|

گردشگری سلامت، این مسیر رو به رشد

گردشگری بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین صنعت جهان است که درآمد ارزی حاصل از آن با صنایعی نظیر خودروسازی و تسلیحات نظامی برابری می‌کند و توانسته جایگزین صادرات مواد اولیه خام شود.

محمد‌اسماعیل خیامی-مدیر سابق گردشگری سلامت علوم پزشکی مشهد:‌ گردشگری بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین صنعت جهان است که درآمد ارزی حاصل از آن با صنایعی نظیر خودروسازی و تسلیحات نظامی برابری می‌کند و توانسته جایگزین صادرات مواد اولیه خام شود. با توجه به تأثیر گردشگری بر تمامی شئون اقتصادی یک کشور، می‌توان گردشگری را «صادرات نامرئی» نامید. فواید حاصل از صنعت گردشگری شامل ایجاد درآمد‌های ارزی، ایجاد اشتغال، تقویت سرمایه‌گذاری و مثبت‌کردن موازنه اقتصادی کشور است. همچنین گردشگری علاوه بر دستاوردهای اقتصادی در زمینه رسیدن به اهداف ترویج فرهنگی نیز ابزار قدرتمندی است. گردشگری سلامت یکی از شاخه‌های گردشگری بوده که گردشگری پزشکی یا درمانی جزء زیر‌شاخه‌های اصلی آن است. کشور ما از این کشورهایی است که علاوه بر جاذبه‌های فراوان برای جذب گردشگر، در عین حال، توانایی‌های زیادی نیز در زمینه پزشکی به دست آورده است که می‌تواند مورد توجه گردشگران پزشکی باشد. گردشگران سلامت انگیزه‌های فراوانی برای انتخاب ایران به‌عنوان مقصد گردشگری سلامت دارند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 بهره‌مندی از کیفیت برتر خدمات پزشکی

 بهره‌مندی از تکنولوژی و استانداردهای‌های برتر پزشکی

 کوتاه‌کردن زمان انتظار درمان

 توجه به اقتصاد درمان و کاهش هزینه‌های درمانی

 گردش و دیدن مکان‌های جذاب و دیدنی در کنار درمان

 برخورداری از کیفیت خوب پذیرایی و استراحت توأم با درمان.

همچنین کیفیت خدمات پزشکی و درمانی ارائه‌شده در ایران از بسیاری از کشورهای منطقه بالاتر است و حتی در بعضی از موارد مانند پیوند اعضا، نازایی، درمان‌های سرطان و‌… در سطح بین‌المللی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

از طرفی هزینه‌های خدمات پزشکی ارائه‌شده در کشور ما حتی در بخش غیر‌دولتی، بسیار پایین‌تر از کشورهای اروپایی و منطقه بوده و قابل رقابت با اکثر کشورهای موفق در صنعت گردشگری سلامت است. در این میان مشهد مقدس به‌عنوان یک قطب پزشکی و درمانی در کشور دارای ظرفیت‌های بسیار خوب و مطلوبی در زمینه پزشکی است که می‌تواند در جذب گردشگر درمانی مورد استفاده قرار گیرد. هر‌چند در زمینه ارتقای گردشگری سلامت از سال‌ها پیش تاکنون تلاش‌هایی شده که ثمره این تلاش‌ها، ارتقای استانداردهای درمانی و به‌روز‌شدن علم، دانش و مهارت کادر درمانی و نیز بهره‌مندی از تجهیزات به‌روز بوده‌ است، اما نباید از خاطر برد که باید در زمینه ارائه خدمات پزشکی کاملا حرفه‌ای و بین‌المللی رفتار کرد و برای بین‌المللی‌شدن باید بتوان خدمات تشخیصی و درمانی به بیماران خارجی را در سریع‌ترین زمان ممکن، خارج از نوبت، به شکل مطلوب و با کمترین هزینه ارائه کرد که این امر هم مستلزم برنامه‌ریزی و مدیریت دقیق درون و برون‌بخشی است. در این حوزه اقدامات بسیار خوبی تا‌‌کنون انجام شده، اما همچنان نیازمند توجه و مدیریت هماهنگ‌تر و جدی از سوی همه بخش‌های خدماتی هستیم. امید داریم با حضور فعالانه و قدرتمند همه بخش‌های دولتی و غیردولتی و با محوریت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بتوان روز به روز وضعیت گردشگری پزشکی را ارتقا داد و از فواید آن بهره‌مند شد.

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها