|

چرا در مدیریت اپیدمی کووید 19 ما برای انجام تست انبوه خساست به خرج می‌دهیم؟

ایران با متوسط 607367 تست به ازای یک میلیون نفر جمعیت و کلا 52300000 تست رتبه 120 را در جهان دارد. اصرار مسئولان بهداشتی بر عدم تست انبوه با استدلال‌های غیرعلمی و بیان هزینه‌بربودن تست، در حالی است که اولا نتیجه تست کرونا نه برای اهداف بالینی بلکه برای رصد و مدیریت اپیدمی یک ضرورت است

حمید  سوری*-استاد ‌ اپیدمیولوژی: ایران با متوسط 607367 تست به ازای یک میلیون نفر جمعیت و کلا 52300000 تست رتبه 120 را در جهان دارد. اصرار مسئولان بهداشتی بر عدم تست انبوه با استدلال‌های غیرعلمی و بیان هزینه‌بربودن تست، در حالی است که اولا نتیجه تست کرونا نه برای اهداف بالینی بلکه برای رصد و مدیریت اپیدمی یک ضرورت است. تحقیقات انجام‌شده هم نشان می‌دهد تنها یک درصد هزینه‌های بهداشتی-درمانی کووید 19 به تست اختصاص می‌یابد و حدود 57 درصد برای دارو، 12.2 درصد برای سی‌تی‌اسکن و 4.7 درصد برای ویزیت افراد مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی و درمانی صرف شده است. در‌حالی‌که از کاهش چشمگیر مرگ مسرور هستیم ولی افزایش تعداد کشورهای اطراف در روند اپیدمی، بالارفتن موارد تست مثبتِ افرادی که از سفر خارجی برگشته‌اند تا حدود 30، 40 درصد و این واقعیت که هنوز اپیدمی پایان نیافته و هر لحظه امکان طغیان و خیزش اپیدمی وجود دارد اهمیت تست انبوه کووید 19 چیست؟ تست کرونا دریچه ما به سوی همه‌گیری و نحوه گسترش آن است. بدون تست، درک ما از همه‌گیری محدود است.

این یکی از مهم‌ترین ابزارهای ما برای کاهش انتشار و تأثیر ویروس است. تست‌ها به ما امکان می‌دهند افراد آلوده شناسایی شوند و درمان پزشکی سریع‌تر را آغاز کنند و از شدت و انتشار اپیدمی جلوگیری شود. امکان جداسازی افراد آلوده و ردیابی و قرنطینه تماس‌های آنها را فراهم می‌کند و می‌تواند به تخصیص کارآمدتر منابع و کارکنان پزشکی کمک کند.

علاوه بر این، تست COVID-19 درک ما را از همه‌گیری و خطراتی که در جمعیت‌های مختلف ایجاد می‌کند، افزایش می‌دهد. می‌توانیم طغیان‌ها را فوری شناسایی کنیم و با استمداد از تیم‌های واکنش سریع مجددا دچار غافلگیری نشویم.

اگر بخواهیم مداخلاتی را که باید اجرا شوند، از جمله مداخلات بسیار پرهزینه مانند فاصله‌گذاری اجتماعی و تعطیلی کل مناطق و صنایع را به درستی ارزیابی کنیم، دانستن نسبت تست‌های مثبت به تعداد تست‌های انجام‌شده بسیار مهم است و هرچه تعداد تست بیشتر باشد خطای ما کمتر خواهد بود. خوشبختانه کیت‌های تست کرونا در کشور تولید می‌شود و نیاز به خروج ارز برای این تست‌ها نیست و هزینه نسبتا پایین و انجام سریع تست‌ها این کار را انجام‌پذیرتر کرده است. بجاست که با توجه به نزدیکی بازگشت حجاج بیت‌الله‌الحرام و فرارسیدن اربعین هرچه سریع‌تر برای انجام تست از همه یا لااقل بخش بزرگی از این افراد بازگشته به وطن برنامه‌ریزی کنیم. لازم به ذکر است که تست انبوه یکی از اقدامات ضروری برای ورودی‌های کشور از مرزها و مدیریت اپیدمی برای جلوگیری از طغیان و خیزش‌های بعدی اپیدمی است و سایر اقدامات پیشگیرانه ضروری است. 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها