|

پنجمین روز از حمله روسیه به اوکراین

در پنجمین روز از درگیری‌های اوکراین، یک مقام آگاه در بلاروس اعلام کرد که مذاکرات بین هیئت‌های روسیه و اوکراین اوایل صبح امروز، دوشنبه آغاز خواهد شد.

پنجمین روز از حمله روسیه به اوکراین

در پنجمین روز از درگیری‌های اوکراین، یک مقام آگاه در بلاروس اعلام کرد که مذاکرات بین هیئت‌های روسیه و اوکراین اوایل صبح امروز، دوشنبه آغاز خواهد شد. به گفته وی، علت این امر تعویق مذاکرات نیست، بلکه آماده شدن هیئت نمایندگی اوکراینی است.

طبق توافق طرفین، محل مذاکرات روسیه و اوکراین در منطقه گومل در خاک بلاروس در نزدیکی مرز این کشور با اوکراین انتخاب شده است.

پیش از این، ولادیمیر مدینسکی، مشاور رئیس جمهوری روسیه که ریاست هیئت روسی را برعهده دارد، اعلام کرد که روز یکشنبه توافقی با طرف اوکراینی برای انجام مذاکرات در منطقه گومل بلاروس حاصل شد. هیئت روسی پیش از این مینسک را به مقصد محل ملاقات ترک کرده است. مکان دقیق مذاکرات فاش نخواهد شد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین یادآور شد که توافق در این خصوص پس از گفتگوی تلفنی بین الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌ جمهوری بلاروس و رئیس جمهوری اوکراین صورت گرفته است. در عین حال، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفته است که به نتیجه مذاکرات بین روسیه و اوکراین در بلاروس، «واقعاً اعتقادی ندارد».

وی افزود: «صادقانه بگویم، مثل همیشه، من واقعاً به نتیجه این نشست اعتقادی ندارم، ولی اجازه دهید آنها تلاش کنند. تا بعداً حتی یک شهروند اوکراینی هم در خصوص اینکه من به عنوان رئیس جمهور تلاش نکردم شک نداشته باشد.» زلنسکی معتقد است که مذاکرات بین هیئت‌های اوکراین و روسیه «هر چند کوچک، ولی فرصتی» برای کاهش تنش است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز پنجم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

هشدار اتاق بازرگانی و صنایع آلمان درباره عواقب گسترده تحریم‌ها علیه روسیه

پیتر آدریان، رئیس اتحادیه اتاق‌های صنعت و بازرگانی آلمان (DIHK)، انتظار دارد که جنگ اوکراین تأثیرات جدی بر روابط تجاری آلمان و روسیه داشته باشد. وی در این باره گفت: ما در حال تجربه یک محاصره بسیار گسترده در روابط اقتصادی هستیم. اثرات اقتصادی جنگ برای اقتصاد آلمان بسیار قابل توجه خواهد بود.

وی از دولت خواست مشابه بحران کرونا برای مقابله با این مسئله هم به شرکت های آلمانی کمک کند.

سفیر اوکراین: نباید سلاح هسته‌ای‌ را کنار می‌گذاشتیم

سفیر اوکراین در قطر در گفت‌وگو با الجزیره گفت: «ما قدرت هسته‌ای خود را در برابر تضمین‌هایی درباره استقلال کشورمان کنار گذاشتیم ولی در دام افتادیم.»

آمریکا: بلاروس امروز در جنگ علیه اوکراین مشارکت می‌کند

سرویس اطلاعات آمریکا مدعی شد که امروز (دوشنبه) بلاروس هم در جنگ علیه اوکراین شرکت می کند.

یک مقام رسمی این نهاد آمریکایی گفت، به طور خاص، انتظار می رود تصمیم" الکساندر لوکاشنکو"، حاکم بلاروس، به نتیجه مذاکرات بین روسیه و اوکراین بستگی داشته باشد.‎

ارزش روبل روسیه 30 درصد کاهش یافت

درپی ادامه جنگ اوکراین ارزش روبل، واحد پول روسیه امروز (دوشنبه) با 30 درصد کاهش یک رکورد جدید ثبت کرد.

کشورهای غربی سعی دارند با اعمال تحریم علیه روسیه مانع از دسترسی بانک‌های بزرگ روسیه به سیستم پرداخت بین‌المللی موسوم به سوئیفت شوند.

نماینده پارلمان اوکراین: نیروهای روسی هنوز هیچ یک از شهرهای اصلی را تحت کنترل ندارند

یکی از نمایندگان پارلمان اوکراین مدعی شد که نیروهای روسیه هنوز هیچ یک از شهرهای اصلی را تحت کنترل خود قرار نداده‌اند.

ارتش اوکراین مواضع جدایی طلبان را هدف قرار داد

رسانه‌‌های روسیه امروز دوشنبه (پنجمین روز از جنگ بین روسیه و اوکراین) گزارش دادند که نیروهای ارتش اوکراین مواضع جدایی طلبان در منطقه «دونباس» (جنوب شرق) هدف قرار داده است.

هیئت اوکراین برای مذاکره وارد بلاروس شد

هیئت اوکراین به منظور گفتگو با هیئت روسیه وارد بلاروس شده است.

یک مقام آگاه در بلاروس اعلام کرد که مذاکرات بین هیئت‌های روسیه و اوکراین اوایل صبح امروز، دوشنبه آغاز خواهد شد. به گفته وی، علت این امر تعویق مذاکرات نیست، بلکه آماده شدن هیئت نمایندگی اوکراینی است.

طبق توافق طرفین، محل مذاکرات روسیه و اوکراین در منطقه گومل در خاک بلاروس در نزدیکی مرز این کشور با اوکراین انتخاب شده است.

شنیده شدن صدای آژیر در شرق اوکراین

شبکه الجزیره قطر گزارش داد که آژیرهای خطر در شهر «دینبرو» واقع در شرق اوکراین به صدا درآمد.

روسیه اتباع خارجی را از فروش ارواق بهادار منع کرد

روسیه اتباع خارجی را از فروش اوراق بهادار خود در این کشور منع کرد و این تصمیم از اکنون قابل اجراست.

لاوروف وزیر امور خارجه ترکیه را از وضعیت اوکراین مطلع کرد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در جریان مذاکرات تلفنی با مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، همتای خود را از تحولات اوضاع در اوکراین در شرایط اجرای عملیات نظامی ویژه روسیه مطلع کرد و رویکردهای اصولی مسکو برای مذاکره با کی‌یف را تشریح کرد.

طبق اطلاعات وزارت خارجه روسیه، چاووش‌اوغلو از لاوروف برای کمک به بازگرداندن شهروندان ترکیه‌ای که در اوکراین به سر می‌برند، کمک خواست و در پاسخ به او اطمینان داده شد که "هر کاری که به طرف روسی بستگی دارد در حال انجام است و انجام خواهد شد - با این شرط که نیروهای مسلح اوکراین و گردان های نئونازیستی از شهروندان خارجی برای پیشبرد اهداف جنایتکارانه خود استفاده نکنند.

لاوروف در این گفتگو تاکید کرد که در انجام وظایف تعیین شده برای غیرنظامی کردن اوکراین، "اولویت روسیه تامین امنیت مردم غیرنظامی است. وزرای خارجه توافق کردند که به تماس‌های خود ادامه دهند. این گفتگوی تلفنی به ابتکار طرف ترکیه‌ای انجام شد.

نبنزیا: انتشار میلیون‌ها خبر جعلی درباره عملیات نظامی روسیه در اوکراین

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل متحد اعلام کرد که نسبت به مذاکرات آتی بین هیئت‌های روسیه و اوکراین در بلاروس خوش‌بین است، ولی اذعان کرد که از جزئیات آماده سازی این نشست اطلاعی ندارد. او به خبرنگاران گفت: «من حتی نمی دانم این مذاکرات شروع شده یا نه، ولی گزارشی را خواندم که ممکن است فردا صبح به وقت بلاروس شروع کنند.»

این دیپلمات روس از انتشار میلیون‌ها خبر جعلی درباره عملیات نظامی روسیه در اوکراین در شبکه‌های اجتماعی خبر داد.

نبنزیا شب گذشته در نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل گفت: «اکنون جنگ اطلاعاتی گسترده‌ای علیه روسیه در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده است. برای اینکه هیچ مدرکی مبنی بر تخریب زیرساختار‌های غیرنظامی توسط نیروهای مسلح روسیه وجود ندارد، ولی در عوض حملات اشتباه اوکراینی ها و همچنین فیلم‌های گرفته شده از منطقه دونباس جنایات رخ داده توسط ملی گرایان اوکراینی را ثابت می‌کند.»

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل افزود که ملی‌گرایان اوکراینی غیرنظامیان اوکراینی را به گروگان گرفته و پشت آنها به عنوان سپر انسانی پنهان می‌شوند و این نقض قوانین انسان دوستانه بین‌المللی است که باید به درستی محکوم شود. در واقع این همان تاکتیکی است که توسط تروریست‌های داعشی استفاده می شود. و تمام مسئولیت عواقب احتمالی این جنایات بر عهده رژیم کی‌یف است.

واسیلی نبنزیا از اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواست تا بر حل بحران اوکراین و اصلاح وضعیتی که منجر به آن شده است تمرکز کنند. به گفته وی، این وضعیت با آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین آغاز نشد، بلکه خیلی زودتر از آن شروع شد، زمانی که غرب وانمود کرد که متوجه جنایات ملی گرایان اوکراینی به مدت 8 سال در منطقه دونباس نمی‌شود. تا به امروز حتی یک کلمه همدلی برای ساکنان دونباس از زبان مقامات غربی شنیده نشده است.

نگرانی نماینده پارلمان اوکراین از استفاده از غیرنظامیان بعنوان "سپر انسانی"

ایلیا کیوا، معاون پارلمان اعلای اوکراین از جناح اپوزیسیون "عرصه مخالفان برای زندگی"، در کانال تلگرام خود ابراز تأسف کرد که مقامات اوکراینی از تاکتیک‌های فاشیستی، از جمله روش "سپر انسانی" قرار دادن غیرنظامیان استفاده می‌کنند و چنین اقدامی یک جنایت است.

روسیه تلاش می‌کند تا اوکراین را به کشوری مستقل تبدیل کند

ویچسلاو والودین، رئیس دومای دولتی روسیه و عضو هیئت مذاکره کننده این کشور در بلاروس یادآور شد که طرف روسی هر کاری را انجام خواهد داد تا اطمینان حاصل شود که اوکراین به کشوری صلح‌ جو، آزاد، دموکراتیک و مستقل تبدیل می‌شود و اتباع روس ساکن آنجا در امنیت هستند.

این مقام دوما پیش از این به رئیس جمهوری اوکراین توصیه کرده بود که فرصت مذاکره با مسکو را از دست ندهد.

وزارت دفاع روسیه: با سربازان اوکراینی که سلاح خود را زمین بگذارند با عزت رفتار خواهد شد

سرلشکر ایگور کوناشینکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نظامیان روسی به رفتار محترمانه با اسرای جنگی اوکراینی ادامه می‌دهند. وی گفت: «ما درک می‌کنیم که آنها به مردم اوکراین سوگند یاد کردند. همه کسانی که سلاح‌های خود را زمین گذاشته و از مقاومت خودداری کنند، بعداً به خانواده‌های آنها بازگردانده خواهند شد.»

سخنگوی وزارت دفاع روسیه یادآور شد که در نتیجه عملیات نظامی برای غیرنظامی کردن و رها کردن اوکراین از شر نئونازیسم، کشته و زخمی‌هایی نیز در بین نظامیان روسی وجود دارد.

ایگور کوناشینکوف افزود، نیروهای مسلح روسیه در جریان عملیات نظامی ویژه، یک هزار و 67 تأسیسات زیرساختاری نظامی در اوکراین، از جمله 27 پایگاه فرماندهی و مرکز ارتباطی، 38 سامانه موشکی ضدهوایی و همچنین 56 ایستگاه راداری را هدف قرار دادند.

نگرانی اوکراین از اصابت موشک به محل دفن زباله‌های رادیواکتیو

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز یکشنبه اعلام کرد که اوکراین به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده است که موشک‌هایی به یک سایت دفع زباله‌های رادیواکتیو در نزدیکی شهر کی‌یف اصابت کرده، البته هیچ گزارشی مبنی بر خسارت به ساختمان یا هیچ نشانه‌ای از انتشار مواد رادیواکتیو وجود ندارد.

به گفته وی، «اگرچه این مکان‌های دفن زباله، حاوی زباله‌های رادیواکتیو سطح بالا نیستند، ولی زباله‌های رادیواکتیو ذخیره‌ شده یا دفن شده در آنجا همچنان می‌توانند اثرات رادیولوژیکی جدی ایجاد کنند که حفاظت از آنها را ضروری می‌کند».

زاخارووا: خسارات کشورهای گروه 7 به جهان باید محاسبه شود

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه به کشورهای گروه 7 توصیه کرد که آسیب‌هایی که خود آنها طی 25 سال گذشته به جهان وارد کرده‌اند و نه مسکو را ارزیابی کنند.

زاخارووا شب گذشته در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "راسیا-1" در مورد واکنش گروه 7 به اقدامات روسیه در اوکراین گفت: « کشورهای عضو این گروه خود باید خسارتی را که کشورهایشان حداقل طی 20 تا 25 سال گذشته به جهان وارد کرده‌اند محاسبه کنند و بدهی‌های خود به چندین نقطه، در قاره‌های مختلف را پرداخت کنند.»

ظهور تسلیحات هسته‌ای در اوکراین یک "رویای طلایی" برای آمریکاست

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین یادآور شد که ظهور سلاح‌های هسته‌ای در خاک اوکراین یک "رویای طلایی" برای ایالات متحده خواهد بود.

وی توضیح داد: «ایالات متحده تسلیحات هسته‌ای خود را در خاک کشورهای اروپایی مستقر کرده است. و این اقدام در فرانسه و انگلیس صورت نگرفته که خود سلاح هسته‌ای دارند، بلکه سلاح‌های هسته‌ای آمریکایی در خاک ایتالیا و بسیاری از کشورهای دیگر مستقر شده که این نوع تسلیحات را ندارند. البته خود این کشورها به آنها دسترسی نداشته و ایالات متحده این تسلیحات را کنترل می‌کنند و اگر این تسلیحات در اوکراین نیز ظاهر شود، یک رویای طلایی برای آمریکایی خواهد بود تا به وسیله آنها روسیه را تهدید کنند و این یک خطر جدی برای ماست.»

ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا مستقر در دونباس از طریق خاک روسیه از منطقه خارج می‌شوند

بر اساس گزارش روزانه گروه ماموریت نظارت ویژه سازمان امنیت و همکاری اروپا در منطقه دونباس، تیم‌های نظارتی این سازمان در مراکز گشت‌زنی در لوهانسک و دونتسک در انتظار عقب نشینی از طریق خاک فدراسیون روسیه هستند.

هلگا اشمید، دبیرکل سازمان امنیت و همکاری اروپا، پیشتر گفته بود که با توجه به تشدید وخامت اوضاع، تصمیم گرفته تا در اسرع وقت تمامی اعضای گروه مأموریت را از خاک اوکراین خارج کند.

برزیل از قطعنامه‌های ضد روسی در سازمان ملل حمایت نخواهد کرد

ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری برزیل صبح امروز، دوشنبه، در یک کنفرانس مطبوعاتی در سائوپائولو اعلام کرد که کشورش به قطعنامه سازمان ملل در محکومیت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه یا پیشنهاد تحریم وی رأی نخواهد داد.

وی تاکید کرد: «هیچ تحریم یا محکومیتی علیه رئیس جمهور پوتین نباید اعمال شود، رأی برزیل در این رابطه کاملاً مشخص نیست و این موضع گیری با هیچ قدرتی مرتبط نیست. رأی آزاد ما در این راستا داده خواهد شد و موضع ما با وزیر امور خارجه - کارلوس فرانکا مورد توافق قرار گرفته است. مسلماً ما خواستار صلح در اوکراین، ولی نمی توانیم اجازه دهیم عواقب اقدامات سیاسی عجولانه در برزیل احساس شود.»

هنگامی که خبرنگاران از رئیس جمهوری برزیل در مورد حفظ بی طرفی در حین ادامه عملیات ویژه روسیه سؤال کردند، وی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از مردم اوکراین به زبان روسی صحبت می‌کنند و روس‌ها و اوکراینی‌ها مردمانی برادر هستند، تاکید کرد: «در جریان عملیات نظامی روسیه هیچ صحبتی از کشتار غیرنظامیان نیست، هیچ کس از چنین تاکتیک‌هایی استفاده نمی‌کند. اخبار مربوط به کشتار جمعی اغراق آمیز است و رهبر روسیه هیچ علاقه‌ای به سازماندهی یک قتل عام ندارد.»

ترانزیت گاز روسیه از طریق خاک اوکراین همچنان ادامه دارد

داده‌های اپراتورهای ساختارهای منابع انرژی حاکی از آن است که درخواست برای ترانزیت گاز روسیه از طریق سیستم حمل و نقل گاز اوکراین در سطح حداکثر توان است و به خط لوله گاز "یامال-اروپا" هنوز سفارشی داده نشده است.

بر اساس وب سایت اپراتور ساختارهای منابع انرژی اوکراین، درخواست برای پمپاژ گاز طبیعی از روسیه در تاریخ 27 فوریه (8 اسفند ماه) 107.3 میلیون مترمکعب و در 28 فوریه (9 اسفند) 105.8 میلیون متر مکعب بود. این برنامه در طول روز ممکن است اصلاح شود.

پمپاژ گاز روسیه از طریق خاک اوکراین به دلیل افزایش خطرات ژئوپلیتیکی مرتبط با جنگ روسیه و اوکراین به شدت افزایش یافته است. شرکت "گازپروم" اعلام کرد که مطابق با درخواست مصرف کنندگان اروپایی، گاز مورد نیاز آنها را از طریق خاک اوکراین به طور منظم تامین خواهد کرد.‎

سوء قصد به جان رهبر جدایی‌طلبان حامی روسیه در دونباس

خبرگزاری ریانووستی روسیه گزارش داد که به سمت رهبر جدایی‌طلبان در جمهوری خودمختار دونتسک تیراندازی شده ولی صدمه‌ای به وی وارد نشده است.

حمایت کمیسیون اروپایی از پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا

"اورزولا فون در لاین"، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا از پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا حمایت کرده است. وی در پاسخ به سوال خبرنگار یورونیوز در این باره گفت: "به مرور زمان، آنها در واقع متعلق به ما هستند. آنها یکی از ما هستند و ما آنها را می خواهیم." وی همچنین تاکید کرد که در حال حاضر چندین زمینه همکاری وجود دارد.

"ولادیمیر زلنسکی"، رئیس جمهور اوکراین هم شب گذشته اعلام کرد که با "فون در لاین" در مورد پیوستن کشورش به اتحادیه اروپا تبادل نظر کرده است. زلنسکی در توییتر خود نوشت: «ما درباره تصمیمات مشخص برای تقویت قابلیت‌های دفاعی اوکراین، کمک‌های مالی کلان و عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا بحث کردیم.

هشدار اتاق بازرگانی و صنایع آلمان درباره عواقب گسترده تحریم‌ها علیه روسیه

پیتر آدریان، رئیس اتحادیه اتاق‌های صنعت و بازرگانی آلمان (DIHK)، انتظار دارد که جنگ اوکراین تأثیرات جدی بر روابط تجاری آلمان و روسیه داشته باشد. وی در این باره گفت: ما در حال تجربه یک محاصره بسیار گسترده در روابط اقتصادی هستیم. اثرات اقتصادی جنگ برای اقتصاد آلمان بسیار قابل توجه خواهد بود.

وی از دولت خواست مشابه بحران کرونا برای مقابله با این مسئله هم به شرکت های آلمانی کمک کند.

سفیر اوکراین: نباید سلاح هسته‌ای‌ را کنار می‌گذاشتیم

سفیر اوکراین در قطر در گفت‌وگو با الجزیره گفت: «ما قدرت هسته‌ای خود را در برابر تضمین‌هایی درباره استقلال کشورمان کنار گذاشتیم ولی در دام افتادیم.»

آمریکا: بلاروس امروز در جنگ علیه اوکراین مشارکت می‌کند

سرویس اطلاعات آمریکا مدعی شد که امروز (دوشنبه) بلاروس هم در جنگ علیه اوکراین شرکت می کند.

یک مقام رسمی این نهاد آمریکایی گفت، به طور خاص، انتظار می رود تصمیم" الکساندر لوکاشنکو"، حاکم بلاروس، به نتیجه مذاکرات بین روسیه و اوکراین بستگی داشته باشد.‎

ارزش روبل روسیه 30 درصد کاهش یافت

درپی ادامه جنگ اوکراین ارزش روبل، واحد پول روسیه امروز (دوشنبه) با 30 درصد کاهش یک رکورد جدید ثبت کرد.

کشورهای غربی سعی دارند با اعمال تحریم علیه روسیه مانع از دسترسی بانک‌های بزرگ روسیه به سیستم پرداخت بین‌المللی موسوم به سوئیفت شوند.

نماینده پارلمان اوکراین: نیروهای روسی هنوز هیچ یک از شهرهای اصلی را تحت کنترل ندارند

یکی از نمایندگان پارلمان اوکراین مدعی شد که نیروهای روسیه هنوز هیچ یک از شهرهای اصلی را تحت کنترل خود قرار نداده‌اند.

ارتش اوکراین مواضع جدایی طلبان را هدف قرار داد

رسانه‌‌های روسیه امروز دوشنبه (پنجمین روز از جنگ بین روسیه و اوکراین) گزارش دادند که نیروهای ارتش اوکراین مواضع جدایی طلبان در منطقه «دونباس» (جنوب شرق) هدف قرار داده است.

هیئت اوکراین برای مذاکره وارد بلاروس شد

هیئت اوکراین به منظور گفتگو با هیئت روسیه وارد بلاروس شده است.

یک مقام آگاه در بلاروس اعلام کرد که مذاکرات بین هیئت‌های روسیه و اوکراین اوایل صبح امروز، دوشنبه آغاز خواهد شد. به گفته وی، علت این امر تعویق مذاکرات نیست، بلکه آماده شدن هیئت نمایندگی اوکراینی است.

طبق توافق طرفین، محل مذاکرات روسیه و اوکراین در منطقه گومل در خاک بلاروس در نزدیکی مرز این کشور با اوکراین انتخاب شده است.

شنیده شدن صدای آژیر در شرق اوکراین

شبکه الجزیره قطر گزارش داد که آژیرهای خطر در شهر «دینبرو» واقع در شرق اوکراین به صدا درآمد.

روسیه اتباع خارجی را از فروش ارواق بهادار منع کرد

روسیه اتباع خارجی را از فروش اوراق بهادار خود در این کشور منع کرد و این تصمیم از اکنون قابل اجراست.

لاوروف وزیر امور خارجه ترکیه را از وضعیت اوکراین مطلع کرد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در جریان مذاکرات تلفنی با مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، همتای خود را از تحولات اوضاع در اوکراین در شرایط اجرای عملیات نظامی ویژه روسیه مطلع کرد و رویکردهای اصولی مسکو برای مذاکره با کی‌یف را تشریح کرد.

طبق اطلاعات وزارت خارجه روسیه، چاووش‌اوغلو از لاوروف برای کمک به بازگرداندن شهروندان ترکیه‌ای که در اوکراین به سر می‌برند، کمک خواست و در پاسخ به او اطمینان داده شد که "هر کاری که به طرف روسی بستگی دارد در حال انجام است و انجام خواهد شد - با این شرط که نیروهای مسلح اوکراین و گردان های نئونازیستی از شهروندان خارجی برای پیشبرد اهداف جنایتکارانه خود استفاده نکنند.

لاوروف در این گفتگو تاکید کرد که در انجام وظایف تعیین شده برای غیرنظامی کردن اوکراین، "اولویت روسیه تامین امنیت مردم غیرنظامی است. وزرای خارجه توافق کردند که به تماس‌های خود ادامه دهند. این گفتگوی تلفنی به ابتکار طرف ترکیه‌ای انجام شد.

نبنزیا: انتشار میلیون‌ها خبر جعلی درباره عملیات نظامی روسیه در اوکراین

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل متحد اعلام کرد که نسبت به مذاکرات آتی بین هیئت‌های روسیه و اوکراین در بلاروس خوش‌بین است، ولی اذعان کرد که از جزئیات آماده سازی این نشست اطلاعی ندارد. او به خبرنگاران گفت: «من حتی نمی دانم این مذاکرات شروع شده یا نه، ولی گزارشی را خواندم که ممکن است فردا صبح به وقت بلاروس شروع کنند.»

این دیپلمات روس از انتشار میلیون‌ها خبر جعلی درباره عملیات نظامی روسیه در اوکراین در شبکه‌های اجتماعی خبر داد.

نبنزیا شب گذشته در نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل گفت: «اکنون جنگ اطلاعاتی گسترده‌ای علیه روسیه در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده است. برای اینکه هیچ مدرکی مبنی بر تخریب زیرساختار‌های غیرنظامی توسط نیروهای مسلح روسیه وجود ندارد، ولی در عوض حملات اشتباه اوکراینی ها و همچنین فیلم‌های گرفته شده از منطقه دونباس جنایات رخ داده توسط ملی گرایان اوکراینی را ثابت می‌کند.»

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل افزود که ملی‌گرایان اوکراینی غیرنظامیان اوکراینی را به گروگان گرفته و پشت آنها به عنوان سپر انسانی پنهان می‌شوند و این نقض قوانین انسان دوستانه بین‌المللی است که باید به درستی محکوم شود. در واقع این همان تاکتیکی است که توسط تروریست‌های داعشی استفاده می شود. و تمام مسئولیت عواقب احتمالی این جنایات بر عهده رژیم کی‌یف است.

واسیلی نبنزیا از اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواست تا بر حل بحران اوکراین و اصلاح وضعیتی که منجر به آن شده است تمرکز کنند. به گفته وی، این وضعیت با آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین آغاز نشد، بلکه خیلی زودتر از آن شروع شد، زمانی که غرب وانمود کرد که متوجه جنایات ملی گرایان اوکراینی به مدت 8 سال در منطقه دونباس نمی‌شود. تا به امروز حتی یک کلمه همدلی برای ساکنان دونباس از زبان مقامات غربی شنیده نشده است.

نگرانی نماینده پارلمان اوکراین از استفاده از غیرنظامیان بعنوان "سپر انسانی"

ایلیا کیوا، معاون پارلمان اعلای اوکراین از جناح اپوزیسیون "عرصه مخالفان برای زندگی"، در کانال تلگرام خود ابراز تأسف کرد که مقامات اوکراینی از تاکتیک‌های فاشیستی، از جمله روش "سپر انسانی" قرار دادن غیرنظامیان استفاده می‌کنند و چنین اقدامی یک جنایت است.

روسیه تلاش می‌کند تا اوکراین را به کشوری مستقل تبدیل کند

ویچسلاو والودین، رئیس دومای دولتی روسیه و عضو هیئت مذاکره کننده این کشور در بلاروس یادآور شد که طرف روسی هر کاری را انجام خواهد داد تا اطمینان حاصل شود که اوکراین به کشوری صلح‌ جو، آزاد، دموکراتیک و مستقل تبدیل می‌شود و اتباع روس ساکن آنجا در امنیت هستند.

این مقام دوما پیش از این به رئیس جمهوری اوکراین توصیه کرده بود که فرصت مذاکره با مسکو را از دست ندهد.

وزارت دفاع روسیه: با سربازان اوکراینی که سلاح خود را زمین بگذارند با عزت رفتار خواهد شد

سرلشکر ایگور کوناشینکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نظامیان روسی به رفتار محترمانه با اسرای جنگی اوکراینی ادامه می‌دهند. وی گفت: «ما درک می‌کنیم که آنها به مردم اوکراین سوگند یاد کردند. همه کسانی که سلاح‌های خود را زمین گذاشته و از مقاومت خودداری کنند، بعداً به خانواده‌های آنها بازگردانده خواهند شد.»

سخنگوی وزارت دفاع روسیه یادآور شد که در نتیجه عملیات نظامی برای غیرنظامی کردن و رها کردن اوکراین از شر نئونازیسم، کشته و زخمی‌هایی نیز در بین نظامیان روسی وجود دارد.

ایگور کوناشینکوف افزود، نیروهای مسلح روسیه در جریان عملیات نظامی ویژه، یک هزار و 67 تأسیسات زیرساختاری نظامی در اوکراین، از جمله 27 پایگاه فرماندهی و مرکز ارتباطی، 38 سامانه موشکی ضدهوایی و همچنین 56 ایستگاه راداری را هدف قرار دادند.

نگرانی اوکراین از اصابت موشک به محل دفن زباله‌های رادیواکتیو

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز یکشنبه اعلام کرد که اوکراین به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده است که موشک‌هایی به یک سایت دفع زباله‌های رادیواکتیو در نزدیکی شهر کی‌یف اصابت کرده، البته هیچ گزارشی مبنی بر خسارت به ساختمان یا هیچ نشانه‌ای از انتشار مواد رادیواکتیو وجود ندارد.

به گفته وی، «اگرچه این مکان‌های دفن زباله، حاوی زباله‌های رادیواکتیو سطح بالا نیستند، ولی زباله‌های رادیواکتیو ذخیره‌ شده یا دفن شده در آنجا همچنان می‌توانند اثرات رادیولوژیکی جدی ایجاد کنند که حفاظت از آنها را ضروری می‌کند».

زاخارووا: خسارات کشورهای گروه 7 به جهان باید محاسبه شود

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه به کشورهای گروه 7 توصیه کرد که آسیب‌هایی که خود آنها طی 25 سال گذشته به جهان وارد کرده‌اند و نه مسکو را ارزیابی کنند.

زاخارووا شب گذشته در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "راسیا-1" در مورد واکنش گروه 7 به اقدامات روسیه در اوکراین گفت: « کشورهای عضو این گروه خود باید خسارتی را که کشورهایشان حداقل طی 20 تا 25 سال گذشته به جهان وارد کرده‌اند محاسبه کنند و بدهی‌های خود به چندین نقطه، در قاره‌های مختلف را پرداخت کنند.»

ظهور تسلیحات هسته‌ای در اوکراین یک "رویای طلایی" برای آمریکاست

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین یادآور شد که ظهور سلاح‌های هسته‌ای در خاک اوکراین یک "رویای طلایی" برای ایالات متحده خواهد بود.

وی توضیح داد: «ایالات متحده تسلیحات هسته‌ای خود را در خاک کشورهای اروپایی مستقر کرده است. و این اقدام در فرانسه و انگلیس صورت نگرفته که خود سلاح هسته‌ای دارند، بلکه سلاح‌های هسته‌ای آمریکایی در خاک ایتالیا و بسیاری از کشورهای دیگر مستقر شده که این نوع تسلیحات را ندارند. البته خود این کشورها به آنها دسترسی نداشته و ایالات متحده این تسلیحات را کنترل می‌کنند و اگر این تسلیحات در اوکراین نیز ظاهر شود، یک رویای طلایی برای آمریکایی خواهد بود تا به وسیله آنها روسیه را تهدید کنند و این یک خطر جدی برای ماست.»

ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا مستقر در دونباس از طریق خاک روسیه از منطقه خارج می‌شوند

بر اساس گزارش روزانه گروه ماموریت نظارت ویژه سازمان امنیت و همکاری اروپا در منطقه دونباس، تیم‌های نظارتی این سازمان در مراکز گشت‌زنی در لوهانسک و دونتسک در انتظار عقب نشینی از طریق خاک فدراسیون روسیه هستند.

هلگا اشمید، دبیرکل سازمان امنیت و همکاری اروپا، پیشتر گفته بود که با توجه به تشدید وخامت اوضاع، تصمیم گرفته تا در اسرع وقت تمامی اعضای گروه مأموریت را از خاک اوکراین خارج کند.

برزیل از قطعنامه‌های ضد روسی در سازمان ملل حمایت نخواهد کرد

ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری برزیل صبح امروز، دوشنبه، در یک کنفرانس مطبوعاتی در سائوپائولو اعلام کرد که کشورش به قطعنامه سازمان ملل در محکومیت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه یا پیشنهاد تحریم وی رأی نخواهد داد.

وی تاکید کرد: «هیچ تحریم یا محکومیتی علیه رئیس جمهور پوتین نباید اعمال شود، رأی برزیل در این رابطه کاملاً مشخص نیست و این موضع گیری با هیچ قدرتی مرتبط نیست. رأی آزاد ما در این راستا داده خواهد شد و موضع ما با وزیر امور خارجه - کارلوس فرانکا مورد توافق قرار گرفته است. مسلماً ما خواستار صلح در اوکراین، ولی نمی توانیم اجازه دهیم عواقب اقدامات سیاسی عجولانه در برزیل احساس شود.»

هنگامی که خبرنگاران از رئیس جمهوری برزیل در مورد حفظ بی طرفی در حین ادامه عملیات ویژه روسیه سؤال کردند، وی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از مردم اوکراین به زبان روسی صحبت می‌کنند و روس‌ها و اوکراینی‌ها مردمانی برادر هستند، تاکید کرد: «در جریان عملیات نظامی روسیه هیچ صحبتی از کشتار غیرنظامیان نیست، هیچ کس از چنین تاکتیک‌هایی استفاده نمی‌کند. اخبار مربوط به کشتار جمعی اغراق آمیز است و رهبر روسیه هیچ علاقه‌ای به سازماندهی یک قتل عام ندارد.»

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها