|

«شرق» در گفت‌وگو با صبغت‌الله احمدی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی افغانستان، بررسی کرد

مقاومت دره پنجشیر

دره پنجشیر در شمال افغانستان تنها نقطه باقی‌مانده از این کشور است که در مقابل طالبان مقاومت می‌کند. پنجشیر در مقاومت تاریخی طولانی دارد. احمد شاه مسعود، فرمانده اسطوره‌ای افغانستان سال‌ها در این دره می‌جنگید. حالا و پس از سیطره دوباره طالبان بر افغانستان احمد مسعود پسر او راه پدر را در پیش گرفته و نیرویی نظامی را شکل داده که در مقاومت دوم در مقابل طالبان ایستاده‌اند.

مقاومت دره پنجشیر

‌منیژه موذن: دره پنجشیر در شمال افغانستان تنها نقطه باقی‌مانده از این کشور است که در مقابل طالبان مقاومت می‌کند. پنجشیر در مقاومت تاریخی طولانی دارد. احمد شاه مسعود، فرمانده اسطوره‌ای افغانستان سال‌ها در این دره می‌جنگید. حالا و پس از سیطره دوباره طالبان بر افغانستان احمد مسعود پسر او راه پدر را در پیش گرفته و نیرویی نظامی را شکل داده که در مقاومت دوم در مقابل طالبان ایستاده‌اند. صبغت‌الله احمدی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی افغانستان، در مصاحبه با «شرق» از اهداف و روش مبارزه این گروه و آینده افغانستان می‌گوید.

‌جبهه مقاومت دوم چطور تشکیل شد؟

البته این ادامه مبارزات چندین دهه‌ای مردم افغانستان است اما جبهه مقاومت دوم درست پس از سقوط کابل، در ولایت پنجشیر به خاطر دفاع از عزت و شرف مردم افغانستان، به خاطر دفاع از ارزش‌های مردم افغانستان و به خاطر عدالت ایجاد شد.

‌انگیزه اعضای جبهه مقاومت برای جنگیدن چیست؟

انگیزه‌ها زیاد است. جبهه مقاومت ملی افغانستان به خاطر مردم افغانستان ایستاده است. به خاطر زن افغانستان، به خاطر مرد افغانستان و اینکه زنان که نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند نیز باید مانند مردان حق کار، حق تحصیل، حق آزادی داشته باشند و مانند مردان از همه حقوق برخوردار باشند. یک زن باید بتواند به عنوان رئیس‌جمهور در این کشور نامزد شود. یک زن باید بتواند مدیریت جامعه را داشته باشد و مانند مردان در جامعه فعال باشد. اعضای جبهه مقاومت ملی، بیشتر کسانی هستند که در سنگرها می‌جنگند همان افسران با افتخاری هستند که پیش از این در دوره جمهوریت از مردم افغانستان دفاع می‌کردند و حالا هم آمده‌اند تا با هیولایی به نام طالب بجنگند. ما به خاطر حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان، به خاطر آزادی بیان، به خاطر برپاکردن یک نظام مردم‌سالار معتدل اسلامی و غیرمتمرکز که در آن تمام مردم افغانستان، تمامی اقشار خودشان را در ساختار آینده افغانستان ببینند و در همین حال همه مردم افغانستان احساس کنند که بخشی از قدرت سیاسی افغانستان هستند، مبارزه می‌کنیم و این مبارزه ادامه پیدا خواهد کرد و من مطمئن هستم به زودی ما شاهد سرنگونی رژیم مستبد و ظالم گروه طالبان خواهیم بود.

‌در مورد احمد مسعود زیاد شنیده‌ایم اما می‌خواهم از زبان شما در مورد او و جایگاهی که در حال حاضر در جبهه مقاومت دارند، بشنویم.

آقای احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، فرزند قهرمان ملی و فرمانده اسطوره‌ای مردم افغانستان شهید احمد شاه مسعود است. جایگاهش در میان مردم افغانستان بسیار خوب است. در میان کشورهای منطقه هم بسیار خوب است. آقای احمد مسعود می‌توانست مانند بسیاری دیگر به کشوری دیگر برود و یک زندگی آرام برای خودش اختیار کند اما به خاطر مردم افغانستان، به خاطر ارزش‌های مردم افغانستان ایستاده و طبیعتا جایگاه بلندی دارد.

‌در آغاز فعالیت جبهه مقاومت احمد مسعود از کشورهای غربی درخواست کمک کرد. آیا در حال حاضر از کشورهای غربی یا کشورهایی مانند تاجیکستان کمک می‌گیرید؟

مردم افغانستان به ما کمک می‌کنند. ما در هر جایی که حضور داریم مردم افغانستان فرزندانشان را در اختیار جبهه مقاومت ملی قرار می‌دهند تا در برابر طالبان که هر روز به شکنجه، بازداشت و کشتار مردم دست می‌زنند بایستند و از هر لحاظ هم مردم افغانستان ما را حمایت می‌کنند. ما حمایت مردم افغانستان را با خودمان داریم. طبیعتا کشورهای منطقه هم حمایت سیاسی و معنوی می‌کنند. ما با تمام کشورهای منطقه و تمام کشورهای جهان روابط خوب می‌خواهیم داشته باشیم. با خیلی‌ها هم روابط بسیار خوبی داریم. اما ما پشتیبانی‌ای که می‌گیریم پشتیبانی مردم افغانستان است و مردم افغانستان از ما پشتیبانی می‌کنند.

‌درگیری‌ها در پنجشیر ادامه دارد. در حال حاضر وضعیت در مناطق تحت نظارت شما به چه شکل است؟

وضعیت طبیعتا جنگی است اما روحیه مبارزان جبهه مقاومت ملی افغانستان بسیار بالاست. ما در ولایت‌های پنجشیر، بغلان، اندراب، خوس و تخار در این روزها درگیری داشته‌ایم. دشمن تلاش کرده بود مواضع جبهه مقاومت ملی افغانستان را تصرف کند که الحمدلله شکست خورده. بارها شکست خورده و تلفاتشان بسیار سنگین است و روحیه بسیار خوب است و ما امیدمان زیاد است. جبهه در حال گسترش به ولایات دیگر همچون سمنگان، سرپل، بلخ، بدخشان، بادغیست، قندوز، کابل، پروان، کاپیسا، لحمان، ننگرهار و نورستان است و ان‌شاءالله ما به‌زودی خبرهای خوبی خواهیم داشت.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها