|

واکنش مدیران شهری به مرگ کودک 4‌ساله در فضای سبز حاشیه بزرگراه بسیج

نگرانی برای بازداشت شهردار

چاه 50‌متری بدون سرپوش در فضای سبز حاشیه بزرگراه بسیج، کودک چهار‌ساله را می‌بلعد و نیروهای امدادی تن نیمه‌جانش را بیرون می‌کشند

نگرانی برای بازداشت شهردار
نورا حسینی خبرنگار گروه جامعه روزنامه شرق

 نورا حسینی: چاه 50‌متری بدون سرپوش در فضای سبز حاشیه بزرگراه بسیج، کودک چهار‌ساله را می‌بلعد و نیروهای امدادی تن نیمه‌جانش را بیرون می‌کشند. حالا مدیران شهری نگران بازداشت شهردار منطقه 15 هستند و سخنگوی شهردار تهران هم یادآوری می‌کند میدان افسریه در سال 72 و در زمان آقای کرباسچی ایجاد شده است! حالا دیگر جانی در بدن این کودک چهار‌ساله نیست و دادستانی به‌سرعت دستور بازداشت شهردار منطقه 15، شهردار ناحیه و پیمانکار فضای سبز محل حادثه را می‌دهد.

علی صالحی، دادستان تهران، به خبرگزاری میزان گفته است که پس از اطلاع از وقوع این حادثه با صدور دستوری و با قید فوریت، پرونده‌ای با تعیین کارشناس مربوطه برای بررسی علت وقوع حادثه مذکور تشکیل و پس از اخذ نظر کارشناسی، بلافاصله دستور بازداشت شهردار منطقه ۱۵ تهران، شهردار ناحیه و پیمانکار فضای سبز محل وقوع حادثه صادر شد. تأکید بر این است که مدیران شهری از وجود این چاله بی‌اطلاع بوده‌اند؛ اما خبرگزاری رکنا به نقل از میثم حسین‌پور، بازپرس ویژه قتل تهران، نوشته است: در بررسی‌ها مشخص شد دختر‌بچه چهار‌ساله به مدت ۲۰ دقیقه در چاه ۴۶‌متری بوده که منجر به مرگ او شد. بنا بر تحقیقات به‌عمل‌آمده، سه روز قبل از حادثه، شهردار از فضای سبز بازدید کرده و این چاه را دیده بود. بر اساس خبر رکنا، شهردار منطقه قصد داشت با تودیع وثیقه آزاد شود، اما به دلیل اینکه سند ارائه‌شده مربوط به زمین‌های شهرداری بود، بازپرس آن را نپذیرفت. تحقیقات این پرونده در شعبه چهارم بازپرسی دادسرای جنایی تهران ادامه دارد. این بخش از گزارش را مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز تأیید می‌کند. او به خبرنگاران گفته است خبر بازداشت شهردار منطقه صحت دارد و شهردار بازداشت شده است. البته هنوز وثیقه از سوی شهرداری تهران مورد قبول واقع نشده و اعلام شده وثیقه باید شخصی و نقدی باشد.

به گفته او این کودک در بوستان در چاه سقوط نکرده، بلکه رمپ و لوپی در کنار بزرگراه بسیج وجود داشته که اساسا محلی برای استراحت و رفت‌و‌آمد نیست. اگرچه قسمتی از آن چمن بوده، اما بوستان و جای استراحت محسوب نمی‌شود، بلکه برعکس جای خطرناک و مسیر اتومبیل و حرکت خودروها بوده که این اتفاق رخ داده است. علت ریزش، قناتی بوده که در ابتدا ۳۰ متر و بعدا به‌مرور به ۵۰ متر رسیده است. احداث رمپ و لوپ محل حادثه نیز مربوط به دهه ۷۰ است که متأسفانه در نهایت این اتفاق رخ داده است. هنوز از طریق شورا مکاتبه‌ای در این زمینه انجام نشده است. بی‌تردید پس از فروکش‌‌کردن فضاسازی‌های خبری، موضوع روشن و شفاف خواهد شد؛ چرا‌که شهردار منطقه قصوری نداشته است.

مطهر محمدخانی، سخنگوی شهردار تهران که یکی از همراهان شهردار تهران در سفر به عراق بوده، دو روز پس ازحادثه، در گفت‌وگو با ایسنا تلاش می‌کند به تناقضات خبری این حادثه که در حد زمان مرگ کودک است، بپردازد. او گفته است: بعد از وقوع حادثه، عوامل آتش‌نشانی در محل حاضر شدند و دختربچه را از عمق بیش از ۳۰ متری چاه بیرون آوردند و تحویل عوامل اورژانس دادند. اورژانس زمانی مصدوم را تحویل می‌گیرد که هنوز زنده است و علائم حیاتی دارد؛ پس این اخبار جعلی که بعد از فوت دختربچه عملیات نجات او انجام شده، صحت ندارد و قبل از فوت او آتش‌نشانان او را از چاه بیرون کشیدند. سخنگوی شهرداری تهران ادامه داده است: میدان افسریه در سال ۷۱، 72 در زمان مدیریت آقای کرباسچی ساخته شده و در آن زمان خانه‌ها و املاک از سوی شهرداری خریداری و بعد از مسطح‌کردن خانه‌ها آن را به میدان فعلی افسریه تبدیل کردند. باید چاه‌هایی که در این منازل می‌بود، از سوی شهرداری با دقت با روش‌های منطقی پر می‌شد؛ اما ظاهرا آن چاه یا قنات یا هر چیزی که باعث بروز این حادثه شده، پر نشده است و تنها سطح رویی آن پر شده و بعد نیز روی آن چمن‌کاری صورت گرفته است. درخصوص اینکه چرا این کم‌کاری در 30 سال گذشته برطرف نشده و امکان تکرار چنین حوادثی در تهران وجود دارد، سخنی از سوی مسئولان شهری گفته نشده است.

محمد‌خانی در ادامه گفت‌وگویش از برخورد فوری قوه قضائیه گلایه کرده و گفته است:‌ برخورد با شهردار منطقه مسبوق به سابقه نیست و بازداشت شهردار منطقه در خدمات‌رسانی به مردم محلات مشکلاتی ایجاد می‌کند و وقتی هنوز تحقیقات کامل نشده، برخورد با بالاترین مقام منطقه چه معنایی دارد؟

موضوعی که مورد اشاره پرویز سروری در صحن شورای شهر تهران نیز بود. او با بیان اینکه ما قوه قضائیه فعلی را انقلابی و بسیار میدانی می‌دانیم که هر روز در میدان و برای حل مشکلات مردم سر از پا نمی‌شناسند، گفت: دیروز اتفاقی رخ داد که تعجب ما را برانگیخت؛ چرا‌که ما توقع بیشتری داشتیم و جای سؤال است که چرا باید شهردار منطقه که جزء شهرداران انقلابی زحمتکش و مؤثر است و همچنین مسئول فضای سبز منطقه بازداشت شوند.

سروری با بیان اینکه اگر یادتان باشد در آن محدوده میدان افسریه نبوده و بر اساس طرحی در سال ۷۲ خانه‌ها خریداری و تبدیل به یک میدان راه‌گشا شده، گفت: شهرداران باید علم غیب داشته باشند که زیر زمین چه خبر است؟ این محدوده رمپ و لوپ بوده و بوستانی نبوده است و هنوز اطلاعی نداریم که این چاه خانه بوده یا یک چیز دیگر. نایب‌رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه یک نفر که فرزند همه ما است، جان خود را از دست داده، گفت: اما الان چرا باید شهردار منطقه، شهردار ناحیه و مسئول فضای سبز بازداشت شوند؟ برای چه باید جسارت و کارآمدی را بگیریم و مدیران شهری با استرس کار کنند تا مبادا در منطقه چندهکتاری خارج از اراده‌شان اتفاقی رخ بدهد و به زندان بروند و مدام نگران باشند. آیا در پی بازداشت شهرداران می‌توانیم از آنها کارآمدی بخواهیم؟ آیا آنها می‌توانند کار خود را به‌خوبی ادامه دهند؟ کارآمدی یعنی مبارزه با فساد، رانت و رضایت‌مندی مردم اما حالا اگر شهرداری تصور کند هر لحظه ممکن است پایش به زندان برسد، آیا می‌توانیم از او کارآمدی بخواهیم؟ شهردار می‌گوید چرا خودم را به آب و آتش بزنم و بروم به جای کار‌کردن، بگردم که نکند زمین دهن باز کند و به زندان بروم. ما از این قوه عدالت‌محور انتظار داریم  به ما کمک کنند و انتظار داشتیم با صبر بیشتری با این مسئله برخورد کنند.

نباید بنگاه‌دارها برای شهر تصمیم‌گیری کنند

در صحن روز گذشته شورای شهر تهران به موضوع پیاده‌راه 17 شهریور هم اشاره شد. سید‌جعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران، از تخریب پیاده‌راه ١٧ شهریور از سوی شهرداری منطقه ١٢ خبر داد و گفت:‌ شورای اسلامی شهر تهران به فوریت و قاطعانه درخصوص توقف هرگونه عملیات عمرانی، تا زمان بررسی دقیق در کمیسیون‌های مربوطه، ارزیابی ضرر و زیان شهرداری مربوطه به سرمایه‌های شهری و تعیین تکلیف خاطیان و در صورت لزوم ارجاع پرونده تخلف صورت‌گرفته به مقام قضائی اقدام کند. 

او ادامه داد: متأسفانه شاهد بودیم بدون کسب مجوز از شورای شهر تهران و کمیسیون ماده ٥ که مسئولیت تغییر کاربری را داشته، در یک اقدام عجیب و سؤال‌برانگیز از سوی شهرداری منطقه ١٢ با جداسازی کف‌پوش‌های سنگی اقدام به تخریب این خیابان شده و مسیر برای خودروها باز شده است. مشخص نیست شهردار منطقه ١٢ با کدام تشخیص، مطالعات و کار کارشناسی و البته با کسب اجازه از کدام تشکیلات مسئول در شهرداری تهران، برخلاف مصوبات موجود و در‌عین‌حال مخالفت صریح معاونت حمل‌ونقل و ترافیک اقدام به تخریب این خیابان کرده است. تصمیمات خلق‌الساعه غیر‌قانونی و غیر‌کارشناسی، منجر به تخریب سرمایه‌های شهر و توهین به مصوبات شورای شهر و اسناد بالادستی شده است و حتما درخصوص تضییع حق مردم و تاراج سرمایه‌های شهر مماشات نمی‌کنیم. تشکری‌هاشمی اضافه کرد: تخلف از برنامه پنج‌ساله سوم شهرداری، نقض کمیسیون ماده ٥، اقدام به تخریب برخلاف مطالعات پشتیبان، نادیده‌گرفتن نظر تخصصی معاونت حمل‌ونقل و حوزه زیباسازی و وارد‌آمدن خسارات گسترده به تأسیسات و سرمایه‌هاى شهری به‌عنوان تخلف از سوی شهرداری منطقه ١٢ محرز و آشکار است. مهدی بابایی، نایب‌رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، درباره پیاده‌راه ۱۷ شهریور، در مخالفت با سخنان تشکری گفت که تعداد زیادی از شهروندان و کسبه در خیابان ۱۷ شهریور ورشکست شدند. او گفت: ۸۰ درصد کسبه خیابان، فروشنده‌های خودرو بودند که ورشکست شده و دچار تبعات اجتماعی و اقتصادی شدند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: اگر می‌خواهیم از کسی به مقامات قضائی شکایت کنیم، باید متخلفانی را به مقامات قضائی معرفی کنیم که این پروژه شکست‌خورده را اجرا کرده و مردم را معذب کردند.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز تأکید کرد: مطالعات اولیه‌ای صورت گرفته بود که مراسمات آیینی در این منطقه برگزار شود که چون سابقه چندانی نداشت، با استقبال مواجه نشد؛ اما نباید به‌طور ناگهانی به برچیدن سنگ‌های این پیاده‌راه اقدام می‌شد و باید مشورتی در این زمینه صورت می‌گرفت. وقتی خیابان‌های ما تکمیل نیست و نسبت آن با واحدهای مسکونی رعایت نشده، نمی‌توانیم بگوییم که بزرگراه ایجاد نشود. خیابان‌های دیگر کشورها تکمیل شده و نیازی به بزرگراه ندارند.

چمران با تأکید بر اینکه نباید دچار افراط و تفریط شویم، گفت: بخشی از این خیابان باز شد و بخش دیگر آن بسته باقی ماند. درخواست من این است اقدامی که در خیابان ۱۷ شهریور انجام شده، به صورت تخصصی در کمیسیون مربوطه بررسی شود.

تشکری‌هاشمی هم در پاسخ به منتقدان تأکید کرد بحث نادیده‌گرفتن قانون و مصوبات قانونی است که این پروژه بر اساس‌آن ساخته شده است و نباید گذاشت بنگاه‌دارها برای شهر تصمیم بگیرند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها