از مطالبه استقرار قانون تا مطالبه حق فردیت
شرق: بیستوششمین جلسه شب شعر دف، مصادف با یادمان سالروز قیام مشروطه و با همراهی شماری از شاعران و نویسندگان معاصر ایران؛ رضا اعلیبیگی، حافظ موسوی، محمد صالحعلا، فوآد نظیری، محمد قاسمزاده و محسن خیمهدوز و... در خانه کتاب نشر دف و با اکران مستند شاعران مشروطه (ساخته امیر فرضاللهی) برگزار شد. در این نشست، بحث رضا اعلیبیگی مبنی بر امکان مطابقت عناصر اجتماعی و نقش شاعران مشروطه با عصر حاضر، با پاسخ حافظ موسوی همراه شد که: «در دوره مشروطه مطالبه اجتماعی مبتنی بر یک امر عمومی و کلی یعنی استقرار قانون بوده است، ولی اساس مطالبه اجتماعی در دوره معاصر مبتنی بر حق فردیت افراد است، به نحوی که اگر قانون قادر به تأمین حقوق فردی آحاد جامعه نیست، مردم اصلاح و بازبینی آن را از دولت مطالبه میکنند». فوآد نظیری دیگر میهمان برنامه بر آن است که: «تحول و نوگرایی در زبان شعر و ادب از عصر مشروطه تا دهههای 40 و 50 شمسی تداوم داشته است، ولی در چهار دهه گذشته، بهویژه به دلیل ممیزی و سانسور، سیر نوگرایی و تطور زبانی در جامعه متناسب با نیازهای امروز مغفول مانده است». او معتقد است: «اگرچه امروز شاعران خوبی داریم که به مضامین
عالی اجتماعی میپردازند، ولی بهلحاظ قالب و ساختار زبانی، مشمول پیشرفت نبودهایم». محمد صالحعلا و محسن خیمهدوز نیز معتقدند که در این سالها روشنفکران، خود نیز در موقعیت گفتوگو و در تعامل مثبت با قدرت قرار نگرفتهاند و این سبب شده نتوانند نقش مهم و مؤثری را در اصلاح قدرت ایفا کنند.
این نشست با فرازهایی از نقد مستند به نمایش شروع شد و با شعرخوانی قطعاتی از شاعران مشروطه پایان یافت.
لیلی گلستان: سورپرایز شدم
شرق: گالری گلستان این روزها یکی از دلایل ترافیک سنگین دروس، محله قدیمی تهران است؛ فروش 64 اثر در چهار روز نخست نمایشگاه «صد اثر صد هنرمند» در مجموع به قیمت 313 میلیون تومان خود گویای میزان استقبال مردم است. در صدر پرفروشترین هنرمندان از منظر تعداد آرمان یعقوبپور قرار دارد که پنج اثر او فروخته شده، مرتضی درهباغی، منیره قنبری و شمسالدین غازی هم هر یک با فروش سه اثر در رتبه بعدی قرار دارند. اما گرانترین آثار فروختهشده در اختیار نامهای معتبر است: فرامرز پیلارام 40 میلیون تومان، سیراک ملکونیان 30 میلیون تومان، رضا مافی 30 میلیون تومان، فریده لاشایی 25 میلیون تومان، محمد احصایی 25 میلیون تومان و حجت شکیبا 20 میلیون تومان. اما خبر خوشحالکننده فروش قابلتوجه هنرمندان جوان و مقیم شهرستان در نمایشگاه معتبر پایتخت است؛ از 11 نقاش از اصفهان کار فروخته شده، یک مجسمه از هنرمند بوشهری، یک اثر از نقاش و مجسمهساز شیرازی و یک اثر از مجسمهساز خرمآباد لرستان.
گرچه این روزها دیوارهای گالری گلستان جای سوزنانداختن هم ندارد اما بدو ورود، آثار خیرهکننده بهمن محصص روی دیوار روبهرویی آنی دارد که چشم شما را خیره میکند: یکی سیاهسفید است و دیگری با رنگ غالب آبی؛ نبوغ سادگی کار خود را میکند و در انبوه رنگها و نقشها تماشای خود را به مخاطبان دیکته میکند؛ اینها در زمره گرانترین آثار نمایشگاه هستند. لیلی گلستان در جنبوجوش است، آثار فروختهشده تندتند از روی دیوار برداشته و برای مجموعهداران و علاقهمندان پیچیده میشود. بلافاصله از گالری با هنرمند تماس میگیرند و میگویند که جای تابلویش بر دیوار خالی شده و لازم است فردا صبح یک اثر دیگر به گالری ارسال کند. بانوی همیشه شلوغ تجسمی و ترجمه لابهلای بدوبدوهایش گفت: «سورپرایز شدم، با توجه به شرایط اقتصادی واقعا امید چندانی نداشتم، اما این شهر بسیار عجیب است و ما فروش خیلی خوبی داشتیم که خود ما را متعجب و خوشحال کرد. خبر خوب این است که گویا مردم از راه خرید اثر هنری پسانداز میکنند». او افزود: «خوشحالم که جوانها خوب فروختند. حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد جوانها امسال از شهر اصفهان در نمایشگاه شرکت کردند. آثارشان فوقالعاده است.
خیلی خوشحالم که هنرمندان شهرستانی دارند خودشان را معرفی میکنند و موفق هم هستند. درعینحال دیدم موفقیت صداثر چقدر به جامعه هنری انرژی مثبت داده و از این نظر هم خیلی خرسندم».
شرق: بیستوششمین جلسه شب شعر دف، مصادف با یادمان سالروز قیام مشروطه و با همراهی شماری از شاعران و نویسندگان معاصر ایران؛ رضا اعلیبیگی، حافظ موسوی، محمد صالحعلا، فوآد نظیری، محمد قاسمزاده و محسن خیمهدوز و... در خانه کتاب نشر دف و با اکران مستند شاعران مشروطه (ساخته امیر فرضاللهی) برگزار شد. در این نشست، بحث رضا اعلیبیگی مبنی بر امکان مطابقت عناصر اجتماعی و نقش شاعران مشروطه با عصر حاضر، با پاسخ حافظ موسوی همراه شد که: «در دوره مشروطه مطالبه اجتماعی مبتنی بر یک امر عمومی و کلی یعنی استقرار قانون بوده است، ولی اساس مطالبه اجتماعی در دوره معاصر مبتنی بر حق فردیت افراد است، به نحوی که اگر قانون قادر به تأمین حقوق فردی آحاد جامعه نیست، مردم اصلاح و بازبینی آن را از دولت مطالبه میکنند». فوآد نظیری دیگر میهمان برنامه بر آن است که: «تحول و نوگرایی در زبان شعر و ادب از عصر مشروطه تا دهههای 40 و 50 شمسی تداوم داشته است، ولی در چهار دهه گذشته، بهویژه به دلیل ممیزی و سانسور، سیر نوگرایی و تطور زبانی در جامعه متناسب با نیازهای امروز مغفول مانده است». او معتقد است: «اگرچه امروز شاعران خوبی داریم که به مضامین
عالی اجتماعی میپردازند، ولی بهلحاظ قالب و ساختار زبانی، مشمول پیشرفت نبودهایم». محمد صالحعلا و محسن خیمهدوز نیز معتقدند که در این سالها روشنفکران، خود نیز در موقعیت گفتوگو و در تعامل مثبت با قدرت قرار نگرفتهاند و این سبب شده نتوانند نقش مهم و مؤثری را در اصلاح قدرت ایفا کنند.
این نشست با فرازهایی از نقد مستند به نمایش شروع شد و با شعرخوانی قطعاتی از شاعران مشروطه پایان یافت.
لیلی گلستان: سورپرایز شدم
شرق: گالری گلستان این روزها یکی از دلایل ترافیک سنگین دروس، محله قدیمی تهران است؛ فروش 64 اثر در چهار روز نخست نمایشگاه «صد اثر صد هنرمند» در مجموع به قیمت 313 میلیون تومان خود گویای میزان استقبال مردم است. در صدر پرفروشترین هنرمندان از منظر تعداد آرمان یعقوبپور قرار دارد که پنج اثر او فروخته شده، مرتضی درهباغی، منیره قنبری و شمسالدین غازی هم هر یک با فروش سه اثر در رتبه بعدی قرار دارند. اما گرانترین آثار فروختهشده در اختیار نامهای معتبر است: فرامرز پیلارام 40 میلیون تومان، سیراک ملکونیان 30 میلیون تومان، رضا مافی 30 میلیون تومان، فریده لاشایی 25 میلیون تومان، محمد احصایی 25 میلیون تومان و حجت شکیبا 20 میلیون تومان. اما خبر خوشحالکننده فروش قابلتوجه هنرمندان جوان و مقیم شهرستان در نمایشگاه معتبر پایتخت است؛ از 11 نقاش از اصفهان کار فروخته شده، یک مجسمه از هنرمند بوشهری، یک اثر از نقاش و مجسمهساز شیرازی و یک اثر از مجسمهساز خرمآباد لرستان.
گرچه این روزها دیوارهای گالری گلستان جای سوزنانداختن هم ندارد اما بدو ورود، آثار خیرهکننده بهمن محصص روی دیوار روبهرویی آنی دارد که چشم شما را خیره میکند: یکی سیاهسفید است و دیگری با رنگ غالب آبی؛ نبوغ سادگی کار خود را میکند و در انبوه رنگها و نقشها تماشای خود را به مخاطبان دیکته میکند؛ اینها در زمره گرانترین آثار نمایشگاه هستند. لیلی گلستان در جنبوجوش است، آثار فروختهشده تندتند از روی دیوار برداشته و برای مجموعهداران و علاقهمندان پیچیده میشود. بلافاصله از گالری با هنرمند تماس میگیرند و میگویند که جای تابلویش بر دیوار خالی شده و لازم است فردا صبح یک اثر دیگر به گالری ارسال کند. بانوی همیشه شلوغ تجسمی و ترجمه لابهلای بدوبدوهایش گفت: «سورپرایز شدم، با توجه به شرایط اقتصادی واقعا امید چندانی نداشتم، اما این شهر بسیار عجیب است و ما فروش خیلی خوبی داشتیم که خود ما را متعجب و خوشحال کرد. خبر خوب این است که گویا مردم از راه خرید اثر هنری پسانداز میکنند». او افزود: «خوشحالم که جوانها خوب فروختند. حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد جوانها امسال از شهر اصفهان در نمایشگاه شرکت کردند. آثارشان فوقالعاده است.
خیلی خوشحالم که هنرمندان شهرستانی دارند خودشان را معرفی میکنند و موفق هم هستند. درعینحال دیدم موفقیت صداثر چقدر به جامعه هنری انرژی مثبت داده و از این نظر هم خیلی خرسندم».