|

یورش پلیس فدرال آمریکا به اقامتگاه رئیس‌جمهور سابق آمریکا خبرساز شد

ترامپ زیر ذره‌بین

بازرسی پلیس فدرال آمریکا از محل اقامت دونالد ترامپ در ایالات فلوریدا، باز هم رئیس‌جمهور سابق آمریکا را به صدر اخبار داخل و خارج ایالات متحده بازگرداند.

ترامپ زیر ذره‌بین

بازرسی پلیس فدرال آمریکا از محل اقامت دونالد ترامپ در ایالات فلوریدا، باز هم رئیس‌جمهور سابق آمریکا را به صدر اخبار داخل و خارج ایالات متحده بازگرداند.

دونالد ترامپ که در زمان عملیات بازرسی اف‌بی‌آی از اقامتگاهش، در نیویورک حضور داشت، در بیانیه‌ای «یورش اف‌بی‌آی» به اقامتگاهش را مورد حمله قرار داد و نوشت: «خانه زیبای من، مارالاگو در پالم‌بیچ تحت یورش و تسخیر تیم بزرگی از مأموران اف‌بی‌آی قرار گرفت». او گفت که «پس از همکاری با سازمان‌های دولتی، این یورش از پیش اعلام‌نشده به خانه‌ام غیرضروری و نامناسب بود». این اقدام در حالی انجام شده است که گفته می‌شود دونالد ترامپ خود را برای اعلام نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آماده می‌کند. ترامپ گفت: «این اقدام استفاده از سیستم قضائی به عنوان سلاح و حمله دموکرات‌های چپ رادیکال است که نمی‌خواهند من در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ شرکت کنم».

ترامپ در گفت‌و‌گو با سی‌ان‌ان نگفت که دلیل ورود مأموران به خانه‌اش در سواحل فلوریدا چه بوده است و گفت که مأموران گاوصندوق او را نیز باز کرده‌اند. به گفته او «چنین تعرضی تنها در کشورهای جهان سوم و ناکارآمد اتفاق می‌افتد اما آمریکا هم‌اکنون در رده این کشورها قرار گرفته و دچار فساد است». رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا این اقدام پلیس فدرال آمریکا را با واترگیت و نفوذ مأموران به کمیته ملی دموکرات‌ها مقایسه کرد و پرسید: چه تفاوتی وجود دارد؟ این‌بار دموکرا‌ت‌ها به خانه چهل‌و‌پنجمین رئیس‌جمهوری آمریکا حمله کرده‌اند.

اسناد  موجود  در  اقامتگاه  ترامپ

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که وزارت دادگستری آمریکا در حال بررسی انتقال اطلاعات طبقه‌بندی‌شده به اقامتگاه ترامپ در مارالاگو است. اما روشن نیست که آیا یورش اف‌بی‌آی به خانه ترامپ با این موضوع در ارتباط بوده است یا خیر. با این حال کریستینا باب، وکیل ترامپ تأیید کرد که اف‌بی‌آی اسنادی را از مارالاگو ضبط کرده است.

اریک، پسر ترامپ هم به شبکه فاکس‌نیوز گفت که حکم جست‌وجوی مارالاگو به تحقیقاتی درباره اسناد سازمان «آرشیو ملی» مربوط می‌شود. «آرشیو ملی»، سازمانی دولتی که حفظ اسناد ریاست‌جمهوری را بر عهده دارد، در ماه فوریه از وزارت دادگستری خواست درباره این موضوع تحقیق کند که ترامپ چگونه اسناد رسمی را مدیریت کرده است. آرشیو ملی در آن زمان گفت که 15 جعبه را از مارالاگو پس گرفته که برخی از آنها حاوی اسناد محرمانه بوده است. رؤسای جمهور آمریکا براساس قانون موظف هستند همه نامه‌ها، اسناد کاری و ایمیل‌های خود را به «آرشیو ملی» منتقل کنند. اما مقام‌ها می‌گویند رئیس‌جمهور سابق به طور غیرقانونی خیلی از اسناد را پاره کرده است. آرشیو ملی می‌گوید مجبور شده خیلی از این اسناد را دوباره با چسب بچسباند. ترامپ در آن زمان این گزارش‌ها را «خبر جعلی» خوانده بود. برگه جست‌وجوی فدرال را باید یک قاضی امضا کرده باشد. سازمان‌‌های مجری قانون باید شواهدی ارائه کنند که جست‌و‌جو احتمالا به یافتن شواهد نقض قانون منجر خواهد شد. یک مقام پلیس که از او نام برده نشده به سی‌بی‌اس گفت در جریان این جست‌وجو چندین جعبه از مارالاگو منتقل شد. علاوه بر تحقیقات مربوط به آرشیو ملی، یک کمیته ویژه مجلس نمایندگان هم ادعا کرده است که یورش روز ششم ژانویه ۲۰۲۱ به کنگره – زمانی که هواداران ترامپ سعی کردند مانع تصدیق نتیجه انتخابات و پیروزی بایدن شوند – بخشی از توطئه‌ای از سوی رئیس‌جمهور سابق برای ماندن در قدرت بود. قانون‌گذاران عضو این کمیته گفته‌اند که ممکن است شواهد کافی برای متهم‌کردن ترامپ به مواردی چون کارشکنی در کار کنگره، توطئه برای کلاهبرداری از مردم آمریکا یا نفوذ در شاهدان وجود داشته باشد. وزارت دادگستری آمریکا گفته است که در حال بررسی اقدامات ترامپ برای زیر سؤال بردن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ هستند. مریک گارلند، وزیر دادگستری آمریکا، ماه پیش در پاسخ به سؤال شبکه ان‌بی‌سی که آیا نگران طرح اتهامات احتمالی علیه رئیس‌جمهور سابق است فقط گفت که او قصد ندارد اجازه دهد کسی از پاسخ‌گویی بگریزد.

درباره  مارالاگو

خبر یورش اف‌بی‌آی به اقامتگاه رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده، یک بار دیگر نام «مارالاگو» را سر زبان‌ها انداخت. این اولین‌بار نیست که موضوع خانه ساحلی دونالد ترامپ در رسانه‌ها مطرح می‌شود. پیش از این نیز نام این بنای معروف در موقعیت‌های مختلفی به سرخط خبرها راه یافته بود. عمارت تاریخی مارالاگو را یک زن ثروتمند و نیکوکار آمریکایی به نام مارجری مری‌ودر پست که فعال اجتماعی بود و همسرش، ادوارد اف هوتون، در طول سال‌های ۱۹۲۴ تا ۱۹۲۷ با هزینه‌ای بیش از هفت میلیون دلار، بنا کردند. مارجری چندین سال جست‌وجو کرد تا مکان مناسبی بین اقیانوس و دریاچه ورت پیدا کند. نام این عمارت نیز برگرفته از همین موضوع است؛ Mar-a-Lago در زبان اسپانیایی به معنی «دریا تا دریاچه» است. مارالاگو عمارتی است که در ۱۰ هزار مترمربع زمین بنا شده و ۱۲۶ اتاق دارد؛ ۵۸ اتاق خواب، ۳۳ حمام، سه پناهگاه و برخی فضاهای کاربردی دیگر. کل این ملک تقریبا در ۲۰ هکتار واقع شده است که زمین چمن اطراف را نیز شامل می‌شود.

معماری بیرونی این سازه را که در برابر توفان مقاوم است، ماریون سیمز وایت و معماری و طراحی داخلی را جوزف اوربان بر عهده داشت. در ۱۸ آوریل ۲۰۱۲، اعضای مؤسسه آمریکایی معماران بخش فلوریدا، مارالاگو را در رتبه پنجم فهرست «۱۰۰ سال معماری فلوریدا» قرار دادند. به نوشته ایندیپندنت، این زوج خانه زیبای مارالاگو را به‌عنوان اقامتگاهی زمستانی برای رؤسای‌ جمهور آمریکا و میهمان‌های خارجی آنها در نظر گرفته بودند. در سال ۱۹۷۲، کنگره این ملک را در فهرست ملی اماکن تاریخی قرار داد و پس از درگذشت مارجری در سال ۱۹۷۳، به دولت فدرال واگذار شد؛ اما پس از مرگ این زن نیکوکار، رؤسای‌ جمهوری مختلف آمریکا از استفاده از ملک او خودداری کردند. شرایط نگهداری مارالاگو که به عنوان یک بنای تاریخی ملی اعلام شده بود، دشوار بود و نگرانی بابت به‌خطر‌افتادن این عمارت سبب شد مسئولیت آن دوباره به بنیاد مارجری برگردد. سپس در سال ۱۹۸۵، دونالد ترامپ آن را خریداری کرد. مارالاگو که در سال‌های اخیر به «کاخ سفید زمستانی» نیز شهرت یافته، عمارت موردعلاقه دونالد ترامپ است. ترامپ پس از خرید این ملک در سال ۱۹۸۵، تا سال ۱۹۹۵ از آن به عنوان یک اقامتگاه خصوصی استفاده کرد. سپس، در آوریل ۱۹۹۵، آن را به باشگاه مارالاگو تبدیل کرد؛ با این حال بخشی از آن را برای استفاده شخصی خانواده‌اش، خصوصی نگه داشت. ترامپ پس از ترک کاخ سفید، از واشنگتن به مارالاگو رفت تا سال‌های پسا‌ریاست‌جمهوری‌ خود را آنجا سپری کند؛ هرچند در این زمینه با چالش‌هایی حقوقی مواجه شد. در ژانویه ۲۰۲۱ برخی رسانه‌ها به نقل از شهرداری پالم بیچ نوشتند که دونالد ترامپ از زمان تبدیل این خانه به باشگاه خصوصی در سال ۱۹۹۳، توافق قانونی‌ خود با مقام‌های محلی را رعایت نکرده است و برخی از همسایگان از این موضوع شکایت دارند.

ترامپ در سال ۱۹۹۳، برای اداره کازینوهای خود و تأمین هزینه نگهداری از مارالاگو که آن هنگام محل سکونت خصوصی‌اش بود، با مشکلات مالی روبه‌رو شد. در پی این مسئله، او با شهرداری پالم بیچ درمورد «استفاده استثنائی و ویژه» برای تبدیل مارالاگو به یک باشگاه خصوصی به توافق رسید. در این موافقت‌نامه آمده بود که مارالاگو تنها برای اسکان ۱۰ میهمان مجوز دارد؛ مشروط بر اینکه مدت اقامت آنها از یک هفته و سه بار در سال تجاوز نکند؛ اما همسایگان اعتراض کردند که ترامپ پیش از رسیدن به مقام ریاست‌جمهوری و در طول تصدی این سمت، از مفاد این توافق سرپیچی کرده است.

ترامپ با بنیاد ملی حفظ میراث تاریخی که نهادی خصوصی برای حفظ میراث تاریخی است هم قراردادی امضا کرد و حق استفاده از مارالاگو را برای همیشه به «هر منظور دیگری جز باشگاه خصوصی» واگذار کرد. با توجه به این موضوع، ساکنان پالم بیچ اعتراض دارند که رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا از نظر حقوقی نمی‌تواند از این ملک هم به‌عنوان باشگاه و هم به عنوان محل اقامت استفاده کند.

ارزش  مارالاگو

دونالد ترامپ سال ۲۰۰۴ در کتاب خود به نام «مثل یک میلیاردر فکر کن»، درباره عمارت مارالاگو نوشت: «به محض اینکه آن را دیدم، تصمیم گرفتم در آن محوطه باشکوه قدم بزنم. من دید درستی به آن داشتم و در یک زمان‌بندی مناسب موفق شدم آن را بخرم». به نظر می‌رسد زمان‌بندی ترامپ در سال ۱۹۸۵ واقعا درست بود زیرا او توانست مارالاگو را با قیمت تقریبی ۱۰ میلیون دلار تصاحب کند. این در حالی است که بر اساس آنچه در وب‌سایت این بنا آمده است، محوطه‌ای که مارالاگو در آن قرار دارد، اکنون باارزش‌ترین قطعه زمین در فلوریدا محسوب می‌شود. در سال ۲۰۱۸، مجله فوربس ارزش مارالاگو را ۱۶۰ میلیون دلار ارزیابی کرد؛ یعنی ۱۶ برابر مبلغی که ترامپ برای آن پرداخت.

مارالاگو دومین عمارت بزرگ در ایالت فلوریداست. این بنا تنها باشگاه خصوصی در جهان است که جایزه معتبر الماس شش ستاره را از آکادمی علوم میهمان‌نوازی آمریکا دریافت کرده است و به عنوان یکی از پرطرفدارترین باشگاه‌های خصوصی در جهان شناخته می‌شود. هزینه عضویت در باشگاه مارالاگو در وب‌سایت این بنا ذکر نشده اما آن‌طورکه گفته می‌شود، برای عضویت در چنین مکانی باید ابتدا رقمی در حدود ۲۰۰ هزار دلار و سپس ۱۴ هزار دلار در سال پرداخت.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها