|

فیلیپین و تلاش برای فراموشی

پس از پیروزی «فردیناند مارکوس جونیور» در انتخابات ریاست‌جمهوری فیلیپین و بازگشت غیرقابل تصور او به عرصه سیاست، ریاست این کشور یک بار دیگر در اختیار یکی از اعضای خانواده مارکوس قرار گرفت.

فیلیپین و تلاش برای فراموشی

پس از پیروزی «فردیناند مارکوس جونیور» در انتخابات ریاست‌جمهوری فیلیپین و بازگشت غیرقابل تصور او به عرصه سیاست، ریاست این کشور یک بار دیگر در اختیار یکی از اعضای خانواده مارکوس قرار گرفت. پدر مارکوس (فردیناند امانوئل ادارلین مارکوس) در 1986 و در نتیجه «انقلاب قدرت مردم» فیلیپین سرنگون شد. فردیناند مارکوس از 1965 تا 1986 زمام قدرت را در فیلیپین برعهده داشت اما با اعتراضات وسیع در این کشور، حکومت وی در این سال ساقط و وی مجبور به ترک کشور شد. دیکتاتور پیشین فیلیپین در سال 1989 در تبعیدگاهش در ایالت هاوایی درگذشت.

تبعید در اول زندگی

بونگ‌بونگ که متولد 1957 است، در 23‌سالگی به‌عنوان معاون فرماندار ایلوکوس نورته (1980-1983) انتخاب شد که به‌ دلایلی از سمت خود استعفا داد. مارکوس در اوایل سال 1985 توسط پدرش به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره شرکت ماهواره‌ای ارتباطات فیلیپین منصوب شد. پس از تبعید خانواده مارکوس در سال 1986، کمیسیون ریاست‌جمهوری سه فرزند مارکوس از آنچه دادگاه عالی فیلیپین به‌عنوان «ثروت به دست آمده از راه نامشروع» تعریف می‌کند، به‌طور قابل‌توجهی بهره‌مند شدند. پس از مرگ پدرش در سال 1989 اجازه بازگشت اعضای خانواده مارکوس به فیلیپین برای مواجهه با اتهامات مختلف داده شد. از اولین کسانی بود که به کشور بازگشت و به‌زودی به‌دنبال مناصب سیاسی بود. در سال 19ظ91 به‌عنوان نماینده ناحیه دوم «ایلوکوس نورته» در مجلس نمایندگان فیلیپین انتخاب شد.

در 27 جولای 1995، قاضی دادگاه، مارکوس را به هفت سال زندان و جریمه دوهزارو 812 دلار آمریکا به اضافه مالیات‌های معوقه به‌ دلیل فرار مالیاتی در عدم ارائه اظهارنامه مالیات بر درآمد محکوم کرد. مارکوس متعاقبا به‌دلیل محکومیت خود به دادگاه تجدید‌نظر اعتراض کرد. در سال 2021، دادگاه محاکمه منطقه‌ای شهر کزون تأیید کرد که هیچ سوابقی در پرونده مارکوس وجود ندارد که عوارض و جریمه‌های مالیاتی مربوطه را تسویه کند. دادگاه او را به پرداخت مالیات بر درآمد به مبلغ حدود 67 هزار پوند، شامل جریمه‌ها و هزینه‌های اضافی، محکوم کرد.

پیروزی قاطع در انتخابات

فردیناند مارکوس پسر و همنام دیکتاتوری سابق این کشور و معروف به «بونگ‌بونگ» در انتخابات ریاست‌جمهوری فیلیپین توانست رقیب خود «لنی روبردو»، معاون رئیس‌جمهوری این کشور را شکست دهد. او دومین فرزند و تنها پسر رئیس‌جمهور سابق فردیناند مارکوس پدر است. پس از مرگ پدرش در سال 1989، به خانواده‌اش اجازه داده شد به فیلیپین بازگردند تا با اتهامات مختلف روبه‌رو شوند.

او در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2022 با قاطعیت پیروز شد. مارکوس نزدیک به 59 درصد از آرا را به‌دست آورد و اولین نفری شد که از زمان تأسیس جمهوری پنجم در سال 1986 با اکثریت آرا انتخاب شد. او در 25 می ‌2022 رسما توسط کنگره به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب معرفی شد. رئیس‌جمهوری جدید وعده داد در طول دوره شش‌ساله زمامداری ضمن پاسداشت میراث پدرش، برای اتحاد و آینده‌ای بهتر تلاش کند. با پیروزی مارکوس به‌عنوان عضوی از خانواده ثروتمندش قدرت یک بار دیگر در اختیار یکی از اعضای این خانواده قرار گرفته است.

فردیناند مارکوس در سخنرانی مراسم تحلیف که بازتابی از شعارهای کارزار انتخاباتی بود تأکید کرد: «ما اینجا هستیم تا خانه را تعمیر کنیم، آن را کامل کنیم و دوباره محکم بایستیم». او در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری که جنجالی‌ترین انتخابات ریاست‌جمهوری نام گرفت، رقیب خود «لنی روبردو»، معاون رئیس‌جمهوری این کشور را شکست داد و تقریبا دو‌برابر رقیبش رأی به‌دست آورد. او در این کارزار انتخاباتی بر «اعتقاد مردم به اتحاد» تمرکز داشت. اتحاد فرزندان رهبر سابق فیلیپین باعث ترکیب و تقویت قدرت رأی پایگاه‌ سیاسی خانواده‌های آنها در شمال و جنوب شد اما نگرانی فعالان حقوق‌بشر را تشدید کرد. فردیناند چندی پیش صد‌و‌پنجمین سالروز تولد پدر دیکتاتور و همنام خودش را به‌عنوان یک روز جشن و تعطیل عمومی در استان «ایلوکوس نورته» تصویب کرد. او قصد دارد وجهه پدرش و خانواده مارکوس را با دست‌زدن به چنین اقداماتی پاک کند. قربانیان دیکتاتوری اعتقاد دارند هنوز به‌ عدالت نرسیده‌اند، ثروت‌های غارت‌شده هنوز برگردانده نشده و تا‌به‌حال حتی نشانه‌ای از عذرخواهی وجود نداشته است.

اتهامات

کمپین او همچنین متهم به سفید‌کردن نقض حقوق‌بشر و غارتی است که در دوران ریاست‌جمهوری پدرش رخ داد. او همچنین به تقلب مالیاتی، از جمله امتناع‌ از پرداخت مالیات بر املاک خانواده‎اش و ارائه نادرست از مدرک تحصیلی‌اش در دانشگاه آکسفورد متهم است. مارکوس هنوز به دروغ ادعا می‌کند که مدرک خود را از دانشگاه آکسفورد دریافت کرده‌ اما آکسفورد در سال 2015 تأیید کرد که مارکوس تحصیلات خود را به پایان نرسانده است.

در 18 نوامبر 2021، رئیس‌جمهور رودریگو دوترته در یک سخنرانی تلویزیونی ادعا کرد ‌یک نامزد خاص برای انتخابات ریاست‌جمهوری 2022 فیلیپین ظاهرا کوکائین مصرف می‌کند. چند روز پس از ادعای فوق، مارکوس آزمایش مواد مخدر کوکائین‌ از طریق نمونه ادرار را در یک مرکز پزشکی معتبر انجام داد و نتیجه منفی را با یک یادداشت آنلاین توسط مؤسسه پزشکی که قانونی‌بودن آزمایش را تأیید می‌کرد، به مقامات مجری قانون ارائه کرد.

سیاست خارجی

ادامه همکاری‌ها با آمریکا در حوزه‌های مختلفی چون استفاده از انرژی تجدیدپذیر، توسعه کشاورزی، اصلاحات اقتصادی و حذف مشکلات مربوط به قاچاق مواد مخدر از مهم‌ترین اولویت‌های رئیس‌جمهور فیلیپین است. از سوی آمریکا نیز تقویت همکاری امنیتی با متحدش از اولویت بالایی برخوردار است.

فیلیپین رسما اعلام کرده درصورتی‌که تنش بین چین و تایوان شدت گیرد، دولت مانیل به آمریکا اجازه می‌دهد تا از پایگاه‌های نظامی‌اش در این کشور استفاده کند. آمریکا و فیلیپین به‌طور منظم گفت‌وگوهایی را برای تعمیق ائتلاف دامنه‌دار امنیتی بر اساس معاهده دفاع مشترک و سایر توافق‌ها از جمله توافق همکاری دفاعی گسترش‌یافته 2014 انجام داده‌اند. ما با چشم‌انداز رو به جلو به‌ دنبال پیشبرد موضع ائتلاف دفاعی و رسیدگی به چالش‌های در‌حال ظهور و جدید هستیم. ما می‌خواهیم پروژه‌های زیرساختی خود را بر اساس این توافق ادامه دهیم. بر اساس این توافق، نیروهای آمریکایی مجاز به حضور نظامی چرخشی و موقت در چندین پایگاه در فیلیپین هستند. تعداد پرسنل بازدید‌کننده آمریکا به‌ میزان فعالیت‌هایی که باید توسط دو کشور تأیید شوند، بستگی دارد. در‌حال‌حاضر مانیل و واشنگتن برای افزایش تعداد پایگاه‌های نظامی در فیلیپین که پرسنل آمریکایی نیز بتوانند از آنها استفاده کنند، در حال گفت‌وگو هستند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها