|

تسهیل بسترها از الزامات جذب گردشگر

صنعت گردشگری یکی از بالاترین ارزش افزوده‌ها را در بین صنایع مختلف دارد و اعدادی که از این راه می‌تواند چه از طریق گردشگر خارجی و چه داخلی وارد کشور شود، رقم درخور توجهی است.

داریوش چیوایی-کارشناس اقتصاد سلامت:‌ صنعت گردشگری یکی از بالاترین ارزش افزوده‌ها را در بین صنایع مختلف دارد و اعدادی که از این راه می‌تواند چه از طریق گردشگر خارجی و چه داخلی وارد کشور شود، رقم درخور توجهی است. طبق آخرین محاسبات آماری، ما یک درصد جمعیت دنیا را داریم و اگر بتوانیم فقط یک درصد گردشگر دنیا را در حوزه سلامت جذب کنیم، از آنجایی که رقم درآمد کلی در این حوزه در جهان دو هزار میلیارد دلار است، می‌توانیم روی درآمد 20 میلیارد دلاری در حوزه گردشگری سلامت حساب کنیم که این عدد به تنهایی از درآمد نفتی نصف سال ایران بیشتر است.

این در حالی است که کشور ما از لحاظ جغرافیا مزیت‌هایی جهت جذب گردشگر سلامت دارد. همچنین ایران به دلیل بعد فرهنگی، قرابتی جدی با کشورهای همسایه دارد و از نظر بعد تاریخی و زبان مشترک فارسی و بعد دینی و اعتقادات اسلامی با برخی کشورهای دیگر دارای اشتراکات فراوانی است. همه این دلایل می‌تواند ایران را برای جذب گردشگر سلامت مستعد کند. این نکته را هم نباید از یاد برد که کشورهای همسایه از نظر کیفیت خدمات درمانی با ایران فاصله زیادی دارند؛ بنابراین گردشگری سلامت فرصت بسیار خوبی است تا بتوان ارزآوری بالایی را در کشور داشت. ارزش هر گردشگر سلامت فقط محدود به حوزه پزشکی و درمان نیست، بلکه به این بهانه حوزه‌های دیگر گردشگری را نیز رونق می‌بخشد.

فراهم‌بودن بستر زمینه‌های کسب‌وکار از دیگر نکات مهمی است که باید در هر صنعتی به آن توجه کرد و صنعت گردشگری نیز از دیگر صنایع مستثنا نیست. برای مثال در دنیای کنونی، اینترنت بستر بسیاری از کسب‌وکارهاست و نقشی جدی در این میان دارد.

از دیگر بسترها می‌توان به سهولت تردد، خدمات عمومی درست به گردشگران، خدمات با‌کیفیت پزشکی و درمانی، زیرساخت‌های اقامت و ورود و خروج گردشگران اشاره کرد. در صورتی که هرکدام از این موارد دچار ضعف باشد، تأثیر مستقیمی بر جذب گردشگر خواهد داشت. قطعا دولت می‌تواند نقش پررنگی در این بخش داشته باشد. وظیفه حاکمیت تسهیل و ساخت بستر مناسب برای جذب گردشگر و حفظ پزشکان زبده و ماهر است.

از مواردی که بر نداشتن بستر مناسب گردشگری سلامت صحه می‌گذارد، می‌توان به رفتار تبعیض‌آمیز با گردشگران خارجی در مقایسه با مردم اشاره کرد. اگر در کشور به نیاز سلامت مردم به‌عنوان افراد یک جامعه درست پاسخ داده ‌نشود و در مقابل یک فرد خارجی فقط به خاطر ارزآوری بر مردم ارجحیت داشته باشد، تبعات اجتماعی خوبی به همراه نخواهد داشت و ممکن است حتی سبب مهاجرت پزشکان ماهر شود.

امید است دولت با تسهیل این بسترها و افزایش کمیت خدمات پزشکی و گردشگری، گام بزرگی در گردشگری سلامت بردارد.

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها