|

همه‌پرسی، راهی برای عبور از تنگناهای دیروز، امروز و آینده

وقایع این روزهای کشور را از هر زاویه‌ای که نگاه کنیم، نیازمند تصمیم‌گیری آینده‌نگرانه، مشفقانه و مدبرانه برای حفظ منافع بلند‌مدت کشور و مردم است

حسین ساسانی-نظریه‌پرداز توسعه پایدار: وقایع این روزهای کشور را از هر زاویه‌ای که نگاه کنیم، نیازمند تصمیم‌گیری آینده‌نگرانه، مشفقانه و مدبرانه برای حفظ منافع بلند‌مدت کشور و مردم است. فراموش نکنیم که نوع برخورد ما با مسئله، هرگونه که باشد، آیندگان آن را آن‌طورکه مشاهده ‌‌و برداشت می‌کنند، به تصویر خواهند کشید. برای اینکه آیندگان تصویر و قضاوت منصفانه‌ و مشفقانه‌ای از عملکرد ما داشته باشند، باید تصمیماتی بگیریم که نسل آینده با امید، نشاط و افتخار بیشتر به ساختن زندگی خود و‌ دیگران بپردازد و نتایج زیر را برای جامعه امروزی به بار آورد:

1- حاکمیت قانون در همه سطوح برقرار و دسترسی به اطلاعات برابر در آن تضمین شود.

2- تمام اشکال فساد، رشوه و بی‌عدالتی به‌ صورت چشمگیر کاهش یابد.

3- نهادهای مؤثر پاسخ‌گو و شفاف در همه سطوح توسعه و گسترش پیدا کند.

4- فرایند تصمیم‌گیری پاسخ‌گویی فراگیر، مشارکتی و شفاف در همه سطوح اجتماعی تضمین شود.

5- دسترسی عمومی به اطلاعات و حفاظت بنیادین آزادی‌ها مطابق با قوانین ملی به‌ویژه قانون اساسی کشور تسهیل و امکان‌پذیر شود.

6- امکان برگزاری عادلانه، سالم و بی‌طرفانه همه‌پرسی (رفراندوم) برای مسائلی که نیاز به تصمیمات ملی و مردمی دارد، فراهم شود.

برای اینکه موارد شش‌گانه بالا تحقق یابد و در‌عین‌حال یک تصویر درست از خود در نزد آیندگان به یادگار بگذاریم و نشان دهیم که در راه جست‌وجوی آزادی، برقراری عدالت و شورانگیز‌کردن زندگی مردمان این سرزمین همه همت خود را به ‌کار بستیم و در انتها به‌درستی از چالش‌ها و تنگناهای موجود عبور کردیم، نیازمند انتخاب یک مکانیسم عاقلانه، مطمئن، سالم، شفاف و بی‌طرفانه به نام «همه‌پرسی عمومی مندرج در قانون اساسی» هستیم تا به همه برداشت‌های گوناگون و احتمالا منافع متفاوت پایان دهد. البته یک اصل بنیادین در اجرای «همه‌پرسی عمومی» وجود دارد که رعایت آن الزامی‌ است. اجرای این مکانیسم باید از سوی گروهی برگزار و مدیریت شود که منتسب به هیچ گروه و نهاد ذی‌نفعی نباشد و از رأی مردم در هر شرایطی و با هر نتیجه‌ای صیانت کند. به باور من، این انتخاب تنها انتخاب ما برای گذر از شرایط امروز و رسیدن به آرمان‌های آینده است. نتیجه «همه‌پرسی عمومی مندرج در قانون اساسی» باید تضمین کند که:

1- همه مردم کشور در شرایط بهتر و رفاه بیشتر زندگی خواهند کرد.

2- گروه‌های مختلف جامعه در بیان نظرات‌شان آزادی کامل خواهند داشت و هیچ فردی یا گروهی به فرد یا گروه دیگر برتری ندارد.

3- عدالت فراگیر و جامعه مبتنی بر صلح‌جویی ترویج و هر فرد و گروهی متعهد به برپاسازی آن در جامعه شود.

4- جامعه و مردم به دور از نگرانی در جریان سیال و روان کار و زندگی متعالی مشغول باشند.

5- با توجه به اینکه توسعه پایدار در نبود صلح، آرامش و امنیت محقق نمی‌شود و استقرار صلح، آرامش و امنیت نیز در نبود توسعه پایدار امکان‌پذیر نیست، باید همه تلاش‌ها معطوف به نهادینه‌شدن توسعه پایدار، صلح، آرامش  و امنیت شود.

6- پیوندهای متقابل و منسجم بین مردم ایجاد و کشور ما برای تبدیل‌شدن به محیطی بهتر دگرگون شود تا صاحب یک جامعه پیشرفته و مرفه باشیم و مردم، زندگی آرام و با‌کیفیتی را در سرتاسر کشور داشته باشند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها