|

یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه تشریح کرد

اشتباه محاسباتی کرملین چه بوده است؟

یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه معتقد است: واگنرها فهمیده‌اند محاسبات نظامی روسیه و سیستم اطلاعات و عملیات این کشور در مورد اوکراین اشتباه از آب در آمده است.

اشتباه محاسباتی کرملین چه بوده است؟

به گزارش شبکه شرق، کیومرث یزدان‌پناه در تحلیل خود از تحولات اخیر داخلی روسیه و دلایل ایجاد آن گفت: حوادث اخیر نشان می‌دهد که وضعیت روسیه به وضعیتی غیرقابل پیش بینی تبدیل شده است که این مساله می‌تواند تا حدود زیادی ناشی از ضعف شناختی رهبران روسیه نسبت به مسائل داخلی کشورشان باشد.

وی بزرگترین خطر برای روسیه را فروپاشی دوم خواند و ابراز عقیده کرد که این کشور به شدت در معرض تجزیه ژئوپلیتیکی قرار دارد.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه درباره این که آیا تداوم جنگ با اوکراین مسبب این تحولات داخلی در مسکو بوده است، گفت: جنگ اوکراین نباید این اندازه ادامه پیدا می کرد و نداشتن استراتژی برای توقف جنگ، نشان داد پوتین با روزهای اوج خود فاصله زیادی گرفته و همین مساله سناریوی آشوب و آنارشی نظامی،  امنیتی در این کشور را تشدید کرده است.

جنگ اوکراین بعد از تحقق اهداف ژئوپلیتیکی روسیه در پائیز سال گذشته باید تمام می‌شد. اما روس ها و شخص پوتین با اصرار بر ادامه جنگ بزرگترین اشتباه تاریخ معاصر را مرتکب شدند.

یزدان پناه همچنین بیان کرد: بنابراین با فرسایشی شدن جنگ که خواست رقبای غربی روسیه بود، کنترل بر اوضاع داخلی روسیه و ناتوانی در فرجام خواهی جنگ اوکراین این کشور را به سمت یک بحران سیاسی پیش برده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل به شورش اخیر گروه واگنر اشاره کرد و گفت: گروه واگنر با رسیدن به این نکته که برداشت عملیاتی دقیق و برتری مطلق تکنولوژیک در حمله به اوکراین به مثابه شبه جزیره کریمه غلط بود، دست به اقدام اخیر زد. از طرفی دیگر ولادیمیر پوتین همیشه سیاستمداری  محتاط بوده و از آن دسته افرادی است که تا از پیروزی مطمئن نباشند جنگی را شروع نمی‌کند و در تز نظامی همواره اعتقاد به عملیاتی وحشتناک اما کم‌وبیش بی‌دردسر داشته است.

یزدان پناه همچنین اظهار داشت: در شرایط کنونی وضعیت روسیه به وضعیتی غیرقابل پیش بینی تبدیل شده است و این مساله مهم و سرنوشت ساز تا حدود زیادی ناشی از ضعف شناختی رهبران روسیه نسبت به مسائل داخلی کشورشان هست.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه ادامه داد: اما در کنار همه این‌ مسائل،  روسیه همچنان قدرتمند ترین کشور هسته ای دنیا است که حتی از آمریکا هم در زمینه کلاهک‌ها و بمب‌های هسته‌ای پیشی گرفته و به همین دلیل پوتین به طور مستقیم توسط عوامل خارجی از قدرت کنار زده نمی شود. یعنی هیچ قدرتی حتی آمریکا،  این ریسک را نمی پذیرد که مستقیما در امور داخلی روسیه مداخله کند، اما روسیه پر از مزدور داخلی و نفوذی های تحت مدیریت و کنترل غرب، به ویژه آمریکا است.

وی با بیان این‌که «اگر روسیه زمین بخورد دیگر هرگز و هرگز به گذشته با شکوه خود بر نخواهد گشت»، گفت: تضعیف این کشور، با هر وضعیتی مصادف با خلاء اساسی در نظم ژئوپلیتیک جهانی خواهد شد.

 

منبع: ايسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها