|

مجموعه 6جلدی «جنبش بارزان» با تألیف «بهرام ولدبیگی» در اربیل رونمایی شد

آنچه به دست آمده حاصل 150 سال تلاش است

با حضور «مسعود بارزانی»، «نیچیروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان، «مسرور بارزانی» نخست‌وزیر حکومت اقلیم کردستان، دکتر «ریواز فایق» رئیس پارلمان کردستان، وزیران کابینه، «حمه حاجی محمود» از شخصیت‌های سیاسی کُرد، دکتر «کامران یونس» رئیس دانشگاه صلاح‌الدین اربیل، استادان دانشگاه‌های ایران، عراق و اقلیم کردستان و... مجموعه شش‌جلدی «جنبش بارزان» با تألیف «بهرام ولدبیگی» روزنامه‌نگار و پژوهشگر تاریخ معاصر، به همت انستیتو فرهنگی کردستان در تهران و توسط نشر «ثالث» در سالن شهید «سعد عبدالله» در شهر اربیل پایتخت اقلیم کردستان عراق رونمایی شد.

آنچه به دست آمده حاصل 150 سال تلاش است

منصور جهانی: با حضور «مسعود بارزانی»، «نیچیروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان، «مسرور بارزانی» نخست‌وزیر حکومت اقلیم کردستان، دکتر «ریواز فایق» رئیس پارلمان کردستان، وزیران کابینه، «حمه حاجی محمود» از شخصیت‌های سیاسی کُرد، دکتر «کامران یونس» رئیس دانشگاه صلاح‌الدین اربیل، استادان دانشگاه‌های ایران، عراق و اقلیم کردستان و... مجموعه شش‌جلدی «جنبش بارزان» با تألیف «بهرام ولدبیگی» روزنامه‌نگار و پژوهشگر تاریخ معاصر، به همت انستیتو فرهنگی کردستان در تهران و توسط نشر «ثالث» در سالن شهید «سعد عبدالله» در شهر اربیل پایتخت اقلیم کردستان عراق رونمایی شد. در این مراسم، تعدادی از شخصیت‌های علمی و فرهنگی، استادان دانشگاه، نویسندگان و متفکران ایرانی از جمله دکتر صادق زیباکلام، دکتر جلال جلالی‌زاده، محمدعلی جعفریه مدیر نشر «ثالث»، هاشم سلیمی، ماجد روحانی، دکتر هادی مرادی، نعمت زحمتکش، عطا قادری، دکتر کامبیز کریمی، دکتر هاشم هدایتی،  دکتر اردشیر پشنگ، پیمان کاکابرائی، محمود محمودی، فائزه ولدبیگی، انور روشن، سید فتاح مصطفایی، دکتر محمد یعقوبی، صابر مرادی، دکتر احمد نعمتی، فرهاد امین‌پور، دکتر کامبیز ابراهیم‌زاده، دکتر مهری پاکزاد، دکتر جلیل آهنگرنژاد، آمین پاکزاد، صادق سامرئی، کامران محمدرحیمی، دکتر رستم منتی و... حضور داشتند.

  شایسته  است  که  ده‌ها  فیلم  مستند  درباره  «جنبش بارزان»  ساخته  شود

«بختیار شاخی» سرپرست پروژه مجموعه شش‌جلدی «جنبش بارزان» گفت: امروز در این مراسم، گرد هم آمده‌ایم که درباره یکی از رویدادهای بزرگ جنبش آزادی‌خواهی کردستان صحبت کنیم، نبرد زنده‌یاد بارزانی و یاورانش در چندین جنگ نابرابر علیه لشکر سه کشور قدرتمند آن زمان تا عبورشان از رودخانه آراس (ارس)، داستانی است و بحق شایسته آن است که ده‌ها فیلم مستند درباره آنها ساخته شود و ده‌ها کتاب پژوهشی و تاریخی درمورد آنها به نگارش درآید. مجموعه شش‌جلدی «جنبش بارزان» با این عناوین چاپ و منتشر شده‌ و امروز با حضور شما سروران ارجمند، رونمایی می‌شود؛ شیخ «عبدالسلام بارزان» در اسناد ایران و عثمانی به زبان‌های کُردی و فارسی، شیخ «احمد بارزان» در اسناد ایران به زبان‌های کُردی و فارسی، ملا «مصطفی بارزانی» در اسناد ملی ایران به زبان‌ فارسی و همچنین ملا «مصطفی بارزانی» له روانگه روژنامه‌کانی ئیران‌دا به زبان کُردی. به امید خدا در آینده نیز این پروژه، کتاب‌های ارزشمندی دیگر را به علاقه‌مندان کتاب و کتاب‌خوانی و محققان و پژوهشگران دانشگاهی تقدیم می‌کند.

«جنبش بارزان» حرکتی  منطقه‌ای  و  مقطعی  نبوده  است

وی همچنین گفت: نخستین نگاه به این کتاب‌ها این را ثابت می‌کند که «جنبش بارزان» حرکتی منطقه‌ای و مقطعی نبوده است، بلکه زنجیره‌ای متصل و هدفدار بودند که افق آزادی‌‌خواهی و مقابله با هر گونه ظلم و ستم و بیداد آنها را به هم گره زده بود. اسناد این کتاب‌ها که از آرشیو عثمانی و ایران آن زمان، به دستمان رسیده است؛ نقش غیرقابل انکار و مهم این سه شخصیت، حرکت و تأثیرشان بر کل منطقه تا پایتخت حکومت‌داری آن مقطع را به‌خوبی نشان می‌دهد. به همین دلیل، به مأمن، شناسنامه و ریشه قدرتمند تمام جنبش آزادی‌‌خواهی تبدیل شدند.

تقدیم  مجموعه 6 جلدی «جنبش بارزان»  به دفاع  و  مبارزات  مردم ‌ کُرد

در ادامه این برنامه، «بهرام ولدبیگی» پژوهشگر و محقق مجموعه شش‌جلدی «جنبش بارزان» گفت: خیلی خوشحالم و خود را خوشبخت می‌دانم که با ارائه مجموعه شش‌جلدی «جنبش بارزان»، با کمال احترام، تقدیر و تشکر خود را به تاریخ کردستان و همچنین مرکز طولانی‌ترین دوره دفاع و مبارزات مردم کُرد و نیز منطقه بارزان تقدیم کنم. امروز در پرتو علم و پژوهش، 1700 سند رسمی از آرشیو اسناد عثمانی در مرکز اسناد استانبول، مرکز اسناد دیپلماسی وزارت امور خارجه ایران، مرکز اسناد ملی ایران و همچنین اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی ایران را در قالب شش جلد کتاب در مجموع 5292 صفحه درباره سه نماد جنبش‌های کردستان، شامل؛ شیخ «عبدالسلام بارزان»، شیخ «احمد بارزان» و ملا «مصطفی بارزانی» به علاقه‌مندان کتاب و کتاب‌خوانی در ایران و اقلیم کردستان عراق

 تقدیم کردیم.

برنامه  ‌ استراتژیک «نیچیروان   بارزانی»  برای   تاریخ‌نگاری   آکادمیک

وی همچنین گفت: در طول 30 سال گذشته، در دیدارهای اختصاصی و عمومی که در خدمت جناب آقای «مسعود بارزانی» بودیم، دلسوزانه پیگیر توسعه زبان کُردی بوده‌اند و ثبت اسناد تاریخی را نیز وظیفه مهم و ارزشمند برای ما قلمداد کرده‌اند. در سال 2009 جناب آقای «نیچیروان بارزانی» برنامه‌ای راهبردی و استراتژیک برای تاریخ‌نگاری مدرن و آکادمیک روی تاریخ کردستان به ما ارائه کردند. از آن روز، با همکاری تعدادی از تاریخ‌نگاران کردستان ایران، خدا را شکر به مقطع جدیدی از تاریخ‌نگاری کردستان نزدیک می‌شویم. این روزنامه‌نگار باتجربه و پژوهشگر تاریخ معاصر گفت: در طول این سال‌ها به صورت مداوم، از پشتیبانی و راهنمایی‌های جناب آقای «مسعود بارزانی» بهره گرفته‌ایم و پروژه «جنبش بارزان» را به عنوان انقلاب فرهنگی توصیف کرده‌اند. 

کتاب  «بر  تارک  طوفان»  ملا  «مصطفی بارزانی»  به  روایت  مطبوعات  ایران

وی افزود: نخستین جلد از مجموعه‌ شش‌جلدی «جنبش بارزان»، کتاب «بر تارک طوفان» ملا «مصطفی بارزانی» به روایت مطبوعات ایران بود که در 866 صفحه در سال 2015 با حضور شخصیت‌های علمی، سیاسی و فرهنگی کردستان و ایران و همچنین روزنامه‌نگاران رونمایی شد و در سال 2017 کاندیدای کتاب سال ایران بود و در سال 2018 در شهر سنندج به عنوان «کتاب سال کردستان» انتخاب شد. اکثر اسناد تاریخی درباره کُرد و کردستان در مراکز اسناد و کتابخانه‌های خارجی نگهداری می‌شوند؛ بیشتر از هر زمان دیگری در حال حاضر به یک رنسانس همه‌جانبه تاریخی نیاز داریم تا همه اسناد درباره مردم کُرد را جمع‌آوری و در مرکز آرشیو اسناد کردستان آنها را نگهداری کنیم تا به‌صورت علمی درباره آنها تحقیق و پژوهش تاریخی صورت گیرد.

میراث  گران‌بهای  قدیمی  و  ارزشمند  گذشته  را  به  نسل  جدید  انتقال  دهید

در بخش دیگری از این برنامه، پنل تخصصی درمورد مجموعه شش‌جلدی «جنبش بارزان» به قلم «بهرام ولدبیگی» با حضور دکتر «صادق زیباکلام» استاد دانشگاه تهران، دکتر «فرهاد شاکلی» نویسنده و استاد دانشگاه از کشور سوئد، دکتر «علی ته‌ته‌ر» استاد دانشگاه صلاح‌الدین اربیل و دکتر «مهند علی الجبوری» استاد دانشگاه موصل برگزار شد که دکتر «صادق زیباکلام» به‌عنوان نخستین سخنران این نشست گفت: به نظرم بزرگ‌ترین وظیفه «مسعود بارزانی» و «نیچیروان بارزانی» به‌عنوان مسئولان بالای اقلیم کردستان این است که میراث گران‌بهای قدیمی و ازرشمند گذشته خود را به نسل جدید انتقال بدهند. هر‌آنچه در شهرهای اربیل، سلیمانیه و دهوک در اقلیم کردستان به‌ دست آمده است، چقدر مهم و باارزش است و نتیجه 150 سال مبارزه سخت پدران و پدربزرگ‌هایتان از جمله‌ شیخ «عبدالسلام بارزان»، شیخ «احمد بارزان» و ملا «مصطفی بارزانی» بوده است. سؤال اساسی این است که بر این 150 سال، چه چیز دیگری را می‌توان اضافه کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها