|

حمایت 3 قدرت اتحادیه اروپا با عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا

چراغ سبز بروکسل به اوکراین

یک روز پس از سفر رهبران ایتالیا، آلمان و فرانسه به اوکراین، کمیسیون اروپا اعلام کرد که با نامزدی اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا موافقت می‌کند. تنها چند ساعت بعد از ورود رهبران سه کشور اروپایی فرانسه، ایتالیا، آلمان به کی‌یف، آنها به طور جمعی از تلاش‌های اوکراین برای پیوستن به «اتحادیه اروپا» قدردانی کردند و گفتند خواهان انجام تحقیقات مستقل، به‌منظور پیگیری اتهام‌های مرتبط با «جرائم جنگی نیروهای روسیه» در خاک اوکراین‌اند

چراغ سبز  بروکسل به اوکراین

یک روز پس از سفر رهبران ایتالیا، آلمان و فرانسه به اوکراین، کمیسیون اروپا اعلام کرد که با نامزدی اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا موافقت می‌کند. تنها چند ساعت بعد از ورود رهبران سه کشور اروپایی فرانسه، ایتالیا، آلمان به کی‌یف، آنها به طور جمعی از تلاش‌های اوکراین برای پیوستن به «اتحادیه اروپا» قدردانی کردند و گفتند خواهان انجام تحقیقات مستقل، به‌منظور پیگیری اتهام‌های مرتبط با «جرائم جنگی نیروهای روسیه» در خاک اوکراین‌اند. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان و ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا، در حالی برای اعلام همبستگی با اوکراین به این کشور سفر کردند که اجلاس سران «اتحادیه اروپا» و اعضای «گروه هفت» قرار است به زودی برگزار شود و بسیاری از تحلیلگران، زمان‌بندی انجام این سفر را مهم ارزیابی کردند و آن را واجد پیام آشکاری به «کرملین» می‌دانند.

رویترز هم در گزارشی به نقل از ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا، نوشت پیام اصلی سفر او، در همراهی رهبران آلمان و فرانسه، این است که اوکراین به عنوان بخشی از «اتحادیه اروپا» دیده شود. این نخستین سفر رهبران فرانسه، آلمان و ایتالیا و رومانی به اوکراین، از زمان شروع حملات نظامی روسیه به این کشور، به شمار می‌آید.

امانوئل مکرون پس از دیدار مشترک با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، گفت: «اروپا در کنار شماست. این پشتیبانی‌ها ادامه می‌یابد تا زمانی که پیروز شوید». 

مکرون بارها در داخل کشور به‌سبب مواضع ضعیفش در برابر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و عدم سفر به کی‌یف، با وجود دعوت‌های رسمی دولت اوکراین، با انتقادهای جدی روبه‌رو بود.

اوکراین پیش‌‌تر از کشورهای اروپایی و به‌خصوص فرانسه و آلمان، به‌دلیل بی‌اعتنایی به وضعیت این کشور و تعلل در ارسال سلاح انتقاد کرده بود. حالا امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان و ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا، با انجام این سفر قصد داشتند پیش از برگزاری اجلاس سران اتحادیه اروپا و سران عضو گروه هفت هم از شدت انتقادها بکاهند هم درخواست اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا را بررسی کنند.

برخی مقام‌های اروپایی معتقدند سفر رهبران سه کشور اروپایی به اوکراین قبل از نشست سران اتحادیه اروپا در بهترین زمان اتفاق افتاد. یک مقام عالی‌رتبه از کشورهای اتحادیه اروپا نیز به رویترز گفت: «زلنسکی در موقعیت دشواری قرار دارد، ارتش این کشور نه تنها به سلاح نیاز دارد بلکه با کمبود سرباز نیز مواجه است». انتظار می‌رود زلنسکی از میهمانانش درخواست کند تسلیحات بیشتری برای اوکراین ارسال کنند.

پیش‌تر، یکی از مشاوران زلنسکی نیز به روزنامه آلمانی بیلد گفته بود نگران است سه رهبر اروپایی بر زلنسکی فشار بیاورند تا توافق صلحی را که به نفع روسیه است، امضا کند. نخست‌وزیر ایتالیا در واکنش به این نگرانی‌ها، گفت آغاز مذاکرات صلح در سریع‌ترین زمان ممکن بسیار اهمیت دارد اما این مذاکرات باید با شرایط قابل‌ قبول اوکراین انجام شود.

اوکراین امیدوار است درخواست عضویت این کشور در اتحادیه اروپا در نشستی که روزهای ۲۳ و ۲۴ ژوئن برگزار می‌شود، پذیرفته شود. قرار است این نشست پیش از نشست سران کشورهای گروه هفت در روزهای ۲۶ و ۲۷ ژوئن برگزار شود. پیش‌‌تر، اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، برای بررسی این موضوع به کی‌یف سفر کرده بود.

موافقت با  درخواست  اوکراین

کمیسیون اروپا روز گذشته با اعطای «وضعیت نامزدی اتحادیه اروپا» به اوکراین و مولداوی موافقت کرد. «اورزولا فن درلاین» رئیس کمیسیون اروپا ظهر روز گذشته از موافقت بروکسل با نامزدی اوکراین و مولداوی برای پیوستن به اتحادیه اروپا خبر داد. فن درلاین که در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی سخن می‌گفت یادآور شد که کمیسیون اروپا اعطای «وضعیت نامزدی اتحادیه اروپا» به اوکراین را پذیرفته و برای تحقق آن توصیه‌ لازم را انجام داده است. شرکت‌کنندگان در نشست نهاد اجرائی اتحادیه اروپا همین وضعیت را برای مولداوی، همسایه اوکراین توصیه کرده‌اند و با نامزدی این کشور نیز برای پیوستن به اتحادیه موافقت کرده‌اند. رئیس کمیسیون اروپا با اشاره به تلاش 70درصدی دولت اوکراین برای نزدیک‌کردن این کشور به اصلاحات و نرم‌های مورد نیاز برای پیوستن به اتحادیه اروپا تأکید کرد که هنوز کارهای زیادی برای انجام‌دادن در این مسیر باقی است.

این اعلام موضع در اجلاس سران اروپا طی روزهای ۲۳ و ۲۴ ژوئن مورد بحث قرار خواهد گرفت و رهبران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا باید به اتفاق آرا به آن چراغ سبز نشان دهند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در نخستین واکنش به موافقت کمیسیون اروپا با نامزدی کشورش و توصیه برای پذیرش این نامزدی جهت پیوستن به اتحادیه اروپا، موضع بروکسل را یک «تصمیم تاریخی» خواند. او با انتشار توییتی ضمن استقبال از موضع کمیسیون اروپا از ارزولا فن درلاین، رئیس نهاد اجرائی و همه اعضای آن برای آنچه وی «تصمیم تاریخی» خواند، تشکر کرد.

کمک نظامی یک میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین

در همین حال ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که یک میلیارد دلار کمک نظامی دیگر به اوکراین اعطا می‌کند که شامل سلاح‌های دوربرد است که به گفته آمریکا و متحدانش می‌تواند تغییراتی را در نبرد ایجاد کند. جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده در تماسی با ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود گفت که آمریکا یک میلیارد دلار کمک امنیتی دیگر برای نبردهای این کشور در شرق دونباس ارائه می‌کند. بایدن پس از این تماس در بیانیه‌ای گفت که بسته حمایتی شامل سلاح‌های سنگین، سلاح‌های دفاعی ساحلی و همچنین مهمات برای توپخانه و سامانه‌های موشکی پیشرفته است. او همچنین از اعطای کمک ۲۲۵ میلیون دلاری برای مردم اوکراین خبر داد که شامل تأمین اقلامی مانند آب آشامیدنی، محموله‌های درمانی، غذا، چادر و پول نقد می‌شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها