|

کمک‌های نظامی متحدان غربی ‌به اوکراین

آمریکا یکی از فعال‌ترین کشورها در ارسال سلاح به اوکراین بوده است. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، متعهد شد «سیستم‌‌ها و مهمات موشکی پیشرفته‌‌تری» نسبت به آنچه غربی‌ها از زمان شروع جنگ تحویل داده بودند، در اختیار اوکراین قرار دهد که به آنها امکان می‌‌دهد با دقت بیشتری اهداف کلیدی در میدان نبرد در اوکراین را هدف قرار دهند

محمود فاضلی-دیپلمات پیشین و تحلیلگر بین‌الملل: آمریکا یکی از فعال‌ترین کشورها در ارسال سلاح به اوکراین بوده است. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، متعهد شد «سیستم‌‌ها و مهمات موشکی پیشرفته‌‌تری» نسبت به آنچه غربی‌ها از زمان شروع جنگ تحویل داده بودند، در اختیار اوکراین قرار دهد که به آنها امکان می‌‌دهد با دقت بیشتری اهداف کلیدی در میدان نبرد در اوکراین را هدف قرار دهند. دقت موشک‌های M30 و M31 که آمریکا متعهد به تحویل آنها شده، به اوکراینی‌ها اجازه می‌دهد خطوط عقبه نیروهای مسکو، از جمله انبارهای سوخت، مراکز مخابراتی یا زیرساخت‌های حمل‌ونقل و بسیاری از پایگاه‌های تدارکاتی روسیه در نزدیکی جبهه، حدود 80 کیلومتر دورتر را هدف قرار دهند. این سیستم‌ها هدف‌قراردادن عمق لجستیکی در دونباس را ممکن می‌‌سازند. آمریکا قصد ندارد ATACM MGM-140 را به موشک‌های اوکراین (سیستم موشکی تاکتیکی ارتش) تحویل دهد؛ این یک سلاح بالستیک است که قادر به دستیابی به هدف در 300 کیلومتری است. تسلیحات جدید تحویل‌‌داده‌شده توسط آمریکایی‌ها شامل چهار سامانه موشک‌‌انداز چندگانه هیمارس(M142 Himars) است. این سامانه‌ها که روی چرخ‌‌ها نصب می‌شوند، متحرک هستند و در برابر حمله آسیب‌‌پذیر نیستند، می‌توانند هم‌زمان تا شش موشک را به‌ سمت اهدافی که در فاصله 70 کیلومتری قرار دارند شلیک کنند. واشنگتن اعلام کرده از زمان صدور دستور بایدن 5.3 میلیارد دلار برای تقویت امنیت اوکراین اختصاص داده است. از لحاظ تئوریکی، این موشک‌های متعدد می‌توانند به اوکراین اجازه دهند تا اهداف خود را در قلمرو روسیه هدف قرار دهند، مانند شهر بلگورود که یک پایگاه مهم لجستیک ارتش سرخ سابق است که در حدود 40 کیلومتری مرز واقع شده است. کی‌یف هفته‌ها بود که این درخواست را ارائه داده بود. هدف ارسال این تجهیزات اجازه‌دادن به نیروهای اوکراینی برای «هدف‌گیری دقیق‌تر اهداف کلیدی در میدان نبرد» است.

اولاف شولز، صدراعظم آلمان نیز از ارسال سلاح‌های پیشرفته‌تر به اوکراین خبر داد. آلمان متعهد شده است که از ماه ژوئن، چهار سامانه پرتاب موشک چندگانه M270، مدلی که پیش از هیمارس، اما با قابلیت‌های مشابه و همچنین سامانه‌های ضد موشکی IRIS-T و رادارهای ضد آتش‌افکن ارائه ‌‌کند. این سامانه‌‌ها امکان شناسایی مکانی را که پرتاب‌ها از آن شلیک شده‌اند، ممکن می‌‌سازند تا بتوان آنها را هدف قرار داد و همراه با پرتابگرهای راکت، می‌تواند صدمات زیادی وارد کند. برلین تاکنون هزاران قبضه سلاح سبک از جمله تفنگ، مین، راکت ضد تانک، موشک‌های سنگرشکن و موشک‌های ضدهوایی به‌همراه میلیون‌ها گلوله مهمات تحویل اوکراین داده است. لندن نیز احتمالا به‌زودی ارسال موشک‌‌اندازهای M270 را برای تکمیل تجهیزات آمریکایی و آلمانی اعلام خواهد کرد. انگلیس طیف گسترده‌ای از سامانه‌های تسلیحاتی را به اوکراین تحویل داده؛ این سلاح‌ها شامل موشک‌های ضدتانک هدایت خودکار جاولین و موشک‌های ضدهوایی استینگر می‌شوند که به آموزش کمی نیاز دارند. صدها موشک «بریمستون-1» نیز به اوکراین فرستاده شده‌ که می‌توانند برای حمله به تانک‌ها، مواضع توپخانه و ناوچه‌های سبک به‌ کار گرفته شوند. لندن معتقد است فعالیت هوایی روسیه تا حد زیادی به حملات با استفاده از موشک‌های کروز پرتاب‌شده از هوا و زمین، برای ایجاد اختلال در حرکت نیروهای کمکی و تدارکات اوکراینی محدود شده است. جمهوری چک تعداد نامعلومی از تسلیحات مربوط به زمان شوروی سابق از جمله نفربر، تانک، توپخانه هویتزر و احتمالا هلیکوپتر جنگی را به اوکراین منتقل کرده. این کشور قصد دارد تسلیحات سنگین بیشتری به اوکراین بفرستد. اسلواکی متعهد شده است که هشت تفنگ 155 میلی‌متری زوزانا-2 با قابلیت اصابت به اهدافی در فاصله 40 کیلومتری و لهستان نیز چندده اسلحه مشابه آنها به نام AHS Krab را ارسال کند. لیتوانی همچنین 20 نفربر زرهی M113 و 20 کامیون و خودروی تمام‌زمینی را متعهد شده است. لهستان پس از آمریکا به‌ویژه با ارسال حدود 200 تانک T-72، به‌عنوان دومین شرکت‌کننده در جنگ است. دانمارک متعهد شده موشک‌های ضدکشتی «هارپون» را به اوکراین بدهد. این موشک‌ها می‌توانند دفاع ساحلی این کشور را تا حد زیادی تقویت کنند. فرانسه درباره تحویل تسلیحات خود بااحتیاط عمل می‌کند، انتخابی که به موقعیت دیپلماتیک آن به‌عنوان «قدرت تعادل» مرتبط است. امانوئل مکرون اطمینان داده که «تجهیزات قابل توجهی» به‌ویژه موشک‌های ضد تانک میلان و اسلحه‌های برد بلند 155 میلی‌‌متری سزار (Caesar) به اوکراین ارسال شده است. منابع نظامی همچنین به موشک‌های ضدهوایی میسترال، نفربر، دوربین‌های شکاری شب و... اشاره می‌‌کنند. وزیر خارجه فرانسه در سفر به اوکراین اطمینان داد که فرانسه تحویل تسلیحات خود را ادامه خواهد داد. کانادا، ایتالیا، یونان و نروژ قصد دارند توپخانه‌های 155 میلی‌متری را همراه با هزاران گلوله به اوکراین منتقل کنند. هلند نیز سامانه‌های توپخانه‌ای پانزر هاوبیتز 2000 با برد 40 کیلومتر را برای ارتش اوکراین تأمین خواهد کرد.

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها