فرصت پیش‌آمده سوءاستفاده کرده و با تصرف، اقدام به ساخت‌وساز می‌کنند؛ آنها با این کار برای مدیریت شهری میراثی را از جنس تخریب، ناکارآمدی و آسیب اجتماعی به جای می‌گذارند. در دراز‌مدت نمی‌توان با اینها مواجه شد و آنها را رد کرد. در‌حال‌حاضر پیشگیری به‌مراتب آسان‌تر است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا با اشاره به اتفاقات گذشته و مدیریت مناسب شهرداری تأکید کرد: در گذشته شهرداری توفان‌های بسیاری را به خود دیده، اما اجازه ساخت‌وساز نداده است، حالا چه شده که با بادی همه چیز به هم ریخته و ساخت‌وساز آزاد شده است؟

او ادامه داد: تقاضای ما این است که شهرداری با بدنه‌ای که در خود دارد، از گسترش این مسئله پیشگیری کرده و اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد. شهرداری در مناطقی که ساخت‌وساز غیرمجاز صورت گرفته، به‌سرعت نسبت به رفع تصرف از اراضی‌ای که متعلق به همه شهروندان تهرانی است و نیز برخورد با مدیران ناکارآمد، اقدام کند.

اما ناصر امانی، عضو دیگر شورای شهر تهران، به جزئیات بیشتری اشاره کرد و گفت:‌ دیروز برخی از مسئولان استان با ما تماس گرفتند و گفتند در منطقه 19 هستیم و چرا شورا و شهرداری درباره موضوع ساخت‌وساز غیرمجاز در این منطقه کار جدی و تعیین‌کننده‌ای انجام نداده است؟ توقع دوستان این بود که قبل از اینکه استانداری و فرمانداری وارد این موضوع شوند، شهرداری تهران ورود کند و مانع ساخت‌وسازهای غیر‌قانونی شود. بنده توضیحاتی خدمتشان دادم و گفتم شهردار منطقه جدیدا به آنجا آمده و با توجه به اینکه در حوزه شهرسازی صاحب‌نظر و از پیش‌کسوتان حوزه شهرسازی شهرداری تهران است‌، حتما برنامه خواهد داشت و مانع این کار می‌شود.

او ادامه داد: نظر آنان این بود که شهرداری منطقه به‌ تنهایی توان برخورد با این موضوع را ندارد و جریانات اخیر باعث شده عده‌ای در پناه و تحت تأثیر توجه نهادهای نظارتی به آن موضوع، اندکی نظارتشان در این حوزه کمتر شود. روز جمعه از منطقه 19 تماس داشتیم و مردم به ما آدرس دادند که پشت فلان مجموعه در روز جمعه در حال ساخت‌وساز هستند و همان موقع به آقای فرهادی اطلاع دادم و گفتند در جریان بوده و در حال پیگیری هستیم. به نظر می‌آید باید یک سازوکار قوی‌تری در شهرداری تهران برای این موضوع طراحی شود و خیلی خوب بود قبل از اینکه فرماندار تهران یا معاونان استانداری به آنجا بروند، شهردار تهران و معاونان‌شان حضور پیدا می‌کردند و این سیگنال و علامت را به جامعه می‌دادند که هوشیار و در جریان‌اند و پای کار هستند و مانع این کار می‌شوند تا نیازی نباشد که شورای تأمین شهرستان بخواهد برای این موضوع تصمیم‌گیری کند. خواهش من این است که هم کمیسیون شهرسازی و هم شهردار تهران و معاونان‌ که در این زمینه مسئولیت دارند، قدری بیشتر جدیت به خرج دهند.

‌شهرداری دسترسی اعضای شورا را محدود کرد

او در بخش دیگر سخنانش به محدود‌شدن دسترسی اعضا اشاره کرد و بی‌توجهی یک‌ساله شهردار به این درخواست که ابزار نظارتی شورا محسوب می‌شود.

امانی با بیان اینکه یکی از وظایف شورای اسلامی شهر در همه شهرهای کشور برابر قانون نظارت است و این نظارت نیاز به ابزار دارد، اضافه کرد: در شهرداری تهران از دوره‌های قبل سیستم‌هایی وجود دارد که این سیستم‌ها دسترسی مدیران شهری و اعضای شورا را به آنچه در شهرداری اتفاق می‌افتد، تسهیل می‌کند. اگر اعضای شورای اسلامی شهر تهران به این سیستم‌ها دسترسی داشته باشند، هم کارشان راحت‌تر می‌شود و هم نیازشان به نیروی انسانی و تردد در سطح شهر کمتر می‌شود. از روز اولی که در شورا مستقر شدیم، کتبا و شفاها از شهرداری تهران خواهش کردیم امکان دسترسی ما به این سیستم‌ها را فراهم کنند.

او گفت: مدتی گفتند مشکل سیستمی است و بعد از آن مسئله حک سیستم‌های شهرداری پیش آمد و امروز که بیش از یک ‌سال ‌و اندی از دوره این شورا می‌گذرد، ما هنوز به‌عنوان کمیته تشکیلات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر تهران نتوانسته‌ایم به این سیستم‌ها که خودمان آنها را ایجاد کرده‌ایم، دسترسی پیدا کنیم. بنده زمانی معاون منابع انسانی و معاون برنامه‌ریزی شهرداری بودم. ما در اداره کل تشکیلات که در‌حال‌حاضر مرکز تحول و نوسازی اداره شهر شده، سیستم‌های زیادی داریم. در اداره کل سرمایه انسانی شهرداری تهران سیستم داریم و می‌توانیم از کیفیت نیروی انسانی، ترکیب نیروی انسانی و تعداد نیروی انسانی به تفکیک منطقه، به تفکیک معاونت و ستاد گزارش بگیریم. آن زمان گزارش‌هایی را که نیاز بود، می‌گرفتیم.

رئیس کمیته تشکیلات و منابع انسانی شورای شهر تهران ادامه داد: اشکالی ندارد که این دسترسی را به ما بدهند. اینها اطلاعاتی است که بر‌ اساس قانون باید همه مردم به آن دسترسی داشته باشند، نه‌فقط اعضای شورای شهر؛ اما متأسفانه ما در‌حال‌حاضر دسترسی نداریم و ناچاریم برای کوچک‌ترین اطلاعاتی مرتب با شهرداری مکاتبه کنیم و به شکل کاغذی بعد از مدت‌ها به دستمان می‌رسد و این نظارت ما را مختل کرده است. تا امروز این تذکر را نداده بودم، اما در‌حال‌حاضر ناچارم؛ چون به‌تازگی گفتند موضوع حل شده و یک کد به ما دادند و وارد شدیم و دیدیم فقط می‌توانیم اطلاعات یک فرد را ببینیم؛ یعنی کد پرسنلی یک کارمند شهرداری را بدهیم و اطلاعاتش را ببینیم که این اصلا نیاز ما نیست. ما گزارش‌های مدیریتی برای نظارت بر عملکرد حوزه برنامه‌ریزی و نیروی انسانی شهرداری تهران را نیاز داریم و این فقط از طریق دسترسی به سیستم‌ها امکان‌پذیر است؛ بنابراین خواهشم این است که این دسترسی را برای ما فراهم کنند.

‌مرتضی‌گرد 2 ایجاد نشود

مهدی چمران، رئیس شورا، در تأیید تذکر مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شهر تهران، مبنی بر ساخت‌وسازهای غیرمجاز در تهران گفت: شهردار منطقه 19 تهران به‌ویژه در این ایام با همکاری نیروی انتظامی و دادستانی سخت ایستادگی کردند.

چمران افزود: امیدواریم در مناطق دیگر تهران نیز اقدامات و تلاش‌های این‌چنینی صورت گیرد تا شاهد مناطقی مانند «مرتضی‌گرد» نباشیم که ساخت‌وسازها انجام شود و در نهایت بگوییم کاری است که انجام شده و دیگر نمی‌توان اقدامی کرد. این تنها یک نمونه است؛ در سایر نقاط نیز شاهد این اقدامات متخلفانه بوده‌ایم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: درخواست ما از شهردار تهران و شهرداران دیگر این است که به‌جد و قاطعانه مقابل ساخت‌وسازهای غیرمجاز بایستند. همان‌طور که ذکر شد، اینها مردم عادی نیستند، بلکه مافیا هستند که از این اقدام سودهای فراوانی عایدشان می‌شود. عده‌ای هم از شهرستان‌ها آمده وناآگاهانه در تله این افراد قرار می‌گیرند و اموال خود را به دلیل کلاهبرداری آنها از دست می‌دهند و در نهایت چیزی که نصیب‌شان می‌شود، ساختمان‌های ناایمن و بسیار فرسوده است.

‌تذکر جمعی به شهردار

روز گذشته یک تذکر کتبی نیز به هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران تحویل داده شد. 9 عضو شورای شهر تهران به شهردار تهران درباره جابه‌جایی برخی از معاونانش و نبود شفافیت دلایل آن برای اعضای شورا تذکر دادند. در این تذکر اسامی رؤسای سه کمیسیون نظارت و حقوقی، عمران و حمل‌ونقل و معماری و شهرسازی به چشم می‌خورد. ناصر امانی، جعفر شربیانی، سوده نجفی، زهرا شمس‌احسان، حبیب کاشانی و علی‌اصغر قائمی از دیگر امضاکنندگان این تذکر هستند. در متن نامه پنج پرسش درباره انتصابات معاونان مطرح شده است؛ نخست اینکه «تدبیر» و «الگوی» تغییرات بر چه اصول و چارچوب‌های فکری و مدیریتی استوار بوده است؟ 

اینکه برای انجام «برآوردها» از کارنامه معاونان و مدیران چه ملاک‌ها و معیارهایی تعریف و احصا شده است (آن ملاک‌ها و معیارها را منتشر کنید)؟ چه کسی یا کسانی وظیفه و کارکرد تطبیق «کارنامه» معاونان و مدیران با ملاک‌ها و معیارهای گفته‌شده را بر عهده داشته‌اند؟ «نمره» و «قضاوت» فرد یا افراد ارزیاب از عملکرد معاونان و مدیران چه بوده است (به‌ صورت مصداقی و انفرادی راجع به همه معاونان اعلام کنید)؟ و اگر داوری و قضاوت جناب‌عالی یا تیم ارزیاب بر این مبنا بوده که فلان معاون در حوزه مدیریتی خود کارنامه قابل‌ قبولی نداشته است، چرا به معاونت دیگر و بعضا مهم‌تر و با تکالیف و مأموریت‌های سنگین‌تر منتقل شده است و اگر کارنامه قابل‌ قبولی داشته است، چرا با آزمون و خطا فرصت و امکان ادامه مسیر را با تثبیت او فراهم نکرده‌اید که بتواند برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت وعده داده‌شده به مردم و شورا را عملیاتی کند؟ دیگر پرسش‌های اعضا از شهردار بودند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها