|

انتشار حکم تفتیش خانه رئیس‌جمهور سابق آمریکا و اتهام نگهداری اسناد محرمانه

پایان رؤیای ترامپ 2024؟

تبعات تفتیش اقامتگاه شخصی ترامپ در ایالت فلوریدا با گذشت نزدیک به یک هفته همچنان ادامه دارد. انتشار این حکم تفتیش از سوی دادگستری ایالات متحده با حکم یک قاضی در فلوریدا، نشان می‌دهد که رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا متهم به اختفا و نگهداری اسناد فوق‌محرمانه در خانه‌اش است.

پایان رؤیای ترامپ 2024؟

تبعات تفتیش اقامتگاه شخصی ترامپ در ایالت فلوریدا با گذشت نزدیک به یک هفته همچنان ادامه دارد. انتشار این حکم تفتیش از سوی دادگستری ایالات متحده با حکم یک قاضی در فلوریدا، نشان می‌دهد که رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا متهم به اختفا و نگهداری اسناد فوق‌محرمانه در خانه‌اش است. دونالد ترامپ از سوی دستگاه قضائی ایالات متحده به ظن نقض قانون جاسوسی تحت تعقیب قرار گرفته است. مأموران اف‌بی‌آی در جریان بازرسی عمارت مارالاگو، ملک شخصی ترامپ در ایالت فلوریدا، اسنادی با مهر کاملا محرمانه کشف کردند. بر اساس گزارش قاضی تحقیق، در مجموع ۱۱ سند و مدرک محرمانه در این عملیات کشف و ضبط شده است. به گزارش آسوشیتدپرس، بخشی از این اسناد در طیف «اطلاعات مجزای حساس» طبقه‌بندی شده‌اند؛ داده‌هایی که افشای آنها می‌تواند «منافع ملی» ایالات متحده را در خطر قرار دهد. مأموران اف‌بی‌آی با حکم دادگستری مأمور تحقیق درباره نقض احتمالی سه قانون فدرال ایالات متحده آمریکا بودند. مهم‌ترین قانون‌شکنی که ترامپ متهم به آن است، نقض ممنوعیت‌های قانون جاسوسی است.

مأموران اف‌بی‌آی هفته گذشته و زمانی که رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در برج ترامپ در نیویورک به سر می‌برد، به خانه او در فلوریدا یورش برده و آنجا را تفتیش کردند. دونالد ترامپ و هم‌قطارانش در حزب جمهوری‌خواه این بازرسی را «سیاسی‌کاری» خوانده و کار دموکرات‌ها را به تلاش برای ممانعت از حضور رئیس‌جمهوری پیشین در انتخابات آینده توصیف کردند. دولت دموکرات جو بایدن این اتهام را رد می‌کند و ادعا کرده که قبل از این عملیات اف‌بی‌آی در جریان آن نبوده است. کمی قبل از انتشار حکم تفتیش خانه ترامپ، روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داده بود که مأموران اف‌بی‌آی در جریان بازرسی پرماجرا از خانه مارالاگو دونالد ترامپ به دنبال «اسناد هسته‌ای محرمانه» بودند. این اتفاق فقط چند ساعت پس از آن رخ داد که مریک گارلند، دادستان کل، گفت وزارت دادگستری از یک قاضی فدرال فلوریدا خواسته بود تا پس از سیل انتقادها از رئیس‌جمهوری پیشین و بسیاری از جمهوری‌خواهان، حکم تفتیش منزل او را صادر کند.

افراد مطلع از این تحقیق به واشنگتن‌پست گفتند که اسناد محرمانه مربوط به سلاح‌های هسته‌ای از‌جمله مواردی بود که اف‌بی‌آی در جریان تفتیش عمارت ترامپ به دنبال آن بود.

«کارشناسان اطلاعات محرمانه گفتند که این بازرسی غیرعادی نشان‌دهنده نگرانی عمیق مقام‌های دولتی درباره انواع اطلاعاتی است که به گمان آنها ممکن است در باشگاه مارالاگو ترامپ وجود داشته باشد و احتمال آن می‌رفت که به دست افراد نادرست بیفتد». این منابع به این روزنامه نگفتند که آیا این اسناد مربوط به سلاح‌های متعلق به ایالات متحده یا کشور دیگری است‌، یا مأموران چنین اسنادی را پیدا کرده‌اند یا خیر. وزارت دادگستری و اف‌بی‌آی از اظهارنظر و صحبت با این روزنامه خودداری کردند.

دیوید لاوفمن، رئیس پیشین بخش ضد‌جاسوسی وزارت دادگستری، به واشنگتن‌پست گفت: «اگر چنین چیزی درست باشد، نشان می‌دهد داده‌هایی که به‌ صورت غیرقانونی در مارالاگو موجود است، شاید در بالاترین سطح طبقه‌بندی‌ اسناد محرمانه قرار بگیرد. اگر اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری بر این باور بودند که هنوز در مارالاگو داده‌های فوق‌محرمانه‌ای وجود دارد، انگیزه قوی‌تری برای بازیابی آن اطلاعات در سریع‌ترین زمان ممکن ایجاد می‌کرد». این افشاگری به حمله اف‌بی‌آی به مارالاگو در کمتر از یک هفته پیش ابعاد جدی‌تری داد. تاکنون، جمهوری‌خواهان راهی برای استدلال داشتند که این حرکتی سیاسی است و هدفش تحت فشار قرار‌دادن رئیس‌جمهوری پیشین بر سر موضوعی است که معمولا اولویت چندانی ندارد. این بحث با علم به اینکه احتمالا قضیه اسرار هسته‌ای مطرح باشد، به پایان می‌رسد. بسیاری از جمهوری‌خواهان کنگره، حتی متحدان رئیس‌جمهوری پیشین تحت فشارند توضیح مستدلی ارائه دهند که چرا اسناد مربوط به توان هسته‌ای ایالات متحده آمریکا یا کشوری دیگر تحت هر شرایط قابل قبولی در مارالاگو نگهداری می‌شود. این موضوع همچنین مخاطرات وزارت دادگستری را افزایش می‌دهد. اگر این گزارش صحت داشته باشد، این وزارتخانه برای اقدام و مجازات فرد مسئول در حذف نامناسب اسناد مرتبط با موضوع هسته‌ای، تحت فشار شدید قرار خواهد گرفت.‌چنین اسراری، اگر به‌‌طور خاص به توان هسته‌ای ایالات متحده آمریکا مربوط باشد، وضعیت را به نقض احتمالی قانون جاسوسی تبدیل می‌کند. این قانون مصوب دوران جنگ جهانی اول معمولا در مورد سرقت اطلاعات از طرف شخص ثالث صدق می‌کند، اما به حذف و ذخیره‌سازی نامناسب هر سند حاوی جزئیات توان دفاعی ایالات متحده آمریکا نیز مرتبط است. پیش ‌از ‌این گارلند اذعان کرد که تصمیم به درخواست از قاضی برای صدور حکم بازرسی اموال ترامپ را شخصا تأیید کرده و گفت که این وزارتخانه تصمیم به تفتیش خانه رئیس‌جمهوری پیشین را موضوعی ساده تلقی نکرده است. او گفت: «در صورت امکان، به‌کارگیری روش‌هایی با مزاحمت کمتر به‌‌عنوان جایگزینی برای بازرسی و محدودکردن دامنه هر بازرسی که انجام می‌شود، رویه‌ای استاندارد است». او افزود اطلاعاتی که به‌تازگی فاش کرده بود «تمام چیزی است که اکنون می‌تواند بگوید. اطلاعات بیشتر به شیوه مناسب و در زمان مناسب منتشر خواهد شد». گارلند همچنین حملات ترامپ و متحدانش به مأموران اف‌بی‌آی در روزهای پس از علنی‌شدن تفتیش املاکش را محکوم کرد.

مانع بازگشت ترامپ؟

ترامپ تفتیش خانه‌اش را «حمله ارتش» اف‌بی‌آی توصیف کرده است و هم او و هم وکلایش ادعا کرده‌اند مأموران اف‌بی‌آی ممکن است با استفاده از دسترسی‌‌ای که حکم تفتیش به آنها داده است، مدارکی را در ملک او جاسازی کرده باشند. همچنین مجریان قانون در همان روز مرد مسلحی را کشتند که دفتر میدانی اف‌بی‌آی سینسیناتی را تهدید کرده بود. ریکی شیفر، ۴۲‌ساله، پس از آنکه پلیس تلاش کرد تا به‌ صورت مسالمت‌آمیز و گفت‌و‌گو به این حادثه پایان دهد، به ضرب گلوله کشته شد.

دونالد ترامپ در اولین واکنش پس از انتشار حکم تفتیش اقامتگاهش، گزارش‌ها مبنی بر این را که اف‌بی‌آی ادعا می‌کند در حال جست‌وجوی اسناد مربوط به سلاح‌های هسته‌ای در اقامتگاه او در مارالاگو بوده است، یک «فریب» دانست و آن را به ادعاهای چندین‌ساله مبنی بر اینکه او یک عامل روسیه بوده است، تشبیه کرد؛ «مسئله تسلیحات هسته‌ای یک فریب است، درست مانند روسیه، روسیه، روسیه که یک فریب بود، دو استیضاح یک فریب بود، تحقیقات مولر یک فریب بود و خیلی چیزهای دیگر».

رئیس‌جمهور سابق آمریکا مدعی شد که در طرح اتهامات مربوط به سلاح‌های هسته‌ای «همان افراد حیله‌گر درگیر هستند» و این سؤال را مطرح کرد که چرا مأموران اف‌بی‌آی به وکلایش اجازه تماشای بازرسی در مارالاگو را ندادند. او گفت اف‌بی‌آی، تیمش را وادار کرد که «بیرون در گرما منتظر بمانند» و «اجازه نمی‌داد حتی نزدیک شوند». به نوشته اپک‌تایمز، ترامپ همچنین به پرونده‌ای از ادعاهای عمدتا رد‌شده از سوی جاسوس سابق بریتانیایی کریستوفر استیل اشاره کرد که از طرف یک شرکت تحقیقاتی اپوزیسیون استخدام شده بود که به نوبه خود توسط یک شرکت حقوقی همسو با دموکرات‌ها به نمایندگی از ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ استفاده می‌شد. در اواخر سال ۲۰۱۹، بازرس کل وزارت دادگستری، مایکل هوروویتز، متوجه شد وقتی اف‌بی‌آی برای نظارت بر اعضای کمپین ترامپ در سال ۲۰۱۶ درخواست احکام محرمانه داده، اشتباهات و حذفیات متعددی وجود داشته است. در‌ این ‌میان، مارجری تیلور گرین، نماینده جمهوری‌خواه ایالت جورجیا مدعی شده است اف‌بی‌آی به خانه مارالاگو حمله کرده تا کمپین انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۲۴ را مختل کند. گرین گفت: «این حمله بی‌سابقه است؛ زیرا هرگز در تاریخ آمریکا اتفاق نیفتاده است. اسنادی که ترامپ در اختیار دارد، برای دولت فعلی یا اف‌بی‌آی مهم نبود؛ بنابراین ترامپ هیچ اشتباهی انجام نداده است». به گفته گرین، یورش اف‌بی‌آی از الگویی پیروی می‌کند که به سال ۲۰۱۶ بازمی‌گردد، زمانی که دولت اوباما برج ترامپ را شنود کرد. گرین گفت: «نامزدهای ترامپ در میان‌دوره‌ای پیروز خواهند شد و ترامپ در سال ۲۰۲۴ پیروز خواهد شد و این بار، او کاری را که در اولین دوره‌اش آغاز کرده بود، به پایان می‌رساند».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها