|

سرکشی دوباره کرونا

آرامشی که دوباره ترس جایش را می‌گیرد؛ آدم‌هایی که نگرانی از ابتلا به این ویروس سیاه را در خود خفه کرده بودند، حالا با افزایش تعداد مبتلاهای کرونا روبه‌رو می‌شوند و بیمارستان‌ها هم خبر از افزایش تعداد موارد سرپایی و بستری می‌دهند؛ خبری که در صورت عدم مراقبت، همیشه منجر به افزایش تعداد فوتی‌های کرونا شده است

سرکشی دوباره کرونا
نسترن فرخه خبرنگار گروه جامعه روزنامه شرق

نسترن فرخه: آرامشی که دوباره ترس جایش را می‌گیرد؛ آدم‌هایی که نگرانی از ابتلا به این ویروس سیاه را در خود خفه کرده بودند، حالا با افزایش تعداد مبتلاهای کرونا روبه‌رو می‌شوند و بیمارستان‌ها هم خبر از افزایش تعداد موارد سرپایی و بستری می‌دهند؛ خبری که در صورت عدم مراقبت، همیشه منجر به افزایش تعداد فوتی‌های کرونا شده است. روزهای بسیاری بود که مردم در سطح شهر کمتر از ماسک و مراقبت‌‌های بهداشتی استفاده می‌کردند و آرام‌آرام در حال آماده‌شدن برای یک زندگی عادی به سبک قبل از کرونا بودند، حتی چندروزی هم تعداد فوتی‌های کرونا در کشور به صفر رسید و از همین روی بسیاری از جشن پایان کرونا صحبت می‌کردند. اما در دو هفته اخیر به مرور شاهد افزایش آمار بودیم؛ به شکلی که دیروز بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، هزارو ۸۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۱۵۰ نفر از آنها بستری شدند که از این بین چهار نفر هم فوت کردند.

با وجود آنکه بسیاری از مبتلاها تست پی‌سی‌آر نمی‌دهند و در خانه تحت مراقبت قرار می‌گیرند، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور که ثبت شده به هفت‌میلیون‌و‌۲۴۱‌هزار‌و ۶۴۸ نفر رسیده است. همچنین علی ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز تأکید دارد که باید درباره این تفکر مردم که کرونا تمام شده، هشدار و تذکر داده شود. همین اتفاق در کشورهای دیگر هم افتاد، مثلا در امارات متحده میزان شیوع کرونا در دو، سه هفته اخیر افزایش پیدا کرده که دلیل اصلی آن عدم رعایت مراقبت‌های بهداشتی و تفکرات اشتباه بوده است.

در روزهای گذشته بسیاری از متخصصان هشدار برای کنترل دقیق بیماری را دادند؛ مانند حمید سوری، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا که با اشاره به سه‌برابر‌شدن آمار کرونا در کشور و احتمال دورقمی‌شدن آمار فوتی‌ها در هفته‌های آینده، گفته بود: اگر واکنش سریع و مؤثری صورت نگیرد، ممکن است در هفته‌های آینده تجربه ناگوار سال ۱۳۹۸ و سال گذشته در کشور تکرار شود. پیام طبرسی نیز عنوان کرده بود اکنون مجددا روی شاخه بالارونده بیماری هستیم و به نظر می‌رسد این وضعیت، آغاز یک پیک باشد. از آنجایی که رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش یافته، ممکن است افراد زیادی درگیر بیماری شوند و وقتی جمعیت بالایی درگیر بیماری شود، مطمئنا عوارض، مرگ‌ومیر و بستری در آی‌سی‌یو بیشتر می‌شود.

دز سوم واکسن را تزریق کنید

علی ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به افزایش شیوع مجدد ویروس کرونا در کشور و همچنین دیگر کشورها در گفت‌وگو با «شرق» می‌گوید: توجه کنید ما از آن آرامش و ثباتی که در خرداد داشتیم، فاصله گرفتیم و الان حدود 10 روزی می‌شود که موارد مثبت سرپایی و تعداد بستری‌ها افزایش پیدا کرده است؛ بنابراین باید منتظر خیز جدید باشیم که البته دلایل مختلفی هم دارد. با توجه به تجربه‌ای که در این مدت پیدا کردیم، می‌توانیم جلوی این خیز را بگیریم. یکی از علت‌های این شیوع مجدد ورود شاخه جدید واریانت اومیکرون به ایران است؛ کما‌اینکه مدتی پیش همین اتفاق برای کشورهای دیگر هم افتاد و حالا ما هم در کشور شاهدش هستیم که منجر به افزایش میزان ابتلا شده است. در‌حال‌حاضر از شش منطقه سازمان جهانی بهداشت، چهار منطقه جغرافیایی افزایش شیوع کووید را در خود دیده است. ناجی اضافه می‌کند: حال به این نکته توجه کنید که به دلیل درک اشتباه و پیغام‌های اشتباه به مردم که گفته می‌شد کرونا تمام شده، مراقبت‌ها کمتر شد؛ در‌صورتی‌که این‌طور نبود. الان هم طبق آمار وزارت بهداشت، میزان استفاده از ماسک مردم به‌شدت کاهش پیدا کرده و این یک زنگ خطر است. طبق آخرین اطلاعات ستاد مبارزه با کرونا، باید همچنان در فضاهای بسته و جاهایی که ازدحام جمعیت وجود دارد، ماسک بزنیم؛ در‌صورتی‌که خیلی از مردم فکر می‌کنند کرونا تمام شده و ماسک‌ها را برداشته‌اند. در کنار این تأکید می‌کنم استفاده از دز سوم واکسن کرونا بسیار اهمیت دارد، ولی حدود ۳۰ و خرده‌ایی درصد هنوز دز سوم را تزریق نکردند تا در برابر شدت بیماری و مرگ‌و‌میر مقاوم شوند. همچنین شاهد آمار پایین واکسیناسیون بین کودکان و نوجوانان هستیم. همه این مسائل می‌تواند بر شدت شیوع مؤثر باشد و از مردم می‌خواهیم تا همچنان استفاده از ماسک را جدی بگیرند.

فعلا نیازی به ایجاد محدودیت نیست

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در جواب اینکه آیا لزومی دارد دوباره محدودیت‌ها برقرار شود، ادامه می‌دهد: فعلا طبق آمار میزان شیوع و تعداد فوتی‌ها نیازی به این کار نیست، ولی در‌هر‌حال باید مراقبت‌ها جدی گرفته شود و جلوی آن را بگیریم. وقتی شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ویروس در‌حال افزایش است، با راهکارهایی می‌توانیم مانع گسترش آن شویم، ولی نه در آن حد که محدودیت‌هایی را مجدد اعمال کنیم. باز‌هم تأکید می‌کنم حتما دز آخر را افرادی که تزریق نکردند، تزریق کنند و در فضاهای بسته مراقبت بیشتری داشته باشند.

درباره تمام‌نشدن کرونا هشدار دهند

ناجی با تأکید بر تمام‌نشدن شیوع و ابتلا به کرونا می‌گوید: باید نسبت به این تفکر مردم که کرونا تمام شده هشدار و تذکر داده شود. همین اتفاق در کشورهای دیگر هم افتاد، مثلا در امارات متحده میزان شیوع کرونا در دو، سه هفته اخیر افزایش پیدا کرده که دلیل اصلی آن عدم رعایت مراقبت‌های بهداشتی و تفکرات اشتباه بوده است.

فعلا لزومی به بستن مرزها نیست

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره اینکه نیازی به محدودیت رفت‌و‌آمد مرزی است یا نه، می‌گوید: حقیقت این است که بستن مرز در این شرایط کار سختی است و واریانت‌های مختلف هم در‌حال چرخش هستند. تجربه نشان داده کنترل مرزها در این شرایط کار سختی است و واریانت‌ها غیر‌قابل‌کنترل هستند. همین که افراد را در فرودگاه کنترل کنند که واکسن زدند یا نه، آزمایش کنند اگر جواب مثبت بود برگردانند، بسیار مؤثر خواهد بود.

احتمال فراخوان برای دزهای جدید

ناجی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود تولید برخی واکسن‌های داخل متوقف شده، آیا در صورت نیاز به دزهای چهار و پنج، می‌توان روی این واکسن‌ها حسابی داشت؟ اضافه می‌کند: اول بگویم برای این موضوع باید وزارت بهداشت توضیحات کاملی بدهد، ولی قابل ذکر است که چند واکسن خوب داخلی داریم مثل پاستوکووک که می‌توان روی آنها به‌عنوان یک منبع داخلی حساب کرد. اگر هم نیاز به واکسن خارجی بود که وارد می‌کنیم. الان دو تا سه تولید واکسن فعال در ایران داریم که پیش‌تر هم سابقه خوبی در تولید داشتند، ولی از بقیه واکسن‌ها چیزی نمی‌دانم. همچنین احتمال فراخوانی برای دز چهار وجود دارد و فعلا باید روی دز سوم کار شود تا آنهایی که هنوز تزریق نکرده‌اند اقدام کنند و احتمال فراخوان دز بعدی برای کادر درمان، افراد با سن بالا و کسانی که ایمنی کمی دارند وجود دارد. من بازهم تأکید می‌کنم مردم مراقبت‌ها را جدی بگیرند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها