|

مصائب تمام‌نشدنی مسکن مهر

احداث فاز ۱۱ پردیس، یکی از پروژه‌‌های مسکن مهر بود که در اواخر دولت احمدی‌نژاد آغاز شد و در زمان انتقال دولت به دوره حسن روحانی و وزارت عباس آخوندی، در‌حالی‌که پیشرفت فیزیکی بین ۷۰ تا ۸۰ درصد داشت، تقریبا به کلی رها شد و سال‌ها معلق ماند تا زمان وزارت محمد اسلامی که با شیبی کند دوباره فعال شد؛ اگرچه علیرغم وعده‌های مکرر، نهایتا در این دوره نیز به سرانجام نرسید.

مصائب تمام‌نشدنی مسکن مهر

مهدی نورزاد: احداث فاز ۱۱ پردیس، یکی از پروژه‌‌های مسکن مهر بود که در اواخر دولت احمدی‌نژاد آغاز شد و در زمان انتقال دولت به دوره حسن روحانی و وزارت عباس آخوندی، در‌حالی‌که پیشرفت فیزیکی بین ۷۰ تا ۸۰ درصد داشت، تقریبا به کلی رها شد و سال‌ها معلق ماند تا زمان وزارت محمد اسلامی که با شیبی کند دوباره فعال شد؛ اگرچه علیرغم وعده‌های مکرر، نهایتا در این دوره نیز به سرانجام نرسید. حالا بسیاری از مالکان این واحدهای مسکونی سال‌هاست بلاتکلیف هستند و ارزش پول آنها بیش از یک دهه است که با سقوط قابل توجه مواجه شده است. حال اگر فکر می‌کنید که اجحاف در حق متقاضیان مسکن مهر فاز ۱۱ به همین جا ختم شد، بهتر است ادامه مطلب را که تاریخچه‌ای مختصر از کل ماجرا در هشت پرده است، بخوانید و اگرچه شاید در پایان تعجب کنید‌ اما آنچه پیش‌روی شماست منطبق بر حقایق است:

۱. در ابتدا قرار بود آورده متقاضی ۲۰ میلیون تومان باشد؛ به علاوه ۳۰ میلیون تومان وام‌ که بعد، رقم آورده را به ۲۵ میلیون تومان افزایش دادند.

۲. بر مبنای قرارداد تسهیلات این واحدها بنا بود که یک سال بعد از تحویل واحد‌ها اقساط شروع شود (در قرار داد اولیه ذکر شده بود که واحدها ۱۸ماهه تحویل می‌شوند).

۳. بعد از انتخاب واحد در سال ۹۱ و ۹۲، مجددا ساخت واحدها مشمول افزایش قیمت شد و بنا شد که مابه‌التفاوت آن تا زمان تحویل واریز شود اما حدود یک سال بعد، دوباره قیمت جدیدی برای واحدها اعلام کرده‌اند که در‌نهایت با اعتراض مالکان بنا شد ۱۰ میلیون تومان به مبلغ وام این واحدها اضافه شود.

۴. بعد از پایان مدت تنفس وام نوبت به شروع پرداخت اقساط شد که این بخش برای افرادی که تحویل واحدهایشان در اولویت نبود، بسته بود و پرونده‌ای تشکیل نمی‌شد؛ در این پروسه، بانک سود عدم پرداخت اقساط را با عنوان سود مشارکت، از زمان تشکیل پرونده وام محاسبه کرده و به همراه اصل وام اقساط‌بندی و از متقاضیان اخذ می‌کرد.

۵. بعد از دو‌ سال مجددا ۱۰ میلیون تومان دیگر به وام افزوده شد و همچنان سود مشارکت افرادی که پرونده تشکیل نداده بودند، بیشتر و بیشتر می‌شد‌ (سودی که متقاضی باید برای دیرکرد اقساط واحدهایی پرداخت می‌کرد که به دلیل دیرکرد تحویل واحد، هیچ نقشی در تعویق پرداخت اقساط آن نداشت).

۶. در مرحله بعدی اعلام شد که عرصه آپارتمان‌ها به‌صورت اختیاری به فروش می‌رسد‌ اما پس از مدتی مشخص شد که این اختیاری‌بودن مربوط به متقاضیان اولیه است و برای خریداران ثانویه، خرید عرصه یا زمین اجباری است.

۷. تا‌این زمان، هزینه خرید و فروش مسکن مهر و ثبت خرید در کارگزاری حدود یک میلیون تومان بود اما دوباره اعلام کردند که اگر فرم ج برای خریداران ثانویه سبز باشد، یک‌میلیون و اگر قرمز باشد، باید ۲۳ میلیون تومان برای ثبت خرید به شرکت عمران پردیس پرداخت کنند.

۸. در‌نهایت مبلغ وام به ۵۰ میلیون افزایش داشت که با سود مشارکت و سود بازپرداخت ۱۱ساله، متقاضیانی که هنوز واحدهای خود را دریافت نکرده‌اند، باید حدود ۸۳ میلیون تومان بازپرداخت کنند.

فراموش نکنیم که بسیاری از این متقاضیان که طبق قرارداد اولیه امیدوار بودند که پس از ۱۸ ماه تا حداکثر دو سال واحدهای خود را تحویل بگیرند، در تمام این سال‌ها ضمن اینکه پولشان بلوکه شده بود، زیر بار سنگین پرداخت رهن و اجاره‌بها بوده‌اند و شرکت عمران پردیس به‌جای اینکه خسارتشان را جبران کند، خود را محق می‌داند که از مالکان جریمه هم بگیرد. در‌حالی‌‌که اگر قیمت مصالح و تجهیزات در این سال‌ها چند‌برابر شده و هزینه نهایی اتمام پروژه را بالا برده، مقصر مالکان نبوده‌اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها